Mieczysław Gogacz, Metafizyka Tomaszowa ochroną katolickiej kultury współczesnej.pdf

(104 KB) Pobierz
Mieczyslaw Gogacz_metafizyka tomaszowa
StudiaPhilosophiaeChristiane
ATK
36(1996)2
MIECZYSŁAWGOGACZ
METAFIZYKAŚW.TOMASZAOCHRONĄKATOLICKIEJKULTURYWSPÓŁCZESNEJ
1.Rzeczywistośćikultura.
2.Określeniekultury.
3.Pojęciewspółczesności.
4.Zawartośćkultury.
5.Dziedzinyfilozofiiwkulturze.
6.Dziedzinyteologiiwkulturze.
7.Doniosłośćkulturykatolickiej.
>127s
Tomizmniejestpodjęciempoglądów,sformułowanychdlainnejepokiiwinnychczasach.Nie
jest powtórzeniem historii. Jest nawiązywaniem przez intelekt człowieka zawsze aktualnych, teraz
dokonującychsickontaktówzrealnieistniejącymsamodzielnymbytemjednostkowym.Jestpodjęciemnie
poglądów,leczrealnychoddziaływańelementówstrukturalnychbytównapoznawczeidecyzyjnewładze
człowieka. Władze jako usprawniona moŜność są receptywne. Oddziałuje na nie byt swą realną
zawartością.Dajesiędoznaćnajpierwjakozespólprzypadłościfizycznychiprzejawów,któreodsyłajądo
swych podmiotów i przyczyn. Na te podmioty i przyczyny, powtórzmy, naprowadza nas właśnie
bezpośredniepoznanie,którejestzawszeujęciemcechfizycznychiprzejawów.Tepodmiotyiprzyczyny
znajdująsięwpoznawanymbycieistanowiątenbyt.Podmiotemcechfizycznychjestmateria.Przyczyną
przejawów jest istnienie. Istnienie jednak nie urealnia wprost materii, która jest nieokreślona. Urealnia
zawsze określony byt jednostkowy. Wynika z tego, Ŝe określa materię realna przyczyna wewnętrzna,
nazywana formą lub zasadą identyczności. Forma razem z materią tworzą istotę bytu. Istota urealniona
przezistnieniewspółtworzyzistnieniemrealnybytjednostkowy.Wypełniają, więcbytdwiewewnętrzne
przyczyny:istnienieiistota.
Postawione tu akcenty uwyraźniają dwie dziedziny filozofii: a mianowicie metafizykę poznaniai
metafizykębytowania,zarazemwprostpoznaniejakobezpośrednieipośredniezareagowaniepodmiotu,
który poznaje, oraz bytowanie, wyznaczone przez wewnętrzne przyczyny, stanowiące realny byt
jednostkowy.Stosowaniemetafizykiiteoriipoznaniaprowadzido filozofiiczłowieka,etykiipedagogiki.
Wtensposóbogarniamyrozumnąrefleksjęcałąrealnarzeczywistość.
Rozumna refleksja człowieka jest podstawą kultury ludzkiej. Gdy w tej kulturze znajdzie się
teologiakatolicka,takulturastajesiękatolickąkulturąwspółczesną.
2.OKREŚLENIEKULTURY
Kulturajestzespołemwytworówczłowieka,zarównozewnętrznychjakiwewnętrznych.Wytwory
zewnętrznetodziełanauki,sztukiitechniki.Wytworywewnętrznetozespólskutkówdziałaniaintelektui
woliorazodniesieńosobowych,wyzwalanychprzezistnienieosób.MoŜnanawetpowiedzieć,Ŝewytwory
wewnętrznetowprostosobowośćczłowieka.
NaleŜywyraźnieodróŜnićwytworyodbytówiprzedewszystkimodosób.Wytwórjestscaleniem
wnowąstrukturęrealnychbytówprzezoddziałanieczłowiekanaichprzypadłości.NaleŜydodać,Ŝemogą
byćwytworyczęstomyślne,gdyłączymywnowecałościpojęcialubteorie.BytemjestzawszeniezaleŜna
od działań poznawczych struktura z istnienia jako przyczyny realności i z istoty jako przyczyny
identyczności.
Określając kulturę naleŜy wyróŜnię odróŜnić dwa aspekty: strukturalny i genetyczny. Kultura w
sensiestrukturalnymjestzespołemdzieł,którezastajemy.Wyprzedzaonaczłowiekainaniegooddziałuje.
Skutki tych oddziaływań nazywamy kształceniem i wychowaniem. Kultura w sensie genetycznym jest
uwyraźnieniem jej pochodzenia od człowieka. Ze względu na to, Ŝe tworzy ją człowiek, podlega jego
kontroli. Człowiek moŜe ją przekształcać i organizować. Nie wyprzedza więc człowieka w sensie
genetycznym,lecztylkowsensiestrukturalnym.
1.RZECZYWISTOŚĆIKULTURA
42462673.002.png
3.POJĘCIEWSPÓŁCZESNOŚCI
Współczesnośćjestwiernościąistnieniu,igłównieprawdzieorazdobrubytów.NieutoŜsamiasię
więczchronologiąujęć.Jeststałymkontaktemzrealnymibytamijednostkowymi.
a)NormalnazawartośćkulturyeuropejskiejdoXVwieku.
Normalna zawartość oznacza tu zgodność ujęć z bytowaniem. Ze względu na to wyraŜały tę
kulturę trzy zespoły nauk: 1) realistyczna filozofia i realistyczna teologia Boga jako najdonioślejsze
informacjeopierwszejprzyczyniebytów.2)filozofiarealnegoczłowiekairealnegoświata.3)sztukijako
naukiiumiejętności.Obejmowałygłównienaukęipraktykępostępowania(etyka),takŜenaukęipraktykę
wytwarzania(technika),ponadtopolitykę,prawo,pedagogikę,rzemiosło.
b)ZniekształconazawartośćkulturypoXVwieku
NaleŜy najpierw zauwaŜyć, Ŝe tę kulturę tworzą tylko nauki o wytworach i same wytwory.
Rozwinęły się więc przede wszystkim rzemiosła. Nauki ułoŜono w trzy grupy: 1) prawo jako miara
wykształceniainajpotrzebniejszejdziedziny.2)zagadnieniaspołecznejakonaukiopowiązaniachosóbz
wytworami.3)naukiprzyrodniczejakosprawdzaniestosowaniaprawawspołeczeństwie.
Dopowiedzmy,ŜekulturawspółczesnajestkontynuacjąmyśliXVIIIiXIXwieku.Dziedziczyi
rozwija główne akcenty tych dwu wieków, a mianowicie ateizm i materializm programów Encyklopedii
Francuskiej,hasłarewolucjiFrancuskiejwzmocnionetotalitaryzmemrewolucjiPaździernikowej,ponadto
agnostycyzm Kanta, panteizm Hegla, mechanicyzm i ewolucjonizm w teorii człowieka i świata. Nasze
czasydodałyokultyzmorazwpływgwiazdisferniebieskichnaŜycieludzkiewwersjiprzemijaniaepoki
ryb i przechodzenia w epokę wodnika (New Age), takŜe redukcjonizm pozytywizmu. Przekształcono
mechanicyzm i ewolucjonizm w filozofię procesu (Whitehead) oraz uwyraźniono gnozę we wszystkich
szkołachnowoŜytności.
Podkreślmy, Ŝe broni kultury przed wszystkimi zniekształceniami tylko metafizyka, rozumiana
jakonaukaopierwszychelementachstrukturalnychrealnegobytujednostkowego,rozpoznawanychwtym
byciejakoukładprzyczyniskutków.
>129s
Tych dziedzin dostarcza i informuje o nich historia filozofii. Zarazem wypełnia te dziedziny
zespołem poglądów. Wszystkie te poglądy są idealistyczne lub realistyczne. Idealizm w formule meto
dologii polega na uzasadnianiu twierdzeń przez odwołanie się do wytworzonych pojęć, którym
wyznaczonopozycjęmetafilozofii.Jestonaźródłemobowiązującychgłówniewnaukachprzyrodniczych
hipotez,którewnaukachfilozoficznychnazywasięzałoŜeniami.Realizmwformulemetodologiipolega
nauzasadnianiutwierdzeńPrzezodwołaniesiędopierwszychelementówstrukturalnychbytu.Metafizyka
jakonaukaoidentyfikowaniubytuwykluczazałoŜenia,apojęciomwyznaczapozycjęwytworów.
Filozofie idealistyczne: Platon i platonizm, gnoza, neoplalonizm Plotyna i Proklosa, szkoła w
Chartres, szkoła platońska we Florencji, Kant, Hegel, pozytywizm, neopozytywizm, Husserl, Heidegger
Whitehead.
Filozofierealistyczne:Arystoteles,Tomasz,tomiści.
6.DZIEDZINYTEOLOGIIWKULTURZE
1)Teologiazfilozofią
a)CzęstoteologiawiąŜesięgłówniezfilozofiąPlatona.TęfilozofięwyraŜanietylewyjaśnianie
treściprawdwiary,ileokreślanieaspektutejtreścijakopodstawydziałania.Sądzisięnawet,Ŝeteologiajest
wezwaniem do działania (np. K.Rahner). Tak ujęte zadania teologii przekształcają ją w ideologię.
PowodujetozagubienieróŜnicymiędzyteologiąireligią.Zniekształcatogłównieekumenizm,którystaje
siędyskusjąmiędzyteologiami,aniereligiami.WteologiachrozwaŜasiępodobieństwoznaków.Wreli
giach chrześcijańskich występuje wyłączność Chrystusa. Chrystus nie jest wezwaniem do działania. Jest
Bogiemizarazemczłowiekiem.Wyzwalaodniesienie,którejestmiłością.WymagatoodróŜnianiałaskiod
naturyisytuujenaswkatolicyzmie,gdypojmujesięlaskęwnasjakoelementdodanydonatury,asamąw
sobiejakostworzonądlanasumiejętnośćlubmoŜnośćposłuszeństwaBogu.
4.ZAWARTOŚĆKULTURY
5.DZIEDZINYFILOZOFIIWKULTURZE
42462673.003.png
>130s
b) Często takŜe teologia wiąŜe się z filozofią Arystotelesa. Tę filozofię wyraŜa teoria substancji,
róŜnej od natury i przypadłości, Niedokładne posługiwanie się tymi róŜnicami uwikłało chrześcijan w
monofizytyzmlubnestorianizm.Pomyleniełaskijakoprzypadłościczłowiekazjegonaturądoprowadziło
do zsubstancjalizowania łaski i usytuowania jej poza człowiekiem. Ujęta w teorię „sola gralia” stała się
zasadąrozstrzyganiaprzeznaczeniajakozbawienialubpotępieniaczłowieka.
c) Najwłaściwsze dla teologii jest powiązanie z filozofią św. Tomasza. Spaja wtedy filozofię i
teologię, głównie jako teologię dogmatyczną, koncepcja istnienia. Pierwszym elementem strukturalnym
kaŜdegobytuipierwsząprzyczynąwewnętrznąstajesięistnienie.Zarazemistnieniestajesiępierwszymi
wyłącznymelementemstrukturalnymBoga.ZewzględunatoBógjestSamoistnymIstnieniemiOsobą,
gdyŜistnieniewyzwalarozumność.SamoistneIstnieniejestzarazemsamoistnymbytemrozumnym.Jest
takŜe pierwszą zewnętrzną przyczyną sprawczą istnienia kaŜdego bytu, w którym wewnętrzne istnienie
stworzone urealnia istotę. Koncepcja istnienia wyznacza filozofii bytu i teologii Boga metodologiczną
jednośćiswoistądoniosłośćtwierdzeń.
WpoglądachŚw.TomaszaopróczproblemuistnieniawaŜnymproblememstajesięteoriaosoby.
BógjestOsobąnasposóbprincipium,którymjestSamoistneIstnienie.OsobąjesttakŜeczłowiek.
InaczejniŜBogajakoOsobęokreślamyczłowiekajakoosobę.Człowiekjakoosobajestrealnym
bytemjednostkowym,w któregoistocieaktistnieniawyzwalarozumność,awcałymtymjednostkowym
bycieaktualizujeosobowerelacjemiłości,wiaryinadzieijakouwyraźnianierealności,prawdyidobra.
Realność,prawdaidobrosąprzejawamiistnienia.
SątakŜeprzejawamiSamoistnegoIstnieniajakoJegoatrybuty.Bógwobectegotymiatrybutami
wyzwalaosobowerelacjedoczłowieka.RelacjeosobowezestronyBogamająwięcpoziomistnieniowyi
swoiścieistotowy.PoziomistnieniowyjestwyznaczonyprzejawamiistnieniaBoga.Poziomistotowyrelacji
osobowych, nawiązywanych z nami przez Boga, stanowią Osoby Trójcy Świętej. Zawartość poziomu
istotowegorelacjiosobowychzBogiemjestnadprzyrodzona.RelacjeosoboweczłowiekadoBogasąw
swympoziomieistnieniowymwyznaczoneprzejawamiistnieniaczłowieka,apoziomistotowytychrelacji
jest przyrodzonym zespołem przypadłości. Przez poziom istotowy relacji osobowej z Bogiem
przekazujemyBoguswojeludzkiedziałania.Bógnatomiastprzezpoziomistotowyrelacjiosobowej,przez
którą wiąŜe się z nami, przekazuje nam siebie jako Trójcę Osób, gdy, oczywiście, dzięki sakramentowi
chrztu Bóg stworzył w nas łaskę uświęcającą. Dodajmy tylko, Ŝe Osoby Trójcy Świętej nie stają się
elementemstrukturalnymczłowieka.Sązawszeobecnewnasnasposóbosobowywobszarzestworzonej
wnasłaski.
NaleŜy dodać, Ŝe zgodnie z tymi ujęciami religia jest zespołem realnych więzi osobowych
człowieka z Osobami Trójcy Świętej. Podkreślmy, Ŝe Bóg jako byt jest ze względu na istnienie zawsze
jeden.ZewzględunaistotęjestzawszeTrzemaOsobami.PosłuŜeniesięodróŜnieniemistnieniaiistoty
Bogajestludzkimsposobemuwyraźnieniabytuiosoby.Zpozycjifilozofiitrzebazawszepowiedzieć,Ŝew
BoguistotajesttoŜsamazistnieniem.
Teologię dogmatyczną naleŜy określić jako uzasadnione treścią prawd objawionych filozoficzne
rozumienie Boga jako Trójcy Osób. Przejrzyste teŜ staje się rozumienie wcielenia Syna BoŜego. Dzięki
wcieleniu Boska Osoba Syna przyjmuje do swej natury wniesioną przez wcielenie naturę ludzką. Dzięki
temuChrystusjestzarazemBogiemiczłowiekiem.FilozofiaiteologiapomagająwrozumieniuKościoła
jako wspólnoty osób powiązanych miłością z Chrystusem, który przez sakramenty udziela łaski, a w
sakramencie Eucharystii sam staje się obecny w człowieku jako osobie oraz powoduje, Ŝe z udzielonej
łaskirodząsięwnascnotynadprzyrodzoneidaryDuchaŚwiętego.Cnotysąnaszązdolnościąkierowania
się do Boga. Dary są umiejętnością odbioru Boga jako Trójcy Osób, zarazem natchnień Boskich i
wszystkichskutkówzbawczychobecnościwnasBoga.
Obecność w kulturze metafizyki realnie istniejącego bytu i teologii Boga jako Samoistnego
Istnieniaczynikulturędoniosłąkulturkatolicką.
2)Teologiabezfilozofii
a)PomijającmetafizykęteologiamusioprzećsięnaanaliziejęzykatekstówPismaświętego.Staje
sięprzykrymwerbalizmem.
Werbalizm teologii usiłuje wypełniać treścią współczesne religioznawstwo, które aktualnie jest
funkcjonalistyczne. Znaczy to, Ŝe elementem tworzącym religię są tylko elementy kultu, dowolnie
określanegoprzeztradycjekulturowezespołówludzi.Religioznawstwoniepodejmujeanalizyprzedmiotu
kultu. Posługuje się tylko ogólnym terminem sacrum. Nie zawsze ten termin oznacza Boga, W Polsce
religioznawstwo w wersji Eliadego, Kołakowskiego i Drewermana polega na przypisywaniu Bogu treści
ludzkich przeŜyć. Mówi się, Ŝe Bóg jest fascinosum et tremendum, Ŝe jest lekarstwem na cierpienie, a
>131s
42462673.004.png
>132s
WhiteheaduwaŜaBogazatowarzyszacierpień.Religioznawstwo,więcuwaŜareligięzanaturalnedąŜenie
człowieka. Tymczasem religia zaczyna się od rozpoznania i rozumienia, Ŝe Bóg jest bytem pierwszym i
samoistnym oraz Ŝe właśnie z Nim nawiązuję powiązania przez miłość. Religia wobec tego powstaje w
momencieposłuŜeniasięwłasnąrozumnościąiwłaściwączłowiekowimiłością.
b)Protestantyzacjateologiijestdominowaniemwniejsubiektywizmu.Wspierasięonnatezie,Ŝe
kaŜdyczłowieksamrozstrzyga,jakrozumiećBiblię,awięctreśćobjawionychprawdwiary.Niedecydujeo
tymChrystuspoprzezswąfunkcjęprorockąwKościele.SamzresztąKościółjestwiązanyraczejzsytuacją
społeczną,niŜzdecyzjąChrystusa.NicliczysiędoświadczenieinnychosóbkochającychChrystusa.Mato
postać wykluczenia Tradycji. Wyklucza się teŜ sakramenty, które wymagają kapłaństwa. Pozostawia się
tylkochrzestiwieczerzęPańską.Wwieczerzyniedokonujesięprzeistoczeniachlebaiwinawciałoikrew
Chrystusa. O wszystkim decyduje sumienie, a nie prawda i rozpoznający ją intelekt. Znakiem
protestantyzmustajesięliberalizmjakoteza,Ŝeczłowiekstanowiwszystkieprawa.Tymznakiemstajesię
takŜe racjonalizm w postaci tezy, Ŝe rozum ludzki jest niezaleŜny od Boga i prawa wiecznego. Ludzką
wolnośćwiąŜesięzprymatemporządkupraktycznego.Oznaczatopierwszeństwoetykiprzedmetafizyką.
c) Judaizacja teologii jest skutkiem dominacji aspektu historycznego nad dogmatycznym. Jest
ponadtoskupieniemsięwyłącznienaStarymTestamencie.Jesttokolejnepoprotestantyzacjiograniczenie
zniekształcenie Objawienia. Jest to przede wszystkim utoŜsamienie Teologii z kulturą oraz zagubienie
róŜnicymiędzytym,coprzyrodzoneinadprzyrodzone.TeologięjudaistycznączęstowyraŜakabała,która
jestdominacjąwniejgnostycyzmu.
d) Z gnozy wyrasta okultyzm jako wiara w tajemne siły materialne duchowe, niedostępne
ludzkiemupoznaniu,aktywizowanewyłączniepraktykachmagicznych.Samagnozajestteząfilozoficzną,
Ŝewiedzapełniwczłowiekuroleprzyczynysprawczej,ustanawiającejwistnieniuwszystkiebyty.Wynikaz
tego,ŜeczłowiekposiadającfitąwiedzęjestBogiem.Wnaszychczasachwszystkietebłędnestanowiska
skupiaNewAge.Jesttowięckompilacjonizm,którywtezieoreligiiświatła,chronionegoprzezLucyfera,
jestwprostsatanizmem.
3) W czym metafizyka wspomaga teologię NaleŜy wciąŜ odróŜniać filozofię idealistyczną od
filozofii realistycznej. Filozofia idealistyczna wspomaga agnostycyzm, relatywizm, woluntaryzm.
Agnostycyzm polega na tezie, Ŝe intelekt człowieka nie moŜe poznać prawdy i Ŝe sama prawda nie
udostępnia się poznaniu. Relatywizm usuwa róŜnice między prawdą i fałszem, dobrem i złem.
WoluntaryzmpoleganauzaleŜnieniuwszystkiegodoludzkiejdecyzji.Natomiastfilozofiarealistycznauczy
rozpoznawania istnienia, prawdy i dobra oraz wierności realnym bytom jednostkowym, które są
podmiotamiistnieniaprawdyidobra.WspomagatoodróŜnianieosób.
Filozofia realistyczna wspomaga teologię ucząc odróŜniania łaski od natury, a tym samym
porządkunadprzyrodzonegoodprzyrodzonego.Zkoleiuwalniateologięodnaturalizmu.Uczyzgodnych
z prawdą odniesień do Boga i do człowieka. Pozwala na uwyraźnienie róŜnicy między teologią i religią.
BronirealnościBogajakoosobnegobytu.Nasbroniprzedpanteizmemipanenteizmem.BroniChrystusa
jakoBogaiczłowieka.OkreślaKościółiwyjaśniaudzielanewKościelesakramenty.UczyrealnegoŜycia
religijnego. Wypełnia kulturę humanizmem i otwiera na religię jako więź człowieka z Osobami Trójcy
Świętej.
7.DONIOSŁOŚĆKULTURYKATOLICKIEJ
Kulturę katolicką wypełnia realistyczna metafizyka bytu i realistyczna teologia dogmatyczna. Te
dziedziny upowszechnia się przez wykształcenie i wychowanie. Dzięki temu w porządku filozofii
realistycznejchroniczłowiekagłówniemądrośćjakoumiejętnośćwiernościprawdzieidobru.Wporządku
realistycznej teologii, a przy jej pomocy dzięki religii chroni nas głównie Chrystus. Niech więc zawsze
chroninasmądrośćiChrystus.
PHILOSOPHYOFSAINTTHOMASAQUINASASPROTECTIONTHECONTEMPORARY
CATHOLICCULTURE
>133s
Summary
Saint Thomas' metaphysics, as the philosophy of being, is science concerning the first elements very
individualbeing,thatareapprehendedintheirrelationsasthecausesandtheeffects.
Cultureisagroup ofexternal andinternal works madebytheman.Thereisacatholicculturewhenthe
catholictheologyisunderlined.
42462673.005.png
>134s
Values of the catholic culture consist in faithfulness of being's existence, truth and good, also very
individualbeings,firsttheGodandthemanandrelationsbetweenthemasthelove,thefaithandthe hope.The
hopeisanaspirationtopersistinloveandfaith.
ThatiswhythephilosophyofSaintThomasAquinasdefendstherealityoftheGodandman,andthetruth
about relations to the God and among the people. Owing to it, the difference between the philosophy and the
theology,thenatureandthegrace,isclear.Uguardsbeforethepantheismandthepanentheism.Itprotectsthetruth
about Christ as real God and man. It can be helpful in understanding the Church and the sacraments. The
philosophy teaches real living with God, fulfils the culture by the humanism and prepares for the religion, as the
relationwithGod.
42462673.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin