Podstawy remiksowania.pdf

(806 KB) Pobierz
249445355 UNPDF
15
Podstawy remiksowania
Podczas gdy wydawana była niniejsza ksika, kompania Sony Pictures
wykupiła firm Sonic Foundry, w zwizku z czym program, o którym
bdzie mowa poniej, opracowany przez t firm, moe by od tej pory
oferowany pod inn nazw (najprawdopodobniej Screenblast Acid).
Jednake witryna www.acidplanet.com wci działa, zachowujc
dotychczasowy interfejs, i udostpnia odno$niki do miejsc, z których
mona pobra wersje demonstracyjne programów, a take zakupi ich
pełne wersje.
Kady, kto zrealizował wszystkie lub prawie wszystkie omawiane dotychczas
projekty, ten wie jak wygl!da proces produkcji muzycznej i gotów jest zmierzy#
si$ z zadaniami bardziej zaawansowanymi. Tym razem b$dziemy przygoto-
wywa# remiks, dziel!c utwór na kawałki, dodaj!c rytm i efekty i rekonstru-
uj!c pierwotn! form$. Wynikowe nagranie powinno pozosta# rozpoznawalne
jako to, z którym zaczynali)my zadanie, ale poza tym ulegnie ono całkowitej
przemianie. Poznamy tu zaawansowane techniki, takie jak izolowanie p$tli
i dopasowywanie tempa i stroju oraz specjalizowane oprogramowanie, po-
zwalaj!ce na dowolne aranowanie p$tli i tworzenie remiksów. Aby zreali-
zowa# te projekty (wraz ze wszystkimi skomplikowanymi procesami prze-
twarzania d+wi$ku), warto dysponowa# mocnym komputerem, wyposaonym
w szybki procesor, pojemn! pami$# RAM oraz maj!cym du! porcj! wolnej
przestrzeni dyskowej. Niemniej jednak dobre wyniki mona uzyska# równie
korzystaj!c ze wzgl$dnie wysłuonego komputera (ja pracuj$ na maszynie
Pentium II 450 MHz, wyposaonej w 128 megabajtów pami$ci RAM).
Wymagania sprztowe i programowe: szybki procesor (co najmniej
400 MHz, ale im szybszy, tym lepiej), 128 MB pami$ci RAM (im wi$cej,
tym lepiej), 1 GB wolnej przestrzeni dyskowej, programy Sonic Foundry
249445355.002.png
234 P ODSTAWY REMIKSOWANIA
Acid Pro lub Acid Music, Audacity, Winamp, a take wybrane utwory
i sample.
Szacowany czas realizacji projektu: 2 do 4 godzin
Poziom trudnoci: 4
Remiksowanie utworu mona nazwa# „wywracaniem go na lew! stron$”.
Remiks moe składa# si$ z kilku kluczowych fraz, powtarzanych w okre)lo-
nym rytmie, ale moe te by# znacznie bardziej rozbudowany. Jedynymi
czynnikami, które o tym decyduj!, jest czas i nasza kreatywno)#.
Słowo remiks jest nieco myl!ce, poniewa kojarzy si$ z ponownym mikso-
waniem istniej!cych utworów. Jednak miksowanie to zupełnie inna dziedzina.
Przeprowadza si$ je w studiu nagra> po zarejestrowaniu utworu. Zadaniem
realizatora jest ustawienie gło)no)ci, panoramy i korekcji poszczególnych
)cieek, zanim zostan! one poł!czone w finalne, stereofoniczne nagranie.
Remikserzy natomiast dziel! utwór na cz$)ci, cz$sto wplataj!c nowe elementy
melodyczne i zawsze dodaj!c przewodni temat rytmiczny. Mimo podobie>-
stwa nazw, s! to wi$c zupełnie róne formy przetwarzania nagra>.
Pierwsza cz$)# procesu remiksowania obejmuje czynno)ci zwi!zane z przy-
gotowaniem i importem elementów przetwarzanego utworu.
Przygotowanie
Pierwszym zadaniem jest dokonanie wyboru odpowiedniego nagrania. Zre-
miksowa# mona dowolny utwór, ale łatwiej jest to zrobi#, je)li nagranie ma
odpowiednie cechy. Oczywi)cie, utwór powinien nam si$ podoba#. Ponadto
powinien mie# wyra+ny rytm — taki, który pozwala bez trudu liczy# akcen-
ty „1, 2, 3, 4” (typowe metrum 4/4) — a take warto, aby zawierał jeden lub
kilka charakterystycznych sampli, wystarczaj!co interesuj!cych, by uy# ich
do przygotowania powtarzalnych p$tli.
Utwory na płytach CD i w plikach MP3 s! zmiksowane, w zwi!zku z czym
niemoliwe jest wyodr$bnienie z nich poszczególnych )cieek. Profesjonalni re-
mikserzy znajduj! si$ w o wiele bardziej komfortowej sytuacji, maj!c moliwo)#
korzystania z oryginalnych, niezmiksowanych )cieek instrumentalnych i wo-
kalnych, zapisanych w osobnych plikach WAV. Pozwala im to wybiera# i wyod-
r$bnia# sample z pojedynczych )ladów nagrania i aranowa# te elementy nieza-
lenie, co zapewnia znacznie szersz! kontrol$ nad kształtem remiksu.
Poniewa my nie mamy dost$pu do ta)m studyjnych, musimy dzieli#
utwory na fragmenty, w których wszystkie instrumenty graj! jednocze)nie.
Korzystaj!c jednak z korektorów, moemy spróbowa# wyizolowa# niektóre
z nich. Musimy bowiem pami$ta#, e zintegrowanie próbki pojedynczego
instrumentu z miksem jest znacznie łatwiejsze ni sampla, w którym słycha#
wiele rónych instrumentów.
P ODSTAWY REMIKSOWANIA
235
DEFINICJA
Break: cz$)# utworu, w której gra tylko jeden instrument. Na przykład
fragmenty, w których słycha# jedynie perkusj$, cz$sto wykorzystywane s!
jako zap$tlane )cieki rytmiczne — to ta sama technika, z której korzy-
stali pionierzy hip hopu, tworz!cy na ulicach Bronxu w pó+nych latach
siedemdziesi!tych i wczesnych osiemdziesi!tych. Breaki fortepianowe s!
popularne w niektórych odmianach muzyki house.
Wybierzmy jeden plik MP3 ze swojej kolekcji — jeszcze lepiej, je)li uy-
jemy nagrania z płyty CD. Zgranie utworu z płyty wprost do pliku WAV
pozwoli zachowa# wszystkie informacje d+wi$kowe zawarte w oryginale, co
sprawi, e remiks b$dzie brzmiał lepiej. Remiks utworu MP3 o wi$kszej pr$dko-
)ci transmisji bitów take zabrzmi korzystniej ni w przypadku utworu MP3
o mniejszej pr$dko)ci. Bez wzgl$du na bie!c! posta# wybranego utworu,
musimy go zgra# lub skonwertowa# na format WAV.
Soinc Foundry Acid
Realizuj!c projekty opisywane w niniejszej ksi!ce korzystali)my, je)li to
tylko było moliwe, z oprogramowania o otwartym kodzie, poniewa jest
ono darmowe i cz$sto wykonuje te same zadania co aplikacje komercyjne.
Jednak w bie!cym przypadku zrobimy wyj!tek — poniewa nie istnieje (na
razie) aden darmowy program do tworzenia sekwencji opartych na p$tlach.
Programem, z którego b$dziemy tu korzysta#, jest Sonic Foundry Acid; jego
okno główne prezentuje rysunek 15.1. Utwory da si$ remiksowa# take za
pomoc! Audacity, co nie jest jednak łatwe, za) rytmiczne dopasowanie sampli
to ju prawdziwy koszmar. (Je)li mimo tej przestrogi zdecydujecie si$ spróbo-
wa#, w poniszej ramce znajdziecie kilka porad na pocz!tek).
Program Acid wyposaony jest w wiele funkcji zwi!zanych z remiksowa-
niem, ale realizuj!c niniejszy projekt najintensywniej korzysta# b$dziemy
z narz$dzia Beatmapper. Dost$pny tylko w edycjach Acid Pro (cena 350 dola-
rów) oraz Acid Music (w znacznie przyst$pniejszej cenie 70 dolarów), kreator
Beatmapper Wizard samodzielnie identyfikuje BPM wczytywanych sampli i auto-
matycznie synchronizuje ich tempo z tempem projektu.
Kto nie jest przygotowany na wydatek zwi!zany z nabyciem programu
Acid, nie musi go kupowa#; wystarczy je)li uyje demonstracyjnej wersji Acid
Music. W wersji tej wył!czona została funkcja zapisywania, długo)# odtwa-
rzania ograniczona jest do dwóch minut, a w eksportowanych plikach WAV
pojawia si$ ton znakuj!cy. Jednak nawet mimo tych wszystkich ogranicze>
249445355.003.png
236 P ODSTAWY REMIKSOWANIA
Rysunek 15.1.
Interfejs programu Acid przypomina nieco interfejs Audacity; tutaj jednak,
zamiast importowa cieki, malujemy ptle na ekranie
Rczne dopasowywanie rytmu
Nagrania mona dzieli# i remiksowa# za pomoc! programu Audacity, jak
równie kadego innego wielo)ladowego edytora audio, pozbawionego
funkcji mapowania rytmicznego. Jednak w takiej sytuacji dopasowania
rytmu sampli o rónych warto)ciach BPM naley dokona# r$cznie. Z od-
siecz! przychodzi nam tutaj program TapTempo, za pomoc! którego mo-
emy zbada# tempo utworu. Nast$pnie, korzystaj!c z kalkulatora sampli
(jednego z wymienionych na stronie http://deepsound.net/calculation.html), naley
okre)li# stopie> koniecznego rozci!gni$cia lub skompresowania sampla,
które ma na celu dopasowanie jego tempa do pozostałych sampli. Dosto-
sowania tego mona dokona# za pomoc! modułu dla programu Winamp, na
przykład Slow Me Down (www.ronimusic.com/slowmewp.exe), który w odpo-
wiedni sposób zmodyfikuje tempo i strój próbki.
249445355.004.png 249445355.005.png
P ODSTAWY REMIKSOWANIA
237
moemy wykorzysta# Acid Music do przygotowania całego remiksu i wyeks-
portowania go do pliku WAV, wraz z zawartym we> tonem znakuj!cym —
to wystarczy, by przekona# si$, ile mona zdziała# za pomoc! takich aplikacji
jak Acid Pro czy Music. Je)li jednak zalee# nam b$dzie na zachowaniu remiksu
bez tonu znakuj!cego, to moemy go nagra#, uruchamiaj!c odtwarzanie i wł!-
czaj!c zapis w programie Total Recorder (www.highcriteria.com) albo te w ze-
wn$trznym urz!dzeniu podł!czonym do wyj)cia karty d+wi$kowej.
Import utworu do programu Acid
Oto procedura importu utworu do programu Acid.
1.
Uruchom program Acid (Pro lub Music) i zamknij automatycznie
otwierany projekt demonstracyjny.
2.
Kliknij ikon$ Open Folder (otwórz folder) widoczn! w lewym górnym
rogu okna programu i odszukaj plik WAV zawieraj!cy utwór, który
zamierzasz podda# remiksowi.
3.
Na ekranie pojawi si$ okno Beatmapper Wizard, otwierane podczas
importu kadego sampla dłuszego ni 30 sekund. Nie zmieniaj!c
ustawie> domy)lnych, kliknij przycisk Next (dalej). Ujrzysz wówczas
okno z oznaczeniem pierwszego akcentu (zob. rysunek 15.2).
Rysunek 15.2.
Acid odnalazł wszystkie akcenty, ale jako pierwszy uznał drugi z nich
249445355.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin