Praktyczny Kurs Pisarstwa.pdf

(415 KB) Pobierz
3922710 UNPDF
3922710.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana
tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 20.10.2006
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa
Autor: Katarzyna Siba
Projekt okładki: Joanna Kopik
Korekta: Anna Grabka
Skład: Marcin Kwapuliński
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
3922710.002.png
SPIS TREŚCI
TROCHĘ WSTĘPU... . .....................................................................4
CYFROWA KSIĄŻKA . ......................................................................5
LEKCJA PIERWSZA: DEFINICJE PODSTAWOWE . ....................................15
LEKCJA TRZECIA: TECHNIKI NARRACJI . .............................................33
LEKCJA CZWARTA: CHARAKTERYSTYKA POSTACI . ................................40
LEKCJA PIĄTA: DIALOG . ...............................................................45
LEKCJA SIÓDMA: PROBLEMY KOMPOZYCJI . .........................................55
LEKCJA ÓSMA: PRZEBIEG FABUŁY . ...................................................59
LEKCJA DZIEWIĄTA: PRZESTRZEŃ FABULARNA . ...................................68
LEKCJA DZIESIĄTA: ZAKOŃCZENIA FABULARNE . ..................................71
DODATEK .................................................................................77
LITERATURA POPULARNA . ...........................................................77
POWIEŚĆ WSPÓŁCZESNA . ............................................................86
POSTMODERNIZM . .....................................................................90
JAK NAPISAĆ POWIEŚĆ – darmowy fragment - kliknij po więcej
Katarzyna Siba
str. 4
Lekcja Pierwsza: Definicje Podstawowe
Wiadomo: każdy potrafi pisać. To żaden problem! Usiąść i napisać
powieść. Pewnie jest to kwestia talentu, owego daru Bożego,
natchnienia, dotknięcia muzy. To wszystko prawda. Trzeba mieć to
„coś”. Z drugiej strony każdy pisarz doskonale wie (choć nie zawsze lubi
się do tego przyznawać), że pisanie to także ciężka praca, wymagająca
wiele wysiłku, cierpliwości, często zarwanych nocy, walki z otoczeniem.
Najpierw trzeba zaakceptować siebie jako pisarza, potem przekonać do
tego innych, a w końcu napisać coś, co resztę świata powali na kolana.
A to już bardzo trudne. Wielu często zatrzymuje się na pierwszym czy
drugim etapie. Czują, że muszą pisać, że bez tego ich życie nie ma sensu,
że muszą przelewać na papier swoje myśli, doznania, wrażenia, opisywać
świat, który ich otacza, albo tworzyć w wyobraźni własną jego wizję.
Jest to silna potrzeba. Czasem tylko trudno ją zrealizować. Powodów jest
wiele. Załóżmy jednak, że przyszły sławny pisarz obdarzony został przez
naturę talentem, tym niezbędnym czynnikiem, który wyróżnia go z tłumu
i… nie pozwala spokojnie zasnąć. Wystarczy teraz „usiąść i napisać”.
Dobrze powiedzieć. Pomysłów jest mnóstwo, aż się przelewają w głowie.
Trzeba je tylko uporządkować, nadać im odpowiednią formę. Tu
zaczynają się problemy.
Ten kurs służy przede wszystkim temu, by problemy te zlikwidować
poprzez nałożenie na własne pomysły siatki terminów, schematów,
chwytów, które pozwolą w sposób skuteczny i efektywny „przejść od słów
do czynów”, czyli zacząć pisać prawdziwą powieść zamiast wciąż o niej
rozmyślać. Nie napisana książka jest niewiele warta, przynajmniej
w sensie rynkowym.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Siba
3922710.003.png
JAK NAPISAĆ POWIEŚĆ – darmowy fragment - kliknij po więcej
Katarzyna Siba
str. 5
Warto więc uświadomić sobie, że pisanie to także rzemiosło, którego
można, co więcej – trzeba się nauczyć. I jak każda sztuka posiada pewne
reguły warsztatowe, których nie sposób uniknąć, choćby po to, by nie
zostać posądzonym o brak jakiegokolwiek przygotowania merytorycznego.
A to naprawdę pomaga. Zdecydowanie ułatwia pisanie, które można
potraktować od nieco technicznej strony.
Kurs ten zawiera szereg ćwiczeń warsztatowych, które pozwolą opanować
technikę, aby z tym większą swobodą móc zająć się Sztuką. W końcu
„art” to także „techne”…
Na początek garść podstawowych definicji. Pewnie, że są powszechnie
znane. Chodzi tu jednak o ich pełne uświadomienie sobie. Są
podstawowe, gdyż są niezwykle ważne.
FABUŁA – szkielet konstrukcyjny, na którym musi się opierać powieść lub
opowiadanie. Jest czymś w rodzaju scenariusza. Składa się z trzech
części:
1. początek
2. środek
3. koniec
Bez tych trzech części nie ma opowiadania. Oczywiście jest to wzorzec.
Literatura współczesna wielokrotnie pokazała, że za nic ma wszelkie
reguły. Jednak, by opowieść miała sens, musi składać się z tych trzech
elementów. Na początku pisarz jest zobowiązany zaciekawić czytelnika,
obiecać mu egzotyczną wyprawę, wielką przygodę. Może też go
zdenerwować, wprawić w zachwyt, obrzydzenie. Może wszystko. Ważne,
by czytelnik zechciał czytać dalej. To jest celem pisarza. Potem, nadal
spełniając nadzieje czytelnika, musi powolutku spełniać swoje obietnice.
I to jest właśnie „środek” – spełnianie obietnic danych czytelnikowi na
początku, że czytając właśnie moją powieść przeżyje coś niezwykłego.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Siba
3922710.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin