Scenariusze_Opowiesci_z_Narnii.pdf

(1847 KB) Pobierz
j_polski_podstawowa_pop2.indd
4 Scenariusze. Opowieści z Narnii
Scenariusze do lektury
Opowieści z Narnii
Clive’a Staplesa Lewisa
Karolina Kwak
Scenariusz 1. O dwóch światach szafą oddzielonych...
Cel lekcji: Uporządkowanie świata przedstawionego w książce.
1. Każde dziecko otrzymuje kartę pracy (zob. Karta pracy nr 1). W pierwszej kolejności wypełnia poniższy schemat
(możemy go uzupełnić wspólnie). Prosimy uczniów o wpisanie w odpowiednie kolumny mieszkańców.
Narnia
Anglia
Czas: ??? INNY (własny)
Zima, potem wiosna.
Mieszkańcy:
nimfy, fauny, karły,
olbrzymy, mówiące
zwierzęta...
Aslan,
Tumnus,
Biała Czarownica,
Bobry,
Synowie Adama,
Córki Ewy
(tu można wkleić ilustrację z książki
przedstawiającą Łucję przy otwartej
szafie lub uczniowie mogą sami
wykonać taki rysunek)
Czas: rzeczywisty (II wojna
światowa)
Cztery pory roku.
Mieszkańcy:
Ludzie,
Łucja, Zuzanna, Piotr,
Edmund, Profesor
2 . Wspólnie ustalamy czas. Po wpisaniu tego rzeczywistego odczytujemy następujący fragment lektury:
„Jeżeli rzeczywiście są w tym domu drzwi, które prowadzą do jakiegoś Innego Świata (...) to wcale bym się nie
zdziwił, gdyby się okazało, że ten Inny Świat ma swój własny, odrębny czas; tak więc, niezależnie od tego, jak
długo w nim się przebywa, NASZ czas nie ma z tym nic wspólnego...”
przekład Andrzeja Polkowskiego
Rozmawiamy o czasie narnijskim, prosimy uczniów, by podali przykłady świadczące o tym, że przytoczone
słowa Profesora są prawdziwe.
3 . Prosimy o uporządkowanie wydarzeń:
l Spotkanie Edmunda z Białą Czarownicą (3)
l Walka Piotra z wilkiem (6)
l Wędrówka do Kamiennego Stołu (5)
l Pokonanie Czarownicy (8)
l Panowanie Synów Adama i Córek Ewy (9)
l Zniknięcie młodszego brata (4)
l Przyjazd dzieci do domu Profesora (1)
l Ofiara Aslana (7)
l Pierwsze spotkanie Łucji i Tumnusa (2)
Materiały do kserowania
150352444.114.png 150352444.125.png 150352444.136.png 150352444.147.png 150352444.001.png 150352444.012.png 150352444.023.png 150352444.034.png 150352444.045.png 150352444.056.png 150352444.067.png 150352444.071.png 150352444.072.png 150352444.073.png 150352444.074.png 150352444.075.png 150352444.076.png 150352444.077.png 150352444.078.png 150352444.079.png 150352444.080.png 150352444.081.png 150352444.082.png 150352444.083.png 150352444.084.png 150352444.085.png 150352444.086.png 150352444.087.png 150352444.088.png 150352444.089.png 150352444.090.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. JĘZYK POLSKI
5
4 . Rozmawiamy z dziećmi o treści książki. Pytamy, które z wymienionych wydarzeń było dla nich najciekawsze,
który fragment opowieści najbardziej im się podobał i dlaczego.
5 . Na koniec dzieci rozwiązują krzyżówkę:
Z U Z A N N A
F A U N
P R O F E S O R
K E R - P A R A V E L
Ł U C J A
A S L A N
K A R Z E Ł
M A S Z Y N A D O S Z Y C I A
G R Z M O T O Ł U P
B I A Ł Y J E L E Ń
D R O Z D
P O S Ą G I
L A T A R N I A
G A R D E R O B A
O L B R Z Y M
A N G L I A
W I L K
Z I M A
0 1. Starsza siostra Edmunda.
0 2. Pan Tumnus.
0 3. Właściciel niezwykłego domu w Anglii.
0 4. Zamek nad wschodnim morzem.
0 5. Pierwsza znalazła drogę do Narnii.
0 6. Pan całej Puszczy.
0 7. Najbliższy sługa Białej Czarownicy.
0 8. Pani Bobrowa dostała ją w prezencie od św. Mikołaja.
0 9. Olbrzym, któremu Łucja pożyczyła chusteczkę.
10. Polowało na niego królewskie rodzeństwo.
11. Wskazał dzieciom drogę do Pana Bobra.
12. Efekt złości Czarownicy.
13. Pod nią po raz pierwszy Łucja spotkała fauna.
14. Tumnus tak nazywał kraj, z którego przybyła Córka Ewy.
15. Wiatrołup.
16. Państwo, z którego pochodziły dzieci.
17. Przegrał walkę z Piotrem.
18. Pora roku charakterystyczna dla Narnii.
6 . Zadanie domowe: Przygotuj piękne opowiadanie jednego z rozdziałów książki.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
150352444.091.png 150352444.092.png 150352444.093.png 150352444.094.png 150352444.095.png 150352444.096.png 150352444.097.png 150352444.098.png 150352444.099.png 150352444.100.png 150352444.101.png 150352444.102.png 150352444.103.png 150352444.104.png 150352444.105.png 150352444.106.png 150352444.107.png 150352444.108.png 150352444.109.png 150352444.110.png 150352444.111.png 150352444.112.png 150352444.113.png 150352444.115.png 150352444.116.png 150352444.117.png 150352444.118.png 150352444.119.png 150352444.120.png 150352444.121.png 150352444.122.png 150352444.123.png 150352444.124.png 150352444.126.png 150352444.127.png 150352444.128.png 150352444.129.png
6
Scenariusze. Opowieści z Narnii
Karta pracy nr 1
Opowieści z Narnii
1 . Uzupełnij poniższy schemat:
Narnia
(ilustracja) Anglia
Czas: ................................
.........................................
.........................................
.........................................
.................
Czas: .................................
..........................................
..........................................
..........................................
.................
Mieszkańcy:
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
.........................................
.........................................
.........................................
.....................
Mieszkańcy:
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................
2 . Uporządkuj wydarzenia:
l Spotkanie Edmunda z Białą Czarownicą c
l Walka Piotra z wilkiem c
l Wędrówka do Kamiennego Stołu c
l Pokonanie Czarownicy c
l Panowanie Synów Adama i Córek Ewy c
l Zniknięcie młodszego brata c
l Przyjazd dzieci do domu Profesora c
l Ofiara Aslana c
l Pierwsze spotkanie Łucji i Tumnusa c
Materiały do kserowania
150352444.130.png 150352444.131.png 150352444.132.png 150352444.133.png 150352444.134.png 150352444.135.png 150352444.137.png 150352444.138.png 150352444.139.png 150352444.140.png 150352444.141.png 150352444.142.png 150352444.143.png 150352444.144.png 150352444.145.png 150352444.146.png 150352444.148.png 150352444.149.png 150352444.150.png 150352444.151.png 150352444.152.png 150352444.153.png 150352444.154.png 150352444.155.png 150352444.156.png 150352444.157.png 150352444.002.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. JĘZYK POLSKI
7
3 . Rozwiąż krzyżówkę
0 1. Starsza siostra Edmunda.
0 2. Pan Tumnus.
0 3. Właściciel niezwykłego domu, Anglii.
0 4. Zamek nad wschodnim morzem.
0 5. Pierwsza znalazła drogę do Narnii.
0 6. Pan całej Puszczy.
0 7. Najbliższy sługa Białej Czarownicy.
0 8. Pani Bobrowa dostała ją w prezencie od św. Mikołaja.
0 9. Olbrzym, któremu Łucja pożyczyła chusteczkę.
10. Polowało na niego królewskie rodzeństwo.
11. Wskazał dzieciom drogę do Pana Bobra.
12. Efekt złości Czarownicy.
13. Pod nią po raz pierwszy Łucja spotkała fauna.
14. Tumnus tak nazywał kraj, z którego przybyła Córka Ewy.
15. Wiatrołup.
16. Państwo, z którego pochodziły dzieci.
17. Przegrał walkę z Piotrem.
18. Pora roku charakterystyczna dla Narnii.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
150352444.003.png 150352444.004.png 150352444.005.png 150352444.006.png 150352444.007.png 150352444.008.png 150352444.009.png 150352444.010.png 150352444.011.png 150352444.013.png 150352444.014.png 150352444.015.png 150352444.016.png 150352444.017.png 150352444.018.png 150352444.019.png 150352444.020.png 150352444.021.png 150352444.022.png 150352444.024.png 150352444.025.png 150352444.026.png 150352444.027.png 150352444.028.png 150352444.029.png 150352444.030.png 150352444.031.png 150352444.032.png 150352444.033.png 150352444.035.png 150352444.036.png 150352444.037.png 150352444.038.png 150352444.039.png 150352444.040.png
8
Scenariusze. Opowieści z Narnii
Scenariusz 2.
Królowa czy czarownica, czyli o magicznej mocy
ptasiego mleczka
Cel lekcji: Uświadomienie dzieciom mechanizmu reklamy – jej twórcy mówią tylko o tym, co w produkcie
najlepsze. Zdemaskowanie Białej Czarownicy.
1. Uczniowie otrzymują na początek następujący tekst reklamowy:
Jedyne, niepowtarzalne, najlepsze!
PTASIE MLECZKO
Każdy kawałek bosko słodki i cudownie piankowaty!
Nigdy nie jedliście nic równie wspaniałego!!!
2. Prosimy, aby uczniowie wskazali wszystkie określenia ptasiego mleczka:
jedyne, niepowtarzalne, najlepsze, bosko słodkie, cudownie piankowate, wspaniałe.
3. Pytamy, jaki jest cel tego tekstu. Podkreślamy emocjonalne nacechowanie wyrazów określających.
Uświadamiamy cel reklamy.
4. Przypominamy sytuację z książki. Ustalamy, kto, od kogo i w jakich okolicznościach otrzymał smakołyk.
Następnie możemy przytoczyć fragment tekstu:
„W końcu całe ptasie mleczko zostało zjedzone i Edmund wpatrywał się uporczywie w puste pudełko, modląc
się w duchu, by go zapytano, czy nie chciałby więcej. Królowa zapewne dobrze wiedziała, o czym Edmund
marzy, ponieważ wiedziała też, że jest to zaczarowane ptasie mleczko i że każdy, kto go choć raz skosztuje,
będzie chciał więcej i więcej...”
przekład Andrzeja Polkowskiego
5. Pytamy, w jakim celu Królowa wyczarowała dla chłopca ptasie mleczko. Jakie były właściwości przysmaku?
Uświadamiamy dzieciom, że zamiary pani z sań nie były zbyt szlachetne.
6. Dzielimy klasę na grupy (3, 6, 9 – w zależności od liczebności). Każda z grup otrzymuje jeden z tekstów
(lub wszystkie, według uznania) wraz z poleceniem / poleceniami.
Materiały do kserowania
150352444.041.png 150352444.042.png 150352444.043.png 150352444.044.png 150352444.046.png 150352444.047.png 150352444.048.png 150352444.049.png 150352444.050.png 150352444.051.png 150352444.052.png 150352444.053.png 150352444.054.png 150352444.055.png 150352444.057.png 150352444.058.png 150352444.059.png 150352444.060.png 150352444.061.png 150352444.062.png 150352444.063.png 150352444.064.png 150352444.065.png 150352444.066.png 150352444.068.png 150352444.069.png 150352444.070.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin