Rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym.doc

(25 KB) Pobierz
Rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym

Rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym

 

3-4 r.ż.

- dziecko słucha muzyki i niekiedy reaguje na nią ruchowo

- próbuje kojarzyć niektóre przebiegi muzyczne z ruchem

- próbuje śpiewać (powtarzać kawałki piosenek) – intonacyjnie niepoprawnie

- okres zaznaczania się indywidualnych predyspozycji muzycznych

- dzieci lepiej dysponowane muzycznie od innych rozróżniają pojedyncze dźwięki określonej wysokości, potrafią powtarzać je głosem, rozeznają wiele melodii oraz znajdują zadowolenie w skoordynowanych z nimi ruchach

- wpływ muzyki na dziecko w tym okresie jest wyraźny a nie ciągły

- rozwój dziecka następuje skokami

- wychowanie muzyczne powinno być bardziej indywidualne, uchwycone w „podatności rozwojowej”

 

4 r.ż.

- śpiewa piosenki w miarę poprawnie

- chętnie eksperymentuje z dźwiękiem na klawiaturze

- chętnie eksperymentuje z dźwiękiem na instrumentach perkusyjnych i strunowych

- lubi zabawy muzyczne ze śpiewem nauczycielki

- zabiera głos na temat zjawisk muzycznych

 

5 r.ż

- dziecko tańczy

- wystukuje określone dźwięki

- uczy się łatwych melodii na instrumencie

- dziecko interesuje się instrumentem jako ciekawym przedmiotem wydającym dźwięki, a mniej jako środkiem muzycznego wyrazu

- gra na instrumencie powinna być zabawą a nie programem dydaktycznym

- najlepszą formą wykorzystania instrumentów są zajęcia muzyczno- ruchowe i inscenizacja

- piosenka w tym okresie jest niezbędna przez cały czas

 

6 r.ż.

- lubi słuchać muzyki- preferuje radiowe audycje z tłem muzycznym

- wyraźnie zaczyna kształtować się słuch melodyczny (wysokościowy)

- dziecko trafnie reaguje na dobitne zjawiska muzyczne: dysonans, kontrast dynamiczny, zmiana tempa, różnice wysokości dźwięków

- najefektywniejszy rozwój muzyczny

- aprobata wszelkich form kontaktu z muzyką, rozumienie stawianych poleceń i ich sensu muzycznego

- dziecko zaczyna pasjonować się własnym wykonawstwem i muzykowaniem wraz z innymi

- stabilizuje się u dziecka poczucie tonalne, utrwala słyszenie wysokościowe i prawidłowa intonacja

- stabilizuje się pamięć muzyczna, wyraźnie ujawniają się zdolności muzyczne

- moment selekcji dzieci uzdolnionych do szkół muzycznych

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin