Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, wydanie 3, Helena Kruk, Warszawa 1990 - 2.pdf
(
1416 KB
)
Pobierz
HELENA KRUK
Wybór literatury
do zabaw
i zajęć w przedszkolu
z komentarzem metodycznym
Wydanie trzecie
i
I
,
m
WARSZAWA 1990
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
okładka
•l/./IM
Sulli k
F.lil>k'Hi
1 l<li>'Dniżyihka
Kedaktor
ilnuykci
Drubikawska
i'V.jćikior techniczny
.Ifjiimi
Krawczykiewicz
Korek lor
Wmild
Darnwika
iSUN K?-U2-0070y;-2
i
i Copyright by
Wydawnictwa Szkolne
Warszawa 1980
i Pedagogiczne
wydawnictwa Szkolne i }'ci ngogiczne
Warszawa 1990
Wydanie trzecie. Nakład 198S0+ 120 egzemplarzy
A.Us/y: druk. 22,25; wyd. {2-1.68
Papier offset, kl. III, 70 g, rola 70 cm
Zamówione- 07.07.1989 r. i
Podpisano do druku 08.11.1989 r.
Oink ukończono w sierpniu 1990 r.
/aklady Gralicznc im. KEN w Bydgoszczy
Żmii. nr 5419/800 MEN-„IB"
WPROWADZENIE
Literatura piękna opowiadana i recytowana, proza i poezja, opowiadanie realisty
czne, baśń i bajka — wiążą się ściśle z wychowaniem przedszkolnym, jak leż w ogóle
z wychowaniem człowieka.
Ten bardzo stary i od niepamiętnych czasów stosowany sposób wzbogacania
wiedzy, rozszerzania i intensyfikacji przeżyć oraz doświadczeń stal się poprzez
książki i czasopisma dla dzieci coraz bardziej powszechny i doceniany nie tylko
w przedszkolach i innych instytucjach wychowania, ale także w rodzinach i w indy
widualnych kontaktach dorosłych i dzieci, starszych — z młodszymi.
W przedszkolu trudno wyobrazić sobie dobrą pracę bez literatury dla dzieci.
Pisarze i poeci stali się sojusznikami, doradcami, inspiratorami myślenia, przeżywa
nia, uczuć i działania, najlepszymi przyjaciółmi dzieci i ich nauczycieli.
Świat kreowany przez pisarza, poetę i artystę plastyka wzbogaca i rozszerza
pracę przedszkola, przenika zabawy i zajęcia przedszkolaków, ukazuje im nowe
barwy rzeczy już znanych, wprowadza w świat, porusza wyobraźnię, budzi uczucia,
pokazuje, co dobre, zachęca i podsuwa pomysły do działania. Nie ma prawie
dziedziny życia przedszkolnego, do której nie mogłaby przeniknąć książka —- myśl,
uczucie, talent pisarza i ilustratora
Z dwóch form wyrazu, jakimi przemawia książka, tylko język graficzny, ilustra
cję odczytuje dziecko bezpośrednio, a i w tym często pomaga nauczycielka. Nato
miast tekst literacki poznaje dziecko pośrednio, poprzez opowiadanie, recytację,
czasem czytanie nauczycielki. Dlatego leż tak ważna jest jej rola w zapoznawaniu
dzieci z literaturą'. Wszak nie tylko przekazuje ona dzieciom treści literackie, ale
i dobiera je spośród innych, dostosowuje do aktualnie przeżywanych przez swych
wychowanków doświadczeń, ustala sposób, miejsce i czas wprowadzania tych
treści. I choć obowiązują ją ogólne zasady i wskazania metodyczne oraz programo
we, jej wrażliwość na literaturę, stopień przygotowania i wreszcie sarn materiał,
jakim dysponuje, decydują o tym, co i jak będą przeżywały dzieci.
Niniejszy
Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu
powinien pomóc
nauczycielkom przedszkoli i!innych placówek wychowania przedszkolnego w ich
pracy'z dziećmi. Może wszak być stale pod ręką. Opracowany na podstawie
programu wychowania w przedszkolu i praktyki przedszkolnej, uwzględniający
treści związane z pracą .w ciągu całego roku, w wielu przypadkach uwolni nauczy
cielkę od uciążliwych nieraz poszukiwań potrzebnego materiału, zabierających jej
czas, który może przeznaczyć na staranniejsze przygotowanie i opracowanie utwo
ru.
Wybór...
może okazać się szczególnie pomocny tym nauczycielkom, klóre
dopiero wchodzą do zawodu lub pracują od niedawna i nic zgromadziły jeszcze
potrzebnej im w pracy literatury dla dzieci.
Materiały zawarte w
Wyborze...
ułożone zostały według pór roku, począwszy
od jesieni, kiedy po wakacyjnej przerwie większość placówek przedszkolnych roz
poczyna pracę. W obrębie tego podziału wyodrębnione zostały kolejno trzy grupy
tematyczne utworów:
Pierwsza grupa tematyczna — to wiersze i opowiadania prozą na lemat
charakterystycznych dla danej pory roku zjawisk przyrodniczych, dostępnych i
możliwych do obserwowania i przeżywania przez dzieci.
Druga grupa dotyczy działalności dzieci, ich zabaw i zajęć.
W tej grupie tematycznej jako osobny rozdział zostały podane utwory dla
sześciolatków, wiążące się treścią z podejmowaną przez nich nauką czytania.
Akcentują one niektóre sprawy wychowawcze, wnoszą humor i odprężenie w za
jęcia dzieci.
Trzecia z kolei grupa uwzględnia szersze zjawiska społeczne o charakterze
rodzinnym i lokalnym, ale także ogólnonarodowym i państwowym, wokół których
przedszkole rozwija pracę wychowawczą. Dla przejrzystości związane są one
z kalendarzem imprez oraz uroczystości, obchodzonych w przedszkolu wraz
z całym społeczeństwem. Tematyka związana z uroczystościami narodowymi
jest zawarta w ostatnim rozdziale pt. „Wszystko to Polska — Ojczyzną nasza".
Utwory w każdej z tych grup zostały podzielone według wieku dzieci, dla
których są przeznaczone, to jest dla dzieci trzy- i czteroletnich oraz pięeio-
i sześcioletnich. Zarówno dla młodszych, jak i starszych przedszkolaków przewi
dziane są utwory o różnym stopniu trudności; wszak różne mogą być doświadcze
nia i poziom rozwoju dzieci w tej samej grupie wieku. Niektóre utwory —• właśnie te
trudniejsze o bogatszym słownictwie i bardziej złożonej treści są przeznaczone tylko
do opowiadania bądź czytania przez nauczycielkę. Oczywiście podział ten nie
jest obowiązujący. Nauczycielka, znając możliwości percepcyjne swych wychowan
ków, zawsze wybierze odpowiedni utwór, wyjaśni niezrozumiałe dla dzieci słowa
i zwroty, w dalszej rozmowie omówi treść, pogłębi rozumienie i przeżycie utworu
w innych zajęciach i zabawach. Do nauki na pamięć wybierze dla swych wychowan
ków tylko niektóre wiersze lub ich fragmenty.
Zamieszczony przed każdym rozdziałem komentarz metodyczny nie ma rów
nież obowiązującego charakteru. Proponuje różne zastosowania utworów w pracy
wychowawczej, co ułatwi nauczycielce znalezienie pomysłów najbardziej dostoso
wanych do możliwości, warunków i potrzeb wychowanków. Zakłada on znajo
mość obowiązujących wskazań i zasad metodycznych pracy z książką, i nie powta
rza w zasadzie tego, co jest treścią innych publikacji oraz podręczników. Głównym
jego założeniem jest zaakcentowanie możliwości rozwijania za pomocą literatury
aktywności dzieci, skierowywania jej na treści poznawcze i uczuciowe, na wzboga
canie pracy wychowawczej przedszkola.
W książce przeważają utwory wierszowane, tych bowiem jest najwięcej .
w literaturze dla tego wieku. Wiele z nich ma charakter'liryczny, wnosi w świat
przeżyć dziecięcych akcenty autentycznej poezji, inne, zachowując poprawność
formalną, odznaczają się walorami poznawczymi, społecznymi i moralnymi.
Z pewnością nic zaspokoją wszystkich potrzeb przedszkola w tym względzie.
Nauczycielka zawsze będzie szukać nowych materiałów, nowych pomysłów do
pracy z dziećmi. Znajdzie je zarówno w stale rozwijającej się literaturze polskiej dla
dzieci, jak i w najlepszych przekładach pozycji literatury obcej.
Jednobarwne winietki umieszczone przy poszczególnych rozdziałach oraz li
tworach mogą być nie tylko materiałem do dokonywania spostrzeżeń, ale również
do odtwarzania w czasie zajęć plastycznych oraz innych, w których występują
elementy porównywania, liczenia np. ilustrację przy utworze Czesława Janczarskie-
Plik z chomika:
kasiazabka123
Inne pliki z tego folderu:
105 zabaw z wykorzystaniem prostych przedmiotów.pdf
(1583 KB)
A. Tońska-Mrowiec - Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.zip
(234965 KB)
bajeczki logopedyczne.pdf
(20821 KB)
Bajkowe kółeczka czyli origami płaskie z koła.pdf
(4757 KB)
Dni tyqodnia, pory roku i miesiace - dla nauczyciela (scenariusze zajęć).pdf
(3907 KB)
Inne foldery tego chomika:
awans zawodowy
grafomotoryka
kolorowanki
plany miesięczne
Plany współpracy z rodzicami
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin