scenariusz_07_2006_prosto_z_jajka.doc

(38 KB) Pobierz
Scenariusze do numeru 7/2006 Świerszczyka

Prosto z jajka

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• Z uwagą słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela.

• Samodzielnie wyszukuje i czyta wskazane fragmenty tekstu.

• Wypowiada się na temat humoru sytuacyjnego obecnego w tekście.

• Tworzy dialogi w parach na podany temat.

• Buduje wielozdaniową wypowiedź ustną na temat tradycji związanych z Wielkanocą.

• Wykonuje rysunek pisanki, komponując na niej własne wzory.

• Opisuje wygląd kurczątka, używając przymiotników.

• Ilustruje fragmenty tekstu za pomocą ekspresji ruchowej.

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 7/2006,

szablony pisanek wycięte z kartonu, flamastry

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

◙ Uczniowie układają się wygodnie na podłodze lub dywanie, podkładają ręce pod głowę i słuchają z zamkniętymi oczami muzyki relaksacyjnej (np. CD sześciolatka „Już w szkole” Wydawnictwo Nowa Era sem. 2., poz. 40., 41.).

 

◙ Wizualizacja czytanego przez nauczyciela opowiadania.

Po chwili nauczyciel przycisza muzykę i czyta opowiadanie Małgorzaty Węgrzeckiej „Prosto z jajka”, dzieci zaś starają się wyobrazić sobie barwne obrazy: łąkę pełną kwiatów i motyli, fruwające pszczoły.

 

◙ „Narodziny kurczątka” – etiudy pantomimiczne

Gdy nauczyciel czyta tekst: Ko, ko, ko, kochane dzieci! Czas wstawać!...  No, może trochę ciasno..., wówczas leżące dzieci wchodzą w rolę kurczątek w ciasnej skorupce jajka – zwijają się w kłębuszki, podciągają nogi zgięte w kolanach pod brodę i chwytają je rękami. Powoli próbują się wydostać ze skorupki. Naśladują zachowanie kurczątka z opowiadania. Gdy dzieciom – kurczątkom uda się wydostać z jajka, chodzą po sali i popiskują jak kurczęta.

       

◙ Detektyw Żółty Smok, czyli jak powstają przezwiska?

Dzieci oglądają w „Świerszczyku” (nr 7/2006 s. 2) ilustrację przedstawiającą kurzą rodzinę. Wypowiadają się na temat wyglądu kurczątka, które jako ostatnie wykluło się z jajka. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło KURCZĄTKO i dopisuje obok przymiotniki, których dzieci użyły w swoich wypowiedziach, określając wygląd pisklęcia, np.:

 

 

KURCZĄTKO                                          duże          puszyste

(jakie?)                                                        żółte          miękkie

                                          silne          małe

                                          wesołe       delikatne

 

Następnie dzieci wyjaśniają wypowiedź kurzej mamy: wielki jak smok i pije jak smok, a potem zastanawiają się, jak powstają przezwiska.

 

◙ Tworzenie dialogów w parach.

Dzieci dobierają się w pary. Jeśli liczba uczniów w danym dniu jest nieparzysta, tworzą trójkę. W parze same określają swoje role – jedno z nich jest Świerszczykiem, a drugie detektywem Żółtym Smokiem. Chętne pary prezentują swoje dialogi na temat narodzin piskląt, ich wyglądu, zachowań, nadawanych przezwisk itp.

 

◙ Wielkanocne pisanki.

• Swobodne wypowiedzi dzieci na temat Wielkanocy i tradycji związanych z tymi świętami, szczególnie z przygotowaniem pisanek.

• Wzorki pisankowe – ćwiczenia plastyczne.

Dzieci otrzymują od nauczyciela wycięte z kartonu szablony pisanek, które dowolnie ozdabiają flamastrami, projektując własne wzory szlaczków. Po zakończonej pracy przypinają pisanki w wyznaczonym miejscu sali.

 

◙ „Detektywi” – zabawa ruchowa (modyfikacja zabawy Ciepło – zimno”).

Uczniowie siadają w kręgu i wybierają ze swojego grona „detektywa”, odliczając np. do 17. Wybrane dziecko opuszcza salę. Wówczas nauczyciel odpina jedną z pisanek i ukrywa ją w dowolnym miejscu w sali. Zadaniem „detektywa” po powrocie do sali jest odnalezienie ukrytej pisanki. Koleżanki i koledzy kierują jego poszukiwaniami, mówiąc ciepło lub zimno. Gdy „detektyw” odnajdzie pisankę, przypina ją do planszy i siada na swoim miejscu. Teraz od niego zaczyna się odliczanie podanej przez dzieci liczby. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

 

◙ Rundka niedokończonych zdań.

Uczniowie przekazują sobie w kręgu ostatni odnaleziony szablon pisanki i kończą zdanie: Detektyw to człowiek… (np. odważny, spostrzegawczy, opiekuńczy, mądry).

Można też zorganizować rundkę zdań związanych z tematem, np.:

Wielkanoc to święta obchodzone zawsze… (wiosną).  

Zwyczajem związanym ze świętami wielkanocnymi jest…(kolorowanie jajek).

W okresie świąt wielkanocnych powstają kolorowe… (pisanki, kraszanki i malowanki).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin