rozdzial 17.pdf

(434 KB) Pobierz
69550752 UNPDF
Rozdział XVII: Smarowanie turbin
Rozdział XVII
SMAROWANIE TURBIN
17.1 Turbiny
q Turbiny akcyjne: gdzie wykorzystywana jest tylko energia kine-
tyczna pary, opuszczającej dyszę i łopatki kierownicy. Ciśnienie
po drugiej stronie wirnika danego stopnia jest takie same jak
przed, gdyż rozprężanie na łopatkach wirnika nie zachodzi.
W tym typie turbiny przekrój poprzeczny kanałów utworzonych
przez dwie najbliższe łopatki jest stały.
Stopnie w wielostopniowej turbinie akcyjnej są „stopniami
prędkości”, tj. strumień pary opuszczający łopatki, w każdym ze
stopni wirnika, zmienia kierunek na łopatkach statora (dysze kieru-
jące), w ten sposób strumień jest kierowany na łopatki następnego
stopnia wirnika, które wykorzystują pozostałą część prędkości
strumienia pary. Łopatki w turbinach akcyjnych są montowane na
tarczach przymocowanych do wału. Turbiny akcyjne dzielą się na
turbiny wtrysku częściowego lub całkowitego.
q Turbiny reakcyjne: para, która rozpręża się w dyszach kierow-
nicy, kontynuuje rozprężanie się na łopatkach wirnika. Rozprę-
żanie się wypływającej pary generuje siłę reakcji na łopatkach
wirnika. W tym typie turbiny, przekrój poprzeczny kanału two-
rzonego przez dwie sąsiednie łopatki, rozszerza się od wlotu
do wylotu. Przez to para uzyskuje większą prędkość podczas
rozprężania.
W praktyce, w turbinach wielostopniowych para przepływa
najpierw przez zestaw łopatek statora a następnie wirnika, gdzie
przy wlocie się rozpręża, przez co uzyskuje większą prędkość. W re-
zultacie powstają zarówno siły akcji jak i reakcji. Siły te sumują się
Turbiny są to silniki przepływowe, w których energia czynnika
roboczego (pary wodnej, gazów spalinowych, wody) jest przetwa-
rzana na energię wału obrotowego za pośrednictwem wirnika. Ze
względu na czynnik roboczy wyróżnia się następujące, podstawo-
we typy turbin:
q parowe, w których czynnikiem roboczym jest para wodna,
q gazowe, w których czynnikiem roboczym są spaliny,
q hydrauliczne (wodne), w których czynnikiem roboczym jest
woda.
Niekiedy turbiny parowe i gazowe są klasyikowane jako turbiny
cieplne. Ze względu na zastosowanie i specjalne warunki pracy
wyróżnia się turbinowe silniki lotnicze, będące odmianą turbin
gazowych.
17.2 Turbiny parowe
17.2.1 Budowa i zasada działania
Turbiny parowe są to silniki, które przetwarzają część entalpii
pary wodnej na energię kinetyczną poprzez rozprężanie, a następ-
nie w pracę mechaniczną pokonywania oporów własnych turbiny
i napędzanej maszyny. Turbiny parowe wykorzystują zarówno spa-
dek ciśnienia jak i prędkości pary (inaczej niż silniki parowe, które
wykorzystują faktycznie tylko spadek ciśnienia). Jest to realizowane
przez skierowanie strumienia sprężonej pary wodnej na łopatki tur-
biny, osadzone na obwodzie wirnika turbiny.
Turbiny parowe mogą być:
q jednostopniowe, gdy jest tylko jedno koło wirnika i jeden wie-
niec kierownicy,
q wielostopniowe, gdzie para przechodzi kolejno przez kilka kół
wirnika; pierścienie dysz rozprężające lub kierujące strumieniem
pary są usytuowane pomiędzy każdym ze stopni turbiny.
Schemat układu turbiny parowej i jej podstawowe zespoły
przedstawia rys. 17.1. Podstawowymi elementami jednostopnio-
wej turbiny są:
q wirnik z kompletem łopatek, osadzonych na jego obwodzie.
Wirnik jest osadzony klinowo na wale turbiny, obracającym się
na łożyskach. Naciski wzdłużne są przenoszone przez łożyska
wzdłużne, a naciski osiowe przez łożyska poprzeczne osadzone
na podporach łożyskowych,
q wieniec kierownicy statora, który tworzy dysze wylotowe wzglę-
dem kanałów uformowanych przez łopatki wirnika,
q obudowa wirnika, są do niej przymocowane: wlot pary i rury
odlotowe.
Wyróżnia się dwa podstawowe typy turbin parowych: akcyjne
i reakcyjne.
Rys. 17.1 Podstawowe zespoły i schemat działania turbiny parowej
1 – turbina, 2 – generator, 3 – zewnętrzny odbiornik ciepła, 4 – para zużyta,
5 – woda chłodząca, 6 – kondensator, 7 – pompa zasilająca, 8 – podgrzewacz,
9 – ciepło, 10 – żywa para
XVII
1
69550752.040.png 69550752.041.png 69550752.042.png 69550752.043.png 69550752.001.png 69550752.002.png 69550752.003.png 69550752.004.png 69550752.005.png 69550752.006.png 69550752.007.png 69550752.008.png 69550752.009.png
i powodują obracanie się wirnika w kierunku akcji oraz w kierunku
przeciwnym do siły wynikającej z rozprężania.
Większość turbin parowych jest typu kombinowanego, tj.:
q para pod wysokim ciśnieniem przechodzi przez zestaw stopni
akcyjnych lub reakcyjnych (turbina „wysoko ciśnieniowa”),
q następnie para o średnim ciśnieniu przechodzi przez zestaw
stopni reakcyjnych lub akcyjnych, gdzie następuje kolejne obni-
żenie ciśnienia (turbina „średnio ciśnieniowa”),
q na koniec para o niskim ciśnieniu przechodzi przez kolejny zespół
stopni wirnika (turbina „nisko ciśnieniowa”), skąd jako para zużyta
ulatuje do atmosfery lub odpływa do skraplacza (kondensatora).
Ze względu na kierunek przepływu pary, można wyróżnić dwa
typy turbin:
q osiowe, w których przepływ pary jest zasadniczo równoległy do
osi symetrii wału wirnika,
q promieniowe (typu Ljungstroma), w których strumień pary jest
prostopadły do osi symetrii wału wirnika.
Turbiny są stosowane do napędzania różnych maszyn
(alternatory/generatory, wentylatory, kompresory). Maszyny te
mogą być połączone bezpośrednio do wału turbiny albo pośred-
nio, przez przekładnię redukcyjną.
Ze względu na moc wyróżnia się turbiny:
q małej mocy (napęd procesowy i mechaniczny): < 2MW
q średniej mocy (przemysłowe): 2 … 300 MW
q dużej mocy (atomowe): 300 MW … 1500 MW.
Ze względu na sposób wykorzystania pary wychodzącej z turbi-
ny, są one dzielone na:
q kondensacyjne, w których całość pary z turbiny jest przepusz-
czana przez kondensator, celem poprawienia wydajności;
q przeciwprężne, w których cała para o niskim ciśnieniu opuszcza-
jąca turbinę jest wykorzystywana w fabryce. Turbiny takie nie są
wyposażone w kondensator;
q upustowe, w których część pary o niskim ciśnieniu jest zużywa-
na na potrzeby zakładu, pozostała część zasila kondensator.
q smarowanie skrzyni biegów, jeśli występuje,
q zapewnienie działania układów hydraulicznego i dostarczania
oleju do skojarzeń trących tego układu,
q ochrona powierzchni przed korozją,
q odprowadzenie ciepła,
q odprowadzanie produktów zużycia.
Środki smarne do turbin parowych, muszą mieć następujące
właściwości:
q odporność na utlenienie; turbina musi pracować z tym samym
olejem przez dziesiątki tysięcy godzin,
q właściwości deemulgujące; olej jest nieuchronnie zanieczysz-
czany przez wodę, która pochodzi z przecieków pary na uszczel-
nieniach (komory dławnic) i czasami przypadkowo pojawia się
na skutek przeciekania zaworu,
q brak skłonności do pienienia,
q dobre właściwości przeciwkorozyjne i przeciwrdzewne,
q dobre właściwości przeciwzużyciowe; w przypadku turbin
z przekładniami olej powinien posiadać właściwości będące
kompromisem między właściwościami, wymaganymi przy sma-
rowaniu turbiny i właściwościami wymaganymi przy smarowa-
niu przekładni.
Zwykle (tj. przy typowych rozmiarach skrzyń biegów), produ-
cenci dają pierwszeństwo właściwościom „turbinowym”, tj. prze-
ciwutleniającym, przeciwpiennym i deemulgującym.
W niektórych wybranych przypadkach (np. turbiny okrętowe),
wymagania skrzyni biegów mogą być dominujące i wtedy należy
stosować olej o wysokiej wytrzymałości ilmu olejowego, posiada-
jący właściwości przeciwzużyciowe i odporność na „duże naciski”
lub nawet na „naciski ekstremalne” (oleje EP). Często, podstawowe
„turbinowe” właściwości są poświęcane na korzyść uzyskania wła-
ściwości „przekładniowych”.
Przy wyborze oleju do smarowania turbin parowych, należy ściśle
przestrzegać zaleceń producenta turbiny. Dotyczy to zwłaszcza lep-
kości oleju turbinowego. Do smarowania turbin parowych stosuje
się oleje o zakresie lepkości od 32 do 100 mm 2 /s w temperaturze
40°C. Nie ma ogólnej reguły, stosowanej przy dobieraniu lepkości,
ponieważ wchodzi tu w rachubę kilka przeciwstawnych czynników:
q prędkość obrotowa,
q temperatura,
q obecność lub brak skrzyni biegów.
W tabeli 17.1 przedstawiono wskazówki, którymi należy kiero-
wać się przy dobieraniu oleju do turbiny parowej.
17.2.2 Smarowanie turbin parowych
W turbinach parowych smarowaniu podlegają:
q łożyska wzdłużne i poprzeczne,
q systemy regulacji i dostarczania oleju do skojarzeń trących,
q przekładnia (skrzynia biegów),
q tuleje łączące,
q akcesoria, urządzenia pomocnicze (np. pompy, itp.).
Do smarowania turbin średniej i dużej mocy, zawsze stosuje się
smarowanie z wymuszonym obiegiem oleju. Ten sam olej służy
jednocześnie do:
q smarowania łożysk i skrzyni biegów, jeśli taka jest stosowana,
q zasilania systemów hydraulicznych i systemów dostarczania
oleju do skojarzeń trących.
Oprócz wymienionych, istnieją jeszcze następujące rodzaje
turbin parowych:
q małe turbiny poziome (do 300 kW), w których łożyska są smaro-
wane pierścieniowo,
q turbiny o bardzo małej mocy (poniżej 100 kW), w których łoży-
ska wału są smarowane smarem plastycznym.
Układ olejowy turbiny parowej jest to zespół urządzeń zawie-
rający: zbiornik, system oczyszczania (separator wirówkowy), chło-
dzenia (chłodnica powietrzna lub wodna), pompowania (pompa
lub zespół pomp) oraz transportowania oleju (przewody olejowe).
W układach olejowych turbin parowych wyróżnia się:
q układ olejowy niskiego ciśnienia, do smarowania łożysk,
q układ olejowy podwyższonego ciśnienia, do poruszania ser-
womechanizmów układu regulacji turbiny oraz podnoszenia
wirnika przy użyciu obracarki.
Zalecane jest, aby zbiornik oleju miał dostatecznie dużą pojem-
ność, co sprzyja separacji wody i zanieczyszczeń stałych.
Zadaniem środka smarnego w turbinach parowych jest:
q smarowanie łożysk turbiny i łożysk oporowych,
Tabela 17.1 Zalecenia dotyczące stosowania środków smarnych do
turbin parowych
Zalecany środek smarny
Rodzaj turbiny
Wymagane właściwości
Lepkość
kinematyczna,
mm 2 /s w 40°C
Turbiny sprzężone
bezpośrednio
Odporność na utlenienie 32…46
Turbiny z normalną
skrzynią biegów
Deemulgacja 32…46 (68)
Turbiny z
przekładniami
o dużym stopniu
redukcji
Właściwości przeciwpienne
Właściwości
przeciwzużyciowe
32…46 (68…
100)
Łożyska turbiny
smarowane
pierścieniowo
Właściwości
przeciwrdzewne
Przeciwkorozyjne
68
Turbiny okrętowe
Właściwości
przeciwrdzewne
Przeciwkorozyjne
Film smarujący odporny na
duże naciski lub nawet na
naciski ekstremalne
46…68 (100)
Turbiny z łożyskami
smarowanymi smarem
plastycznym
Porównanie właściwości z
właściwościami dotychczas
stosowanego smaru
plastycznego
2 XVII
69550752.010.png 69550752.011.png 69550752.012.png 69550752.013.png 69550752.014.png 69550752.015.png
Rozdział XVII: Smarowanie turbin
W turbinach parowych średniej i dużej mocy na ogół jest pro-
wadzona kontrola jakości oleju podczas pracy. Jeśli producent nie
poda szczegółowych wskazówek, poza tymi jak postępować przy
pierwszym uruchomieniu nowej turbiny parowej lub zaleceniami,
dotyczącymi wymiany oleju, próbki należy pobierać po 500 h pra-
cy, po 1000 h i następnie, co 1000 h aż do 6000 h. Następnie próbki
należy pobierać co 3000 h. Próbki oleju do badań należy pobierać
zawsze w tym samym miejscu obiegu, o ile to możliwe przy wlocie
do wirówki-separatora.
Jeśli wystąpią nagłe zmiany właściwości deemulgujących i licz-
by kwasowej z towarzyszącym powstaniem osadów olej musi być
wymieniony.
Turbiny gazowe są często stosowane na okrętach lub w elek-
trowniach jako generatory „szczytowe”. Są one standardową czę-
ścią procesu z cyklem kombinowanym.
q maksymalna moc przemysłowych turbin gazowych: < 250 MW,
q typowe turbiny gazowe przemysłowe: 50...120 MW,
q turbiny małe:
>20 kW.
17.3.2 Smarowanie turbin gazowych
Elementami turbin gazowych wymagającymi smarowania są:
q łożyska wzdłużne i poprzeczne,
q przekładnia,
q układy hydrauliczne,
q układy sterowania i kontroli.
Układy olejowe turbin gazowych są analogiczne jak w przypad-
ku turbin parowych. Ten sam olej jest stosowany do smarowania
łożysk wzdłużnych i łożysk poprzecznych, przekładni oraz do ukła-
dów hydraulicznych i kontrolnych.
W turbinach gazowych środek smarny spełnia następujące
zadania:
q smarowanie łożysk turbiny i łożysk poprzecznych,
q smarowanie przekładni, o ile występuje,
q zapewnienie działania układów kontroli hydraulicznej i smaro-
wanie skojarzeń trących,
q ochrona powierzchni,
q odprowadzenie ciepła,
q odprowadzenie zanieczyszczeń.
Środkowi smarnemu (olejowi) do smarowania turbin gazowych,
są stawiane następujące wymagania:
q odporność na utlenienie i długotrwała stabilność: ten sam olej
musi pracować przez dziesiątki tysięcy godzin,
q brak skłonności do pienienia,
q dobre właściwości przeciwrdzewne i przeciwkorozyjne,
q brak reaktywności z gazem spalinowym.
Od olejów do turbin gazowych jest wymagana większa stabil-
ność termiczna, niż od olejów do turbin parowych (temperatury
łożysk mogą być o 10 do 15°C wyższe).
Aktualnie producenci turbin w instrukcjach obsługi zalecają
oleje do turbin parowych o odpowiedniej lepkości. Należy wy-
bierać spośród inhibitowanych olejów turbinowych oleje klasy
lepkościowej ISO 46 lub o lepkości kinematycznej określonej przez
producenta turbiny. Muszą one być odporne na utlenienie, odpor-
ne na pienienie oraz mieć dobre właściwości przeciwkorozyjne
i przeciwrdzewne.
Jeśli producent nie poda szczegółowych wskazówek, poza
zaleceniami dotyczącymi pierwszego uruchomienia nowej tur-
biny gazowej lub dotyczącymi wymiany oleju, próbki oleju do
badań należy pobierać po 500 h pracy, po 1000 h i następnie co
1000 h aż do 6000 h. Następnie próbki należy pobierać co 3000 h.
Próbki oleju należy pobierać zawsze w tym samym miejscu obiegu.
Olej powinien być wymieniany, jeśli wystąpią równocześnie nagłe
zmiany liczby kwasowej ze zwiększeniem zawartości zanieczysz-
czeń (osadów).
Zalecane środki smarne do turbin parowych i gazowych przed-
stawia tabela 17. 2.
17.3 Turbiny gazowe
17.3.1 Budowa i zasada działania
Turbiny gazowe są to silniki, które część spadku entalpii spalin
z procesu rozprężania przetwarzają w energię kinetyczną, a następ-
nie, w pracę mechaniczną pokonywania oporów własnych turbiny
i napędzanej maszyny. Turbina gazowa dostarcza mocy mecha-
nicznej z prędkości i rozprężania strumienia gorącego gazu, uzy-
skanego ze spalenia paliwa. Mieszanina pod ciśnieniem przechodzi
poprzez łopatki turbiny, osadzone promieniowo na wirniku.
Turbiny gazowe napędzają generatory/alternatory lub wenty-
latory bezpośrednio albo poprzez przekładnię. Strumień gazu jest
uzyskiwany z gazów spalinowych z wielkiego pieca (w przemyśle
żelaza i stali) lub poprzez spalanie oleju opałowego, gazu ziemne-
go lub innego paliwa płynnego.
Prosta turbina składa się z kompresora/generatora i turbiny. Są
one osadzone na tym samym wale. Strumień powietrza wpływa do
sprężarki osiowej, gdzie ciśnienie jest zwiększane do kilku bar. Na-
stępnie przepływa do komory spalania, do której jest wtryskiwane
paliwo. Spalanie podnosi temperaturę mieszaniny gazu i powie-
trza, wskutek czego wzrasta ciśnienie. Następnie spaliny rozprężają
się w turbinie, generując moc mechaniczną. Schemat układu turbi-
ny gazowej i jej podstawowe zespoły, przedstawia rys. 17.2.
Rys. 17.2 Podstawowe zespoły i schemat działania turbiny gazowej
1 – powietrze, 2 – paliwo/gaz, 3 – generator, 4 – turbina gazowa, 5 – chłodnica,
6 – zewnętrzny odbiornik ciepła, 7 – wylot
Tabela 17.2 Zalecane środki smarne do turbin parowych i gazowych
Rodzaj oleju
Typowe zastosowanie
Właściwości i uwagi
Mineralne oleje turbinowe
Turbiny gazowe i parowe, podłączone bezpośrednio lub po-
przez przekładnię, typowe warunki eksploatacji
q Szybka, całkowita separacja wody
q Bardzo dobra odporność na utenienie
q Klasy ISO 6743/5 TSA–TGA
Specjalne turbinowe oleje
mineralne
Turbiny gazowe, podłączone bezpośrednio lub poprzez prze-
kładnię, wyższa temperatura eksploatacji
Wyższa odporność na utlenieniei temperaturę
q Klasy ISO 6743/5 TGB
Specjalne turbinowe oleje
mineralne
Turbiny gazowe i parowe, podłączone bezpośrednio lub po-
przez przekładnię
Do turbin z większym obciążeniem skrzyni biegów
Oleje mineralne i syntetyczne,
które spełniają normy
wojskowe
Turbiny gazowe do których zalecane są oleje lotnicze
Spełniające normy lotnicze dla kodów:
q NATO O–160
q NATO O–156
q NATO O–150
XVII
3
69550752.016.png 69550752.017.png 69550752.018.png 69550752.019.png 69550752.020.png 69550752.021.png 69550752.022.png 69550752.023.png 69550752.024.png 69550752.025.png 69550752.026.png 69550752.027.png
17.4 Obiegi kombinowane
17.5 Turbiny hydrauliczne
17.4.1 Budowa i zasada działania
17.5.1 Budowa i zasada działania
Turbiny gazowe i parowe łączy się w ten sposób, że do na-
pędzania turbiny parowej jest wykorzystywana energia gazów
wylotowych z turbiny gazowej. Turbina gazowa napędza turbinę
parową, poprzez energią cieplną gazów wylotowych. Celem takiej
konstrukcji jest uzyskanie maksimum energii z paliwa zasilającego
(gaz ziemny, paliwo ciekłe) przy produkcji energii elektrycznej i cie-
pła. Schemat układu kombinowanego turbiny gazowej i parowej
oraz jej podstawowe zespoły przedstawia rys. 17.3.
Turbina hydrauliczna (turbina wodna) jest to silnik wirnikowy,
którego wirnik powoduje zmianę krętu lub pędu strumienia, prze-
pływającej przez niego wody i przejmując siły reakcji obraca się,
przetwarzając energię kinetyczną wody w pracę użyteczną.
Podstawowym zastosowaniem turbin hydraulicznych jest na-
pędzanie generatorów elektryczności w elektrowniach. Zakłady te
są zwykle położone w miejscach odległych od konsumentów elek-
tryczności. Turbiny hydrauliczne są wykorzystywane do zamiany
energii kinetycznej wody w energię elektryczną. Energia kinetycz-
na jest uzyskiwana zarówno z energii potencjalnej z mniejszymi
prędkościami przepływu, jak dzieje się to w górach jak i z mniejszej
energii potencjalnej, ale z dużymi prędkościami przepływu. Nastę-
pujące dane są charakterystyczne dla turbin hydraulicznych:
q zakres mocy wyjściowych: 1 kW … 1000 MW,
q sposób działania: jedno przejście, jeden kierunek (specjalne
rozwiązanie: zwrotna pompa (turbina),
q wielkość spadu wody: 2 … 2000 m,
q średnica wirnika turbiny: 0,3 … 11 m.
Wyróżnia się dwa typy turbin hydraulicznych:
Turbiny akcyjne, w których ciśnienie statyczne przed wejściem
i za nim oraz na wyjściu z czarek jest identyczne. Przykładem tego
typu turbin, jest turbina Peltona. Wirnik tej turbiny jest wyposażony
w łopatki zwane czarkami. Są one natryskiwane wodą z tzw. dyszy
Peltona, która ma postać zaworu iglicowego i spełnia zadanie
kierownicy turbiny. Regulacja odbywa się przez przesuw iglicy
serwomechanizmem.
Turbiny reakcyjne lub ciśnieniowe (statyczna moc wody na
wejściu do czarki jest wyższa niż na wyjściu, stąd nie jest możliwe
żadne dostosowanie do zmiennego strumienia wody). Przykładem
turbiny reakcyjnej jest turbina Kaplana, w której łopatki wirnika
są nastawialne. Woda płynie promieniowo do środka ze spiralnej
komory, przepływając poprzez łopatki kierownicy turbiny skąd jest
kierowana osiowo na łopatki turbiny. Łopatki kierownicy są stero-
wane przez hydrauliczny serwomotor, znajdujący się na łopatkach
wirnika albo przez serwomotor zainstalowany na wale. Ustawienie
łopatek kierownicy i ustawienie wirnika jest synchronizowane tak,
aby otrzymać optymalne ustawienie w każdych warunkach obcią-
żenia i spadu wody.
Rys. 17.3 Podstawowe zespoły i schemat działania turbiny kombinowanej
1 – powietrze, 2 – paliwo, 3 – generator, 4 – gazy odlotowe, 5 – turbina gazowa,
6 – kondensator, 7 – zużyta para, 8 – pompy zasilające, 9 – podgrzewacz,
10 – wylot, 11 – para żywa, 12 – turbina parowa, 13 – generator, 14 – zewnętrzny
odbiornik ciepła
Turbiny gazowe produkują jednocześnie energię elektryczną
i gorące gazy spalinowe (wylotowe). W pojedynczym cyklu gazy
spalinowe nie są wykorzystywane. W procesie z obiegiem kom-
binowanym, gorący gaz jest przepuszczany przez podgrzewacz,
gdzie z wody jest wytwarzana para wodna do napędzania turbiny
parowej. Nawet wykorzystane spaliny i para mogą być ponownie
utylizowane w innych procesach, które potrzebują ciepła, takich
jak odsalanie lub suszenie. Proces z obiegiem kombinowanym
jest dobrym rozwiązaniem w przypadku jednoczesnego zapo-
trzebowania na energię elektryczną i ciepło.
Liczba współpracujących turbin i zakres mocy turbin z kombi-
nowanym obiegiem czynnika roboczego, mogą być bardzo różne.
Może być na przykład tak, że 4 turbiny gazowe napędza jedną lub
więcej turbin parowych. Całkowita zainstalowana moc tego typu
turbin, waha się w granicach: 21 MW … 1 000 MW.
17.5.2 Smarowanie turbin hydraulicznych
W turbinach hydraulicznych, smarowaniu olejem turbinowym
podlegają ich główne części składowe:
q łożyska turbiny i generatora wraz z łożyskami poprzecznymi,
stosowanymi w urządzeniach z wałami poziomymi, łożyska
oporowe i łożyska kierownicy w urządzeniach z wałami pio-
nowymi; w przypadku ekstremalnie ciężkich obracających się
części, przy obciążeniach dochodzących do 2000 ton stosowane
jest smarowanie obiegowe.
q łożyska łopatek kierownicy,
q zawór kontrolny,
q układy zarządzania systemem kontroli,
q sprzęgła.
Stosowane są następujące metody smarowania:
q łożyska samosmarujące,
q system centralnego obiegu oleju,
q kombinacja obu wymienionych sposobów.
W przypadku turbin o dużej prędkości obrotowej, w pobliżu
łożysk lub w misce olejowej, mogą być zainstalowane spirale lub
rurki chłodnicy.
Zadaniem oleju w turbinie hydraulicznej jest:
q smarowanie łożysk turbiny,
q zapewnienie działania układów kontroli hydraulicznej i syste-
mów dostarczania oleju do skojarzeń trących,
17.4.2 Smarowanie obiegów kombinowanych
Elementy podlegające smarowaniu są takie same jak w przy-
padku turbin parowych i gazowych. W większości przypadków,
jest wymagany tylko jeden olej do smarowania zarówno turbiny
gazowej jak i parowej. Funkcje środka smarowego w obiegach
kombinowanych są analogiczne jak w przypadku turbin paro-
wych i gazowych, odpowiednio dostosowane do smarowanej
części układu.
Wskutek połączenia dwóch turbin, właściwości oleju również
podlegają sumowaniu. Na przykład, nawet olej stosowany w tur-
binie gazowej powinien mieć dobre właściwości deemulgujące.
W przypadku doboru oleju należy postępować zgodnie z za-
leceniami producenta turbiny. Wybór określonego gatunku oleju
bardzo istotnie zależy od wymagań i zaleceń producenta i może
to być jeden z całego zestawu olejów turbinowych.
4 XVII
69550752.028.png 69550752.029.png 69550752.030.png 69550752.031.png 69550752.032.png 69550752.033.png 69550752.034.png 69550752.035.png
Rozdział XVII: Smarowanie turbin
q zmniejszenie zużycia skojarzeń trących,
q ochrona przeciwkorozyjna i przeciwrdzewna powierzchni będą-
cych w kontakcie z olejem.
Wszystkie te funkcje, muszą być realizowane w obecności (nie-
kiedy słonej) wody.
Ponieważ hydroelektrownie są budowane z przeznaczeniem do
pracy długookresowej bez przewidywanych przestojów, równie
długookresowa praca jest wymagana od środków smarnych. W za-
kresie tym mieszczą się oleje klasy lepkościowej ISO VG 32 … 100.
Zastosowanie oleju o określonej lepkości zależy od: konstrukcji
łożyska, jego prędkości, temperatury startu i temperatury pracy.
Następujące cechy powinny wyróżniać oleje turbinowe do turbin
hydraulicznych:
q deemulgacja i odporność na hydrolizę; wymagana jest doskonała
separacja oleju od wody oraz chemiczna stabilność w obecności
wody;
q właściwości przeciwpienne i zdolność do uwalniania powietrza,
celem uniknięcia zjawiska ściśliwości oleju w mocno obciążonych
łożyskach;
q właściwości przeciwkorozyjne i przeciwrdzewne, wymagane
szczególnie w kontakcie ze słoną wodą;
q właściwości przeciwzużyciowe; turbiny bez zastosowania sma-
rowania obiegowego wymagają dodatkowej ochrony przed
zacieraniem, podczas startu i zatrzymania.
Do smarowania łożysk śmigieł, śmigieł motylkowych itp. są
stosowane smary plastyczne. Smary muszą mieć dobrą odporność
na wodę i zapewniać ochronę przez korozją. Przy stosowaniu cen-
tralnych systemów smarowania, mogą być postawione dodatkowe
wymagania. Podczas doboru oleju turbinowego należy dokładnie
przestrzegać zaleceń producenta.
Według tej klasyikacji oleje turbinowe są dzielone na:
q oleje do turbin parowych, oznakowane jako TS (steam turbi-
nes),
q oleje do turbin gazowych, oznakowane jako TG (gas turbines),
q oleje do turbin lotniczych, oznakowane jako TA (aircraft turbi-
nes),
q oleje do turbin hydraulicznych, oznakowane jako TH (hydraulic
turbines),
q środki smarne do systemów regulacji turbin parowych, ga-
zowych i hydraulicznych, w których system regulacji stanowi
odrębny układ, nie połączony z systemem smarowania turbiny,
oznakowane jako TC (turbine control system).
Klasyikacja ISO 6743-5 w zasadzie dotyczy olejów typu: TS, TG,
TC. Obszar środków smarnych do turbin hydraulicznych (TH) i lot-
niczych (TA) nie został szczegółowo sklasyikowany, ze względu na
specyiczne wymagania tego typu środków smarnych i ich ograni-
czone zastosowanie.
Oleje turbinowe sklasyikowane jako: TSC, TGC mogą być pro-
dukowane na bazie syntetycznych węglowodorów. Oleje: TSC, TSD,
TGC, TGD, TSC mogą nie tworzyć jednorodnej mieszaniny z olejami
na bazie węglowodorowej, tzn. mogą z nimi nie być kompatybilne.
Jakość olejów turbinowych jest normowana przy pomocy me-
tod i wymagań zawartych w normach krajowych i specyikacjach
producentów turbin. W praktyce są stosowane normy: AFNOR,
ASTM, DIN, MIL-L, itp. W Polsce aktualnie obowiązującą normą jest
PN-84/C-96059.
Jednakże jest wciąż dużo znaczących konstruktorów turbin, którzy
deiniują swoje specjalne oczekiwania, zgodnie ze swoimi własnymi
specyikacjami. W takim przypadku, każdy odpowiedzialny za sma-
rowanie turbin powinien koniecznie pytać o specyikację. Wszystkie
gwarancje powinny nawiązywać do przyjętych specyikacji.
Wielcy użytkownicy olejów turbinowych jak np. EDF, Chemi-
cal Companies, Hoechst, Bayer Leverkusen, Steel Plants, General
Electric, ABB, Garret, Simens, Turbomeca itp. również precyzują
swoje specjalne oczekiwania co do jakości olejów turbinowych,
publikując własne specyikacje, które są brane pod uwagę przez
producentów środków smarnych.
17.6 Oleje turbinowe
Klasyikacja, opisująca podstawowe zastosowania olejów turbi-
nowych jest podana w normie ISO 6743-5 (tabela 17.3). Klasyikacja
ta zawiera krótki opis zastosowań, skład i właściwości odpowiadające
symbolowi ISO-L-T … . Litera T w symbolu klasyikacyjnym – oznacza
olej turbinowy, bezpośrednio za nią litera S – turbiny parowe litera
G – turbiny gazowe itd, na trzecim miejscu podano symbol ozna-
kowany literami od A do E, opisujący warunki eksploatacji (warunki
normalne, wysokotemperaturowe, obciążenie itp.). Klasyikacja ta
daje orientację o zastosowaniach, ale nie precyzuje żadnych warun-
ków i ograniczeń, które powinny być przestrzegane.
Schemat struktury wymagań na oleje turbinowe przedstawiono
na rys. 17.4.
Podstawowe funkcje oleju turbinowego to:
q utworzenie stabilnego ilmu w łożyskach i na współpracujących
powierzchniach innych skojarzeń trących,
q odprowadzanie ciepła,
Tabela 17.3 Klasyikacja olejów przemysłowych wg ISO 6743/5:1988. Rodzina T (turbiny).
Symbol ISO Skład i właściwości Zastosowania
Turbiny parowe przekazujące napęd bezpośrednio poprzez sprzęgła lub przekładnie zębate
TSA
Głęboko rainowany olej o dobrych właściwościach przeciwkorozyj-
nych i przeciwutleniających
Turbiny mocy i przemysłowe oraz układy związane, napędy morskie,
tam gdzie nie jest wymagana poprawiona smarnoś
TSC
Ciecze syntetyczne, które nie są trudno palne (mogą nie mieszać się
z produktmi naftowymi)
Tak jak poprzednio do specjalnych zastosowań, gdzie wymagana
jest szczególna odporność na utlenienie i niskie temperatur
TSD Estry fosforanowe – ciecze trudno palne
Zastosowania wymagające stosowania cieczy trudno palnych
Zastosowania wymagające stosowania olejów o poprawionych
właściwościach smarnych
Turbiny gazowe przekazujące napęd bezpośrednio poprzez sprzęgła lub przekładnie zębate
Głęboko rainowane oleje naftowe z dodatkami poprawiającymi
ochronę przed korozją, przeciwutleniającymi i właściwości smarne
TGA
Głęboko rainowany olej o dobrych właściwościach przeciwkorozyj-
nych i przeciwutleniających
Turbiny mocy i przemysłowe oraz układy związane, napędy morskie,
tam gdzie nie jest wymagana poprawiona smarnoś
TGB
Głęboko rainowany olej o dobrych właściwościach przeciwkorozyj-
nych i wzmocnionych przeciwutleniających
Turbiny mocy i przemysłowe oraz układy związane, napędy morskie,
tam gdzie jest wymagana odporność na wysoką temperaturę
TGC
Ciecze syntetyczne, które nie są trudno palne (mogą nie mieszać się
z produktami naftowymi
Tak jak poprzednio do specjalnych zastosowań, gdzie wymagana
jest szczególna odporność na utlenienie i niskie temperatur
TGD Estry fosforanowe – ciecze trudno palne
Zastosowania wymagające stosowania cieczy trudno palnych
TGE
Głęboko rainowane oleje naftowe z dodatkami poprawiającymi
ochronę przed korozją, przeciwutleniającymi i właściwości smarne
Zastosowania wymagające stosowania olejów o poprawionych
właściwościach smarnych
TCD Estry fosforanowe – ciecze trudno palne, do układów kontroli
Do układów kontroli turbin gazowych, parowych i hydraulicznych,
tam gdzie niezbędna jest ciecz niepalna
XVII
5
TSE
69550752.036.png 69550752.037.png 69550752.038.png 69550752.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin