WZÓR - Plan pracy gromady zuchowej/drużyny harcerskiej
1. KARTA INFORMACYJNA GROMADY/DRUŻYNY: (ORGANIZATOR)
Na podstawie „Zasady zatwierdzania jednostek w Hufcu np. Warszawa Żoliborz”.
1.1. Numer i nazwa: Dane środowiska (numer, nazwa, gdzie działa środowisko, numer szkoły, ulica, miejscowość, dzień i godziny od – do trwania zbiórki)]
Godzina i miejsce zbiórek: np. piątki w godzinach 17.30-19.00.
Drużynowy: imię, nazwisko, stopień instruktorski, stopień harcerski, adres poczty e-mailowej, tel. (22) 600-00-18 lub 000-000-000.
Przyboczni: imię, nazwisko, stopień harcerski, tel. (22) 600-00-18 lub 000-000-000.
2. CHARAKTERYSTYKA GROMADY/DRUŻYNY (w tym informacja o dotychczasowej działalności)
2.1. Sposób działania gromady/drużyny:
2.1.1. Obrzędowość:
2.1.2. Rada drużyny:
2.1.3. Praca z bohaterem:
2.1.4. Praca systemem małych grup:
2.1.5. Szczegółowy opis pracy z instrumentami metodycznymi (gwiazdki, stopnie, sprawności, znaki służb itd.),
2.2. Informacja o kadrze i podziale obowiązków pomiędzy kadrą.
Drużynowa/y:
Imię i nazwisko:
Stopień instruktorski:
Stopień harcerski:
Posiadane uprawnienia/ukończone kursy:
Przyboczna/y:
Podział obowiązków kadry:
Drużynowa/y: np. odpowiada za gromadę/drużynę i kadrę gromady/drużyny, ma głos decydujący przy podejmowaniu decyzji w ważnych sprawach gromady/drużyny: np. dopuszczanie do obietnicy/przyrzeczenia, przyznawanie gwiazdek i sprawności poszczególnym zuchom/otwieranie i zamykanie prób na stopnie i sprawności, przyznawanie, koordynuje współpracę z gromadą zuchową/drużyną harcerską, współpracuje ze szkołą i rodzicami.
Przyboczna/y: np. przygotowuje zbiórki i materiały do nich potrzebne, nadzoruje pracę zuchów/harcerzy z sprawnościami indywidualnymi i gwiazdkami oraz kroniką gromady/z kartami prób na stopnie harcerskie i sprawności oraz kroniką drużyny.
Kadra po każdej zbiórce wspólnie ją omawia (gdy harcerze pomagają to wspólnie z ich drużynowym lub gdy harcerze pomagają to wspólnie z drużynowym zuchowym) i przygotowuje zbiórkę na następny tydzień. Plany wycieczek, rajdów i kolonii/obozów przygotowywane są wspólnie a podział prac do realizacji uzgadniany jest na bieżąco.
2.3. Plan rozwoju poszczególnych członków kadry.
· Otwarcie i realizacja próby na stopień Harcerza Rzeczypospolitej;
· Otwarcie próby na stopień instruktorski i realizacja zadań;
· Udział w kursie krótkofalarskim i zdobycie licencji;
· Wzięcie udziału i zaliczenie kursu na drużynowych zuchowych/harcerskich/starszoharcerskich.
· Otwarcie i realizacja próby na stopień (wpisać jaki);
· Wzięcie udziału i zaliczenie kursu na przybocznych lub drużynowych zuchowych/harcerskich/starszoharcerskich.
2.4. Analiza i ocena realizacji celów z poprzedniego roku harcerskiego.
Przykład: W roku harcerskim 2007/2008 planowane było zimowisko i zostało zrealizowane tak jak i kolonia letnia. Na końcu planu pracy jest notatka z wizyty policji na kolonii i obozie. Na rok harcerski 2008/2009 również jest planowany wyjazd zuchów na zimowisko a w czasie lata na kolonię zuchową. Tak jak było zaplanowane zuchy brały udział w wycieczkach i rajdach w ciągu roku harcerskiego. W czasie tegorocznej pracy również dalej będziemy realizować różne wyjścia z zuchami tak po Warszawie jak i poza miasto.
Dh. przyboczna zrealizowała zaplanowaną w 2006 roku próbę na stopień samarytanki i otworzyła próbę na stopień Harcerki Orlej, który to stopień zamknęła w 2007 roku oraz wzięła udział i ukończyła kurs drużynowych zuchowych z wynikiem pozytywnym.
W 2006/2007 roku gromada realizowała obrzędowość „Podróżnika”. Zuchy podróżowały po różnych kulturach, starożytnych i dawnych cywilizacjach. W roku 2007/2008 ze względu na odejście drużynowej w środku roku harcerskiego i przejęcie gromady przez przyboczną nie udało się w pełni zrealizować zadań postawionych w planie pracy. Wnioski zostały wyciągnięte i na rok 2008/2009 plan został przygotowany wspólnie z nową drużynową co powinno pozwolić nam zrealizować postawione w nim zadania.
Dh. drużynowa zrealizowała wymagania próby na stopień harcerski - Harcerka Orla jak również wzięła udział i ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs wychowawców kolonijnych organizowany przez MEN.
2.5. Cele pracy gromady/drużyny na rok harcerski.
W roku harcerskim 2000/2000 „nazwa gromady/drużyny” postawiła sobie następujące cele:
Cele gromady/drużyny:
Przykład Gromady:
CEL
SPOSOBY REALIZACJI
Wprowadzenie nowej obrzędowości – Wataha
-Chrzest zuchów nagrodzony wilczą łapą na chuście
-Praca z obrzędowością podczas każdej zbiórki
Zdobycie minimum dwóch sprawności przez każdego zucha
-Propozycje sprawności indywidualnych pokrewnych ze zdobywanymi sprawnościami zespołowymi
-Przygotowanie ciekawych kart prób
Poprawa pracy z gwiazdkami zuchowymi- każdy zuch do końca roku szkolnego zdobędzie gwiazdkę odpowiadającą jego poziomowi
-Przeprowadzenie zajęć dotyczących gwiazdek zuchowych
-Organizacja biegu gwiazdkowego
Integracja z innymi pionami, zapoznanie z historią środowiska.
-Organizacja spotkania wielopokoleniowego. W tym roku harcerskim środowisko obchodzić będzie dziesięciolecie. Będzie to okazja do spotkania się wielu pokoleń zuchów, harcerzy, instruktorów którzy obecnie już nie działają w naszym środowisku lub odeszli od harcerstwa. Być może spotkanie to zaowocuje jakimiś formami współpracy.
Współpraca z rodzicami
-Przeprowadzenie dwóch zebrań z rodzicami
-Organizacja zbiórek okolicznościowych z udziałem rodziców
Wychowanie przez odpowiedzialność i pracę na rzecz innych;
-Przydzielanie zadań i rozliczanie z nich (zadania międzyzbiórkowe, praca na zbiórkach, sprawności indywidualne)
-Wspólne szukanie okazji do pomocy innym
-Kształtowanie wizerunku gromady w zuchach i w otoczeniu;
-Udział w festiwalu zuchowym (np. Kakofonia), a także w imprezach organizowanych przez inne środowiska
-Poprawienie dyscypliny zuchów;
-Punktacja szóstek
-Podniesienie poziomu tolerancji,
-Zabawy ukazujące, jak bardzo się różnimy i co dzięki temu zyskujemy
-Ukazanie zuchom wartości przedmiotów, nauka starannego wykonywania zadań
-Założenie archiwum prac plastycznych zuchów;
Przykład Drużyny:
Akcja nabór;
-Plakaty na terenie szkoły zapraszające na zbiórki, dzień mundurowy w szkole;
-Przyjęcie zuchów trzeciej gwiazdki do harcerzy w czasie rajdu gromady i drużyny;
-Podniesienie poziomu integracji i tolerancji;
-Zabawy integrujące, rajdy;
-Zapoznanie nowych harcerzy z ideą próby harcerza;
-Realizacja zadań próby;
Zdobycie minimum dwóch sprawności przez każdego harcerza;
-Propozycje sprawności indywidualnych Zapoznanie z zasadami i kartami prób;
Poprawa pracy z stopniami harcerskimi;
-Przeprowadzenie zajęć dotyczących wyższych stopni harcerskich i wymagań na nie oraz sposobu budowania karty próby;
-Organizacja biegu po stopniach zapoznająca z ich rodzajami i wymaganiami;
Integracja z innymi pionami, zapoznanie z historią środowiska;
-Organizacja spotkania ze starymi harcerzami, którzy już nie są w drużynie. Być może spotkanie to zaowocuje jakimiś formami współpracy;
Współpraca z rodzicami;
-Przeprowadzenie dwóch zebrań z rodzicami;
-Organizacja zbiórek okolicznościowych z udziałem rodziców;
-Przydzielanie zadań i rozliczanie z nich (zadania dla zastępów, praca na zbiórkach, sprawności indywidualne);
-Wspólne szukanie okazji do pomocy innym;
-Kształtowanie wizerunku drużyny w otoczeniu;
albus.dumbledore