Połączenia wielowypustowe.docx

(28 KB) Pobierz

Połączenia wielowypustowe

 

Połączenie wielowypustowe służy do połączenia piasty z wałem i zabezpieczenia przed względnym obrotem spowodowanym momentem skręcającym. Elementem przenoszącym moment jest wielowypust nacięty na wale. W porównaniu z połączenia wpustowymi, połączenia wielowypustowe mogą być bardziej obciążone, umożliwiają one również centrowanie łączonych elementów, są jednak droższe w wykonaniu.

wielowypust

 

Połączenia wielowypustowe mogą być połączeniami spoczynkowymi, jednak są też często stosowane jako połączenia ruchowe (przemieszczanie się piasty koła wzdłuż czopa wału).

Zarys wrębów wałka wielowypustowego z równoległymi powierzchniami bocznymi zależny jest od powierzchni centrujących i technologii wykonania wpustów. Wałki centrowane na średnicy zewnętrznej lub na szerokości wypustów nie posiadają wcięć w rogach wrębów i ich kształt jest zbliżony do prezentowanego na powyższym rysunku. Wcięcia w rogach wrębów, umożliwiające szlifowanie rdzenia występują w wałkach centrowanych na średnicy wewnętrznej wielowypustu.

Centrowanie na powierzchniach stosowane jest w mniej dokładnych połączeniach ruchowych i/lub na nieutwardzonych powierzchniach.

Centrowanie na powierzchniach bocznych wielowypustu stosowane jest w przypadku zmiennych wartości i kierunków momentów obrotowych.

W przypadku połączeń o utwardzonych powierzchniach stosowane jest centrowanie na wewnętrznej powierzchni wielowypustu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najczęściej spotykane są połączenia wielowypustowe o zarysie:

 

- prostokątnym

 

 

wielowypust prostokątny

 

- ewolwentowym, stosowanym przy zmiennych wartościach momentów obrotowych

Wielowypust ewolwentowy

 

- trójkątnym

wielowypust trójkątny

Etapy projektowania połączenia wielowypustowego:

1. Dobor materialu.

2. Obliczenie długości połączenia wielowypustowego z warunku na naciski powierzchniowe. Znormalizowane połączenia wielowypustowe maja tak dobrane wymiary, alby ten warunek był bardziej restrykcyjny od warunku wytrzymałościowego na ścinanie.

http://www.pkm.edu.pl/images/stories/01020221.png

gdzie:

P – siła działająca na połączenie w [N],

z – liczba wypustów,

l – długość połączenia wielowypustowego w [m],

φ – współczynnik określający niedokładność wykonania połączenia. Najczęściej zakłada się, że 75% wypustów bierze udział w przenoszeniu obciążenia, stąd φ = 0,75

kd – wartości naprężeń dopuszczalnych na naciski powierzchniowe takie jak w połączeniu wpustowym w [Pa]

http://www.pkm.edu.pl/images/stories/01020222.png

 

 

stąd: http://www.pkm.edu.pl/images/stories/01020223.png

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin