HISZPANIA charakterystyka głównych regionów i turystyki.docx

(70 KB) Pobierz

HISZPANIA charakterystyka  głównych regionów i turystyki

Andaluzja: 8 400 000 mieszkańców, drugi region co do wielkości (1.Castilla y Leon)

Ważne miasta: Sewilla (stolica), Cordoba, Grenada, Malaga

-dobra koniunktura dla turystyki, region żyje turystyką

-słabo rozwinięte agrarnie rolnictwo,  niski poziom produkcji rolnej

-rejon najbardziej dofinansowany przez UE

- uprawy trwałe – drzewa oliwne, drzewa owocowe, pszenica, brak cukrowy

-niewiele pól sztucznie nawadnianych

- hodowla byków do walk corridy

-przemysł stoczniowy(maszynowy), chemiczny skupione w miastach : Sewilla, Cadiz, Huelva, przemysł spożywczy przetwórstwo płodów rolnych

- turystyka nadmorska, plażowa Costa de la Luz turyści krajowi , Costa del Sol  - Malaga – turyści zagraniczni

- szlaki turystyczne związane z historią

- parki krajobrazowe

 

Katalonia: 7,5mln mieszkańców

Ważne miasta: Barcelona(stolica), Tarragona

-nierównomierne rozmieszczenie ludności, skupienie wzdłuż pasów wybrzeży

-Katalonia bardziej rozwinięta od reszty regionów

-1/4pkb pochodzi z Katalonii

-region najczęściej odwiedzany przez turystów zagranicznych

-Barcelona- ważny port dla statków wycieczkowych

-Costa Brava – turyści zagraniczni, „drugie domy”, miejsca campingowe

- Costa Dorada – mieszkańcy Barcelony

-Costa de Maresne

-Pireneje- narciarstwo, SPA, turystyka wiejska

-Katalonia jako najważniejszy region przemysłowy kraju

-przemysł chemiczny- sole potasowe

-Tarragona- wielka rafineria ropy naftowej

-włókiennictwo

-przemysł samochodowy, przemysł różny (pamiątki, zabawki)

- rolnictwo nastawione na rynek wewnętrzny, ryż w delcie Ebro, zboża, dąb korkowy w Pirenejach

 

Region autonomiczny Madrytu 6,5mln mieszkańców (z czego 4mln w samym Madrycie)

- obszar wzmożonej migracji ludności, wielu cudzoziemców

-stałe powiększanie obszarów zurbanizowanych i wchłanianie terenów wokół miast

-teraz wielu mieszkańców centrum przeprowadza się na przedmieścia

-pełni funkcje administracyjne i usługowe wyższego rzędu

- przyciąga najbardziej nowoczesne gałęzie przemysłu

-specjalizacja w turystyce- turystyka kongresowa/konferencyjna – przystosowanie do targów, imprez, kongresów, baza hotelowa pod biznesmanów

-ważny ośrodek turystyki kulturowej, ważny ośrodek uniwersytecki, największa wymiana Erasmus

 

Baleary – przedłużenie Kordyliery Betyckiej, na Morzu Śródziemnym

Skład- Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera

Stolica – Palma de Mallorca

- dominacja turystyki nad innymi działami gospodarki

-Mallorca drugie domy, turystyka zagraniczna wpływa na zmiany zagospodarowania terenu

-Ibiza – otwarta na turystykę młodzieżową, życie nocne, bary, dyskoteki, turysta zagraniczny (dawniej kojarzona z hipisami)

- Menorca – żeglarstwo, sporty wodne

- Formentera – hasło: spokojne Baleary, przyjazna turystyce rodzinnej

- Rolnictwo: uprawa warzyw i owoców na potrzeby turystów, ale nie zaspokaja to potrzeb wew. dowóz reszty produktów z kontynentalnej Hiszpanii

-przemysł pamiątkarski, skórzane wyroby, biżuteria

-sezon turystyczny czerwiec-wrzesień - sezonowa praca w turystyce, turyści zagraniczni

- pozostałe miesiące- turyści krajowi

 

Wyspy KanaryjskieTeneryfa, Gran Canaria  największe wyspy, ogółem 7 wysp zamieszkanych

- wyspy zagospodarowane później niż Baleary

- na wyspach ważne porty morskie Atlantyku (paliwo), porty wolnocłowe (miejsca atrakcyjne też dla turystów z Hiszpanii)

- lotnictwo Gran Canaria, Tenerifa – lotniska międzynarodowe

-turystyka masowa- wypoczynek na plażach, duże ośrodki hotelowe, zaplecze urządzeń gastronomicznych i sportowych, mocno skupione na wybrzeżach

- mniejsze wyspy – pensjonaty, gospodarstwa rolen

-powody dla wzmożonej turystyki : turystyka całoroczna ze względu na klimat, nie ma sezonowości

-parki narodowe (rzeźba wulkaniczna), rezerwaty biosfery

-bardziej rozwinięte rolniczo od Balearów ze względu na oddalenie od kontynentu (1000km)

-jedyny region Hiszpanii, w którym uprawia się rośliny strefy podzwrotnikowej- banany, trzcina cukrowa, oprócz tego winna latorośl

- przemysł wytwórczy głównie Gran Canaria i Tenerifa

 

TURYSTYKA W HISZPANII:

Turystyka dłuższa niż 1 dzień pobytu

-Ok 52-53 mln rocznie tury

- pochodzenie turystów zagranicznych najwięcej: Wielka Brytania, Niemcy, Francja

-wyraźna sezonowość czerwiec-wrzesień, wyraźne natężenie lipiec-sierpień

-Hiszpania jako kraj turystyki wypoczynkowej – największy walor plaże, wybrzeża, kąpiele morskie

-w kolejności odwiedzane: Katalonia (ze względu na bliskość do kontynentu), rejony wyspiarskie, Andaluzja, Walencja. Madryt przyjmuje rocznie ok 4mln turystów zagranicznych

Turystyka jednodniowa

-przede wszystkim turyści francuscy, europejscy z Portugalii przejazdem

- uczestnicy rejsów wycieczkowych Barcelona, Malaga- dwa największe porty!

Turystyka krajowa

-bardziej równomiernie rozłożona w czasie

-częściej w wewnętrznych regionach, turystyka aktywna (sporty ekstremalne), turystyka miejska (zwiedzanie miast)

ZAGOSPODAROWANIE

- szeroka oferta bazy noclegowej

-domy  i mieszkania czasowe

-hotele- duża koncentracja przestrzenna, najwięcej ich na Balearach, oprócz tego Costa del Sol, Costa Brava, Costa Blanca

PARADORES NACIONALESsieć hoteli państwowych Tur Espana, wykorzystanie dawnych zamków, klasztorów, pałaców. Zachowanie dziedzictwa narodowego, wizytówka Hiszpanii, w miejscach mniej interesujących dla turystów zagranicznych-więcej turystów krajowych

 

KIERUNKI ROZWOJU TURYSTYKI HISZPANII

- Hiszpania dąży do zwiększenia turystyki zagranicznej, bo jest ona stała, dąży też do rozwinięcia turystyki wewnętrznej

-upowszechnienie pakietów turystycznych- turystyka dla seniorów

-promocja turystyki w regionach cieszących się mniejszym zainteresowaniem masowego ruchu turystycznego Cartagena – Costa Calida

-promocja szlaków tematycznych, szlaków gastronomicznych, historycznych Andaluzja, Centralna część Hiszpanii (Don Kichot, Cyd)

-promocja turystyki wiejskiej

-promowanie walorów kulturowych Hiszpanii – adresowana do grup młodzieżowych, zagranicznych. UNESCO-50 obiektów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin