Przykładowe scenariusze zajęć dydaktycznych dotyczące terapii dziecka dyslektycznego
Zajęcia z dziećmi dyslektycznymi powinny się odbywać 2 – 3 razy w tygodniu w grupach 2 – 4 osobowych. Jest to najlepszy układ, jednak ze względu na trudności finansowe szkół niemożliwy do zrealizowania, o czym piszą i mówią nauczyciele. Aby praca przyniosła oczekiwane rezultaty, oddziaływania na dzieci powinny być stałe i systematyczne oparte na zasadach terapii pedagogicznej.
Poniżej przedstawiono scenariusze zajęć korekcyjno – kompensacyjnych do pracy z dziećmi dyslektycznymi celem niwelowania ich trudności.
Scenariusz 1
Usprawnienie różnych analizatorów na materiale bezliterowym
Lp.
Rodzaj ćwiczenia
Cel ćwiczenia
Przebieg ćwiczenia
Pomoce
1
Zabawa ruchowa ze śpiewem „Piłka Oli”
Integracja grupy
Dzieci poruszają się w dowolnym kierunku, śpiewają piosenkę sygnalizując ruchami rąk treść piosenki
Magnetofon
2
Rozwiązywanie prostych zagadek
Rozwijanie myślenia oraz percepcji wzrokowej i słuchowej
Podanie przez dziecko treści otrzymanego obrazka – czytanie treści zagadki przez nauczyciela
- rozwiązywanie zagadek przez dziecko (odp. obrazek jest odpowiedzią dziecka)
Zestaw obrazków i zagadek
3
Odtwarzanie układów dźwięków
Usprawnienie percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
- naśladowanie liczby dźwięków z uwzględnieniem przerw między nimi,
- naśladowanie dźwięków krótkich i długich
- rysowanie układu dźwięków przez każde dziecko na kartce
Pomoce instrumenty muzyczne, ołówki i kartki
4
Omówienie treści obrazka
Doskonalenie percepcji wzrokowo – słuchowej, koncentracji uwagi i pamięci
Dzieci wymieniają produkty, które znajdują się na obrazku. następnie n – el recytuje wierszyk. Dzieci następnie powtarzają tekst wiersza.
Obrazek, tekst wiersza; Smaczne są bułeczki i mleko od krowy. Ale kto zjada owoce jest zdrowy.
5
Wyodrębnianie liczby wyrazów w wierszu
Dzieci kolejno określają liczbę wyrazów w wierszu, powtarzając tekst
Obrazek, tekst wiersza
6
Układanie pociętych obrazków według wzoru
Ćwiczenie funkcji analizatora wzrokowego i koordynacji wzrokowo – ruchowej
Obrazki pocięto tak aby kształt cięć był elementem różnicującym; zadaniem dziecka jest scalanie obrazka na wzorze
Wzory:
____ ____ ____ ____
Obrazki i podpisy do obrazków
7
Ćwiczenia oddechowe
Kształcenie narządów oddychania: prawidłowe wdechy i wydechy
Dzieci wydmuchują mydlane bańki. Nauczyciel kontroluje przebieg ćwiczenia, aby była prawidłowa regulacja oddechu. Dzieci wydmuchują bańki i puszczają w powietrzu.
Każde dziecko otrzymuje kubek z mydlaną wodą i słomką.
8
Dobieranie odp. podpisów do obrazków, ułożenie zdania na temat sytuacji przedstawionej na jednym z obrazków
j.w.
Dzieci otrzymują po 3 obrazki i 2 podpisy – zadaniem ich jest dobranie odpowiednich podpisów do obrazków; jeden obrazek zastanie bez podpisu- n-el pyta , jak dzieci podpiszą trzeci obrazek
j. w.
9
Rysowanie obrazków konturowych
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej
Dzieci obrysowują kontury drzewa i domku bez odrywania ręki.
Kontury drzew i domków
Scenariusz 2
Utrwalenie podziału wyrazu na sylaby
Wystukiwanie sylab w wyrazie
Kształcenie analizy słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej, ćw. słuch fonematycznego
Czytamy kolejno wyrazy 2,3 sylabowe np. krokodyl, małpa, lusterko, rower, klocki, skakanka. Dzieci powtarzają głośno każdy wyraz dzieląc go na sylaby i uderzają pałeczką w bębenek akcentując w ten sposób każdą sylabę
Bębenki
Loteryjka obrazkowo do obrazka sylabowa, układanie z sylab podpisów
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
Przed dziećmi leżą obrazki (odwrócone) i rozsypanka sylabowa. Obrazki te przedstawiają: różne przedmioty. W drugiej kopercie są sylaby. Dzieci odwracają obrazek, mówią głośno nazwę przedstawionego na obrazku przedmiotu. Następnie z rozsypanki wybierają odpowiednie sylaby i układają z nich podpisy pod obrazkiem.
Obrazki, rozsypanka sylabowa
Ćwiczenia w czytaniu sylabami
Usprawnienie rytmicznego tempa czytania, wyrabianie nawyku czytania sylabami
Czytanie na przemian z dzieckiem zdań, w których poszczególne sylaby zaznaczone są na zmianę czerwony i niebieskim kolorem. Odczytywani w wyrazów na różne sposoby
po ka nek
ta ra da
ba wan ma
Tekst; Lisek lubi serek. Katarzynka lubi kanarka. Janeczka ma korale.
Ćwiczenie w pisaniu
Sprawdzenie umiejętności podziału wyrazu na sylaby
Samodzielne wykonanie przez dzieci zadań:
a). zapisywanie rozwiązania rebusów
/ rebusy dotyczą słów: laska , słońce, pisanki , buraki /
b).zapisywania wyrazów tworzonych przy pomocy suwaka mającego stałą sylabę „la” oraz ruchome sylaby: ta, to, da, sy,
c). podział na sylaby wyrazów: kalosze, samolot. domek., kura, lokomotywa.
Rebusy,
Suwaki
Usprawnienie czytania, rysowanie
Ćwiczenia orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo – ruchowej
Odczytywanie zadań przygotowanych dla każdego dziecka. Dziecko ma przedstawić treść zadania na pomocy rysunku.
Zadania:
1. Na stole stoją kwiaty w wazonie.
2. Pod stołem stoi miska.
3. Po prawej stronie domu jest las.
Kredki
Kartki
Gra zespołowa „Pussy”
elwira_bobinska