2
Ir-9INSTRUKCJAo technice pracy manewrowej
Spis treści
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE 4
§ 1 Cel i zakres stosowania instrukcji 4
§ 2 Podstawowe definicje 4
§ 3 Sposoby wykonywania manewrów 5
§ 4 Pracownicy zatrudnieni przy manewrach 5
§ 5 Obowiązki nadzorującego manewry 6
§ 6 Obowiązki kierownika manewrów 7
§ 7 Obowiązki manewrowego 9
§ 8 Obowiązki drużyny trakcyjnej 11
Rozdział II TECHNIKA WYKONYWANIA MANEWRÓW 12
§9 Wykonywanie manewrów i podawanie sygnałów przy manewrach 12
§ 10 Odrzucanie i staczanie taboru oraz stosowane ograniczenia 15
§ 11 Hamowanie wagonów 18
§ 12 Sprzęganie i rozprzęganie pojazdów kolejowych 19
§ 13 Zabezpieczanie pojazdów kolejowych przed zbiegnięciem 21
§ 14 Manewry na torach głównych 22
§ 15 Manewry przez przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych 23
§ 16 Manewry z wagonami zawierającymi towar niebezpieczny, przesyłkę o masie ponad 60 ton w jednej sztuce, przesyłkę z przekroczoną skrajnią, pojazdami kolejowymi grożącymi wykolejeniem, z ludźmi 23
§ 17 Przetaczanie pojazdów kolejowych bez użycia pojazdu kolejowego z napędem 24
§ 18 Prowadzenie manewrów przy obsłudze punktów ładunkowych 25
§ 19 Posługiwanie się płozami hamulcowymi 26
Rozdział III ZESTAWIANIE POCIĄGÓW 28
§ 20 Ogólne zasady zestawiania pociągów 28
§ 21 Warunki włączania taboru kolejowego do pociągów 29
§ 22 Zestawianie pociągów pasażerskich 32
§ 23 Rozmieszczanie taboru kolejowego w pociągach towarowych 32
§ 24 Umieszczanie lokomotyw w pociągach 34
§ 25 Ustalanie długości i masy pociągu 35
Rozdział IV SZCZEGÓLNE WYMAGANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA PRACY 36
§ 26 Wyposażenie pracowników zatrudnionych przy manewrach 36
§ 27 Poruszanie się po torach 37
§ 28 Jazda na pojazdach kolejowych 37
§ 29 Zachowanie ostrożności na torach zelektryfikowanych 37
Załącznik 1 38
Załącznik 2 40
Załącznik 3 43
Załącznik 3 do Uchwały Nr 365Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.z dnia 27.12.2004 r
Zarządzenie Nr 18Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z dnia 27 grudnia 2004 roku
w sprawie wprowadzenia Instrukcji o technice pracy manewrowej Ir-9 (R-34)
Na podstawie § 10 pkt 24 Regulaminu Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 27 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 11 lutego 2004 r., po rozpatrzeniu wniosku Biura Eksploatacji Nr IES6-7200-02/2004 z dnia 15.12.2004 r. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. postanawia, co następuje:
§ 1
Przyjmuje do stosowania w Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Instrukcję o technice pracy manewrowej Ir-9 (R-34), ustaloną Uchwałą Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nr 365 z dnia 27.12.2004, zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego pismem Nr TNB11-5000-15/2004 z dnia 06.12.2004 r. stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Biuletynie PKP Polskie Linie Kolejowe SA
lub w Biuletynie PKP S.A.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 marca 2005
Nr IES6-7202-02/2004
CZŁONEK ZARZĄDU
/-/ mgr Mirosław Pawłowski
Podstawowe określenia używane w instrukcji
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego ogół czynności technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne poruszanie się pojazdów kolejowych oraz bezpieczeństwo pracowników i podróżnych.
Dyspozytor pracownik bieżącego nadzoru regulujący i koordynujący operatywnie całokształt pracy związanej z ruchem kolejowym w obrębie wyznaczonego odcinka linii kolejowej.
Pojazd kolejowy pojazd dostosowany do poruszania się na własnych kołach po torach kolejowych tj. wagon, lokomotywa, zespół trakcyjny, wagon silnikowy, pojazd specjalny i pojazd pomocniczy
Pojazd kolejowy z napędem pojazd wytwarzający siłę pociągową np. pojazd trakcyjny, pojazd specjalny z napędem i pojazd pomocniczy z napędem
Prowadzący pojazd kolejowy z napędem maszynista pojazdu trakcyjnego, kierowca drezyny lub wózka motorowego lub maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej
Przewoźnik kolejowy przedsiębiorca, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne
Ruch kolejowy poruszanie się pojazdów kolejowych. Do ruchu kolejowego należą jazda pociągów i manewry
Zarządca infrastruktury podmiot gospodarczy wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.
Pojazd specjalny pojazd kolejowy, którego budowa zezwala na włączenie do składu pociągu przy zachowaniu określonych warunków np. maszyny do robót torowych, żurawie kolejowe, pługi i zespoły odśnieżne, wózki motorowe itp.
Lokomotywa manewrowa pojazd trakcyjny wykonujący stale manewry w przydzielonym rejonie manewrowym
Pociąg jest to przepisowo osygnalizowany, obsadzony i wyposażony skład pociągu sprzęgnięty z pojazdem trakcyjnym lub pojazd trakcyjny.
Rozdział IPOSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1Cel i zakres stosowania instrukcji
§2Podstawowe definicje
Pojazd kolejowy z napędem może znajdować się za, przed lub między pojazdami kolejowymi.
1) rozrządzanie wagonów na poszczególne tory
2) zestawianie składów pociągów,
3) wymiana grup wagonów w pociągach
4) podstawianie wagonów na punkty ładunkowe oraz ich zabieranie,
5) podstawianie i zabieranie próżnych składów pasażerskich na tory przy-peronowe i postojowe,
6) przestawianie wagonów z jednego toru na drugi,
7) wybieranie wagonów próżnych o szczególnych parametrach technicznych,
8) podstawianie wagonów do wykonania czynności dodatkowych np. czyszczenia, mycia, odkażania, ważenia, naprawy, itp. oraz zabieranie wagonów po zakończeniu tych czynności,
9) wyłączenie z pociągu wagonów z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu ruchu,
§ 3Sposoby wykonywania manewrów
1. Stosowane są następujące sposoby wykonywania manewrów:
1) odstawczy,
2) odrzutowy (pojedynczy lub seryjny),
3) grawitacyjny (z wykorzystaniem górki rozrządowej lub torów na spadku).
2. Odstawianie (przetaczanie) polega na przestawianiu taboru na odpowiedni tor (miejsce) i odczepieniu danej grupy taboru po zatrzymaniu.
3. Odrzucanie pojedyncze polega na tym, że lokomotywa manewrowa, pchając odprzęgniętą grupę wagonów, przy pewnej określonej prędkości zatrzymuje się, co powoduje, że odprzęgnięte od niej wagony odrywają się i toczą na odpowiedni tor.
4. Odrzucanie seryjne polega na tym, że po odczepieniu pierwszego odprzęgu lokomotywa manewrowa rozpędza skład manewrowy do prędkości zapewniającej dojście odprzęgu do wyznaczonego miejsca. Następnie lokomotywa zatrzymuje się w celu umożliwienia odbiegu odczepionego odprzęgu, po czym znowu zwiększa prędkość pozwalając na odczepienie następnego odprzęgu drążkiem (widłami).
5. Sposób grawitacyjny polega na staczaniu wagonów z górki rozrządowej lub torów położonych na spadku.
6. Po zakończeniu rozrządzania na torach kierunkowych lub w celu połączenia składu wagonów w trakcie zestawiania pociągu może mieć miejsce dopychanie wagonów.
7. Odstawianie (przetaczanie) może być wykonywane pojazdem trakcyjnym, pojazdem drogowym, podciągarką, przesuwnicą wagonową lub innym urządzeniem technicznym przeznaczonym do przemieszczania pojazdów kolejowych.
8. Zabrania się wykonywania manewrów innymi sposobami niż podane w ust. 1 oraz innymi środkami niż podane w ust. 7.
§ 4Pracownicy zatrudnieni przy manewrach
1. Przy manewrach należy zatrudniać pracowników posiadających wymagane kwalifikacje zawodowe.
2. W wykonywaniu manewrów uczestniczą:
1) nadzorujący manewry,
2) kierownik manewrów,
3) manewrowi
4) drużyna trakcyjna
5) pracownicy posterunków nastawczych, nastawiający drogi przebiegu dla manewrów oraz obsługujący urządzenia hamujące i wydający zezwolenia na jazdy manewrowe,
6) inni pracownicy posiadający wymagane kwalifikacje.
3. Nadzorującym manewry może być dyżurny ruchu (manewrowy, peronowy) lub starszy ustawiacz, jeżeli nadzoruje pracę kilku rejonów manewrowych - stosowanie do ustaleń regulaminu technicznego.
4. Kierownikiem manewrów może być:
1) ustawiacz,
2) kierownik pociągu
3) dyżurny ruchu,
4) nastawniczy (zwrotniczy) przy niepilotowanych jazdach manewrowych (§ 9 ust. 7),
5) inny pracownik posiadający wymagane kwalifikacje do wykonywania czynności ustawiacza lub kierownika pociągu.
5. Kierownikowi manewrów może być przydzielona do pracy manewrowej potrzebna ilość:
1) manewrowych,
2) innych pracowników posiadających wymagane kwalifikacje do wykonywania manewrów i hamowania pojazdów kolejowych.
6. Zespół pracowników złożony z kierownika manewrów i co najmniej jednego pracownika, o którym mowa w ust. 5, nazywa się drużyną manewrową.
7. Kierownik manewrów stosownie do potrzeb i okoliczności, jeżeli posiada wymagane kwalifikacje, może wykonywać również czynności manewrowego.
...
Basia-56