rozdzial 08.pdf

(2762 KB) Pobierz
69548975 UNPDF
Rozdział VIII: Smarowanie sprężarek
Rozdział VIII
SMAROWANIE
SPRĘŻAREK
8.1 Sprężarki
– dwuwałowe (wielowałowe): śrubowe, Rootsa, zębate,
– przepływowe: odśrodkowe, osiowe.
W przypadkach, gdy jest niezbędne wysokie ciśnienie tłoczenia,
sprężanie jest realizowane na dwóch lub więcej stopniach. Takie
sprężarki są nazywane wielostopniowymi.
W sprężarkach wielostopniowych, sprężony gaz jest praktycznie
zawsze schładzany między kolejnymi stopniami, w pośrednich
chłodnicach powietrznych lub wodnych. Jest on również często
chłodzony po ostatnim stopniu.
Ze względu na bogactwo konstrukcji, istnieje wiele różnych
klasyikacji sprężarek, biorących jako podstawę podziału różne
cechy konstrukcyjne, spełniane funkcje, liczbę stopni sprężania,
zastosowania itd.
Sprężarki – zwane też kompresorami, są to maszyny zwiększa-
jące ciśnienie sprężanego czynnika (powietrza, gazu). Sprężarki
charakteryzuje się stopniem sprężania (sprężem), oznaczanym
symbolem P , będącym stosunkiem ciśnienia tłoczenia p t do ciśnie-
nia ssania p s , wyrażonym wzorem (8.1):
Π =
p p s
(8.1)
Inne parametry charakteryzujące sprężarki to:
V – wydajność,
N – zapotrzebowanie mocy,
D p – przyrost ciśnienia,
η – sprawność,
Ψ – wskaźnik spiętrzenia (sprężarki przepływowe).
8.2 Sprężarki powietrza
8.2.1 Sprężarki tłokowe
Przebiegi zmian wielkości: p, D p, η, N, Ψ zazwyczaj są przed-
stawiane w funkcji V, a prędkość obrotowa jest traktowana jako
parametr. Ponadto w przypadku sprężarek przepływowych, często
są stosowane charakterystyki bezwymiarowe, ułatwiające porów-
nywanie różnych konstrukcji.
Sprężarki tłokowe są to sprężarki wyporowe o posuwisto-
zwrotnym ruchu tłoka. Są one budowane w różnych układach
konstrukcyjnych, różniących się liczbą i rozmieszczeniem cylin-
drów oraz typem mechanizmu korbowego, który może być bez-
wodzikowy (rys. 8.1) lub wodzikowy (rys. 8.2).
W sprężarkach, w odróżnieniu od silników tłokowych, zawory
(lub zawory wzniosowe) wlotowe i wylotowe nie są sterowane, ale
funkcjonują automatycznie. Ich otwarcie i zamknięcie jest powo-
dowane różnicą ciśnienia gazu. Obecność sprężyny służy jedynie
do amortyzacji uderzenia zaworu o kieł zderzaka podczas otwarcia
i do przyspieszenia jego zamknięcia. Prędkość uderzeń zaworów
Obowiązującą jednostką ciśnienia (system SI) jest Pascal [Pa],
przy czym [1 Pa = 1 N/m 2 ]. Pascal jest to bardzo mała jednostka
i dlatego używa się jego wielokrotności hekto-Pascali [hPa = 100
Pa], w przypadku pomp próżniowych oraz kilo-Pascali [kPa =
1000 Pa] w przypadku sprężarek. Często również jest używany
skrót „bar”, przy czym [1 bar = 10 5 (100000) Pa lub 100 kPa]. Po-
nadto należy pamiętać, że [1 bar = 1,02 kG/cm 2 ] oraz, że [1 hPa
= 1 mbar].
Sprężarki są klasyikowane pod względem:
A) zastosowania na:
q sprężarki powietrza,
q sprężarki gazowe,
q sprężarki chłodnicze,
q pompy próżniowe;
B) realizację sposobu sprężania na:
q wyporowe,
q przepływowe;
C) konstrukcji mechanicznej:
q sprężarki tłokowe:
– bezwodzikowe,
– wodzikowe
– i inne liczne konstrukcje,
q sprężarki rotacyjne:
– jednowałowe: łopatkowe, z pierścieniem cieczowym, mi-
mośrodowe,
Rys. 8.1 Zasada działania jednocylindrowej sprężarki tłokowej, o jednostronnym
działaniu, z tuleją suwakową i chłodnicą wodną
A – ssanie, B – tłoczenie, 1 – wał korbowy, 2 – chłodnica wodna, 3 – zawór wlotowy
(ssania), otwarty, 4 – zawór wylotowy (tłoczenia), zamknięty, 5 – ssanie, zstępują-
cy ruch tłoka, 6 – korbowód, 7 – sprężanie, wstępujący ruch tłoka, 8 – zawór ssania
(zamknięty), 9 – zawór tłoczenia (otwarty), 10 – tłok
VIII
1
69548975.092.png 69548975.103.png 69548975.114.png 69548975.124.png 69548975.001.png 69548975.012.png 69548975.021.png 69548975.032.png 69548975.043.png 69548975.054.png 69548975.056.png 69548975.057.png 69548975.058.png 69548975.059.png 69548975.060.png
Rys. 8.2 Zasada działania jednocylindrowej sprężarki tłokowej, o dwustronnym
działaniu, z wodzikiem
1 – tuleja, 2 – tłok, 3 – tłoczysko, 4 – wodzik, 5 – zawory wlotowe (ssania), 6 – zawo-
ry wylotowe (tłoczenia)
charakteryzowane tzw. obiegiem Carnota, który przedstawia zależ-
ność ciśnienia p sprężanego gazu od jego objętości V . Wyróżnia się
tzw. obieg teoretyczny i rzeczywisty, przykładowo przedstawiony
na rys. 8.3. Zmiennymi w obiegu Carnota są: ciśnienie p , objętość
V i temperatura bezwzględna T gazu.
W obiegu Carnota wyróżnia się następujące cykle:
q ssanie (I), podczas którego: zawór wlotowy (A) jest otwarty, a za-
wór wylotowy (B) zamknięty, przy czym: p 4 = p 1 ; V 4 ä V 1 ;
T 4 = T 1 ;
q sprężanie (II), podczas którego: zawory wlotowy (A) i wylotowy
(B) są zamknięte, przy czym: p 1 ä p 2 ; V 1 æ V 2 ; T 1 ä T 2 ;
q wytłaczanie (III), podczas którego: zawór wlotowy (A) jest za-
mknięty, a zawór wylotowy (B) otwarty, przy czym: p 2 = p 3 ;
V 2 æ V 3 ; T 2 = T 3 ;
q rozprężanie przestrzeni martwej (IV), podczas którego: zawór
wlotowy (A) jest otwarty, a zawór 00 wylotowy (B) zamknięty,
przy czym: p 3 æ p 4 (rozprężanie przestrzeni martwej); V 3 ä V 4 ;
T 3 = T 4 .
W praktyce eksploatacyjnej ważnym wnioskiem z obiegu Carno-
ta jest wzrost temperatury z T 1 do T 2 podczas sprężania gazu od p 1
do p 2 . Ten wzrost temperatury jest powodem ograniczenia sprężu,
zarówno w przypadku sprężarek tłokowych, jak i rotacyjnych sprę-
żarek śrubowych. Temperatura sprężanego gazu może osiągnąć
bardzo duże wartości, jak to przedstawiono na rys. 8.4.
Wysokość osiąganej przez gaz temperatury ogranicza maksy-
praktycznie ogranicza prędkość obrotową sprężarek tłokowych do
2000 obrotów/minutę.
Zasadę działania jednostopniowej sprężarki tłokowej przedsta-
wiono na rys. 8.1. W sprężarkach tego typu wyróżnia się dwa suwy:
ssania (rys. 8.1 A) i sprężania (rys. 8.1 B). W suwie ssania ruch tłoka
powoduje zasysanie powietrza z obszaru ssania do przestrzeni
roboczej cylindra. Wówczas jest otwarty zawór ssania i zamknięty
zawór tłoczenia. W suwie tłoczenia ruch tłoka powoduje wytłacza-
nie powietrza z przestrzeni roboczej cylindra do obszaru tłoczenia.
Zamyka się wówczas zawór ssania, a otwiera zawór tłoczenia.
Sprężarki wodzikowe mają dwie komory i odpowiednio usytu-
owane zawory. Suw ssania w jednej z komór jest połączony z su-
wem sprężania w drugiej, co ilustruje rys. 8.2.
Z termodynamicznego punktu widzenia, sprężarki tłokowe są
Rys. 8.4 Przebieg zmian temperatury na wylocie, w zależności od ciśnienia na
wylocie przy adiabatycznym sprężaniu powietrza o temperaturze 21°C
1 – sprężarka jednostopniowa, 2 – sprężarka dwustopniowa, 3 – sprężarka trój-
stopniowa
Rys. 8.3 Uproszczony, rzeczywisty obieg Carnota jednostopniowej sprężarki
tłokowej
I – ssanie, II – sprężanie, III – tłoczenie, IV – rozprężanie, 1 – zamknięcie zaworu A,
wlotowego (p 1 V 1 T 1 ), 2 – otwarcie zaworu B, wylotowego (p 2 V 2 T 2 ), 3 – zamknięcie
zaworu B, wylotowego (p 3 V 3 T 3 ), 4 – otwarcie zaworu A, wlotowego (p 4 V 4 T 4 ), V a – ob-
jętość przestrzeni martwej (szkodliwej), V b – objętość wynikająca ze skoku tłoka, V c
– objętość zasysania, p s – ciśnienie ssania, P t – ciśnienie tłoczenia
malne ciśnienie tłoczenia do około 8…10 bar, w przypadku sprę-
żarek jednostopniowych. Aby ograniczyć temperatury tłoczenia,
sprężarki tłokowe są schładzane wodą lub powietrzem, na pozio-
mie cylindra lub głowicy cylindra. Wielkie jednostki są chłodzone
przede wszystkim wodą, a w przypadku sprężarek powietrznych
lub gazów wilgotnych, chłodzenie powietrzem przedstawia zaletę
polegającą na ograniczaniu skraplania wody w układzie rozrządu.
Jednym z zasadniczych problemów spotykanych w tłokowych
sprężarkach powietrznych, jest ryzyko pożaru, a nawet wybuchu
mieszanki powietrzno-olejowej w momencie, gdy „trójkąt ognia”
(tlen + paliwo + ciepło) skumuluje krytyczne warunki sprzyjają-
ce samozapaleniu. Jest to moment, w którym koncentracja par
z zestarzonego oleju, a zwłaszcza mgły olejowej, w gorącym
przetłoczonym powietrzu osiągnie krytyczny próg (dolna granica
wybuchowości), który znajduje się pomiędzy 20 i 50 ml oleju na
metr sześcienny powietrza w warunkach normalnych (23...30 g/m 3 ),
a przypadkowe przegrzanie rozpoczyna spontaniczny proces pale-
nia. Może się to zdarzyć z wielu powodów: gdy temperatura tłoczo-
nego powietrza osiągnie (nawet jedynie miejscowo) temperaturę
samozapłonu oleju w powietrzu lub gdy dopływ ciepła wskutek
2 VIII
69548975.061.png 69548975.062.png 69548975.063.png 69548975.064.png 69548975.065.png 69548975.066.png 69548975.067.png 69548975.068.png 69548975.069.png 69548975.070.png 69548975.071.png 69548975.072.png 69548975.073.png 69548975.074.png 69548975.075.png 69548975.076.png 69548975.077.png 69548975.078.png 69548975.079.png 69548975.080.png 69548975.081.png 69548975.082.png 69548975.083.png 69548975.084.png 69548975.085.png 69548975.086.png 69548975.087.png 69548975.088.png 69548975.089.png 69548975.090.png 69548975.091.png 69548975.093.png 69548975.094.png 69548975.095.png 69548975.096.png 69548975.097.png 69548975.098.png 69548975.099.png 69548975.100.png 69548975.101.png 69548975.102.png 69548975.104.png 69548975.105.png 69548975.106.png 69548975.107.png 69548975.108.png 69548975.109.png
Rozdział VIII: Smarowanie sprężarek
tarcia, albo mechanicznego czy też termicznego zaiskrzenia, spo-
woduje zapalenie się. Splot takich okoliczności może spowodować
detonację stwarzając poważne niebezpieczeństwo dla osób prze-
bywających w pobliżu sprężarki i znaczne straty materialne.
W przypadkach, kiedy niezbędne jest wysokie ciśnienie tłocze-
nia, odpowiedni spręż uzyskuje się na dwóch lub więcej stopniach.
Dzięki pośredniemu schładzaniu gazu obniża się jego temperatura
(patrz rys. 8.4), poprawia się sprawność sprężarki, a w konsekwencji
zmniejsza zużycie energii.
Działanie wielostopniowej sprężarki tłokowej polega na okre-
sowym wprowadzaniu powietrza (gazu) do poszczególnych cylin-
drów, w których ulega sprężeniu wstępnemu i wytłoczeniu sprężo-
nego powietrza do kolejnych stopni sprężarki. Z ostatniego stopnia
sprężone powietrze jest podawane do kolektora tłocznego.
Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi sprę-
żarek tłokowych są układy: rzędowy, widlasty, kątowy, leżący oraz
bokser.
Wyróżnia się:
q sprężarki małe – są to sprężarki jedno lub dwustopniowe: dają-
ce ciśnienia poniżej 7 bar i o mocy poniżej 55 kW:
– pionowe: zwykle smarowane obiegowo, przez zastosowanie
typowego układu smarowania,
– poziome, wówczas cylindry są zawsze smarowane poprzez
widoczne mechaniczne smarownice przepływowe, a inne
mechanizmy ruchome poprzez smarowanie rozbryzgowe
lub obiegowe;
q dużej i średniej mocy – są one zawsze wielostopniowe (ciśnie-
nie do 200 bar, a czasami do 400 bar).
Smarowanie: w sprężarkach tłokowych smarowaniu podlegają:
części sprężające (cylinder – tłok – stożkowe pierścienie uszczel-
niające), części wlotowe i wylotowe (zawory) i części przekazujące
ruch (łożyska wału korbowego lub mimośrodu, a w przypadku ma-
łych sprężarek, łożyska główki i stopy korbowodu).
W przypadku sprężarek wodzikowych, dochodzą problemy
smarowania wodzika (tłok-prowadnica w cylindrze lub wodzik na
prowadnicy) i części uszczelniających wzdłuż trzonu tłoka.
Intensywność smarowania sprężarek tłokowych jest ściśle
związana z osiąganą temperaturą tłoczenia. Temperatura sprę-
żanego gazu ogranicza współczynnik sprężania na każdym
stopniu. W przypadku dużych sprężarek przemysłowych, jest
ona rzędu 130...140°C, a dla większości małych sprężarek wynosi
około 160...170°C, ale może osiągnąć 220...210°C, a nawet 250°C,
w przypadku sprężarek powietrznych do butli tlenowych dla płe-
twonurków.
Należy rozróżniać dwa zespoły części przeznaczonych do
smarowania:
q mechanizmy: łożyska wału korbowego i korbowodu,
wodziki,
q cylindry: tłoki, pierścienie tłokowe uszczelniające,
cylindry i zawory.
W dużych sprężarkach, na ogół wodzikowych, są dwa
oddzielne układy smarowania, a środek smarny może
zostać dobrany w zależności od wymogów dotyczących
smarowania każdego z tego typu części. Do smarowania
mechanizmów najczęściej jest używany olej turbinowy
lub ciecz hydrauliczna (HL, HM lub HV) i specjalny
olej do smarowania cylindrów sprężarek (naftenowy,
parainowy z inhibitorem utlenienia, alkilobenzen lub
diester). W przypadku sprężarek powietrznych, aktualne
przeważają tendencje do używania jednego tylko oleju
(oleju do sprężarek), który chociaż droższy od oleju do
smarowania mechanizmów, bardzo ułatwia czynności
smarowania. Unika się w ten sposób zmieszania olejów,
kiedy szczelność na poziomie trzonu tłoka nie jest do-
skonała. Sprężarki gazowe wymagają specjalnego oleju
do smarowania cylindrów, dlatego są one zwykle sma-
rowane dwoma różnymi olejami.
Mechanizmy sprężarek są smarowane obiegowo,
smarownicami napędzanymi przez wał korbowy lub niezależny
silnik elektryczny.
W przypadku sprężarek o dużej mocy często są one smarowa-
ne obiegowo pod ciśnieniem, z zastosowaniem pompy olejowej.
Obieg smarowania zawiera iltry, zawór odciążający, czujnik tem-
peratury, manometr kontrolujący ciśnienie, czujnik reagujący na
spadek ciśnienia oraz chłodnicę oleju. Olej przez smarowniczki me-
chaniczne jest wtryskiwany bezpośrednio do cylindrów i ewentual-
nie przetłaczany do pierścieni uszczelniających trzony tłokowe. Jest
on podawany pompami nurnikowymi o bardzo małej pojemności
skokowej, napędzanymi przez wał rozrządu lub mimośrodowy,
połączony sztywno ze sprężarką, co pozwala na automatyczne do-
zowanie oleju, proporcjonalne do prędkości obrotowej sprężarki.
Najczęściej są stosowane pompy o zazębieniu zewnętrznym albo
pompy krzywkowe. Punkty dozowania oleju do cylindrów są wy-
posażone w zawory zwrotne, aby uniknąć wstecznego tłoczenia
oleju przez ciśnienie sprężanego powietrza lub gazu. Za każdym
razem wydatek oleju przy rozruchu jest regulowany śrubą, która
zmienia skok nurnika.
W małych sprężarkach, o tłokach z tuleją suwakową i chło-
dzeniem powietrzem, olej w skrzyni korbowej jest obowiązkowo
olejem do sprężarek. Mechanizmy są smarowane rozbryzgowo,
a cylindry przez natrysk. Do smarowania rozbryzgowego służą
łopatki (łyżki) przedłużające stopę korbowodu i zagłębiające się
raz przy każdym obrocie w łaźni olejowej albo w pojemniku skrzyni
korbowej lub też w czarce (korytku) o stałym poziomie, zasilanych
olejem przez małą pompę zębatą. Smarowanie rozbryzgowe jest
bardziej efektywne; może zmniejszyć zużycie pierścienia umiejsco-
wionego na końcu wału korbowego, który przetłacza olej i przesyła
go poprzez natrysk do główki korbowodu oraz do cylindrów. Ten
system smarowania nie pozwala na regulacje natężenia przepływu,
szczególnie cylindrów. Nadmiar oleju powoduje szybsze zanie-
czyszczenie zaworów, a ponadto powoduje zawracanie do skrzyni
korbowej części oleju, który smarował cylindry. Olej ten, zdegra-
dowany termicznie i utleniony, zanieczyszcza miskę olejową, co
powoduje konieczność jej opróżniania, co około 2000 godzin.
Silnikosprężarki są to połączone wspólnym korpusem sprę-
żarka i silnik. Napędzane są silnikiem tłokowym: parowym lub
spalinowym. Dzielą się one na: korbowe i bezkorbowe. Funkcjonu-
je wiele różnorodnych konstrukcji tego typu sprężarek. Sprężarki
bezkorbowe z napędem parowym były powszechnie stosowane do
zasilania pneumatycznych urządzeń hamulcowych w parowozach.
Wśród silnikospężarek na uwagę zasługują sprężarki o swobodnych
tłokach (rys. 8.5). W konstrukcjach tych, centralnie umieszczona
komora spalania jest ograniczona dwoma tłokami. Napęd stanowi
dwusuwowy silnik diesla. Ruch tłoków na zewnątrz jest powodo-
Rys. 8.5 Silnikosprężarka ze swobodnym tłokiem napędzana silnikiem dwusuwowym Diesla
1 – tłok sprężarki, 2 – wylot tłoczonego powietrza, 3 – cylinder sprężarki, 4 – szczeliny przemywania
cylindra silnika, 5 – cylinder i komora spalania silnika Diesla, 6 – wylot gazów spalinowych i prze-
mywającego powietrza, 7 – szczeliny wylotowe, 8 – powietrzna poduszka amortyzacyjna, 9 – tłok
amortyzujący, 10 – tłoki silnika, 11 – wtryskiwacz oleju, 12 – wlot powietrza przedmuchującego,
13 – wlot powietrza zasysanego
VIII
3
69548975.110.png 69548975.111.png 69548975.112.png 69548975.113.png 69548975.115.png 69548975.116.png 69548975.117.png 69548975.118.png 69548975.119.png 69548975.120.png
 
wany przez ciśnienie gazów spalinowych, a ruch powrotny energią
rozprężającego się gazu, sprężanego w specjalnych komorach.
Smarowanie: sprężarki współpracujące z silnikiem diesla o cy-
klu dwusuwowym, muszą być smarowane olejem, odpowiednim
do silnika, bardzo odpornym na utlenianie i działanie wysokiej
temperatury. Oleje te powinny zawierać detergent, o możliwie jak
najmniejszej zawartości popiołu siarczanowego, aby zmniejszyć
w ten sposób ilość osadów w szczelinach i na zaworach tłocze-
nia, w części sprężarkowej. W praktyce, silnikosprężarki tej grupy,
o swobodnych tłokach, dobrze działają przy zastosowaniu klasycz-
nych olejów do silników diesla.
q zapewniał smarowanie łożysk (łożyska: ślizgowe, kulkowe lub
wałeczkowe),
q chronił powierzchnie przed rdzą i korozją.
Istnieją dwa rozwiązania systemu smarowania tego typu sprę-
żarek:
Metoda bezzwrotnego smarowania pod ciśnieniem, jest
stosowana w przypadku wielkich sprężarek stacjonarnych, na ogół
wielostopniowych i chłodzonych wodą, z pośrednimi chłodnicami
sprężanego gazu. Mechaniczne smarowniczki mają wydajność od
7 do 20 gramów oleju na metr sześcienny zasysanego gazu w cza-
sie 1 godziny. Kanały boczne dostarczają olej niezbędny do smaro-
wania łożysk, na przykład w ilości 3 do 4 kropel na minutę.
W przypadku, gdy łopatki są wykonane z metalu, zalecanym
środkiem smarującym jest olej silnikowy z detergentem i dodat-
kiem przeciwzużyciowym, aby z jednej strony – uniknąć nagroma-
dzenia się osadów w gniazdach wirnika, z drugiej – przeciwdziałać
zużyciu i zakleszczaniu się łopatek.
W przypadku sprężarek jednostopniowych zalecane są klasy
lepkości SAE 30 lub 40. W przypadku sprężarek dwustopniowych,
tłoczących powietrze w temperaturze równej lub wyższej od 160°C
zalecane są nawet lepkości SAE 50.
W przypadku, gdy łopatki są wykonane z tworzywa sztucznego,
są zalecane oleje nie zawierające detergentów o lepkości porówny-
walnej z lepkością olejów silnikowych, to znaczy zawartą w zakresie
ISO VG 100 do 220. Niektórzy konstruktorzy zalecają nawet oleje
klasy lepkościowej rzędu ISO VG 320, zarówno do sprężarek po-
wietrznych jak i sprężarek gazowych. Stosowane oleje, nie zawie-
rające detergentów, są albo klasycznymi olejami do sprężarek po-
wietrznych typu mineralnego, parainowanego, z antyutleniaczem
(DAB lub DAA), lub olejami maszynowymi, albo też, w przypadku
najniższych klas lepkości olejami hydraulicznymi klasy HL.
Metoda wtrysku oleju do powietrza (lub do gazu) na po-
czątku fazy sprężania. Metoda ta jest stosowana w przypadku
małych jednostek stacjonarnych i sprężarek budowlanych. Na ogół,
olej jest wstrzykiwany pod ciśnieniem nieco większym od różnicy
ciśnienia na wlocie i wylocie, a zbiornik oleju jest utrzymywany pod
ciśnieniem większym niż ciśnienie tłoczenia. W ten sposób wstrzyk-
nięty olej przyczynia się do schładzania sprężonego gazu.
Olej jest oddzielany od sprężonego gazu w separatorze: cyklo-
nowym, labiryntowym lub zderzeniowym. Urządzenia te usuwają
około 98% oleju. Sprężany gaz jest podawany na iltr wykonany ze
sprasowanych włókien mineralnych (najczęściej z włókien szkla-
nych) lub spieków ceramicznych, po przejściu którego gaz zawiera
mniej niż 5 ppm oleju.
Schemat układu sprężania i smarowania jednowałowej sprę-
żarki łopatkowej przedstawiono na rys. 8.7. W układzie takim
powietrze jest zasysane przez iltr powietrza wlotowego 1 , a ilość
8.2.2 Sprężarki rotacyjne, jednowałowe
Sprężarki rotacyjne są to sprężarki wyporowe, o obrotowym
ruchu tłoka. Ze względu na kształt tłoków, wyróżnia się sprężarki
rotacyjne: łopatkowe, z pierścieniem cieczowym i mimośrodowe.
Sprężarki rotacyjne, jednowałowe, łopatkowe są to sprężarki
wyporowe, w których gaz (powietrze) jest sprężany przez ruchome
łopatki, przesuwające się w gniazdach wirnika ruchem posuwisto-
zwrotnym. Oś obrotu wirnika jest umieszczona mimośrodowo
względem otworów w kadłubie. Schemat i zasadę działania rota-
cyjnej sprężarki łopatkowej przedstawia rys. 8.6.
Podczas obrotu wirnika objętość przestrzeni roboczej między
łopatkami ulega zmianie. W położeniu A (rys. 8.6 A) objętość ta jest
najmniejsza i w miarę obrotu wirnika do położenia B zwiększa się
do maksimum – odpowiada to suwowi ssania w sprężarce tłoko-
wej. Dalszy obrót wirnika (rys. 8.6 B) od położenia B do C powoduje
zmniejszenie objętości oraz wzrost temperatury i ciśnienia – odpo-
wiada to suwowi sprężania. Pod koniec suwu sprężania, przesunię-
cie łopatki otwiera otwór wylotowy i sprężony gaz przepływa do
kolektora. W tego typu sprężarkach prędkość obrotowa wirnika jest
ograniczana, z jednej strony – minimalną siłą odśrodkową niezbęd-
ną do wysunięcia łopatek z wirnika, z drugiej – naciskiem łopatek
na powierzchnię korpusu sprężarki.
Chłodzenie, smarowanie i uszczelnienie między łopatkami
a korpusem pompy jest realizowane poprzez wtrysk oleju do po-
wietrza po stronie ssącej.
Smarowanie. W sprężarkach łopatkowych środek smarujący,
poza funkcją zasadniczą, spełnia funkcję chłodzenia sprężanego
gazu. Wymaga się, aby środek smarny:
q zapewniał dobry poślizg łopatek w gniazdach, mimo przerywa-
nia warstewki oleju pod wpływem ugięcia tychże łopatek,
q zmniejszał tarcie i zużycie między końcówkami łopatek, a we-
wnętrzną powierzchnią korpusu,
q polepszał szczelność poszczególnych komór, tworząc uszczel-
nienie między łopatkami a wewnętrzną powierzchnią korpusu,
Rys. 8.6 Schemat i zasada działania rotacyjnej, jednowałowej sprężarki łopatkowej
A – ssanie, B – sprężanie, C – tłoczenie, 1 – wirnik, 2 – łopatka, 3 – stojan, 4 – wlot, 5 – wylot
4 VIII
69548975.121.png 69548975.122.png 69548975.123.png 69548975.125.png 69548975.126.png 69548975.127.png 69548975.128.png 69548975.129.png 69548975.130.png 69548975.131.png 69548975.132.png 69548975.133.png 69548975.134.png 69548975.002.png 69548975.003.png
Rozdział VIII: Smarowanie sprężarek
Rys. 8.7 Schemat układu smarowania łopatkowej sprężarki powietrza
1 – iltr powietrza wlotowego, 2 – regulator przepływu powietrza, 3 – sprężarka, 4 – zbiornik oleju,
5 – separator powietrzno-olejowy, 6 – zawór spustowy oleju, 7 – chłodnica oleju, 8 – wentylator
chłodzący, 9 – iltr olejowy, 10 – sprężone powietrze
Tarcie pomiędzy końcówkami łopatek i cylindrem
może być znacznie zmniejszone, albo przez nachylenie
krawędzi łopatek, formujących hydrodynamiczny klin
olejowy; albo poprzez montaż pierścieni równoważą-
cych. Częstym problemem w sprężarkach łopatkowych
jest blokada promieniowa łopatek wskutek wypełnienia
szczelin nagarem i lakami. Powstają one w wyniku utle-
niania i rozkładu termicznego oleju.
Do sprężarek rotacyjnych łopatkowych są także
zaliczane tzw. sprężarki rotacyjne jednowałowe
z pierścieniem cieczowym. Istnieją dwie podstawowe
wersje takich sprężarek. W pierwszej (rys. 8.8), wirnik
wyposażony w stałe łopatki promieniste obraca się
w cylindrycznym, nie centrycznym korpusie, zawierają-
cym pewną ilość cieczy, na ogół roztworu wody i glikolu.
Pod wpływem obrotów wirnika, pod działaniem siły od-
środkowej ciecz jest przemieszczana na ściankę statora,
kształtując tzw. „pierścień cieczowy”, współśrodkowy
w stosunku do cylindra korpusu. Przestrzeń w kształcie
sierpa, ograniczona przez pierścień cieczowy i wirnik,
jest podzielona przez łopatki wirnika na szereg komór
sprężania, o zmiennej objętości, zwiększającej się w ob-
szarze zasysania i zmniejszającej w obszarze sprężania
i tłoczenia.
W drugim rodzaju wirnik, wyposażony w proste lub skrzywione
łopatki, jest usytuowany w korpusie o kształcie owalnym. Pierścień
cieczowy o eliptycznym kształcie, ogranicza wraz z wirnikiem dwie
przestrzenie sprężania w kształcie naprzemiennie położonych
sierpów. Sprężarki tego typu są stosowane zarówno do sprężania
powietrza, jak i mocno nasyconej pary wodnej, a także do korozyj-
nych gazów.
Zaletą tego typu sprężarek jest brak zaworów i tarcia mecha-
nicznego w statorze, gdyż występuje jedynie wewnętrzne tarcie
cieczy. Z tego powodu nie występuje zużycie powierzchni trących,
za wyjątkiem ryzyka korozji (rdzy), erozji w wyniku kawitacji i erozji
ściernej, jeśli gaz jest zanieczyszczony pyłami.
Największą niedogodnością jest fakt, że powietrze (lub gaz)
nasyca się wilgocią i porywa za sobą część wody z pierścienia
cieczowego, w postaci małych kropelek. Wymaga to stałego do-
prowadzania wody oraz osuszania gazu, w bardzo skutecznych
separatorach wody. W zamian woda intensywnie chłodzi tłoczone
powietrze.
Smarowanie: jedynymi smarowanymi częściami są łożyska wir-
nika, które są zamontowane na zewnątrz statora (wraz z uszczelnie-
niem dla cieczy), na poziomie wyjścia wałka na obrzeże korpusu. Są
podawanego powietrza jest regulowana układem zaworów regula-
tora przepływu powietrza 2. Sprężone powietrze jest podawane do
separatora powietrzno–olejowego 4, stanowiącego jednocześnie
zbiornik oleju 5 . Wydzielony w separatorze olej spływa bezpośred-
nio do zbiornika, skąd jego ewentualny nadmiar może być usu-
nięty z układu poprzez zawór spustowy 6 . Olej ze zbiornika 5 pod
wpływem wytwarzanego ciśnienia jest tłoczony do chłodnicy 7 ,
chłodzonej wentylatorem 8 i przez iltr olejowy 9 jest podawany do
powietrza na wlocie sprężarki 3 . Sprężone i odolejone powietrze 10
jest podawane układem przewodów do zastosowań.
Maszyny tego typu są również stosowane jako pompy próżnio-
we, przy odwrotnym ruchu wirnika.
Stosowany olej ma na ogół mniejszą lepkość od oleju używa-
nego do smarowania sprężarek o bezzwrotnym smarowaniu, ale
istnieją także inne zalecenia konstruktorów.
Niektóre sprężarki łopatkowe są smarowane olejem mineral-
nym z inhibitorem rdzewienia i utleniania, np.: olej turbinowy lub
olej hydrauliczny klasy jakościowej HL, o klasie lepkości ISO VG 32
do 46.
W pewnych przypadkach, konstruktorzy zalecają olej zawiera-
jący dodatki przeciwzużyciowe, aby przeciwdziałać nadmiernemu
zużywaniu łopatek i gładzi cylindra, np. olej hydrauliczny klasy HM.
Jest również możliwe używanie płynu typu ATF 1 , mimo że te płyny
o bardzo dużym wskaźniku lepkości rzędu 150 do 200 zawierają
polimery, rzadko zalecane w tego typu sprężarkach z powodu ich
szybkiego mechanicznego ścinania się na łopatkach i relatywnie
słabej odporności na rozkład termiczny. W rzeczywistości, ta ostat-
nia wada może spowodować zamulenie separatorów powietrze-
olej produktami polimerowymi, pochodzącymi z rozkładu dodatku
lepkościowego (wiskozatora) w przypadku, gdy sprężarka tłoczy
gaz o wysokiej temperaturze. Niektóre, starszego typu budowlane
sprężarki powietrzne napędzane silnikiem diesla, w trosce o racjo-
nalizację w dziedzinie smarowania, były smarowane jednosezono-
wym olejem silnikowym bez dodatków polimerowych i detergen-
tów. Zwiększenie zawartości dodatków polarnych i polimerowych,
dość często pociąga za sobą poważne problemy pienienia i emul-
gowania z wodą (pochodzącą ze skraplania) oraz odkładanie się
osadów na iltrze koalescera.
Aktualnie, często są zalecane oleje syntetyczne na bazie die-
sterów o klasach lepkościowych ISO VG 32 lub 46, a także oleje na
bazie polialfaolein (PAO), rekomendowane głównie do sprężarek
śrubowych.
1 Płyny ATF ( Automatic Transmission Fluid ) – płyny (oleje) do automatycznych
przekładni samochodowych .
Rys. 8.8 Schematyczny przekrój rotacyjnej, jednowałowej sprężarki z pierścieniem
cieczowym i nie centrycznym wirnikiem
1 – pierścień cieczowy, 2 – cylindryczny stator, 3 – otwór tłoczenia, 4 – wylot,
5 – nie centryczny wirnik, 6 – wlot, 7 – otwór ssący
VIII
5
69548975.004.png 69548975.005.png 69548975.006.png 69548975.007.png 69548975.008.png 69548975.009.png 69548975.010.png 69548975.011.png 69548975.013.png 69548975.014.png 69548975.015.png 69548975.016.png 69548975.017.png 69548975.018.png 69548975.019.png 69548975.020.png 69548975.022.png 69548975.023.png 69548975.024.png 69548975.025.png 69548975.026.png 69548975.027.png 69548975.028.png 69548975.029.png 69548975.030.png 69548975.031.png 69548975.033.png 69548975.034.png 69548975.035.png 69548975.036.png 69548975.037.png 69548975.038.png 69548975.039.png 69548975.040.png 69548975.041.png 69548975.042.png 69548975.044.png 69548975.045.png 69548975.046.png 69548975.047.png 69548975.048.png 69548975.049.png 69548975.050.png 69548975.051.png 69548975.052.png 69548975.053.png 69548975.055.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin