PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c listopad 2009r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela Frankowska
LISTOPAD
Pada deszcz a w czasie deszczu dzieci się nie nudzą
Dziecko:
Życie leśnych zwierząt
PADA DESZCZ A W CZASIE DESZCZU DZIECI SIĘ NIE NUDZĄ
CEL GŁÓWNY: Dziecko: rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku (…).
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie umiejętności dostrzegania i opisywania pogody i zjawisk atmosferycznych w okresie późnej jesieni .
CELE OPERACYJNE: dziecko: - zaznajamia się z prostymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie: opady deszczu, wiatr, kałuże, błoto, mrok;
- rozumie konieczności dostosowania ubioru do temperatury i pory roku;
- rozwija wrażliwość sprzyjającą twórczym działaniom poprzez obserwację jesiennej szarugi;
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci potrafią …
Jesień
– Obserwowanie zmian zachodzących
w przyrodzie późną
jesienią, występujących zjawisk
atmosferycznych, np.: padającego
deszczu, mgły, obniżającej
się temperatury, skracającej się
długości dnia.
(Nasze przedszkole. Program edukacji
przedszkolnej, s. 41).
Opowiadamy
– Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami i z dorosłymi.
– Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych i grupowych. (Nasze przedszkole. Program edukacji
przedszkolnej, s. 25).
Nasza grupa
– Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej, s.17).
1. „Spotkanie pod grzybkiem” – ćwiczenia artykulacyjne na podstawie baśni W. Sutiejewa – dzieci potrafią odpowiedzieć na pytanie Co robi deszcz?, wiedzą dlaczego zwierzątka nie zmieściły się pod grzybkiem w czasie deszczu, potrafią to prosto uzasadnić, prawidłowo artykułuje dźwięki . (Podstawa Programowa Ad 3 p. 2,3; Ad 11 p.1)
2. „Deszczyk” – śpiewanie piosenki - dzieci potrafią zapamiętać treść piosenki, zaśpiewać wspólnie z nauczycielka, odgadnąć zagadki, naśladować różnymi przedmiotami odgłosy jakie wydaje deszcz, szum wiatru. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)
3. „Jedzie pociąg” – zabawa dydaktyczna – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów, dostrzeganie tego co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów . (Podstawa Programowa Ad.13;)
4. Rytmika (Podstawa Programowa Ad 8 p.1,2,3;)
5. „Kolorowe parasole” – naklejanie na kartce parasoli ułożonych z części wyciętych z kolorowego papieru - dzieci potrafią naklejać i ozdabiać parasol drobnymi elementami według własnych pomysłów, doskonalą sprawności manualne rozwijają inwencję twórczą (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
6. „Smutny parasol” – Opowiadanie nauczyciela na podstawie W. Żaby- Żabińskiej – dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu nauczycielki, wypowiadać się na jego temat oraz na temat własnych przeżyć, wiedzą do czego służy parasol; miną, gestem pokazać jak wyglądał smutny parasol i jak wesoły. (Podstawa Programowa Ad.14 p.5 Ad 7 p.2)
7. „Tworzenie deszczowej muzyki”- zabawa z piosenka „Deszczyk” – dzieci znają treść i melodię piosenki, potrafią poruszać się rytmicznie przy muzyce, rozwijają poczucie rytmu; poznały nazwę i brzmienie wybranych instrumentów perkusyjnych. (Podstawa Programowa Ad.8 p 3)
8. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;)
9. „Deszczyk” – malowanie farbą plakatową. – dzieci potrafią malować krople deszczu na kartonach z naklejoną wcześniej z niebieskiego papieru chmurką. prawidłowo posługiwać się pędzlem. znają barwę niebieską. (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Spłoszone ptaki” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – słuchanie i rozumienie poleceń;
§ „Małe niedźwiadki” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem wspinania – oswajanie z wysokością
§ „A za oknem pada deszcz” – swobodne obserwacje - obserwowanie padającego deszczu przez okno. Zwrócenie uwagi na wygląd i wielkość kropli deszczu.
§ „Rozmowy zwierząt.” – zabawa z elementem dramy – chętne dzieci swobodnie manipulują sylwetami zwierząt, tworzą własne dialogi.
§ „Kto najładniej zbuduje?” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.
§ „Jaka jest dzisiaj pogoda ?”- rozmowy samorzutne - swobodne wypowiedzi dzieci n/t aktualnej pogody.
§ „Bawimy się wesoło” - zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy
§ „Krople deszczu” – swobodna zabawa manipulacyjna - układanie dowolnych kompozycji z kolorowych kropel
§ „Nasze zabawy” – zabawy tematyczne w wybranych kącikach zabaw – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.
§ Rysowanie na temat dowolny – rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
§ „A my się nie nudzimy” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie.
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Wiatr” – obserwacje przyrodnicze - w ogrodzie obserwowanie i odczuwanie siły wiatru: słaby wiatr – poruszanie gałązkami, opadanie liści; silny wiatr – „tańczące” liście, chmury na niebie, spadające nakrycia głowy, odwracanie się tyłem do wiatru.
§ „Jesienne niebo” – obserwacje przyrodnicze - obserwowanie chmur na niebie: wielkość, kształt, kolor, zmiany koloru nieba w zależności od pogody.
§ „Jesienne spacery” -...
Vrisea