Zapoznanie uczniów z pojęciem „poezja śpiewana” i przedstawienie jej w aspekcie historycznym. Wskazanie czołowych przedstawicieli tego gatunku. Wskazanie struktury piosenki. Zwrócenie uwagi na powiązania poezji z muzyką i muzyki z poezją, wskazanie funkcji poezji i muzyki. Ukazanie formy i treści utworów związanych z poezją śpiewaną. Wysłuchanie, zapoznanie się z tekstem i odtworzenie śpiewem piosenki Marka Grechuty pt. Niepewność.
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcie „poezja śpiewana”;
- wskazać historyczne podłoże poezji śpiewanej;
- wymienić twórców i odtwórców poezji śpiewanej;
- wskazać funkcje poezji w muzyce i muzyki w poezji;
- ukazać treści podejmowane przez autorów poezji śpiewanej;
- wyjaśnić strukturę piosenki;
- omówić tekst i odtworzyć śpiewem piosenkę Marka Grechuty pt. Niepewność.
Metoda pogadanki z elementami opisu. Praca z książką. Percepcja muzyczna. Odtwarzanie piosenki.
1. Tekst piosenki Marka Grechuty pt. Niepewność.
2. Nagrania piosenek:
- Marek Grechuta – Niepewność.
- Grzegorz Turnau – Naprawdę nie dzieje się nic.
- Raz Dwa Trzy – W wielkim mieście.
3. Stanowisko do odtwarzania muzyki.
4. Panek W., Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1-3 gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.
5. Karta pracy ucznia.
1. Sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji poprzez odpytanie jednej osoby.
3. Zaśpiewanie ostatnio poznanej piosenki.
4. Podanie tematu lekcji.
(10 min.)
1. Metodą opisu zapoznanie uczniów z historią i pojęciem „poezja śpiewana”. Nawiązanie do terminu „piosenka” i wskazanie cech charakterystycznych tego gatunku.
2. Odnosząc się do własnych przemyśleń, uczniowie wskazują znaczenie pojęcia „poezja śpiewana”. Przedstawiają znane im nazwiska wykonawców i twórców poezji śpiewanej, a także piosenki, które istnieją na obecnym rynku muzycznym jako utwory z omawianego gatunku muzycznego. Przedstawienie charakterystycznych cech poezji śpiewanej i wskazanie ich w przykładowych utworach podanych przez uczniów.
3. Uczniowie notują:
Poezja śpiewana w...
motylek84