Powinności i wymagania.doc

(51 KB) Pobierz
Powinności i wymagania

Procedura awansu zawodowego - Nauczyciel mianowany

 

Powinności i wymagania



Nauczyciel kontraktowy, aby otrzymać stopień nauczyciela mianowanego, musi spełniać określone ustawą warunki:

1.      Posiadać odpowiednie kwalifikacje (Karta Nauczyciela Art. 9, ust. 1 pkt. 1).

2.      Odbyć staż zakończony pozytywną oceną dorobku zawodowego.

3.      Zdać egzamin przed komisją egzaminacyjną.

Ubiegając się o stopień nauczyciela mianowanego, nauczyciel w szczególności powinien:

1.      Uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły.

2.      Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.

3.      Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Niezbędnymi wymaganiami są:

1.      Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka w oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.

2.      Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

3.      Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

4.      Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

5.      Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Po zakończeniu stażu nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi szkoły

sprawozdania z realizacji planu rozwoju w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu.

 

 

 

Ocena dorobku zawodowego

Ocena dorobku zawodowego za okres stażu

      Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala dyrektor, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania przez nauczyciela.

Nauczyciel pisze sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

     Dyrektor szkoły zapoznaje się najpierw z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu. Ma także obowiązek zasięgnąć opinii Rady Rodziców.

    Jeżeli Rada Rodziców nie przedstawi swojej opinii w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o dokonywaniu oceny dorobku zawodowego, dyrektor dokonuje oceny bez tej opinii, biorąc pod uwagę stopień realizacji planu rozwoju zawodowego sporządzony przez nauczyciela przed

 

rozpoczęciem stażu.

Dyrektor biorąc pod uwagę:

·         Plan Rozwoju Zawodowego,

·         sprawozdanie z realizacji tego planu,

·         projekt oceny wykonany przez opiekuna stażu,

·         opinię rady rodziców oraz swoje własne obserwacje zajęć i zadań wykonywanych przez nauczyciela dokonuje oceny dorobku zawodowego.

Ocena ta może być pozytywna bądź negatywna.

     Ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania od niej.

     Nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania - w ciągu 14 dni - od oceny ustalonej przez dyrektora szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

     Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołania w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna.

     Jeżeli termin rozpatrzenia nie zostanie dotrzymany, nauczyciel ma prawo złożyć wniosek o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne (nawet jeżeli otrzymał od dyrektora ocenę negatywną).

     Jeżeli ostateczna ocena dorobku zawodowego za okres stażu jest negatywna, nauczyciel może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Jeżeli uzyska zgodę dyrektora, odbywa ten staż w tej samej szkole.

Po jego zakończeniu dyrektor ponownie dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela

 

Prezentacja dorobku zawodowego


     Zadaniem nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego jest przekonanie komisji, że wszystkie wymagania wynikające z rozporządzenia zostały przez niego spełnione w jak najlepszy sposób.

     Niezwykle ważny jest tu stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. Umiejętność planowania i realizowania zaplanowanych działań jest istotnym elementem i świadczy o rozwoju naszych umiejętności i konsekwencji w działaniu. Z prezentacji wynikać powinna istota koncepcji rozwoju indywidualnego jak i również rozwoju w kontekście potrzeb szkoły: dlaczego taką ścieżkę rozwoju zaplanowałam, dlaczego takie zadania, jak odnosi się to do potrzeb szkoły?

     Prezentacja powinna zostać oparta na konkretnych przykładach, można sporządzić plan według wymagań paragrafów rozporządzenia i krok po kroku zapoznać komisję z realizacją poszczególnych punktów. Umiejętność przedstawienia najważniejszych działań, dokonanie samooceny, odniesienie się do dalszego rozwoju zawodowego, chęć kontynuacji zadań, które przyczyniły się w szczególny sposób do rozwoju zawodowego, umiejętność składnej wypowiedzi bez zbędnych szczegółów, wypowiedzi ciekawej i co istotne nieprzedłużającej się w czasie - to sztuka przedstawienia siebie jako osoby wartościowej, komunikatywnej i świadomej efektów systematycznej pracy nad sobą i własnego rozwoju .

Wskazówki:

 

·         pamiętaj o pierwszym wrażeniu; pierwsze minuty kontaktu mają z psychologicznego punktu widzenia ogromne znaczenie,

·         zadbaj o efektywną prezentację; wizualizacja pomoże podkreślić ważne elementy prezentacji,

·         zadbaj o kompozycję prezentacji:

o        kim jestem, jak się przedstawię,

o        jak realizowałam wymagania:

§         dotyczące umiejętności i doskonalenia własnego warsztatu pracy,

§         dotyczące umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego,

§         dotyczące umiejętność wykorzystywania w swojej pracy TI i K,

§         dotyczące znajomości zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych,

§         dotyczące umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,

o        jakie korzyści odniosłam w procesie doskonalenia zawodowego, moje refleksje

o        jakie mam plany, które działania chcę kontynuować,

·         zadbaj o wizerunek osoby kompetentnej; język mowy i ciała, ubiór,

·         panuj nad emocjami, nie pozwól, aby stres wpłynął negatywnie ma efekt końcowy twoich kilkuletnich działań,

·         zadbaj o zgodność dorobku z wymaganiami formalno-prawnymi,

·         zadbaj o poprawność merytoryczną prezentacji,

·         wykaż się twórczym myśleniem i wysoką skutecznością pedagogiczną.

 

Nauczyciel kontraktowy - Egzamin na nauczyciela mianowanego

Komisję egzaminacyjną powołuje organ prowadzący szkołę.

W skład komisji wchodzą:

1.      przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;

2.      przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;

3.      dyrektor szkoły;

4.      dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w szkole tego samego typu i rodzaju oraz co najmniej jeden naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć.

     W pracach komisji, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny; a na wniosek nauczyciela, w skład komisji wchodzi przedstawiciel związku zawodowego wskazany we wniosku.

Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel:

1.      Dokonuje prezentacji dorobku zawodowego.

2.      Odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań, których spełnienie jest niezbędne dla uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.

     Komisja egzaminacyjna wydaje nauczycielowi zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ, który powołał komisję.

     Po zdaniu egzaminu, stopień nauczyciela mianowanego nadaje w drodze decyzji administracyjnej organ prowadzący szkołę.

     Nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, odpowiedni stopień awansu zawodowego nadaje właściwy minister.

    W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.

Ponownie do egzaminu nauczyciel może przystąpić tylko jeden raz w danej szkole

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin