rozdzial 10.pdf

(279 KB) Pobierz
69549492 UNPDF
Rozdział X: Smarowanie prowadnic ślizgowych
Rozdział X
SMAROWANIE
PROWADNIC
ŚLIZGOWYCH
10.1 Połączenia prowadnicowe
wadnik tworzą zespół zwany połączeniem prowadnicowym. W po-
łączeniu tym prowadnica jest najczęściej elementem nieruchomym,
służącym do prowadzenia prowadnika po określonym torze lub
utrzymania go w określonym położeniu. Powierzchnie prowadnicy
i prowadnika, są odpowiednio zwane torem prowadzącym prowad-
nicy i torem prowadnika. Zazwyczaj tor prowadzący prowadnicy jest
dłuższy od toru prowadnika, zwłaszcza gdy prowadnik porusza się
Połączenia prowadnicowe, zwane również zespołami prowadni-
cowymi, są to części maszyn umożliwiające wzajemny ruch w okre-
ślonym kierunku zespołów lub części maszyn, lub ich utrzymanie
w stałym położeniu. Podstawowymi elementami połączenia pro-
wadnicowego jest prowadnica, nadająca kierunek ruchu i porusza-
jący się po niej prowadnik. Połączenia prowadnico-
we znajdują szerokie zastosowanie w maszynach,
środkach transportu, broni, urządzeniach pomia-
rowych i wielu innych urządzeniach technicznych.
W większości przypadków połączenia prowadni-
cowe wymagają smarowania, w celu zmniejszenia
oporów tarcia między prowadnicą i prowadnikiem
oraz zapewnienia płynności ruchu.
Wyróżnia się połączenia prowadnicowe: spo-
czynkowe i ruchowe. Wśród połączeń prowadnico-
wych spoczynkowych wyróżnia się:
q połączenia stałe, gdy prowadnik nie zmienia
położenia względem prowadnicy w czasie użyt-
kowania zespołu,
q połączenia przestawne, gdy prowadnik może
być przemieszczany podczas przerw w pracy
maszyny.
Wśród połączeń prowadnicowych ruchowych, w których prowad-
nik porusza się podczas pracy maszyny, wyróżnia się połączenia:
q ślizgowe (prowadnice ślizgowe),
q toczne, w których prowadnik porusza się względem prowadnicy
po elementach tocznych.
Ponadto, ze względu na możliwości regulacji wyróżnia się urzą-
dzenia prowadnicowe nastawne i nienastawne.
Podstawowy podział połączeń prowadnicowych przedstawia
rys. 10.1.
W celu zmniejszenia tarcia między prowadnicą
i prowadnikiem oraz zmniejszenia zużycia torów
prowadzących, prowadnice są smarowane smarami
plastycznymi lub olejami smarnymi. Doprowadze-
nie środka smarnego najczęściej jest realizowane
poprzez różnego kształtu rowki smarownicze (rys.
10.2), znajdujące się w prowadniku lub prowadnicy.
Szczególnym rodzajem połączeń prowadnico-
wych są prowadnice ślizgowe. Są to wyróżnione
mechanizmy (części konstrukcyjne maszyn) umożli-
wiające ciągły, względny ruch innej części maszyny
(prowadnika). Prowadnica ślizgowa ma na celu
zapewnienie prowadnikowi określonego położenia
lub wymaganych zmian jego położenia, w prze-
strzeni roboczej maszyny. Prowadnikami są wodziki,
suwaki, kamienie ślizgowe i inne. Prowadnica i pro-
10.1 Podstawowy podział połączeń prowadnicowych
10.2 Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych rowków smarowniczych połączeń
prowadnicowych
10.3 Podstawowy podział prowadnic ślizgowych
X
1
69549492.034.png 69549492.035.png 69549492.036.png 69549492.037.png 69549492.001.png 69549492.002.png
po prowadnicy. W szczegól-
nych przypadkach połącze-
nie prowadnicowe może się
składać z dwóch prowadnic
ruchowych o jednakowej
długości, wzajemnie się
prowadzących.
W zależności od
wzdłużnego kształtu toru
rozróżnia się: prowadnice
prostoliniowe i kołowe
(obrotowe), a w zależności
od poprzecznego zarysu
toru: płaskie i przestrzenne.
Prowadnice przestrzenne
są dzielone na zewnętrzne,
obejmujące prowadnik
i wewnętrzne, obejmowa-
ne przez prowadnik.
10.6 Przebieg zmian zjawiska „stick-slip”
F – nacisk, H – wysokość pierwszego piku, [mm], t – czas trwania zjawiska „stick-
slip”, [sekundy]
10.4 Przykłady kształtów
prowadnic ślizgowych
niach występujących podczas powolnego przesuwania się dwóch
gładkich, przywierających do siebie powierzchni, np. podczas
przesuwania prowadnika po prowadnicy. Im większy nacisk, tym
intensywniejsze sczepianie ślizgających się po sobie powierzchni.
Zjawisko to określane jest z angielska jako „stick-slip”. Co bezpo-
średnio można przetłumaczyć jako: „zlepienie-poślizg”, w termi-
nologii polskiej są to drgania cierne. Nierównomierność przesuwu
prowadnika po prowadnicy, może mieć niekorzystne skutki dla
gładkości i precyzji obrabianych powierzchni.
Mechanizm zjawiska „stick-slip” nie jest jednoznacznie wy-
jaśniony. Prawdopodobnie polega on na oddziaływaniu sił van
der Waalsa 1 . Zjawisko „stick-slip” może również być powodowane
wydzielaniem się z oleju lub innej substancji, mającej kontakt
z współpracującymi powierzchniami, np. lepkich, żywicowatych
substancji, przeciwdziałających płynnemu (na ogół powolnemu),
wzajemnemu przemieszczaniu się współpracujących powierzch-
ni, a niekiedy wręcz ich zlepieniu. Zjawisko „stick-slip” występuje
również w innych przypadkach smarowania skojarzeń trących,
np. w analogowych mechanicznych układach przetwarzania
danych.
Przeciwdziałanie zjawisku „stick-slip” wymaga stosowania ole-
jów zawierających specjalne dodatki (dodatki anty stick-slip). Są
to substancje polarne, silnie przywierające do cząsteczek i atomów
znajdujących się na powierzchni. Skutki zjawiska „stick-slip” obra-
10.5 Przykład rozwiązania układu smarowania (typu knotowego) prowadnicy
ślizgowej
1 – prowadnica, 2 – prowadnik, 3 – olej, 4 – knot, 5 – kanałki w prowadniku,
6 – rowki smarownicze w prowadnicy
Ponadto w prowadnicach wewnętrznych, w zależności od kształtu
połączenia prowadnicy i prowadnika, wyróżnia się prowadnice: row-
kowe, wodzidłowe i otworowe, a w prowadnicach wewnętrznych:
wypustowe, wodzikowe oraz drążkowe.
Podstawowy podział prowadnic śli-
zgowych przedstawia rys. 10.3, natomiast
przykłady kształtów prowadnic ślizgo-
wych, przedstawia rys. 10.4.
Niektóre prowadnice ślizgowe mają
pokrycia współpracujących powierzchni
wykonane z tworzyw sztucznych. W takim
przypadku jest wymagane smarowanie
specjalnie do tego celu dostosowanymi
olejami.
Przykład rozwiązania konstrukcyjnego
knotowego układu smarowania prowad-
nicy ślizgowej, przedstawia rys. 10.5.
10.2 Środki smarne do
prowadnic ślizgowych
Olejom do smarowania prowadnic
ślizgowych są stawiane specjalne wyma-
gania. W urządzeniach tych może mieć
miejsce zjawisko, polegające na drga-
10.7 Ogólny widok staticinimetru – przyrządu do badania olejów pod kątem zapobiegania zjawisku „stick-slip”
1 – prowadnica testowa, 2 – prowadnik testowy, 3 – obciążnik, 4 – ramię dźwigni, 5 – złącze kompensacyjne, 6 – jed-
nostka wzbudzająca, 7 – przetwornik elektryczny, 8 – komparator zegarowy, 9 – testowany olej
2 X
69549492.003.png 69549492.004.png 69549492.005.png 69549492.006.png 69549492.007.png 69549492.008.png 69549492.009.png 69549492.010.png 69549492.011.png 69549492.012.png 69549492.013.png 69549492.014.png 69549492.015.png 69549492.016.png 69549492.017.png 69549492.018.png 69549492.019.png 69549492.020.png 69549492.021.png 69549492.022.png 69549492.023.png 69549492.024.png
Rozdział X: Smarowanie prowadnic ślizgowych
10.8 Zasada działania staticinimetru
a – zespół badawczy, b – schemat działania, 1 – prowadnica testowa, 2 – prowadnik testo-
wy, 5 – złącze kompensacyjne, 6 – jednostka wzbudzająca, 7 – przetwornik elektryczny, 9
– testowany olej
Jakość olejów do prowadnic ślizgowych
pod kątem zapobiegania zjawisku „stick-
slip” jest kontrolowana przy użyciu przy-
rządu, modelującego rzeczywiste warunki
zjawiska, zwanego stacinimetrem. Ogólny
widok stacinimetru, przedstawiono na rys.
10.7, natomiast zasadę jego działania obra-
zuje rys. 10.8.
W przyrządzie tym element badawczy
(rys. 10.8a) składa się z prowadnicy testowej
1, smarowanej badanym olejem i prowad-
nika testowego 2, przesuwającego się po
prowadnicy pod naciskiem F, wytwarzanym
przez ciężarek 3 osadzonym na ramieniu dźwigni 4. Prowad-
nik, poprzez złącze kompensacyjne 5, jest przemieszczany
jednostką napędzającą 6, z prędkością V. Drgania prowadnika,
poprzez przetwornik elektryczny 7 są przenoszone na kompa-
rator zegarowy 8 i rejestrowane na taśmie, w postaci zależności
prędkości przesuwu od czasu przesuwu, jak to przedstawiono
na rys. 10.9.
W prowadzonym teście, olej wykazujący tendencję do
powodowania zjawiska „stick-slip”, charakteryzuje się linią „zę-
batą” (rys. 10.9a), podczas gdy olej mający dobre właściwości
w tym zakresie, daje linię w miarę gładką (rys. 10.9b).
Do smarowania prowadnic ślizgowych są stosowane
rainowane oleje mineralne, a w szczególnych przypadkach
syntetyczne (estrowe lub poliglikolowe) oraz roślinne, klasy
jakościowej ISO-L-G, o lepkości VG 68.... VG 220, w przypadku
bardzo obciążonych prowadnic VG 320. Im większe obcią-
żenie prowadnicy i im wyższa temperatura jej pracy, tym lepkość
oleju powinna być większa. Odrębne gatunki olejów są stosowane
do urządzeń prowadnicowych wykonanych z metalu oraz z two-
rzyw sztucznych. Oleje do smarowania prowadnic ślizgowych nie
powinny powodować zjawiska „stick-slip”.
10.9 Efekty zjawiska „stick-slip” – prędkość przesuwu ślizgających się powierzchni
smarowanych
a – olejem nie wykazującym przeciwdziałania zjawisku, b – olejem o dobrych
właściwościach przeciwdziałających zjawisku
zuje wykres zależności siły tarcia F , od czasu przesuwania t , przed-
stawiony na rys. 10.6. Na wykresie tym, przedział czasu, w którym
wystąpiło zjawisko „stick-slip”, oznaczono jako t s . Wartością charak-
teryzującą olej, pod tym względem, jest wysokość najwyższego
piku H oraz czas trwania zjawiska.
Zjawisko „stick-slip” szczególnie niekorzystne skutki wywołuje
w przypadku precyzyjnych obrabiarek, przeznaczonych do prac
szczególnie dokładnych, od których wymaga się dokładności usta-
wienia zespołów roboczych rzędu 1 mikrometra.
1 Siły van der Waalsa - oddziaływania międzycząsteczkowe - siły przyciągające,
których wielkość szybko maleje wraz z odległością.
X
3
69549492.025.png 69549492.026.png 69549492.027.png 69549492.028.png 69549492.029.png 69549492.030.png 69549492.031.png
 
NOTATKI
4 X
69549492.032.png 69549492.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin