Taktyka_kryminalistyczna.doc

(846 KB) Pobierz
„Taktyka kryminalistyczna”

„TAKTYKA KRYMINALISTYCZNA”

 

egzamin: 7 pytań (różnych) i kazus

 

Kryminalistyka jest sexy!!!

 

 

Tematy wykładów:

1)      Taktyka rozpoznania

2)      Taktyka wykrywania

3)      Czynności operacyjno -rozpoznawcze

4)      Postęp, prowokacja, przymus, tortury

5)      Metody wykrywania nieszczerości

6)      Taktyka przesłuchania świadka

7)      Taktyka przesłuchania podejrzanego

8)      Taktyka okazania

9)      Pułapki kryminalistyczne

10)  Metody niekonwencjonalne (hipnoza, psi, radiestezja)

 

Źródła:

l        Hanausek T., Zarys taktyki kryminalistycznej, ABC, Warszawa 1994.

l        Czapska J., Wójcikiewicz J., Policja w społeczeństwie obywatelskim, Zakamycze, 1999.

l        Wójcikiewicz J., Okazanie osoby: pół wieku później (w:) Nauka wobec przestępczości, Kraków 2001

l        Wójcikiewicz J., Niekonwencjonalne metody śledcze (w:) Dziedzictwo prawne XX w, Zakamycze 2001

l        Wójcikiewicz J., Dowód w procesie sądowym, IES 1999

l        Wójcikiewicz J., Siuta, Hipnoza kryminalna, IES 1999

l        Kurzępa B., Podstep w toku czynnosci karnoprocesowych i operacyjnych, TNOiK, Toruń 2003.

l        Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, PWN, Warszawa 2001.

l        Memon, Vrij, Bull, Prawo i psychologia, GWP, Gdańsk 2003.

l        EKPCz, KPK, Ust.oPol.

 

TAKTYKA ROZPOZNANIA

 

-         funkcje kryminalistyki: rozpoznawanie, wykrywanie, dowodzenie, zapobieganie

-         rozpoznanie kryminalistyczne to to przetwarzanie informacji przydatnych dla wykrywania, dowodzenia lub zapobiegania (nie mylić z rozpoznaniem przy okazaniu!!!!!).

-         rodzaje: terenowe, środowiskowe, problemowe, osobowe

-         pojęcie „alienacji domen”- „odpuszczanie” pewnych sfer działalności na inne podmioty- np: Policja staje sie coraż lepiej wyszkolona i wyposażona i zaczyna uważać że pewne sprawy jak choćby sople na dachach są „poniżej ich godnosci” więc niech sie nimi zajmie np: Straż miejska ( i dalej np: Straż pożarna -> ochroniarze i w koncu: obywatele)

 

Podstawy prawne:

 

Art. 14 ust. 1 Ust.oPol. : „W granicach swych zadań Policja w celu rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń wykonuje czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe. „

 

Art. 8a (ust. 3 pkt 1 Ust.oPol.):Do zadań kierownika rewiru oraz kierownika posterunku Policji należy w szczególności:  1) rozpoznawanie zagrożeń i przeciwdziałanie przyczynom ich powstawania, 2) inicjowanie i organizowanie działań społeczności lokalnych mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz innym zjawiskom kryminogennym, 3) wykonywanie czynności administracyjno-porządkowych oraz innych niecierpiących zwłoki czynności związanych z zawiadomieniem o przestępstwie i zabezpieczeniem miejsca zdarzenia.”

 

- §§ 8-12 Z A R Z Ą D Z E N I E NR 528 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 06 czerwca 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych

§ 8. 1. Dzielnicowy realizuje zadania w granicach przydzielonego mu rejonu służbowego.

2. Do zadań dzielnicowego należą, w szczególności:

1) prowadzenie rozpoznania przydzielonego mu rejonu służbowego pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;

2) realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej;

3) realizowanie zadań z zakresu ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;

4) kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego.

§ 9. 1. Dzielnicowy przeprowadzający rozpoznanie gromadzi niezbędne informacje dotyczące swojego rejonu służbowego, w szczególności w zakresie:

1) stosunków społeczno-ekonomicznych oraz struktury gospodarczej i środowiskowej;

2) lokalizacji, rozmiaru i natężenia zjawisk kryminogennych;

3) konfliktów społecznych oraz ich genezy;

4) planowanych doraźnie lub okresowo imprez, w tym imprez sportowych, kulturalnych, rozrywkowych i handlowych.

2. Informacje jawne, uzyskane w toku rozpoznania, dzielnicowy gromadzi w teczce rejonu.

3. Informacje mające szczególny wpływ na poziom bezpieczeństwa publicznego dzielnicowy przekazuje bezpośredniemu przełożonemu.

§ 10. 1. W ramach rozpoznania osobowego dzielnicowy na bieżąco zdobywa informacje o osobach zamieszkałych lub przebywających w jego rejonie służbowym, które ze względu na swoją przeszłość, aktualny tryb życia i zachowania stwarzają zagrożenie porządku i bezpieczeństwa publicznego, a w szczególności o osobach:

1) karanych oraz korzystających z przepustki lub przerwy w odbywaniu kary;

2) podejrzewanych o prowadzenie działalności przestępczej;

3) uzależnionych od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających;

4) nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych.

2. Dzielnicowy w stosunku do osób, o których mowa w ust. 1, podejmuje następujące czynności:

1) prowadzi z nimi rozmowy profilaktyczne;

2) stosuje wobec nich środki oddziaływania wychowawczego i społecznego lub występuje o ich zastosowanie;

3) inicjuje działania w zakresie organizowania pomocy w umieszczeniu w zakładzie odwykowym, leczniczym lub opiekuńczym.

3. W ramach rozpoznania osobowego dzielnicowy powinien utrzymywać kontakty z osobami, które – z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami – mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń.

4. Dzielnicowy powinien kontaktować się z osobami - potencjalnymi ofiarami przestępstw i wykroczeń - w celu wskazania im właściwych sposobów unikania zagrożenia.

§ 11. Dzielnicowy prowadzi rozpoznanie terenowe następujących miejsc:

1) wymagających szczególnego nadzoru:

a) ze względu na nasilenie przestępczości narkotykowej i alkoholowej,

b) punktów gromadzenia się osób zagrażających porządkowi i bezpieczeństwu publicznemu, a także lokali uczęszczanych przez osoby podejrzewane o popełnianie przestępstw i wykroczeń,

c) bazarów i targowisk oraz okolic lokali gastronomicznych,

d) miejsc grupowania się nieletnich mogących stanowić zagrożenie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

e) obiektów narażonych na działalność przestępczą ze względu na położenie, charakter produkcji lub świadczonych usług oraz atrakcyjność sprzedawanych lub magazynowanych towarów;

2) ulic, placów, dróg dojazdowych, podwórek, przejść między ulicami i domami, skwerów, parków, terenów leśnych, opuszczonych obiektów i urządzeń obrony cywilnej;

3) siedzib organów administracji publicznej, instytucji, organizacji politycznych i społecznych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządów budynków komunalnych;

4) przedsiębiorstw i zakładów pracy, obiektów i placówek oświatowo-wychowawczych, kulturalnych, rozrywkowych, gastronomicznych, baz transportowych, inwestycji budowlanych, banków i placówek handlowych, w tym obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie na podstawie odrębnych przepisów;

5) tras przebiegu linii komunikacji miejskiej i międzymiastowej, dworców, przystanków, stacji benzynowych, pogotowia technicznego, informacji turystycznej, hoteli, obiektów służby zdrowia i obiektów sportowych.

§ 12. Na podstawie prowadzonego rozpoznania, dzielnicowy zgłasza kierownikowi rewiru dzielnicowych lub innemu policjantowi, o którym mowa w § 7, wnioski i propozycje, co do liczby oraz rozmieszczenia służb patrolowych i czasu pełnienia przez nie służby, z jednoczesnym wskazaniem propozycji konkretnych przedsięwzięć w stosunku do osób podejrzewanych o popełnianie przestępstw i wykroczeń.

 

ZARZĄDZENIE NR 768 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 14 sierpnia 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową oraz koordynacji działań o charakterze prewencyjnym

 

Rozdział 1 Przepisy ogólne

§1 1. Zarządzenie określa:

1) formy i metody wykonywania zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez policjantów pełniących służbę patrolową, a w szczególności: organizację służby patrolowej i sposób pełnienia służby patrolowej;

2) przedsięwzięcia i warunki współpracy służb Policji oraz podmiotów pozapolicyjnych działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, warunki koordynacji ich prac – na potrzeby działań zewnętrznych – z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zarządzenie nie narusza odrębnych uregulowań, w szczególności, w zakresie organizacji i pełnienia służby przez policjantów: na drogach, morzu terytorialnym, morskich wodach wewnętrznych i wodach śródlądowych oraz na pokładach statków powietrznych.

3. Przepisy zarządzenia dotyczące komendanta powiatowego Policji i komendy powiatowej Policji stosuje się odpowiednio do komendanta miejskiego Policji i komendy miejskiej Policji oraz komendanta rejonowego Policji i komendy rejonowej Policji.

4. Przepisy zarządzenia dotyczące oddziałów prewencji Policji stosuje się odpowiednio do samodzielnych pododdziałów prewencji Policji.

§2 Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) organizacja służby patrolowej – zespół czynności polegających w szczególności na analizowaniu i planowaniu służby, przygotowaniu policjantów do służby, w tym ich rozmieszczeniu w terenie oraz koordynacji i nadzoru wykonywania tej służby w celu realizacji zadań ustawowych Policji;

2) służba patrolowa lub patrolowanie – wykonywanie zadań służbowych przez policjanta lub grupę policjantów w patrolu pieszym lub z wykorzystaniem środka transportu służącego do przemieszczania się w określonym rejonie zagrożenia, rejonie odpowiedzialności, na wyznaczonej trasie patrolowej lub w określonym miejscu zagrożonym;

3) działania zewnętrzne – działania patrolowe, obchodowe i podstawowe czynności operacyjno-rozpoznawcze, wykonywane przez Policję lub wspólnie z podmiotami pozapolicyjnymi, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

4) rejon zagrożenia – określony obszar terenu, charakteryzujący się szczególnym nasileniem przestępstw, wykroczeń lub występowaniem innych zjawisk patologii społecznej;

5) trasa patrolowa – odcinek drogi łączący rejony i miejsca zagrożone, ważniejsze obiekty, posterunki lub inne punkty i miejsca wynikające z bieżących potrzeb służby;

6) miejsce zagrożone – obiekt lub niewielki obszar, które według aktualnego rozpoznania, wymagają systematycznego nadzoru i kontroli policyjnej ze względu na występowanie przestępstw, wykroczeń lub innych zjawisk patologii społecznej;

7) rejon odpowiedzialności - obszar wyznaczony w oparciu o rejony zagrożenia, miejsca zagrożone, rejony służbowe dzielnicowych oraz inne wskazane rejony, w którym w miarę możliwości służbę pełnią ci sami policjanci, którzy odpowiadają za stan bezpieczeństwa na tym obszarze;

8) posterunek – ściśle określone miejsce pełnienia służby patrolowej, w trakcie której realizowane są zadania określone w odrębnym regulaminie opracowanym przez policjanta odpowiedzialnego za organizację służby patrolowej;

9) siły wzmocnienia – policjanci skierowani lub oddelegowani do pełnienia służby patrolowej na co dzień realizujący inne zadania służbowe oraz policjanci służby patrolowej skierowani lub delegowani do realizacji zadań poza macierzystą jednostkę;

10) system koncentryczny – sposób organizacji służby gwarantujący możliwość doraźnego koncentrowania policjantów i kierowania ich do działań zespołowych;

11) zintegrowany system organizacji dyslokacji służby - system oparty na skoordynowanym współdziałaniujednostek Policji i podmiotów pozapolicyjnych oraz działaniu i współdziałaniu komórek organizacyjnych jednostek Policji w celu realizacji działań zewnętrznych;

12) ceduła patrolowa – dokument mający formę graficzno-opisową służący usprawnieniu organizacji służby patrolowej, zawierający charakterystykę rejonów zagrożenia, tras patrolowych, miejsc zagrożonych, rejonów odpowiedzialności oraz zbiór podstawowych informacji wykorzystywanych w trakcie pełnienia służby;

13) zadania doraźne – polecenie podjęcia jednorazowych lub przewidzianych do realizacji w krótkim czasie określonych działań wynikających z wniosków wynikających z analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego lub z informacji uzyskanych od służb Policji oraz pochodzących z innych źródeł;

14) podmiot pozapolicyjny – inne niż Policja podmioty działające na rzecz zapobiegania popełnianiu przestępstw, wykroczeń oraz zapobiegania innym zjawiskom patologii społecznej.

§3 Służbę patrolową pełnią policjanci:

1) komórek:

a) patrolowych,

b) interwencyjnych,

c) patrolowo-interwencyjnych,

d) wywiadowczych;

2) oddziałów prewencji Policji;

3) innych, niż wymienione w pkt 1 i 2, jednostek i komórek organizacyjnych Policji.

§4 1. Podstawowym zadaniem policjantów pełniących służbę patrolową jest przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw lub wykroczeń, a w szczególności:

1) zapobieganie wszelkim zachowaniom mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i mienia lub naruszającym porządek publiczny;

2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych;

3) prowadzenie niezbędnych działań profilaktycznych;

4) nawiązywanie i utrzymywanie więzi ze społecznością lokalną w celu tworzenia atmosfery poczucia bezpieczeństwa i współodpowiedzialności za zapobieganie zagrożeniom, o których mowa w pkt 1 i 2.

2. W razie zaistnienia przestępstwa lub wykroczenia policjanci, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie podejmują działania zmierzające do ujęcia sprawcy.

§5 Komendant powiatowy Policji i komendant komisariatu Policji odpowiada za prawidłową...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin