czerwiec 3 l.doc

(173 KB) Pobierz

PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c czerwiec 2010r.
Grupa dzieci 3-letnich.

Opracowała mgr Izabela Frankowska

CZERWIEC

Święto wszystkich dzieci.

Dziecko:

 

  • Zna zwrot „Dzień Dziecka” wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;
  • Zna  rówieśników z innych krajów świata, sposoby ubierania się wynikające z różnic klimatycznych;
  • Podejmuje próby odwołania się do wiadomości i spostrzeżeń, nabywa swobodę w samorzutnym wyrażaniu swych myśli i przeżyć

 

Po łące biega lato…

Dziecko:

 

  • Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie latem: bogactwo kwiatów, mocno grzejące słońce, błękitne niebo, chmury, tęcza.;
  • Samorzutnie wypowiada się, odwołując się do własnych przeżyć;
  • Rozwija wyobraźnię plastyczną, sprawnie posługuje się pędzlem, rozwija wrażliwość kolorystyczną oraz płynność ruchów.

ŚWIĘTO WSZYSTKICH DZIECI.

 

  CEL GŁÓWNY               dziecko: wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

CEL KSZTAŁCĄCY:   Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” poprzez poszerzenie odmienności i autonomii drugiego człowieka.

CELE OPERACYJNE: dzieci powinny:  - poznać rówieśników z innych krajów świata, sposoby ubierania się wynikające z różnic klimatycznych, zapoznać się ze zwrotem „Dzień Dziecka”.

-   podjąć próbę odwołania się do wiadomości i spostrzeżeń, wzbogacić słownik o nowe wyrazy, nabywać swobodę w samorzutnym wyrażaniu swych myśli i przeżyć.

 

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny …

 

Nasza Ziemia

 

Poznawanie świata:

•  nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją;

•  poznanie ich zwyczajów (ubiór, mieszkanie),

•  zwrócenie uwagi na zabawy dzieci.

 

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.22).

 

 

 

1.  „Bambo” - słuchanie wiersza J. Tuwima – dzieci powinny: zauważać elementy humoru w wierszu, zwrócić uwagę  na to, że mimo różnicy w kolorze skóry dzieci wszędzie są takie same (lubią się bawić, psocić, mama i tata bardzo ich kochają. )i mają takie same prawa  (Podstawa Programowa Ad 3 p2; Ad 14 p.5)

2. „W indiańskiej wiosce”udział dzieci w zabawach z okazji Dnia Dziecka. – dzieci powinny: wiedzieć, kto obchodzi swoje święto 1 czerwca, brać udział w zorganizowanych w ogrodzie zabawach, zgodnie współdziałać – stwarzanie okazji do ciekawego i twórczego spędzenia dnia w przedszkolu w radosnej atmosferze zabawy  (Podstawa Programowa Ad.5 p 4;)

3. „Zabawa plenerowa z Teatrem Frajda. – obchody Dnia Dziecka - Uwrażliwianie na kontakty społeczne poprzez zachęcanie do współpracy i zgodnej zabawy.  (Podstawa Programowa Ad.7 p1;)

4. „Wszędzie kolorowo” – rysowanie kolorową kredą na betonie na temat dowolny –dzieci powinny:  posługiwać się różnymi rodzajami linii (prosta, łamana, falista)kształc wrażliwość kompozycyjne i kolorystyczne, rozwijać motorykę dużą, zwrócić uwagę na estetyczne wykonywanie rysunku i nie przeszkadzanie innym w pracy (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)

 

5.  „Dzieci lubią bawić się” słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu Cz. Janczarskiego„Na karuzeli” – dzieci powinny: wypowiadać się na temat co lubią dzieci. utrwalać umiejętność kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy

(Podstawa Programowa Ad.14  p.2,5)

 

6. „Murzynek” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę zbiorowo  i indywidualnie, rozwijać uczucie przyjaźni dla dzieci z innych krajów (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)

 

7. „Wzory na sukience lub bluzeczce – zab. dyd.– układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych - manipulowanie figurami geometrycznymi  bez konieczności nazywania ich, klasyfikowanie klocków wg koloru.  (Podstawa Programowa Ad.13;)

8. Rytmika   (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;

 

9. „ Indiański pióropusz”- malowanie farbami rysunku pióropusza – dzieci powinny: zwrócić uwagę na używanie różnorodnych barw., dokładnie płukać pędzelki przy zmianie koloru, cierpliwe doprowadzić pracę do końca, poszerzyć doświadczenia plastyczno – konstrukcyjne  (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)

 

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

 

Zabawy poranne:

§         „Omiń dołek”, Przeskocz płotek”, „Kto trafi do tarczy”,  zabawy ruchowo--naśladowcze: Jesteśmy zabawkami „Chodzimy parami”; zabawa muzyczno - ruchowa „Marzenia”, Karuzela , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

Zabawa ruchowa:

§       „Złap motyla  - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem biegudoskonalenie umiejętności swobodnego biegania w różnych kierunkach bez potrącania się, zatrzymywanie się na określony sygnał, rozwijanie umiejętności omijania przeszkód podczas biegu

§                      Czyje to ślady – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem równowagiutrzymywanie równowagi w pozycji stania na jednej nodze chód po zwężonej powierzchni

 

§       „Nasze zabawki -  zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci, zabawy indywidualne w wybranych kącikach , rysowanie, lepienie, budowanie; 

ü    zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek 

ü    zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci rozwijanie zainteresowań indywidualnych, uznawanie prawa innych dzieci do zabawy tymi samymi zabawkami

ü    samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie

ü    zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji , rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

ü    zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy

ü    uznawanie wzajemnych praw do zabawy

ü    rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej

ü    rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac

ü    rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej

ü    przestrzeganie zasady nieprzeszkadzania kolegom w zabawie i pracy

§       „Dzieci z całego świata” – zabawa tematyczna – samodzielny dobór pomocy, rekwizytów, swobodne odgrywanie przyjętej na siebie roli; próby odzwierciedlania w zabawie znanych sytuacji;

 

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

 

§       „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszy” – zabawa tropiąca – pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla wiosny: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe  temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.

§       „Wiosenne zabawy” – spacer połączony z zabawą na świeżym powietrzu - przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu

§       Czerwcowe słońce– spacer w pobliżu przedszkola:

ü    obserwowanie zmian jakie zaszły w przyrodzie, umiejętność dostrzegania zmienności warunków pogodowych w okresie wiosny oraz konieczności dobierania odpowiedniego stroju,

ü    chronienie się na spacerze przed nad-miernym słońcem przez używanie nakryć głowy

ü    rozwijanie sprawności ruchowej, nabywanie przeświadczenia o ważności spacerów dla zdrowia, jako jednego ze sposobów nabywania odporności na choroby, doskonalenie umiejętności chodzenia w parze,

ü    układanie z tworzywa przyrodniczego nt. dowolny, zainspirowane zebranymi okazami przyrodniczymi /patyczki, kamyki

§       „ Nasz plac zabaw” – wyjście na podwórko :

ü    zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem piasku na temat dowolny. zapoznanie z właściwościami wilgotnego piasku, próby formowania babek przy użyciu wiaderek, łopatek i foremek.

ü    „Kto trafi?” – rzuty piłki do kosza; rozwijanie koordynacji ruchowej, ćwiczenia dużych grup mięśni

ü    dotlenienie organizmu oraz rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

ü    korzystanie z urządzeń i sprzętów przeznaczonych dla najmłodszych dzieci podczas zabaw na powietrzu ,dbanie o bezpieczeństwo swoje i kolegów

ü    przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń w ogrodzie

ü    zabawy na placu przedszkolnym: budowanie zamków z piasku, zabawy na zjeżdżalni

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin