ZABAWY INTEGRACYJNE
Pieczemy ciastka - Autor: Bożena Forma
- Razem z mamą będziemy piec ciastka. Każdy ma przed sobą misę. Misa do ucierania ciasta to makutra.
Dzieci naśladują ustawianie misy.
- Wsypujemy cukier, wbijamy jajka, mieszamy. Dodajemy proszek do pieczenia, wsypujemy mąkę i zagniatamy.
Nauczycielka demonstruje kolejne czynności "na niby", dzieci powtarzają je.
- Teraz wykładamy ciasto na stolnicę i ugniatamy. Na końcu formujemy ciastka.
Dzieci same opisują jak wyglądają ich propozycje wypieków.
- Prawda ,że są pyszne?
Dzieci naśladują jedzenie ciastek i częstują nimi kolegów.
...........................................................................................................................................................
Balonik - Autor: Bożena Forma
Dzieci stają w ciasnym kole trzymając się za ręce, w miarę recytacji wiersza posuwają się drobnymi krokami do tyłu, tym samym powiększając koło - jednocześnie naśladują nadmuchiwanie balona.
Ostatnie słowo oznacza puszczenie rąk rówieśników i głośne klaśnięcie.
Balonik
[autor nieznany]
Balon nowy, kolorowy
Malusieńki był
Teraz większy jest od głowy
dmucham ile sił.
Olbrzymieje jak przyjemnie
Jeszcze dmuchać chcę
Teraz większy jest ode mnie
rośnie, rośnie - pękł!
............................................................................................................................................................
Zapraszamy do zabawy - Autor: Bożena Forma
Dzieci stoją w kole. Recytują krótki wiersz:
Imiona swoje znamy, - dzieci idą w kole
humory dobre mamy.
Do wspólnej dziś zabawy
każdego zapraszamy.
Ręce podajemy - dzieci podają sobie ręce
nogami tupiemy - dzieci tupią nogami
bardzo dobrze śpiewać - dzieci miarowo klaszczą
piosenki umiemy.
Nauczycielka wskazuje dziecko, które proponuje piosenkę do wykonania przez wszystkie dzieci.
Lepimy pierogi - Autor: Bożena Forma
Dzieci naśladują kolejne czynności (proponowane przez prowadzącą) związane z przygotowaniem ciasta i lepieniem pierogów:
• przygotowanie stolnicy,
• sypanie mąki,
• wbijanie jajka,
• dodanie soli, wody,
• wymieszanie, ugniatanie, wałkowanie,
• wycinanie kółek,
• nabieranie i nakładanie farszu,
• sklejanie,
• gotowanie,
• wybieranie z garnka i nakładanie na talerz
Na końcu - oczywiście degustacja.
Liście - Autor: Bożena Forma
Każde dziecko wycina z kolorowego papieru liść - dzieci samodzielnie wybierają jego kolor. Nauczycielka wpisuje drukowanymi literami imię każdego dziecka na jego liściu.
Liście z imionami zostają przyczepione spinaczami do taśmy powieszonej w widocznym miejscu.
Koledzy i ich imiona - Autor: Bożena Forma
[ utrwalanie imion ]
Dzieci ustawione w kole. W środku spaceruje dziecko recytując wiersz. Na końcu wypowiada swoje imię. Dzieci powtarzają je razem. Następnie podchodzi do wybranego przez siebie rówieśnika, które wchodzi do środka.
Zabawę powtarzamy.
Uwaga! Powtarzając imię można dzielić je na sylaby jednocześnie klaszcząc.
Każdy swoje imię ma - dziecko maszeruje wewnątrz koła
ty i ja, ty i ja - wskazuje na mijane dziecko i na siebie
Wszyscy mnie tu dobrze znają - marsz
imię moje powtarzają - zatrzymanie się recytującego dziecka
Zgadnij co robię - Autor: Bożena Forma
[ wyrabianie umiejętności wiernego odtwarzania czynności, o których mowa w wierszu ]
Dzieci w kole. Wybrane dziecko spaceruje w środku recytując wiersz:
Sam ubieram buty,
sam ubranie składam.
Wiem, że mieć bałagan
w szafce nie wypada.
Równiutko na półki
układam zabawki,
książki na półkę,
klocki do szafki.
Po zakończeniu pokazuje wymyśloną przez siebie czynność. Dzieci odgadują co to za czynność, następnie wszystkie starają się ją naśladować.
W świat idziemy- Autor: Bożena Forma
Dzieci maszerują po sali w parach recytując tekst:
Jesteś ty, jestem ja
w świat idziemy raz i dwa.
Tup, tup, tup, tra, la, la
niech ta podróż wiecznie trwa.
Po czym puszczają ręce i szukają innej pary. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Przedszkolak - Autor: Bożena Forma
Dzieci maszerują w kole zgodnie z podanym rytmem. Do środka wchodzi wybrane dziecko. Na słowa "raz, dwa, trzy" wskazuje kolegę z koła, po czym dzieci zamieniają się miejscami.
- przedszkolakiem jestem ja, przedszkolakiem jesteś ty - marsz w kole
- chcemy razem bawić się - raz, dwa, trzy - zatrzymują się i miarowo klaszczą, dziecko wybiera kolejne dziecko.
ZABAWY KOMNIKACYJNE
Bajkowy pojazd - Autor: Bożena Forma
Na tablicy nauczycielka przedstawia dzieciom bajkowy pojazd. Pojazd (może być w całości, a może składać się z oderwanych elementów) powinien być bardzo kolorowy, dziwny i powinien zawierać:
• śmigło, skrzydła, okienka samolotów,
• kotwicę, okrętowy dziób, ster,
• koła, kierownicę, światła.
Od pojazdu odchodzą trzy strzałki. Nauczycielka zwraca się do dzieci o dokonanie analizy budowy pojazdu. Za pomocą właściwych pytań i podpowiedzi naprowadza dzieci, aby stwierdziły że: pojazd posiada elemeny samolotu, statku i samochodu. Prowadząca pod strzałkami przyczepia ilustracje wymienionych pojazdów.
Następnie dzieci pod pojazdami umieszczają właściwe im elementy, które posiada bajkowy pojazd np. pod samochodem: koła, kierownicę, światła.
Następnie dzieci wspólnie z prowadzącą wykonują bajkowy pojazd (do którego "wsiadają"), składający się np. z dużych klocków plastikowych, pudeł, części starego odkurzacza, itp. (od inwencji dzieci i nauczycielki zależy jak pojazd będzie wyglądał).
Dzieci udają się w podróż w krainę bajek, może im towarzyszyć muzyka, nagrane dźwięki pojazdów, komentarz nauczycielki.
W jaki sposób przemieszczają się ludzie w krainie wiecznych śniegów - Autor: Bożena Forma
Nauczycielka gromadzi dzieci wokół siebie. Na tablicy umieszcza planszę przedstawiającą kraj Eskimosów. Widać na niej psie zaprzęgi, zaprzęg który ciągną renifery, Eskimosów którzy mają na nogach narty, rakiety, dzieci zjeżdżające na nartach, sankach. W oddali widać lodołamacz. Plansza jest zakryta arkuszem brystolu pociętym w formie puzzli.
Nauczycielka rozpoczyna opowiadanie na temat: w jaki sposób ludzie przemieszczają się w krajach gdzie zawsze jest śnieg. Podczas opowiadania prezentuje dzieciom ilustracje, przedstawiające powiększone elementy zakrytej planszy:
• lodołamacz,
• Eskimos mający na nogach rakiety śnieżne,
• Eskimos na sankach,
• zaprzęg który ciągną renifery,
• zaprzęg który ciągną psy.
Następnie odkrywa kolejne fragmeny planszy. Dzieci odgadują co ona przedstawia.
.............................................................................................................................................................
Przejście dla pieszych - Autor: Bożena Forma
Nauczycielka zapoznaje dzieci z krótkim tekstem:
Popatrz w lewo, popatrz w prawo
jeśli światło jest zielone
to pasami szybkim krokiem
przejdź na drugą stronę.
Celem zabawy jest pamięciowe opanowanie krótkiego tekstu wiersza.
Nauczycielka zapoznaje dzieci ze znakiem drogowym "Agatka". Omawia go wspólnie z nimi. Dzieci powtarzają dwa pierwsze wersy proponowanego tekstu. Najpierw chłopcy - następnie na zasadzie echa dziewczynki. Powtarzanie kolejnych dwóch wersów rozoczynają dziewczynki - następnie na zasadzie echa chłopcy.
Kolejnym etapem zabawy jest powtarzanie przez dzieci tekstu raz głosem bardzo cichym, następnie głosem umiarkowanym.
Ostatnie zadanie polega na wypowiadaniu słów tekstu na zmianę. Jedno słowo mówią dzieci, następne słowo nauczyciela.
Lokomotywa - dawniej i dzisiaj - Autor: Bożena Forma
Nauczycielka zadaje pytanie:
- Jaki pojazd wydaje dźwięk: puf, puf, puf.
Odsłania umieszczone na tablicy ilustracje różnych pociągów i zapoznaje dzieci z tekstem wiersza J. Tuwima: Lokomotywa.
Po zakończeniu zadaje dzieciom pytanie.
- Czy ktoś z was widział kiedyś lokomotywę?
Przedstawia zdjęcia (ilustracje) lokomotywy starej i nowoczesnej. Dzieci szukają różnic w ich wyglądzie zewnętrznym. Dowiadują się w jaki sposób dawniej uruchamiano lokomotywę - parowóz. Następnie omawiają ilustracje umieszczone na tablicy, szukają różnic między pociągiem osobowym a towarowym.
Na dywanie znajdują się szablony wagonów pociągów osobowych i towarowych. Każde dziecko wybiera dowolny szablon i zajmuje miejsce przy stoliku. Nakleja go na dużą kartkę z bloku. Na każdym stoliku leżą stare czasopisma. Dzieci wybierają z nich dowolne obrazki, zdjęcia przedmiotów, zwierząt, ludzi. Wycinają je i naklejają w dowolnych miejscach na wagonie lub obok niego.
Prace dzieci zostają umieszczone na tablicy w taki sposób aby tworzyły dwa pociągi, pociąg osobowy i pociąg towarowy. Dzieci wskazują który pociąg jest dłuższy. Pod każdym wagonem nauczycielka umieszcza kartkę. Zapisuje na niej informację podaną przez dziecko - gdzie i do kogo jedzie pociąg oraz kogo lub co wiezie wskazany wagon.
......................................................................................................................................................
.Barwy sygnalizatora - Autor: Bożena Forma
Nauczycielka rozkłada na podłodze trzy obręcze w kolorze czerwonym, pomarańczowym, zielonym. Wokół każdej obręczy umieszcza kółka o średnicy 10-11cm w kolorach odpowiadających kolorom obręczy (na każde dziecko przypadają trzy kółka w różnych kolorach - czerwone, pomarańczowe, zielone).
Dzieci wybierają po jednym kółku z każdego koloru i układają zgodnie z poleceniem nauczycielki. Po wykonaniu zadania wspólnie z nauczycielką zastanawiają się gdzie na ulicy można spotkać kółka w takich kolorach.
Nauczycielka umieszcza na tablicy szablon sygnalizatora. Z pomocą dzieci wypełnia go kolorem. Dzieci określają jego znaczenie w ruchu drogowym.
Znaki drogowe - Autor: Bożena Forma
Dzieci przed zajęciem poznają znaki informacyjne:
• "przejście dla pieszych"
• "Agatka"
• "przystanek autobusowy".
Nauczycielka umieszcza na tablicy same kontury znaków (bez treści) z zachowaniem odpowiednich barw. W ich wnętrzu umieszcza elementy nie związane z prawidłową treścią np. kosz z owocami, słoń. Tylko kilka zawiera treść prawidłową. Dzieci próbują odczytać znaczenie znaku. Zabawa może przybrać akcent humorystyczny. Na zakończenie nauczycielka umieszcza znaki z prawidłową treścią i porównuje je z pozostałymi.
Jazda samochodem - Autor: Bożena Forma
Dzieci trzymają w rękach kółka "kierownice".
Na hasło "światło zielone" - przemieszczają się w dowolnych kierunkach po sali.
Na hasło "światło czerwone" - zatrzymują się i pozostają w bezruchu kilka sekund.
Po zakończeniu zabawy zajmują miejsca przy stolikach. Przed każdym znajduje się narysowany schemat sygnalizatora z brakującym kółkiem. Dzieci uzupełniają brakujące miejsce odpowiednim kolorem.
Jazda na rowerze - Autor: Bożena Forma
Każde dziecko otrzymuje do rąk plastikową rurkę lub zwiniętą gazetę, która jest "kierownicą". "Rowerzyści" poruszają się po "ulicy", kiedy prowadząca trzyma w górze zielony krążek. Kiedy krążek zmienia się w czerwony - "rowerzyści" zatrzymują się. Na hasło "skręcamy" każde dziecko bierze "kierownicę" jedną ręką, drugą wyciąga w bok informując, że zamierza skręcić.
Przed zabawą nauczycielka przedstawia dzieciom ilustrację n której widać skręcającego rowerzystę. Następnie demonstruje jak rowerzysta skręca w prawo, lewo.
Na hasło "pompujemy koła", dzieci przechodzą na pobocze "jezdni" (można je zaznaczyć rysując kredą linię). Wykonują ruchy naśladujące pompowanie.
.
Dla kogo przeznaczony jest chodnik - dla kogo ulica? - Autor: Bożena Forma
Nauczycielka umieszcza na tablicy planszę przedstawiającą fragment miasta.
Dzieci nazywają elementy przedstawione na planszy (szczególną uwagę należy zwrócić na chodnik i ulicę). Rozmawiają na temat różnych sytuacji przedstawionych na planszy:
• przechodzenie w wyznaczonych miejscach
• kierowanie ruchem drogowym przez policjant...
suzi_2003