ANTYSEMITYZM.PDF
(
612 KB
)
Pobierz
Opozda_final
Antysemityzm – kluczowe zagadnienia
Pakiet edukacyjny
Łukasz Opozda
Centrum Badań Holokaustu, Uniwersytet Jagielloński
Kraków
styczeń 2009
Opracowano w ramach projektu
"Badanie postaw wobec śydów i stosunku do ich dziedzictwa,
współpraca z lokalnymi partnerami w wybranych 15 miejscowościach, edukacja dla tolerancji",
realizowanego przez Fundację Ochrony Dziedzictwa śydowskiego
dzięki wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
1
Wstęp
Antysemityzm jest problemem złoŜonym i trudnym do przekazania młodzieŜy szkolnej.
Kontrowersyjność tego zespołu zagadnień nie zwalnia z podejmowania tej tematyki podczas
zajęć z młodzieŜą, tym bardziej, Ŝe walka z tego rodzaju uprzedzeniami jest zadaniem, z
którym powinna zmierzyć się szkoła i nauczyciele oraz wychowawcy, na których spoczywa
szczególna odpowiedzialność za socjalizację młodego człowieka i przygotowanie go do
funkcjonowania w wielokulturowym społeczeństwie. Jeśli nie podejmiemy walki z niechęcią i
nietolerancją w stosunku do osób innej narodowości i wyznania, moŜemy załoŜyć, Ŝe
postawy te ulegną wzmocnieniu. Brak reakcji oznaczać moŜe bowiem przyzwolenie na
patologię, a młody człowiek, dorastający i uczący się odróŜniać zachowanie dobre od złego,
będzie - nie natrafiając na opór - odnosił mylne wraŜenie, Ŝe jego nienawiść jest
akceptowana i uzyskuje pozytywną sankcję. Z drugiej strony, agresja moŜe ulegać
rozprzestrzenieniu, zwracając się ku kolejnym aktorom Ŝycia społecznego, np.
mniejszościom kulturowym i seksualnym oraz stając się dla innych wzorem do
naśladowania, zwłaszcza jeśli zjawisku temu towarzyszy fascynacja kultem siły i brutalności.
Kolejnym zagroŜeniem, jakie napotykamy w pracy z młodzieŜą moŜe być konkurencja dla
pozytywnego wzorca ze strony osób i organizacji, budujących trzon swego światopoglądu na
uprzedzeniach (np. formacji skrajnej prawicy, ugrupowań para faszystowskich, inspirujących
się ideologią faszystowską, zwłaszcza w jej nazistowskiej formie), starające się w ten sposób
zaimponować potencjalnym członkom i sympatykom. W tym celu naleŜy rozpoznać zjawisko
antysemityzmu, jego genezę, przejawy oraz typowe związane z nim zachowania i nauczyć
się skutecznie im przeciwdziałać. ZałoŜenia te przyświecały powstaniu niniejszego materiału
edukacyjnego, skierowanego do nauczycieli i osób pracujących z młodzieŜą, stykających się
z problemem ksenofobii, w tym ze szczególną jego odmianą, jaką jest dyskryminacja osób
narodowości Ŝydowskiej. Z racji obszernej podstawy programowej i obowiązków
wynikających z jej realizacji, analiza zagadnienia antysemityzmu przewidziana jest jako
zadanie do realizacji w ramach zajęć z historii, wiedzy o społeczeństwie, religii lub lekcji
wychowawczych. PoniewaŜ przewidziany jest w tych zajęciach aktywny udział uczniów,
optymalnym rozwiązaniem byłoby poświęcenie jednej lub dwóch godzin lekcyjnych na
realizację programu. MoŜliwym jest równieŜ sygnalizowanie poszczególnych wątków i
omawianie ich w powiązaniu z aktualnie analizowanymi zagadnieniami (np. antysemityzm
nowoczesny w połączeniu z poznawaniem ideologii nazistowskiej i historii III Rzeszy, kwestie
antysemityzmu tradycyjnego w powiązaniu z rozwojem chrześcijaństwa i jego relacji z innymi
Opracowano w ramach projektu
"Badanie postaw wobec śydów i stosunku do ich dziedzictwa,
współpraca z lokalnymi partnerami w wybranych 15 miejscowościach, edukacja dla tolerancji",
realizowanego przez Fundację Ochrony Dziedzictwa śydowskiego
dzięki wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
2
kultami religijnymi, zwłaszcza w epoce średniowiecza, antysemityzmu współczesnego w
odniesieniu do charakterystyki konfliktu bliskowschodniego po utworzeniu w 1948 roku
państwa Izrael). Program moŜe być równieŜ realizowany w ramach tak zwanych ścieŜek
międzyprzedmiotowych przez nauczycieli róŜnych przedmiotów (np. przejawy antysemityzmu
religijnego prezentuje katecheta, antysemityzm nowoczesny – historyk lub nauczyciel WOS),
przy załoŜeniu zgranej koordynacji działań, która zapewni uczniom moŜliwość logicznego
przyswojenia całości. Materiał ułoŜony został według następującego porządku:
·
definicja pojęcia „antysemityzm” i wskazanie jego genezy,
·
prezentacja trzech głównych nurtów antysemityzmu: tradycyjnego, nowoczesnego i
nowego (współczesnego),
·
typowe przejawy antysemityzmu, prowadzące w praktyce do izolacji i wykluczenia
oraz postrzegania śyda jako obcego; propozycje argumentacji wykorzystywanej w
dyskusji i pracy z młodzieŜą, które mogą pomóc pokonać uprzedzenia i
zracjonalizować bazujące na stereotypie lub nieuświadomionym negatywnym
przekazie reakcje; teksty źródłowe; ćwiczenia; kwestie do dyskusji.
Ze względu na objętość i charakter niniejszego materiału nie jest on wyczerpującym studium
problematyki. Mogą pojawić się w nim uproszczenia, podczas gdy pewne sprawy zostały
jedynie zasygnalizowane. Dla wszystkich, którzy odczują niedosyt obcowania z tematyką
antysemityzmu, wskazówką będzie zestaw pozycji bibliograficznych zamieszczony na końcu
opracowania.
Pojęcie „antysemityzm”
Pojęcie „antysemityzm” zostało wprowadzone do dyskursu i świadomie uŜyte w sensie
określenia postawy charakteryzującej się niechęcią do ludności Ŝydowskiej przez Niemca,
Wilhelma Marra, około roku 1880 w pracy zatytułowanej:
Der Sieg des Judentums über das
Germanentum
1
. Z czasem, pojęciem tym zaczęto określać wszelkie typy poglądów i
zachowań demonstrujących negatywny stosunek do śydów, wynikający z uprzedzeń natury
religijnej, kulturowej, ekonomicznej, politycznej i etnicznej, mimo, iŜ samo pojęcie było
nieprecyzyjne i nie odnosiło się - wskazując całą semicką rodzinę etniczno-językową -
jedynie do śydów. W miarę pojawiania się kolejnych odmian antysemityzmu, wyróŜniono trzy
1
F. de Fontette,
Historia antysemityzmu
, wyd. I, Wydawnictwo Siedmiogród Wrocław 1992, s.
7.
Opracowano w ramach projektu
"Badanie postaw wobec śydów i stosunku do ich dziedzictwa,
współpraca z lokalnymi partnerami w wybranych 15 miejscowościach, edukacja dla tolerancji",
realizowanego przez Fundację Ochrony Dziedzictwa śydowskiego
dzięki wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
3
jego rodzaje, według których zaczęto klasyfikować wszelkie jego przejawy. Za najstarszy
rodzaj antysemityzmu uznany został
antysemityzm tradycyjny
, zakorzeniony w
przesłankach natury religijnej. Obok antysemityzmu tradycyjnego bardzo istotnym, chociaŜ
kształtującym się później był
antysemityzm nowoczesny
, bazujący na teorii spiskowej
dziejów. Sugerował on, Ŝe śydzi, dzięki wpływom politycznym, ekonomicznym i kulturowym
dąŜą do panowania nad światem i ludzkością, co ma wynikać z realizacji koncepcji narodu
wybranego przez Boga Jahwe. Ostatnią, stosunkowo najmłodszą wersją antysemityzmu jest
antysemityzm współczesny
2
, którego genezę zapoczątkował konflikt izraelsko – arabski na
Bliskim Wschodzie. Narodził się on jako wyraz antypatii w stosunku do śydów odnoszących
sukcesy w zmaganiach z ludnością arabską i jest on charakterystyczny dla syndromu
solidarności z ofiarą, bez względu na przyczynę jej cierpienia, szczególnie Ŝywego w
środowiskach lewicowych.
Antysemityzm tradycyjny
Najczęściej pojawiającymi się motywacjami antysemityzmu tradycyjnego są: wiara w
ukrzyŜowanie Chrystusa przez śydów oraz przypisywanie winy za tę zbrodnię całej populacji
Ŝydowskiej, projekcja nienawiści wynikającej z bogobójstwa na wszystkie przeszłe, obecne i
przyszłe pokolenia wspólnoty Ŝydowskiej, zarzut dokonywania mordu rytualnego, którego
ofiarą padają chrześcijańskie dzieci, wreszcie nienawiść w stosunku do gojów (pogan, nie-
śydów), którą ma implikować
Talmud
. Spróbujmy pokrótce scharakteryzować te
determinanty antysemityzmu tradycyjnego. Umierający na krzyŜu Bóg, cierpiący straszliwe
męki za grzechy świata, jest bardzo często postrzegany nie jako ofiara grzeszników, którzy
swoimi winami zmusili go do tego heroicznego czynu, lecz bezpośrednich sprawców,
mieszkańców Jerozolimy, śydów, którzy uznali go za uzurpatora oraz przez Judasza, ucznia,
który zdradził mistrza. Pozytywnie waloryzowane jest natomiast często zachowanie
namiestnika rzymskiego w Judei, Poncjusza Piłata, czyli tego, który – jak podkreślają sami
2
Wszystkie trzy gatunki antysemityzmu rozróŜniam i definiuję za: H. Datner – Śpiewak,
Struktura
i wyznaczniki postaw antysemickich
, w:
Czy Polacy są antysemitami? Wyniki badania
sondaŜowego
, red. I. Krzemińskiego, Oficyna Naukowa Warszawa 1996, s. 2764, I. Krzemiński,
O śydach i antysemityzmie po 10 latach,
w:
Antysemityzm w Polsce i na Ukrainie: raport z
badań
, red. I. Krzemińskiego, Scholar Warszawa 2004, s. 15170, a zwłaszcza strony: 1516, 20
22.
Opracowano w ramach projektu
"Badanie postaw wobec śydów i stosunku do ich dziedzictwa,
współpraca z lokalnymi partnerami w wybranych 15 miejscowościach, edukacja dla tolerancji",
realizowanego przez Fundację Ochrony Dziedzictwa śydowskiego
dzięki wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
4
członkowie Sanhedrynu oraz najwyŜszy kapłan – był jedyną osobą mogącą wydać wyrok
śmierci na Jezusa. Gest umycia rąk odbierany jest jako wyraz biernego sprzeciwu, gdy
tymczasem urzędnika rzymskiego stać było na ocalenie Ŝycia Chrystusowi. Tymczasem
zarówno zachowanie Piłata, jak i reakcje tłumu - który inaczej wyobraŜał sobie zbawiciela,
odbierając Jezusa nie jako Mesjasza lecz bluźniercę i spodziewając się wodza, nie
nauczyciela, głoszącego niezrozumiałe nauki – musiały mieć – jeśli wczytamy się w treść
Ewangelii, taki przebieg, aby Jezus mógł powiedzieć, konając:
wykonało się.
Podstawa religii
chrześcijańskiej, czyli nauczanie Jezusa Chrystusa zawarte w czterech Ewangeliach, nie
pozostawia złudzeń, Ŝe Mistrz z Nazaretu przepowiadał przynajmniej trzykrotnie swoją
śmierć (św. Mateusz, XVI; 21-24, XVII; 22-24, XX; 17-20)
3
przygotowując na nią swoich
uczniów i naśladowców oraz tłumacząc im cel swojego doczesnego pielgrzymowania.
Wskazał on równieŜ w rozmowie z Bogiem Ojcem gotowość poddania się straszliwej męce
(modlitwa w ogrójcu, św. Łukasz, XXII; 41-43). Nauczał ponadto miłować bliźnich, nawet
tych, których poczytujemy za swoich wrogów (św. Mateusz, V; 43-48). Czy zatem prawdziwy
chrześcijanin, wbrew nauce Jezusa i jego wybaczającej postawie, ma prawo nienawidzić i
gardzić swoimi „starszymi braćmi w wierze”? Podobnie, nie sposób motywować nienawiści
do śydów posądzanych o ukrzyŜowanie Chrystusa gorliwością wiary, bowiem Kościół
Katolicki w
Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”
nie
tylko ubolewa z powodu przejawów antysemityzmu, ale nakazuje katolikom traktować
społeczność Ŝydowską z miłością okazywaną braciom. Zabrania równieŜ wiernym
wysuwania oskarŜeń o bogobójstwo we współczesnych wzajemnych relacjach. Obok
poŜywki w postaci przekazów dotyczących męczeństwa Jezusa, umierającego śmiercią
hańbiącą, krzyŜową (portretowaną np. w inscenizacjach pasyjnych), pojawia się jeszcze
jedna wersja – symbolicznego, metafizycznego – uśmiercania chrześcijańskiego Boga, która
– podobnie jak Jego ofiara za grzechy świata i akt odkupienia – moŜe realizować się
codziennie. Chodzi o profanację Hostii, mistycznego ciała Chrystusa, które pozostawił on na
pamiątkę swoim wiernym pod postacią chleba (opłatka), który po konsekracji staje się
świętością. Poprzez tę profanację (kradzieŜ Hostii, jej bezczeszczenie, łamanie, nakłuwanie,
topienie, deptanie itp.) śydzi mogli dokonywać ciągłego bogobójstwa i po raz kolejny
symbolicznie okaleczać i mordować Boga ukrytego pod postacią chleba. Działania te miały
stać się celowe od 1215 roku, bowiem wówczas podniesiono do rangi dogmatu
transsubstancjację, czyli symboliczne przemienienie chleba i wina w ciało i krew Chrystusa
podczas Eucharystii.
3
Opracowano w ramach projektu
"Badanie postaw wobec śydów i stosunku do ich dziedzictwa,
współpraca z lokalnymi partnerami w wybranych 15 miejscowościach, edukacja dla tolerancji",
realizowanego przez Fundację Ochrony Dziedzictwa śydowskiego
dzięki wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
5
Wszystkie wskazówki dotyczące fragmentów czerpanych z Pisma Świętego pochodzą z:
Pismo Święte Nowego
Testamentu
, wyd. I, PAX, Warszawa 1958.
Plik z chomika:
voxmar
Inne pliki z tego folderu:
Izrael Szahak - Żydowskie dzieje i religia.pdf
(7281 KB)
Święta żydowskie w przeszłości i teraźniejszości. Cz. 3 (1919) (2).pdf
(30593 KB)
Święta żydowskie w przeszłości i teraźniejszości. Cz. 3 (1919).pdf
(5578 KB)
Święta żydowskie w przeszłości i teraźniejszości. Cz. 2 (1914).pdf
(5640 KB)
Krzemiński - Czy Polacy sa antysemitami.pdf
(3355 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 19.01.2025
!!!1.JAK USZCZĘŚLIWIĆ BOGA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin