Koncepcje zarządzania -test 2.doc

(52 KB) Pobierz
1

1.      Zarządzanie to:

a)      mówienie innym, co mają robić

b)     planowanie, organizowanie, przewodzenie, zatrudnianie, kontrola skierowana na zasoby organizacji

2.      Jakie umiejętności należy przypisać do następujących szczebli:

a)      najwyższy – koncepcyjne

b)     średni – interpersonalne

c)      najniższy – techniczne

3.      Teoria ról menedżerskich sformułowana została przez:

a)      F.Taylora

b)     M.Follet

c)      H.Mintzberga

4.      Proszę podać autorów poniższych koncepcji zarządzania:

a)      naukowy/racjonalny – Taylor, le Chatelier, GATT, Gilberthowie, Emerson, Adamiecki, Ford

b)     human relations – McGregor, Mayo, Follett, Maslow

c)      administracyjny – Fayol, Max Weber

d)     systemowy – von Bertalanffy, Wiener

e)      procesowy – Davenport

5.      Jakie cechy naukowego zarządzania są ważne:

a)      eksperyment

b)     akord-normy

c)      podział pracy

d)     podział funkcji kierowniczych

e)      doskonalenie metod pracy

f)       motywowanie przez czynniki materialne

g)     inne: naukowy dobór oraz stopniowe szkolenia i doskonalenia robotników, współpraca kierownictwa i robotników, obliczanie płacy wg indywidualnej wydajności

6.      Co wprowadził K.Adamiecki do naukowego zarządzania?

a)      racjonalizacja pracy zespołowej – jak najdokładniejszy dobór jednostek wytwórczych współdziałających ze sobą, uzgadnianie czasów działania poszczególnych jednostek, pracownicy są lepsi, jeżeli są lepiej poinformowani

b)     prawo optymalnej produkcji – dla każdego zakładu, maszyny czy robotnika „istnieje zawsze ściśle określona granica wydajności przy, której koszt na jednostkę jest najmniejszy”

c)      prawo harmonii duchowej – wskazuje na konieczność istnienia więzi emocjonalnych łączących „jednostki ludzkie, współpracujące w jednym zbiorowym organizmie, jakim jest każdy zakład wytwórczy”

7.      Wyjaśnij pojęcie naukowego zarządzania:

a)      standaryzacja – produkcja identycznych wyrobów identycznymi metodami, podobieństwo organizacji, systemów zarządzania, procedur administracyjnych zachowań ludzi, ujednolicenie sposobów czasu pracy, wypoczynku, sposobów porozumiewania się

b)     specjalizacja – 1) podział pracy prowadzi do wzrostu wydajności 2) odejście od funkcjonalnego podziału płacy na rzecz pracy, wielowymiarowe, konfigurowanej w ramach procesów nie wg kryterium podobieństwa funkcji i zadań

c)      synchronizacja – harmonizacja

d)     koncentracja – rozbudowa i łączenie jednostek organizacyjnych

e)      maksymalizacja – wzrost wielkości produkcji, sprzedaży itp.

8.      Jakie zasady kierowania administracyjnego sformułował H.Fayol:

a)      podział pracy

b)     autorytet

c)      dyscyplina

9.      Jakie funkcje kierowania przypisał H.Fayol zarządzaniu :

a)      techniczna

b)     handlowa

c)      finansowa

d)     ubezpieczeniowa

10.  Jakie cechy przypisał M.Weber biurokracji?

a)      hierarchizację

b)     przepisy prawne

c)      podział czynności

d)     kompetencje

e)      dokumentacja

11.  Na czym polega w biurokracji?

a)      depersonalizacja – poczuciu utraty własnej tożsamości, osoba czuje się nie tą samą osobą

b)     dehumanizacja – odczłowieczenie, ogół procesów zjawisk składających się na układ stosunków społecznych w zakładzie pracy

12.  Jakie typy idealnej władzy wyróżnił M.Weber?

a)      charyzmatyczną: szczególnie nadzwyczajne cechy przywódcze, władza charyzmatyczna sprawowana jest przez okazjonalne decyzje przywódcy a nie procedury uświęcone tradycją lub określonymi przepisami prawa

b)     sukcesyjną (tradycyjną): władza wynika z wiary w trwałość pewnego porządku i jego prawomocności, źródłem władzy jest dziedzictwo statusu społecznego, charakteryzuje się posłuszeństwem zarówno wobec zwyczaju jak i osobistej władzy przywódcy

c)      legalną: (racjonalna) pochodzi z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur: wydawanie poleceń na podstawie norm prawnych.

13.  Jakie elementy human relations przeciwstawiono specjalizacji?

Pierwsza wersja:

a)      przemienność czynności zadań stanowisk

b)     rozszerzenie pracy

c)      wzbogacenie pracy

d)     grupy autonomiczne

Druga wersja:

a)      okazywanie podwładnym sympatii i zainteresowania ich sprawami zawodowymi i osobistymi

b)     informowanie podwładnych o tym wszystkim co jest lub może być dla nich istotne

c)      powstrzymanie się od nadmiernego krytycyzmu wobec osób podporządkowanych

14.  Na czym polega systemowe spojrzenie na organizację?

a)      holistyczne obejmowanie organizacji

b)     zachowanie różnorodności

c)      oddziaływanie na czułe punkty organizacji

d)     zapewnienie równowagi

e)      integrowanie przeciwności

f)       preferowanie celi

15.  Co to jest w Koncepcji gry organizacyjnej:

a)      przetarg – proces porozumienia, który ustala warunki współdziałania różnych osób lub grupy; rodzaj gry społecznej; prowadzi to sformułowania koalicji

b)     koalicja – rodzaj porozumienia zawieranego najczęściej w celu prowadzenia gry o organizacyjne zasoby

c)      negocjacje – to komunikacja, interakcja, sztuka, proces; jedna z najbardziej efektywnych metod rozwiązywania konfliktów; sposób dochodzenia do porozumienia; elementy to: wzajemna zależność stron, postrzeganie konfliktu, możliwości oportunistycznych zachowań

d)     gra – kontaktowanie się z innymi osobami aby osiągnąć odpowiednie cele organizacji lub dla samego siebie

16.  Jakie są komponenty kompetencji?

a)      wiedza

b)     umiejętność

c)      doświadczenie

d)     cechy osobowościowe

e)      postawy zachowania

17.  Zarządzanie wiedzą to:

a)      pozyskiwanie wiedzy

b)     lokalizowanie wiedzy

c)      zachowanie wiedzy

d)     wykorzystywanie wiedzy

e)      dzielenie się wiedzą

f)       rozwijanie wiedzy

18.  Proszę podać trzy poziomy wiedzy:

a)      zarządzanie normatywne – założenia

b)     zarządzanie strategiczne – plany

c)      zarządzanie operacyjne – zadania

19.  Jakie są nowoczesne źródła wiedzy?

a)      rozwój wiedzy (intelektu)

b)     rozwój internetu (sieci lokalne)

c)      roboty sieciowe

d)     Intranet (sieć wewnętrzna)

20.  Na czym polega doskonałość zarządzania?

a)      doskonały menedżer (superlider) – prowadzi, pokazuje drogę; tworzenie i wdrażanie nowych, złożonych strategii; wymiana i ochrona własności intelektualnej; przewodnictwo intelekt i administr.-wizja jako drogowskazu rozwoju

b)     miękkie instrumentu zarządzania ….

c)      Etyka w zarządzaniu …

d)     Wizja – to marzenie właściciela, zakreśla planowaną drogę rozwoju firmy oraz określa stopień ambicji w zarządzaniu strategicznym

e)      Inne …

21.  Role interpersonalne – 1) reprezentacja; 2) przywódcy; 3) łącznika

22.  role informacyjne – 1) eksperta; 2) ekspedytora; 3) rzecznika

23.  role decyzyjne – 1) stymulatora; 2) arbitra 3) lokatora zapasów 4) negocjatora

Zgłoś jeśli naruszono regulamin