Mróz_Stosunek prawa.pdf

(147 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Stosunek prawa wsp\363lnotowego do prawa wewn\352trznego)
Stosunek prawa wspólnotowego do prawa
wewnętrznego
państw członkowskich UE
(Tezy wykładu)
WG. PROF. KRZYSZTOFA
WÓJTOWICZA
Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego przed
prawem krajowym
¤
Bardzo istotnądla ustalenia relacji między prawem wspólnotowym a prawem wewnętrznym,
jest sformułowana w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (TS)
zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego przed prawem wewnętrznym państw
członkowskich. Zasada ta oznacza, iżw razie konfliktu normy wspólnotowej z normąkrajową
właściwy organ (w szczególności sąd) państwa członkowskiego powinien zastosowaćnormę
wspólnotową, odmawiając zastosowania obowiązującej normy krajowej. Zasada
pierwszeństwa odnosi siędo wszystkich źródełprawa Wspólnot, a więc zarówno do
Traktatów założycielskich, jak i rozporządzeń, dyrektyw i decyzji, a także umów
międzynarodowych zawartych przez Wspólnoty. To samo dotyczy zasad ogólnych, jeżeli
odnosząsiędo materii objętych kompetencjąWspólnot.
¤
Dyskusyjna natomiast jest teza Trybunału, iżprawo wspólnotowe ma pierwszeństwo przed
wszystkimi normami krajowymi, w tym także konstytucyjnymi. Tezy tej nie zaakceptowały
sądy konstytucyjne niektórych państw członkowskich, zastrzegając sobie możliwośćkontroli
konstytucyjności normy wspólnotowej. Włoski TrybunałKonstytucyjny uznał, że w przypadku
niezgodności prawa Wspólnot z włoskąkonstytucją–przynajmniej w zakresie w jakim
gwarantuje ona obywatelskie prawa podstawowe –przepisy wspólnotowe nie mogąbyć
stosowane. Niemiecki Federalny TrybunałKonstytucyjny, w orzeczeniu wydanym przed
ratyfikacjąprzez Niemcy Traktatu z Maastricht, zastrzegłsobie prawo kontrolowania czy
Unia/Wspólnoty działająw ramach swych kompetencji, które Republika Federalna
zaakceptowała w akcie akcesyjnym. Oznacza to, że Trybunałnie dopuści do stosowania
prawa wspólnotowego sprzecznego z zasadami konstytucyjnymi, które zgodnie z konstytucją
RFN nie podlegająrewizji. Do otwartego konfliktu między Trybunałem Sprawiedliwości a
Trybunałami Konstytucyjnymi jak dotąd jednak nie doszło.
267135161.001.png
¤
Por. orzeczenia w sprawach 6/64 Costa,[1964] ECR s. 585, 106/77 Simmenthal,
[1978] ECR s. 629.
¤
Por. orzeczenie w sprawie 11/70 Internationale Handelsgesellschaft, [1970] ECR s.
1125.
¤
Por. orzeczenie włoskiego Trybunału Konstytucyjnego w sprawie 183/73 Frontini
p. Ministero delle Finanze [w:] The Relationship between European Community
Law and National Law: The Cases, ed. A. Oppenheimer, Cambridge 1994, s. 630.
¤
Orzeczenie FTK w sprawach 2 BvR 2134 i 2159/92 [w:] The Relationship..., j. w., s.
573.
¤
Okazjądo zastosowania przez niemiecki Federalny TrybunałKonstytucyjny swej
doktryny ultra viresmogło staćsięorzeczenie ETS z 11 stycznia 2000 r. w sprawie
C-285/98 Kreil[2000] ECR I –69. ETS uznałbowiem, iżokreślona w Dyrektywie
76/207/Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej zasada równego traktowania kobiet
i mężczyzn w dostępie do zatrudnienia, szkolenia zawodowego i awansów
wyklucza zastosowanie przepisów krajowych, istniejących w prawie niemieckim,
które generalnie wyłączająmożliwośćobejmowania przez kobiety stanowisk w
wojsku związanych z używaniem broni. Problem polegałna tym, że w art. 12a (4)
niemieckiej Ustawy Zasadniczej zastrzeżono, że „kobiety w żadnym wypadku nie
mogąpełnićsłużby wojskowej z broniąw ręku”. 19 grudnia 2000 r. zmieniono
jednak treśćtego przepisu w taki sposób, że obecnie kobiety mogą(choćnie
muszą) pełnićsłużbęwojskowąz broniąw ręku (Gesetz zur Anderung des
Grundgesetzes –Artikel 12a –Bundesgesetzblatt Jahrgang 2000 Teil I Nr.56).
Kolizja zatem przestała istnieć.
Skutek bezpośredni
¤
Kolejnym fundamentalnym założeniem systemowym stała sięteza Trybunału
Sprawiedliwości, iżpodmiotami porządku prawnego Wspólnot sąnie tylko państwa
członkowskie, ale także ich obywatele. Dzięki temu możliwe stało sięprzyjęcie zasady, że
jednostki mogąkorzystaćz uprawnieńpłynących z prawa wspólnotowego i powoływaćsięna
te uprawnienia przed sądami krajowymi nawet wówczas, gdy nie wynika to bezpośrednio z
tekstu Traktatów. W ten sposób Trybunałuznał, z zastrzeżeniem pewnych warunków, że
możliwe jest wywieranie przez niektóreprzepisyprawa wspólnotowego tzw. skutku
bezpośredniego. Przyznanie aktywnej roli broniącym swego interesu jednostkom miało
ogromny wpływ na zwiększenie efektywności prawa wspólnotowego jako całości.
¤
Przyjmując za punkt wyjścia określone przez Trybunałkryteria i zakres tego rodzaju skutku,
można wyróżnićskutek bezpośredni bezwarunkowy-nieograniczony, warunkowy-
nieograniczony oraz warunkowy-ograniczony.
¤
Wywieranie skutku bezpośredniego w sposób bezwarunkowy oznacza, że źródło (akt) prawa
wspólnotowego może zostaćpowołane przed organami krajowymi, zwłaszcza sądami niejako
z definicji, automatycznie i bez odwoływania siędo dodatkowych kryteriów. W przypadku
skutku warunkowego, sędzia krajowy musi zbadaćczy powołana norma wspólnotowa spełnia
kryteria bezpośredniej skuteczności. Natomiast skutek nieograniczony polega na tym, że
jednostka może oprzećsięna określonych normach zarówno w sporach z państwem (układ
„pionowy”) jak i w sporach z innymi jednostkami (układ „poziomy”). W przypadku norm o
skutku ograniczonym, nie jest możliwe powołanie ich przez jednostki w układzie poziomym
tzn. przeciwko innym podmiotom prywatnym.
¤
Por. orzeczenie w sprawie 26/62 Van Gend en Loos,[1963] ECR s. 1.
¤ W pierwszej grupie źródeł(aktów) wywierających skutek bezpośredni
bezwarunkowy i nieograniczony mieszcząsięzasady ogólne prawa,
rozporządzenia wspólnotowe i decyzje skierowane do podmiotów
indywidualnych (osób fizycznych i prawnych). Ze względu na niepisany
charakter zasad ogólnych prawa, podstawowąprzesłankąich
zastosowania w dziedzinie mieszczącej sięw zakresie właściwości
prawa wspólnotowego jest oczywiście uznanie określonej zasady za
źródło tego prawa. Po stwierdzeniu, iżw świetle orzeczeńTrybunału
Sprawiedliwości takie np. zasady jak zasada bezpieczeństwa prawnego
czy teżzasada nulla poena sine legesąźródłami prawa
wspólnotowego, sędzia krajowy może je zastosowaćdla
rozstrzygnięcia każdego rodzaju sporu, o ile jest to uzasadnione
prawnie i faktycznie. Rozporządzenie wspólnotowe jest zgodnie z art.
249 TWE „stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach
członkowskich”i TrybunałSprawiedliwości potwierdził, iżakt ten z
mocy samego prawa wywiera skutek bezpośredni. Także decyzje
skierowane do adresatów indywidualnych (przede wszystkim w
dziedzinie prawa konkurencji) stanowiąbezpośredniąpodstawędla
określenia ich praw i obowiązków.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin