Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta -wiatry.doc

(27 KB) Pobierz
Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta

Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta

Imię i nazwisko ucznia                                                                                     data: …………..

…………………………..

Starożytni widzieli w wiatrach istoty boskie, więc nadawali

im kształty ludzkie. Za władcę wszystkich wiatrów Grecy uważali

Eola. Euros to suchy wiatr wschodni. Posłańcem wiosny

był Zefir – łagodny, ciepły, wilgotny wiatr zachodni. Notos –

silny wiatr południowy niósł deszcze i mgły, a burzowe chmury

i trzęsienia ziemi wywoływał gorący wiatr pustynny Tyfon.

Człowiek od dawna starał się poznać ten nieposkromiony żywioł. Na mapach

morskich zaznaczano, jakich wiatrów należy spodziewać się przy wybrzeżach

i w zatokach, a mimo to ginęły całe floty. W 480 roku p.n.e., w czasie wojen grecko-

-perskich, flota perska została jeszcze przed starciem osłabiona przez sztorm, tracąc

ok. 400 statków. Ateńczycy przypisali to ostremu, niebezpiecznemu dla żeglarzy wiatrowi

północnemu – Boreaszowi. Ponad dwa tysiące lat później, w 1588 roku, potężne

wiatry spowodowały zatopienie okrętów hiszpańskich z Niezwyciężonej Armady.

Już w starożytności wykorzystywano wiatr w komunikacji morskiej. Na przełomie

XIII i XIV wieku pojawiły się młyny napędzane jego siłą. Obecnie buduje się coraz

więcej elektrowni wiatrowych.

Na kuli ziemskiej w strefie międzyzwrotnikowej wieją wiatry stałe, zwane pasatami.

Tam, gdzie sąsiadują ze sobą wielkie obszary lądowe i wodne, np. w Azji Południowej,

wieją monsuny. Podobnie powstają lokalne wiatry zwane bryzami, znane

chociażby znad Bałtyku. W dzień bryza wieje znad morza ku lądowi, w nocy –

odwrotnie. Liczne wiatry o zasięgu lokalnym występują w górach. W Tatrach jest to

halny – wiatr ciepły, suchy i porywisty.

Naprawdę straszne są huragany. Już jeden z największych żeglarzy w dziejach

ludzkości – Krzysztof Kolumb, opisując spotkanie statków z potęgą huraganu, wspominał:

„Morze było straszne, wzburzone, pokryte pianą. Jego powierzchnia kipiała

niczym w kotle na wielkim ogniu. Woda wydawała się pąsowa, krwawa. Ogniste iskry

przecinały niebo. Wokół było piekło. To był potop.”

Globalne ocieplenie klimatu powoduje, że możemy się spodziewać gwałtownych

wiatrów również w strefach dotąd wolnych od ich niszczycielskiej siły.

Na podstawie artykułu K. Sołtyk Nieposkromiony żywioł (Focus 11/1997)

 

1. Władcą wszystkich wiatrów był

A. Boreasz. B. Eol. C. Euros. D. Zefir.

                                      2. Tyfon był wiatrem

                                       A. górskim. B. morskim. C. dolinnym. D. pustynnym.

3. Starożytni uważali, że opady wywoływał wiatr

A. północny. B. południowy. C. wschodni. D. zachodni.

                            4. W 480 roku p.n.e. sztorm zniszczył część okrętów należących do

                                 A. Greków. B. Persów. C. Anglików. D. Hiszpanów.

5. Nad polskim wybrzeżem wieje

A. pasat. B. monsun. C. bryza. D. halny.

                          6. W strefie międzyzwrotnikowej wieją wiatry stałe zwane

                           A. monsunami. B. pasatami. C. tajfunami. D. huraganami.

7. W opisie morza przedstawionym przez Krzysztofa Kolumba dominuje kolor

A. biały. B. niebieski. C. czerwony. D. czarny.

                  8. Które zdanie ma znaczenie przenośne?

A. Szukaj wiatru w polu.

B. Zmierz prędkość wiatru.

C. Uważaj na podmuchy wiatru.

D. Idź w kierunku przeciwnym niż wieje wiatr.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin