Wstęp do biologii.pdf

(120 KB) Pobierz
59630542 UNPDF
WSTĘP DO BIOLOGII EGZAMIN; 30 styczeń, 2009. Wykład prowadzony przez profesora
Jerzego Dzika na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Podane są wyłącznie te pytania, które zapamiętałem z egzaminu. Nie odpowiadam za ich treść ani
za prawidłowość proponowanych przeze mnie odpowiedzi. Ten dokument może być pomocny dla
osób, które nie zaliczyły w pierwszym terminie.
1. Dlaczego mszaki są mniejsze od paprotników?
PROPONOWANE odpowiedzi:
*mszaki są roślinami z dominującym gametofitem, wymagają do rozwoju wilgotnego środowiska,
mają słabo rozwinięty system wewnętrznego transportu wody, asymilatów- ogranicza to ich wzrost.
U paprotników sporofit przejmuje funkcje fotosyntetyczne, wykształca funkcjonalne liście,
korzenie i łodygę, wystarcza to paprociom osiągnąć większe rozmiary od mszaków.
(pewnie trudno byłoby to zmieścić w luce przeznaczonej na odpowiedź...)
*gametofit – pokolenie dominujące mszaków ogranicza ich wzrost. U paproci dominuje sporofit
przejmujący funkcje fotosyntetyczne umożliwiający osiągnięcie większych rozmiarów.
2.Jaka jest różnica między ziarnami pyłku, nasieniem a zarodnikami?
*Ziarna pyłku to męskie zarodniki, które wytwarzają szczątkowy gametofit dopiero po
opadnięciu na gametofit żeński. Nasiono to zmieniony żeński zarodnik zaopatrywany w substancje
zapasowe dopiero po zapłodnieniu, wytworzeniu gametofitu a nawet zarodka.
3.Dlaczego nie wszystko w świecie żywym jest idealne?
*Obecnie obserwowane życie biologiczne jest wynikiem przypadkowych ewolucyjnych zaszłości
*Zjawiska losowe miały wpływ na obraz obecnego życia biologicznego. Mogły prowadzić do
utrwalenia się cech zupełnie gatunkom zbędnych.
4. Co odróżnia istoty żywe od przedmiotów martwych?
Uwaga: Napisanie w ten sposób: „Układy żywe są otwarte termodynamicznie.[Koniec]” było
błędem, bo szklanka z herbatą też jest układem otwartym termodynamicznie, ale żywa nie jest
(przynajmniej moja).
*Układy żywe są otwarte termodynamicznie, mają bowiem zdolność do przetwarzania energii i
materii (metabolizmu) oraz dziedziczenia informacji. Wykazują budowę komórkową (cecha
wyłączna organizmom żywym), wykonują podstawowe czynności fizjologiczne, utrzymują
homeostazę i wysoki w porównaniu z otoczeniem stopień uporządkowania.
*Układy żywe mają budowę komórkową, wykonują podstawowe czynności fizjologiczne,
dziedziczą informację genetyczną, utrzymują homeostazę, wykazują metabolizm.
5. Czy specjacja jest konieczna do ewolucji?
Specjacja jest skutkiem ,a nie przyczyną ewolucji. Specjacja nie jest więc konieczna do ewolucji.
6. Jaki jest związek między stopniem zaawansowania ewolucyjnego a ilością DNA?
* Nie ma związku (:D), bo znaczną część genomu zajmuje tzw. „śmieciowe DNA”. Istnieją rośliny
których genom zawiera więcej DNA niż genom człowieka.
7. Dlaczego lipidy błonowe tworzą w wodzie dwuwarstwy?
*Ponieważ podlegają dwóm sprzecznym siłom: hydrofilowa głowa przyciągana jest przez wodę, a
ich hydrofobowe ogony unikają wody. Utworzenie dwuwarstwy jest najbardziej korzystnym
energetycznie stanym.
8. Na czym polega transport wewnątrz komórki?
*Przedziały błonowe wytwarzają pęcherzyki transportujące, które odpączkowują z jednego
przedziału, przemieszczają się przez cytozol i łączą się z błoną drugiego przedziału.
*substancje transportowane są w pęcherzykach wzdłuż mikrotubul przez kroczące ATP-azy.
9.W czym wyraża się odmienność pochodzenia narządów zmysłów kręgowców?
Na to pytanie nie znam odpowiedzi, nie znalazłem w slajdach.
10. Dlaczego zwierzęta opiekują się swoim potomstwem?
*Opieka rodzicielska zwiększa szansę przeżycia potomstwa, a więc i genów przekazanych mu
przez rodziców.
11. Czego dowodzi podobieństwo genów segmentalnych muszki owocowej i myszy?
*konserwatyzmu ewolucyjnego tych genów, ich ważności z punktu widzenia przetrwania osobnika.
59630542.001.png
Jakiekolwiek mutacje w tych genach mogły być bowiem letalne dla zmutowanego osobnika.
12.Jakie czynniki wpływają na klimat Ziemi?
*Prądy morskie, siła Coriolisa, wielkość i rozmieszczenie lądów i oceanów, czynniki
antropogeniczne (nie wiadomo w jakim stopniu).
Nie jestem pewien czy to jest pełna odpowiedź
13. Było jeszcze jedno pytanie z klimatu niestety nie pamiętam go, bo w ogóle nie udzieliłem na
nie odpowiedzi.
14. Dlaczego tworzenie połączeń między komórkami nerwowymi odbywa się drogą
pozachromosomową?
15. Czym się różnią immunoglobuliny od receptorów limfocytów T?
Receptory LiT (TCR) to markery tkwiące w błonie komórkowej LiT, umożliwiają rozpoznawanie
antygenów. Immunoglobuliny to uwolnione do osocza receptory LiB, także rozpoznają antygeny,
oznakowują ciało obce do zniszczenia, bądź je inaktywują.
16. Jakie jest źródło zmienności receptorów limfocytów T minoga?
*tkanka przy skrzelach minoga jest miejscem nabywania kompetencji immunologicznej przez jego
LiT. Odbywa się tam dodatkowa rekombinacja DNA LiT (dochodzi do rearanżacji genów) i leży to
u podstawy zmienności receptorów LiT.
17. Dlaczego powstaje wiele podobnych cech podobnych cech w grupach organizmów odlegle
spokrewnionych ?
*z czysto inżynierskiego powodu: wykonywanie podobnych czynności wymusza podobne
rozwiązania konstrukcyjne
18. Czym powinien się charakteryzować stabilnie szybujący w powietrzu ptak?
*Musi mieć środek ciężkości przed środkiem powierzchni nośnej oraz ogon zapewniający
stateczność.
19.Dlaczego walenie mają płetwę ogonową ustawioną prostopadle w stosunku do płetwy
ogonowej ichtiozaurów?
Ponieważ walenie i ichtiozaury mają innych przodków ewolucyjnych i inną historię ewolucyjną
szczepu.
20. Nie pamiętam... powyżej wszystko co była w stanie odtworzyć moja pamięć.
Na koniec kawał:
Tajne laboratorium. Rozmowa dwóch
'laborantów'
- Ty, niezła mi wyszła ta ostatnia partia amfy...
- Tak? Po czym poznajesz?
- A, obsypało mi się trochę na kuwetę z
żółwiami.
- I co? Gdzie one są?
- Nie wiem, biegają tu gdzieś...
W celach relaksacyjnych polecam także kilka piosenek:
You Are Not Alone
Man in the Mirror
Heal the World
Earth Song (akurat biologiczna)
Podstawą nauki do egzaminu ze wstępu do biologii oprócz slajdów powinna też być Ewolucja dla
liceum autorstwa prof. Jerzego Dzika. Bardzo ciekawa pozycja, przystępna i dobrze tłumacząca
zjawiska. Warto przerobić z niej te zagadnienia, które poruszane były na wykładach.
59630542.002.png 59630542.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin