PLAN PRACY listopad 3l.doc

(125 KB) Pobierz
PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c listopad 2009r

PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c listopad 2009r.
Grupa dzieci 3-letnich.

Opracowała mgr Izabela Frankowska

LISTOPAD

Pada deszcz a w czasie deszczu dzieci się nie nudzą

Dziecko:

  •               Zaznajamia się z prostymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie: opady deszczu,  wiatr, kałuże, błoto, mrok;
  • Rozumie konieczności dostosowania ubioru do temperatury i pory roku;
    • Rozwija wrażliwość sprzyjającą twórczym działaniom poprzez obserwację jesiennej szarugi.

Życie leśnych zwierząt

Dziecko:

  •               Rozpoznaje kilka zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – wiewiórka, jeż; (nazwa, wygląd, sposób odżywiania się i poruszania, przygotowanie do zimy
  •                 Przestrzega zasady nie niszczenia przyrody...niesienia zwierzętom pomocy

 

PADA DESZCZ A  W CZASIE DESZCZU DZIECI SIĘ NIE NUDZĄ

 

CEL GŁÓWNY: Dziecko: rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku (…).

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie umiejętności dostrzegania i opisywania pogody i zjawisk atmosferycznych w okresie późnej jesieni .

CELE OPERACYJNE: dziecko: - zaznajamia się z prostymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie: opady deszczu,  wiatr, kałuże, błoto, mrok;

              - rozumie konieczności dostosowania ubioru do temperatury i pory roku;

              - rozwija wrażliwość sprzyjającą twórczym działaniom poprzez obserwację jesiennej szarugi;

 

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci potrafią

Jesień

– Obserwowanie zmian zachodzących

w przyrodzie późną

jesienią, występujących zjawisk

atmosferycznych, np.: padającego

deszczu, mgły, obniżającej

się temperatury, skracającej się

długości dnia.

(Nasze przedszkole. Program edukacji

przedszkolnej, s. 41).

 

Opowiadamy

– Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami i z dorosłymi.

– Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych i grupowych. (Nasze przedszkole. Program edukacji

przedszkolnej, s. 25).

 

Nasza grupa

– Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej, s.17).

 

 

 

1. „Spotkanie pod grzybkiem” ćwiczenia artykulacyjne na podstawie baśni W. Sutiejewa dzieci potrafią odpowiedzieć na pytanie Co robi deszcz?, wiedzą dlaczego zwierzątka nie zmieściły się pod grzybkiem w czasie deszczu, potrafią to prosto uzasadnić, prawidłowo artykułuje dźwięki .    (Podstawa Programowa Ad 3  p. 2,3; Ad 11 p.1)

2. „Deszczyk śpiewanie piosenki - dzieci potrafią zapamięt treść piosenki, zaśpiewać wspólnie z nauczycielka, odgadnąć zagadki, naśladować różnymi przedmiotami odgłosy jakie wydaje deszcz, szum wiatru. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)

 

3. „Jedzie pociąg – zabawa dydaktyczna – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów, dostrzeganie tego co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów  . (Podstawa Programowa Ad.13;)

 

4. Rytmika (Podstawa Programowa Ad 8  p.1,2,3;)

 

5.  „Kolorowe parasole” naklejanie na kartce parasoli ułożonych z części wyciętych z kolorowego papieru - dzieci potrafią naklejać i ozdabiać parasol drobnymi elementami według własnych pomysłów, doskonalą sprawności manualne rozwijają inwencję twórczą (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)

 

6. „Smutny parasol Opowiadanie nauczyciela na podstawie W. Żaby- Żabińskiej dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu nauczycielki, wypowiadać się na jego temat oraz na temat własnych przeżyć, wiedzą do czego służy parasol; miną, gestem pokazać jak wyglądał   smutny parasol i jak wesoły. (Podstawa Programowa Ad.14 p.5 Ad 7 p.2)

 

7. Tworzenie deszczowej muzyki- zabawa z piosenka „Deszczyk” dzieci znają treść i melodię piosenki, potrafią poruszać się rytmicznie przy muzyce, rozwijają poczucie rytmu; poznały nazwę i brzmienie wybranych instrumentów perkusyjnych. (Podstawa Programowa Ad.8 p 3)

 

8. Rytmika   (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;)

 

9. Deszczyk – malowanie farbą plakatową. dzieci potrafią malować krople deszczu na kartonach z naklejoną wcześniej z niebieskiego papieru chmurką. prawidłowo posługiwać się pędzlem. znają barwę niebieską.  (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

 

Zabawy poranne:

§         - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

 

Zabawa ruchowa:

§       „Spłoszone ptaki”  - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – słuchanie i rozumienie poleceń;

§       „Małe niedźwiadki” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem wspinania – oswajanie z wysokością

 

§       A za oknem pada deszcz” – swobodne obserwacje - obserwowanie padającego deszczu przez okno. Zwrócenie uwagi na wygląd i wielkość kropli deszczu.

§       „Rozmowy zwierząt.” – zabawa z elementem dramy – chętne dzieci swobodnie manipulują sylwetami zwierząt, tworzą własne dialogi.

§       „Kto najładniej zbuduje?” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.

§       Jaka jest dzisiaj pogoda ?”- rozmowy samorzutne - swobodne wypowiedzi dzieci n/t aktualnej pogody.

§       „Bawimy się wesoło” -  zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy

§       „Krople deszczu” – swobodna zabawa manipulacyjna - układanie dowolnych kompozycji z kolorowych kropel

§       „Nasze zabawy” – zabawy tematyczne  w wybranych kącikach zabaw – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.

§       Rysowanie na temat dowolny – rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac

§       „A my się nie nudzimy” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie.

 

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

 

§       „Wiatr” – obserwacje przyrodnicze - w ogrodzie obserwowanie i odczuwanie siły wiatru: słaby wiatr – poruszanie gałązkami, opadanie liści; silny wiatr – „tańczące” liście, chmury na niebie, spadające nakrycia głowy, odwracanie się tyłem do wiatru.

§       „Jesienne niebo” – obserwacje przyrodnicze - obserwowanie chmur na niebie: wielkość, kształt, kolor, zmiany koloru nieba w zależności od pogody.

§       „Jesienne spacery” -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin