ROZKŁAD MATERIAŁU
DO PODRĘCZNIKA „JA I MOJA SZKOŁA”
DO KLASY 2
NA SEMESTR PIERWSZY
BLOK I. PODRÓŻ PO MAPIE (około 18 godzin)
Ogólne zadania edukacyjne:
– kształtowanie pozytywnego nastawienia do szkoły
– przypomnienie przepisów ruchu drogowego, niezbędnych dziecku do prawidłowego poruszania się po drodze
– kształcenie nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego
– kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
– poznanie nazw krajów, które są najbliższymi sąsiadami Polski
– poznanie znaków umownych umieszczanych na mapie
– czytanie tekstu z podziałem na role
– sprawdzanie zrozumienia poznanego tekstu
– pisanie wielką literą nazw państw i ich mieszkańców, imion oraz nazwisk
– przypomnienie wiadomości o głoskach, literach, sylabach, wyrazach, samogłoskach i spółgłoskach
– przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań
– liczenie przedmiotów w zakresie 9
– poprawne wymawianie i pisanie liczebników
– porządkowanie liczb w zakresie 9 według podanego warunku
– porównywanie liczb w zakresie 9 z użyciem znaków: <, >, =
– wprowadzenie osi liczbowej w postaci półprostej z wybraną jednostką miary
– kształcenie umiejętności przedstawiania liczb na osi liczbowej
– ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 9
– nazywanie kształtów przedstawianych elementów
– ocenianie układu przedmiotów w otoczeniu ucznia: położenie, oddalenie
– przedstawianie w pracach plastycznych wyobrażeń dzieci
– poznanie piosenki Witaj, szkoło!
– określanie tempa w utworach muzycznych
– przypomnienie podstawowych form porządkowych i pozycji wyjściowych do ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw
– przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń.
Propozycje tematów dziennych
Tematyka i szczegółowe zadania zajęć
DZIEŃ 1.
Witaj w szkole!
1–2. Dłuższe wypowiedzi dzieci na temat pierwszego dnia pobytu w szkole po wakacjach oraz wakacyjnych przygód na podstawie doświadczeń uczniów i wiersza E. Drzał Witaj, szkoło! Litery jako znaki pisma.
– Rozmowa na temat pierwszego dnia pobytu w szkole.
– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wakacyjnych wspomnień.
– Czytanie wiersza Witaj, szkoło! Wypowiedzi dzieci na temat jego treści.
– Przypomnienie znaków pisma: liter i dwuznaków.
– Pisanie liter, wyrazów i zdań.
3. Nauka piosenki Witaj, szkoło! Tempo w utworach muzycznych.
– Poznanie i śpiewanie piosenki Witaj, szkoło!
– Muzyka i słowa w piosence.
– Tempo w utworach muzycznych.
4. Liczby od 0 do 9.
– Liczenie przedmiotów w zakresie 9.
– Poprawne wymawianie i pisanie liczebników.
– Porządkowanie liczb w zakresie 9 według podanego warunku.
– Porównywanie liczb w zakresie 9 z użyciem znaków: <, >, =.
DZIEŃ 2.
Jak zaznaczone są na mapie granice i morza?
5. Czytanie tekstu S. Grabowskiego i M. Nejmana Podróż po mapie z podziałem na role. Wielka litera w nazwach państw i ich mieszkańców.
Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela.
Czytanie tekstu z podziałem na role.
Sprawdzenie rozumienia poznanego tekstu.
– Pisanie wielką literą nazw państw i ich mieszkańców.
6. Jakie kraje są najbliższymi sąsiadami Polski?
– Poznanie symboli stosowanych na mapach do oznaczania granic państw.
– Poznanie nazw państw sąsiadujących z Polską i ich charakterystycznych cech.
7. Przedstawianie i porównywanie liczb na osi liczbowej.
– Wprowadzenie osi liczbowej w postaci półprostej z wybraną jednostką miary.
– Kształcenie umiejętności przedstawiania liczb na osi liczbowej.
– Porównywanie liczb mniejszych od danych, większych od danych, leżących pomiędzy danymi.
DNI 3–4.
Co oznaczają kolory i znaki na mapie?
8. Wypowiedzi uczniów na temat kolejnych przygód Filipa, bohatera opowiadania S. Grabowskiego i M. Nejmana Podróż po mapie. Układanie i zapisywanie zdań.
– Poznanie kolejnych przygód bohatera opowiadania.
– Czytanie tekstu z podziałem na role.
– Pisanie zdań na podany temat.
– Uwrażliwianie na zachowanie bezpieczeństwa w ruchu ulicznym.
9. Poznanie znaków umownych i kolorów stosowanych na mapach.
– Przypomnienie terminu legenda mapy.
– Poznanie znaków umownych umieszczanych na mapach.
– Czytanie mapy Polski.
10. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Co mogę zobaczyć, lecąc samolotem nad Polską?
– Nazywanie kształtów przedstawianych elementów.
– Ocenianie układu przedmiotów w otoczeniu ucznia: położenie, oddalenie.
– Przedstawianie w formie plastycznej wyobrażeń dzieci.
11–12. Dodawanie liczb w zakresie 9.
– Ćwiczenia w dodawaniu liczb w zakresie 9.
– Dodawanie 0.
– Ilustrowanie dodawania liczb na osi liczbowej.
– Kształtowanie rozumienia przemienności dodawania.
– Rozwiązywanie i układanie zadań prostych na dodawanie – ilustracja na osi liczbowej.
DZIEŃ 5.
Czytam plany
13. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Co trzeba wiedzieć, aby móc odczytać plan? na podstawie poznanych wiadomości i doświadczeń dzieci. Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań.
– Czytanie legendy planu i planu wyprawy.
– Uzupełnianie tekstu odpowiednimi wyrazami na podstawie planu.
– Uwrażliwianie na zachowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
– Układanie opowiadania na podstawie planu i uzupełnionego tekstu.
– ...
mpwjs