instrukcja_Ir9.doc

(1254 KB) Pobierz
Instrukcja R - 34

2

 

Ir-9
INSTRUKCJA
o technice
pracy manewrowej


Spis treści

Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE              4

§ 1 Cel i zakres stosowania instrukcji              4

§ 2 Podstawowe definicje              4

§ 3 Sposoby wykonywania manewrów              5

§ 4 Pracownicy zatrudnieni przy manewrach              5

§ 5 Obowiązki nadzorującego manewry              6

§ 6 Obowiązki kierownika manewrów              7

§ 7 Obowiązki manewrowego              9

§ 8 Obowiązki drużyny trakcyjnej              11

Rozdział II TECHNIKA WYKONYWANIA MANEWRÓW              12

§9 Wykonywanie manewrów i podawanie sygnałów przy manewrach              12

§ 10 Odrzucanie i staczanie taboru oraz stosowane ograniczenia              15

§ 11 Hamowanie wagonów              18

§ 12 Sprzęganie i rozprzęganie pojazdów kolejowych              19

§ 13 Zabezpieczanie pojazdów kolejowych przed zbiegnięciem              21

§ 14 Manewry na torach głównych              22

§ 15  Manewry przez przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych              23

§ 16 Manewry z wagonami zawierającymi towar niebezpieczny, przesyłkę o masie ponad 60 ton w jednej sztuce, przesyłkę z przekroczoną skrajnią, pojazdami kolejowymi grożącymi wykolejeniem, z ludźmi              23

§ 17 Przetaczanie pojazdów kolejowych bez użycia pojazdu kolejowego z napędem              24

§ 18 Prowadzenie manewrów przy obsłudze punktów ładunkowych              25

§ 19 Posługiwanie się płozami hamulcowymi              26

Rozdział III ZESTAWIANIE POCIĄGÓW              28

§ 20 Ogólne zasady zestawiania pociągów              28

§ 21 Warunki włączania taboru kolejowego do pociągów              29

§ 22 Zestawianie pociągów pasażerskich              32

§ 23 Rozmieszczanie taboru kolejowego w pociągach towarowych              32

§ 24 Umieszczanie lokomotyw w pociągach              34

§ 25 Ustalanie długości i masy pociągu              35

Rozdział IV SZCZEGÓLNE WYMAGANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA PRACY              36

§ 26 Wyposażenie pracowników zatrudnionych przy manewrach              36

§ 27 Poruszanie się po torach              37

§ 28 Jazda na pojazdach kolejowych              37

§ 29 Zachowanie ostrożności na torach zelektryfikowanych              37

Załącznik 1              38

Załącznik 2              40

Załącznik 3              43


Załącznik 3 do Uchwały Nr 365
Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z dnia 27.12.2004 r

Zarządzenie Nr 18
Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

z dnia 27 grudnia 2004 roku

w sprawie wprowadzenia Instrukcji o technice pracy manewrowej Ir-9 (R-34)

Na podstawie § 10 pkt 24 Regulaminu Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 27 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 11 lutego 2004 r., po rozpatrzeniu wniosku Biura Eksploatacji Nr IES6-7200-02/2004 z dnia 15.12.2004 r. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. postanawia, co następuje:

§ 1

Przyjmuje do stosowania w Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Instrukcję o technice pracy manewrowej Ir-9 (R-34), ustaloną Uchwałą Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nr 365 z dnia 27.12.2004, zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego pismem Nr TNB11-5000-15/2004 z dnia 06.12.2004 r. stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Biuletynie PKP Polskie Linie Kolejowe SA

lub w Biuletynie PKP S.A.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 marca 2005

Nr IES6-7202-02/2004

CZŁONEK ZARZĄDU

/-/ mgr Mirosław Pawłowski


Podstawowe określenia używane w instrukcji

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego                            ogół czynności technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne poruszanie się pojazdów kolejowych oraz bezpieczeństwo pracowników i podróżnych.

Dyspozytor                            pracownik bieżącego nadzoru regulujący i koordynujący operatywnie całokształt pracy związanej z ruchem kolejowym w obrębie wyznaczonego odcinka linii kolejowej.

Pojazd kolejowy                            pojazd dostosowany do poruszania się  na własnych kołach po torach kolejowych tj. wagon, lokomotywa, zespół trakcyjny, wagon silnikowy, pojazd specjalny i pojazd pomocniczy

Pojazd kolejowy z napędem              pojazd wytwarzający siłę pociągową np. pojazd trakcyjny, pojazd specjalny z napędem i pojazd pomocniczy z napędem

Prowadzący pojazd kolejowy z napędem              maszynista pojazdu trakcyjnego, kierowca drezyny lub wózka motorowego lub maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej

Przewoźnik kolejowy                            przedsiębiorca, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne

Ruch kolejowy                            poruszanie się pojazdów kolejowych. Do ruchu kolejowego należą jazda pociągów i manewry

Zarządca infrastruktury                            podmiot gospodarczy wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.

Pojazd specjalny                            pojazd kolejowy, którego budowa zezwala na włączenie do składu pociągu przy zachowaniu określonych warunków np. maszyny do robót torowych, żurawie kolejowe, pługi i zespoły odśnieżne, wózki motorowe itp.

Lokomotywa manewrowa                            pojazd trakcyjny wykonujący stale manewry w przydzielonym rejonie manewrowym

Pociąg                            jest to przepisowo osygnalizowany, obsadzony i wyposażony skład pociągu sprzęgnięty z pojazdem trakcyjnym lub pojazd trakcyjny.

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
Cel i zakres stosowania instrukcji

  1. Instrukcja o technice pracy manewrowej, zwana w skrócie instrukcją lr-9 (R-34) podaje zasady i sposób wykonywania manewrów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Celem instrukcji lr-9 (R-34) jest określenie zasad zapewniających bezpie­czeństwo osób, pojazdów kolejowych i ładunków przy wykonywaniu pracy manewrowej.
  2. Postanowienia instrukcji lr-9 (R-34) należy wykorzystać przy opracowywaniu regulaminów technicznych, technologii pracy stacji oraz regulaminów pracy bocznicy kolejowej.

§2
Podstawowe definicje

  1. Manewry są to wszelkie zamierzone ruchy pojazdów kolejowych oraz związane z nimi czynności wykonywane na torach kolejowych z wyjątkiem wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu. Przestawianie pociągu na stacji z toru na tor, wprowadzenie go na właściwe miejsce (cofanie, podciąganie) po uprzednim zatrzymaniu się na torze, na który został przyjęty, należy uważać za manewry.
  2. Składem manewrowym są pojazdy kolejowe sprzęgnięte z pojazdem kolejowym z napędem wykonującym manewry lub zespół trakcyjny wykonujący manewry.

Pojazd kolejowy z napędem może znajdować się za, przed lub między pojazdami kolejowymi.

  1. Odprzęg jest to jeden wagon lub grupa wagonów połączonych ze sobą, odczepionych jednorazowo od lokomotywy lub od pozostałego przy tej lokomotywie taboru, a następnie staczanych; z górki rozrządowej lub odrzuconych.
  2. Celem pracy manewrowej jest:

1)      rozrządzanie wagonów na poszczególne tory

2)      zestawianie składów pociągów,

3)      wymiana grup wagonów w pociągach

4)      podstawianie wagonów na punkty ładunkowe oraz ich zabieranie,

5)      podstawianie i zabieranie próżnych składów pasażerskich na tory przy-peronowe i postojowe,

6)      przestawianie wagonów z jednego toru na drugi,

7)      wybieranie wagonów próżnych o szczególnych parametrach technicznych,

8)      podstawianie wagonów do wykonania czynności dodatkowych np. czyszczenia, mycia, odkażania, ważenia, naprawy, itp. oraz zabieranie wagonów po zakończeniu tych czynności,

9)      wyłączenie z pociągu wagonów z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu ruchu,

  1. Pod względem organizacji pracy manewrowej stacja podzielona jest na rejony i okręgi manewrowe.
  2. Rejon manewrowy jest to część stacji obsługiwana przez jedną lokomotywę manewrową.
  3. Okręg manewrowy składa się z dwóch lub więcej rejonów manewrowych.
  4. Rejon manewrowy pod względem funkcji technologicznych dzieli się na rejon rozrządzania, zestawiania lub obsługi. Rejon rozrządzania jest to rejon manewrowy z górką rozrządową. Rejon zestawiania jest to rejon manewrowy, do którego podstawowych zadań należy zestawianie składów pociągów. W rejonie rozrządzania mogą pracować dwie lokomotywy manewrowe. W rejonie obsługi dokonuje się przemieszczania wagonów, ich przekazania lub zabrania z punktu ładunkowego lub zdawczo - odbiorczego.
  5. Podział stacji na rejony i okręgi manewrowe, dozwolone sposoby manewrowania oraz wszelkie ograniczenia dotyczące manewrów należy wskazać w regulaminie technicznym lub regulaminie pracy bocznicy kolejowej.

§ 3
Sposoby wykonywania manewrów

1.      Stosowane są następujące sposoby wykonywania manewrów:

1)      odstawczy,

2)      odrzutowy (pojedynczy lub seryjny),

3)      grawitacyjny (z wykorzystaniem górki rozrządowej lub torów na spadku).

2.      Odstawianie (przetaczanie) polega na przestawianiu taboru na odpowiedni tor (miejsce) i odczepieniu danej grupy taboru po zatrzymaniu.

3.      Odrzucanie pojedyncze polega na tym, że lokomotywa manewrowa, pchając odprzęgniętą grupę wagonów, przy pewnej określonej prędkości zatrzymuje się, co powoduje, że odprzęgnięte od niej wagony odrywają się i toczą na odpowiedni tor.

4.      Odrzucanie seryjne polega na tym, że po odczepieniu pierwszego odprzęgu lokomotywa manewrowa rozpędza skład manewrowy do prędkości zapewniającej dojście odprzęgu do wyznaczonego miejsca. Następnie lokomotywa zatrzymuje się w celu umożliwienia odbiegu odczepionego odprzęgu, po czym znowu zwiększa prędkość pozwalając na odczepienie następnego odprzęgu drążkiem (widłami).

5.      Sposób grawitacyjny polega na staczaniu wagonów z górki rozrządowej lub torów położonych na spadku.

6.      Po zakończeniu rozrządzania na torach kierunkowych lub w celu połączenia składu wagonów w trakcie zestawiania pociągu może mieć miejsce dopychanie wagonów.

7.      Odstawianie (przetaczanie) może być wykonywane pojazdem trakcyjnym, pojazdem drogowym, podciągarką, przesuwnicą wagonową lub innym urządzeniem technicznym przeznaczonym do przemieszczania pojazdów kolejowych.

8.      Zabrania się wykonywania manewrów innymi sposobami niż podane w ust. 1 oraz innymi środkami niż podane w ust. 7.

§ 4
Pracownicy zatrudnieni przy manewrach

1.      Przy manewrach należy zatrudniać pracowników posiadających wymagane kwalifikacje zawodowe.

2.      W wykonywaniu manewrów uczestniczą:

1)     nadzorujący manewry,

2)     kierownik manewrów,

3)     manewrowi

4)     drużyna trakcyjna

5)     pracownicy posterunków nastawczych, nastawiający drogi przebiegu dla manewrów oraz obsługujący urządzenia hamujące i wydający zezwolenia na jazdy manewrowe,

6)     inni pracownicy posiadający wymagane kwalifikacje.

3.      Nadzorującym manewry może być dyżurny ruchu (manewrowy, peronowy) lub starszy ustawiacz, jeżeli nadzoruje pracę kilku rejonów manewrowych - stosowanie do ustaleń regulaminu technicznego.

4.      Kierownikiem manewrów może być:

1)      ustawiacz,

2)      kierownik pociągu

3)      dyżurny ruchu,

4)      nastawniczy (zwrotniczy) przy niepilotowanych jazdach manewrowych (§ 9 ust. 7),

5)      inny pracownik posiadający wymagane kwalifikacje do wykonywania czynności ustawiacza lub kierownika pociągu.

5.      Kierownikowi manewrów może być przydzielona do pracy manewrowej potrzebna ilość:

1)      manewrowych,

2)      innych pracowników posiadających wymagane kwalifikacje do wykonywania manewrów i hamowania pojazdów kolejowych.

6.      Zespół pracowników złożony z kierownika manewrów i co najmniej jednego pracownika, o którym mowa w ust. 5, nazywa się drużyną manewrową.

7.      Kierownik manewrów stosownie do potrzeb i okoliczności, jeżeli posiada wymagane kwalifikacje, może wykonywać również czynności manewrowego.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin