PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c czerwiec 2010r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela Frankowska
CZERWIEC
Święto wszystkich dzieci.
Dziecko:
Po łące biega lato…
ŚWIĘTO WSZYSTKICH DZIECI.
CEL GŁÓWNY: dziecko: wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
CEL KSZTAŁCĄCY: Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” poprzez poszerzenie odmienności i autonomii drugiego człowieka.
CELE OPERACYJNE: dzieci powinny: - poznać rówieśników z innych krajów świata, sposoby ubierania się wynikające z różnic klimatycznych, zapoznać się ze zwrotem „Dzień Dziecka”.
- podjąć próbę odwołania się do wiadomości i spostrzeżeń, wzbogacić słownik o nowe wyrazy, nabywać swobodę w samorzutnym wyrażaniu swych myśli i przeżyć.
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny …
Nasza Ziemia
– Poznawanie świata:
• nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją;
• poznanie ich zwyczajów (ubiór, mieszkanie),
• zwrócenie uwagi na zabawy dzieci.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.22).
1. „Bambo” - słuchanie wiersza J. Tuwima – dzieci powinny: zauważać elementy humoru w wierszu, zwrócić uwagę na to, że mimo różnicy w kolorze skóry dzieci wszędzie są takie same (lubią się bawić, psocić, mama i tata bardzo ich kochają. )i mają takie same prawa (Podstawa Programowa Ad 3 p2; Ad 14 p.5)
2. „W indiańskiej wiosce” – udział dzieci w zabawach z okazji Dnia Dziecka. – dzieci powinny: wiedzieć, kto obchodzi swoje święto 1 czerwca, brać udział w zorganizowanych w ogrodzie zabawach, zgodnie współdziałać – stwarzanie okazji do ciekawego i twórczego spędzenia dnia w przedszkolu w radosnej atmosferze zabawy (Podstawa Programowa Ad.5 p 4;)
3. „Zabawa plenerowa” z Teatrem Frajda. – obchody Dnia Dziecka - Uwrażliwianie na kontakty społeczne poprzez zachęcanie do współpracy i zgodnej zabawy. (Podstawa Programowa Ad.7 p1;)
4. „Wszędzie kolorowo” – rysowanie kolorową kredą na betonie na temat dowolny –dzieci powinny: posługiwać się różnymi rodzajami linii (prosta, łamana, falista), kształcić wrażliwość kompozycyjne i kolorystyczne, rozwijać motorykę dużą, zwrócić uwagę na estetyczne wykonywanie rysunku i nie przeszkadzanie innym w pracy (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
5. „Dzieci lubią bawić się” – słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu Cz. Janczarskiego„Na karuzeli” – dzieci powinny: wypowiadać się na temat co lubią dzieci. utrwalać umiejętność kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy
(Podstawa Programowa Ad.14 p.2,5)
6. „Murzynek” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę zbiorowo i indywidualnie, rozwijać uczucie przyjaźni dla dzieci z innych krajów (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)
7. „Wzory na sukience lub bluzeczce” – zab. dyd.– układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych - manipulowanie figurami geometrycznymi bez konieczności nazywania ich, klasyfikowanie klocków wg koloru. (Podstawa Programowa Ad.13;)
8. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;
9. „ Indiański pióropusz”- malowanie farbami rysunku pióropusza – dzieci powinny: zwrócić uwagę na używanie różnorodnych barw., dokładnie płukać pędzelki przy zmianie koloru, cierpliwe doprowadzić pracę do końca, poszerzyć doświadczenia plastyczno – konstrukcyjne (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ „Omiń dołek”, Przeskocz płotek”, „Kto trafi do tarczy”, zabawy ruchowo--naśladowcze: „Jesteśmy zabawkami” „Chodzimy parami”; zabawa muzyczno - ruchowa „Marzenia”, „Karuzela” , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Złap motyla” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem biegu– doskonalenie umiejętności swobodnego biegania w różnych kierunkach bez potrącania się, zatrzymywanie się na określony sygnał, rozwijanie umiejętności omijania przeszkód podczas biegu
§ „Czyje to ślady” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem równowagi – utrzymywanie równowagi w pozycji stania na jednej nodze chód po zwężonej powierzchni
§ „Nasze zabawki” - zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci, zabawy indywidualne w wybranych kącikach , rysowanie, lepienie, budowanie;
ü zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek
ü zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci rozwijanie zainteresowań indywidualnych, uznawanie prawa innych dzieci do zabawy tymi samymi zabawkami
ü samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie
ü zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji , rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
ü zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy
ü uznawanie wzajemnych praw do zabawy
ü rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej
ü rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
ü rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej
ü przestrzeganie zasady nieprzeszkadzania kolegom w zabawie i pracy
§ „Dzieci z całego świata” – zabawa tematyczna – samodzielny dobór pomocy, rekwizytów, swobodne odgrywanie przyjętej na siebie roli; próby odzwierciedlania w zabawie znanych sytuacji;
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszy” – zabawa tropiąca – pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla wiosny: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.
§ „Wiosenne zabawy” – spacer połączony z zabawą na świeżym powietrzu - przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu
§ „Czerwcowe słońce” – spacer w pobliżu przedszkola:
ü obserwowanie zmian jakie zaszły w przyrodzie, umiejętność dostrzegania zmienności warunków pogodowych w okresie wiosny oraz konieczności dobierania odpowiedniego stroju,
ü chronienie się na spacerze przed nad-miernym słońcem przez używanie nakryć głowy
ü rozwijanie sprawności ruchowej, nabywanie przeświadczenia o ważności spacerów dla zdrowia, jako jednego ze sposobów nabywania odporności na choroby, doskonalenie umiejętności chodzenia w parze,
ü układanie z tworzywa przyrodniczego nt. dowolny, zainspirowane zebranymi okazami przyrodniczymi /patyczki, kamyki
§ „ Nasz plac zabaw” – wyjście na podwórko :
ü zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem piasku na temat dowolny. zapoznanie z właściwościami wilgotnego piasku, próby formowania babek przy użyciu wiaderek, łopatek i foremek.
ü „Kto trafi?” – rzuty piłki do kosza; rozwijanie koordynacji ruchowej, ćwiczenia dużych grup mięśni
ü dotlenienie organizmu oraz rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
ü korzystanie z urządzeń i sprzętów przeznaczonych dla najmłodszych dzieci podczas zabaw na powietrzu ,dbanie o bezpieczeństwo swoje i kolegów
ü przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń w ogrodzie
ü zabawy na placu przedszkolnym: budowanie zamków z piasku, zabawy na zjeżdżalni
...
Vrisea