HISZPANIA charakterystyka głównych regionów i turystyki
Andaluzja: 8 400 000 mieszkańców, drugi region co do wielkości (1.Castilla y Leon)
Ważne miasta: Sewilla (stolica), Cordoba, Grenada, Malaga
-dobra koniunktura dla turystyki, region żyje turystyką
-słabo rozwinięte agrarnie rolnictwo, niski poziom produkcji rolnej
-rejon najbardziej dofinansowany przez UE
- uprawy trwałe – drzewa oliwne, drzewa owocowe, pszenica, brak cukrowy
-niewiele pól sztucznie nawadnianych
- hodowla byków do walk corridy
-przemysł stoczniowy(maszynowy), chemiczny skupione w miastach : Sewilla, Cadiz, Huelva, przemysł spożywczy przetwórstwo płodów rolnych
- turystyka nadmorska, plażowa Costa de la Luz turyści krajowi , Costa del Sol - Malaga – turyści zagraniczni
- szlaki turystyczne związane z historią
- parki krajobrazowe
Katalonia: 7,5mln mieszkańców
Ważne miasta: Barcelona(stolica), Tarragona
-nierównomierne rozmieszczenie ludności, skupienie wzdłuż pasów wybrzeży
-Katalonia bardziej rozwinięta od reszty regionów
-1/4pkb pochodzi z Katalonii
-region najczęściej odwiedzany przez turystów zagranicznych
-Barcelona- ważny port dla statków wycieczkowych
-Costa Brava – turyści zagraniczni, „drugie domy”, miejsca campingowe
- Costa Dorada – mieszkańcy Barcelony
-Costa de Maresne
-Pireneje- narciarstwo, SPA, turystyka wiejska
-Katalonia jako najważniejszy region przemysłowy kraju
-przemysł chemiczny- sole potasowe
-Tarragona- wielka rafineria ropy naftowej
-włókiennictwo
-przemysł samochodowy, przemysł różny (pamiątki, zabawki)
- rolnictwo nastawione na rynek wewnętrzny, ryż w delcie Ebro, zboża, dąb korkowy w Pirenejach
Region autonomiczny Madrytu 6,5mln mieszkańców (z czego 4mln w samym Madrycie)
- obszar wzmożonej migracji ludności, wielu cudzoziemców
-stałe powiększanie obszarów zurbanizowanych i wchłanianie terenów wokół miast
-teraz wielu mieszkańców centrum przeprowadza się na przedmieścia
-pełni funkcje administracyjne i usługowe wyższego rzędu
- przyciąga najbardziej nowoczesne gałęzie przemysłu
-specjalizacja w turystyce- turystyka kongresowa/konferencyjna – przystosowanie do targów, imprez, kongresów, baza hotelowa pod biznesmanów
-ważny ośrodek turystyki kulturowej, ważny ośrodek uniwersytecki, największa wymiana Erasmus
Baleary – przedłużenie Kordyliery Betyckiej, na Morzu Śródziemnym
Skład- Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera
Stolica – Palma de Mallorca
- dominacja turystyki nad innymi działami gospodarki
-Mallorca – drugie domy, turystyka zagraniczna wpływa na zmiany zagospodarowania terenu
-Ibiza – otwarta na turystykę młodzieżową, życie nocne, bary, dyskoteki, turysta zagraniczny (dawniej kojarzona z hipisami)
- Menorca – żeglarstwo, sporty wodne
- Formentera – hasło: spokojne Baleary, przyjazna turystyce rodzinnej
- Rolnictwo: uprawa warzyw i owoców na potrzeby turystów, ale nie zaspokaja to potrzeb wew. dowóz reszty produktów z kontynentalnej Hiszpanii
-przemysł pamiątkarski, skórzane wyroby, biżuteria
-sezon turystyczny czerwiec-wrzesień - sezonowa praca w turystyce, turyści zagraniczni
- pozostałe miesiące- turyści krajowi
Wyspy Kanaryjskie –Teneryfa, Gran Canaria największe wyspy, ogółem 7 wysp zamieszkanych
- wyspy zagospodarowane później niż Baleary
- na wyspach ważne porty morskie Atlantyku (paliwo), porty wolnocłowe (miejsca atrakcyjne też dla turystów z Hiszpanii)
- lotnictwo Gran Canaria, Tenerifa – lotniska międzynarodowe
-turystyka masowa- wypoczynek na plażach, duże ośrodki hotelowe, zaplecze urządzeń gastronomicznych i sportowych, mocno skupione na wybrzeżach
- mniejsze wyspy – pensjonaty, gospodarstwa rolen
-powody dla wzmożonej turystyki : turystyka całoroczna ze względu na klimat, nie ma sezonowości
-parki narodowe (rzeźba wulkaniczna), rezerwaty biosfery
-bardziej rozwinięte rolniczo od Balearów ze względu na oddalenie od kontynentu (1000km)
-jedyny region Hiszpanii, w którym uprawia się rośliny strefy podzwrotnikowej- banany, trzcina cukrowa, oprócz tego winna latorośl
- przemysł wytwórczy głównie Gran Canaria i Tenerifa
TURYSTYKA W HISZPANII:
Turystyka dłuższa niż 1 dzień pobytu
-Ok 52-53 mln rocznie tury
- pochodzenie turystów zagranicznych najwięcej: Wielka Brytania, Niemcy, Francja
-wyraźna sezonowość czerwiec-wrzesień, wyraźne natężenie lipiec-sierpień
-Hiszpania jako kraj turystyki wypoczynkowej – największy walor plaże, wybrzeża, kąpiele morskie
-w kolejności odwiedzane: Katalonia (ze względu na bliskość do kontynentu), rejony wyspiarskie, Andaluzja, Walencja. Madryt przyjmuje rocznie ok 4mln turystów zagranicznych
Turystyka jednodniowa
-przede wszystkim turyści francuscy, europejscy z Portugalii przejazdem
- uczestnicy rejsów wycieczkowych Barcelona, Malaga- dwa największe porty!
Turystyka krajowa
-bardziej równomiernie rozłożona w czasie
-częściej w wewnętrznych regionach, turystyka aktywna (sporty ekstremalne), turystyka miejska (zwiedzanie miast)
ZAGOSPODAROWANIE
- szeroka oferta bazy noclegowej
-domy i mieszkania czasowe
-hotele- duża koncentracja przestrzenna, najwięcej ich na Balearach, oprócz tego Costa del Sol, Costa Brava, Costa Blanca
PARADORES NACIONALES – sieć hoteli państwowych Tur Espana, wykorzystanie dawnych zamków, klasztorów, pałaców. Zachowanie dziedzictwa narodowego, wizytówka Hiszpanii, w miejscach mniej interesujących dla turystów zagranicznych-więcej turystów krajowych
KIERUNKI ROZWOJU TURYSTYKI HISZPANII
- Hiszpania dąży do zwiększenia turystyki zagranicznej, bo jest ona stała, dąży też do rozwinięcia turystyki wewnętrznej
-upowszechnienie pakietów turystycznych- turystyka dla seniorów
-promocja turystyki w regionach cieszących się mniejszym zainteresowaniem masowego ruchu turystycznego Cartagena – Costa Calida
-promocja szlaków tematycznych, szlaków gastronomicznych, historycznych Andaluzja, Centralna część Hiszpanii (Don Kichot, Cyd)
-promocja turystyki wiejskiej
-promowanie walorów kulturowych Hiszpanii – adresowana do grup młodzieżowych, zagranicznych. UNESCO-50 obiektów
Ivana.M