Co pływa, a co tonie.doc

(28 KB) Pobierz

Co pływa, a co tonie

Autor: Bożena Forma

 

Przygotowujemy duże szklane naczynie. Obok układamy różne przedmioty: łódkę wykonaną z papieru, metalową kulkę, dużą kulę wykonaną ze styropianu, duży i mały korek, duży i mały plastikowy klocek.

Dzieci oglądają przedmioty. Biorą je do ręki i określają ciężar stosując pojęcia "lekki", "ciężki", opisują także ich wielkość "duży", "mały". Następnie wybrane dzieci delikatnie wrzucają kolejne przedmioty do naczynia obserwując co się z nimi dzieje (pływają po powierzchni, opadają na dno).

Wniosek: O tym czy przedmiot utonie czy pozostanie na powierzchni tego samego roztworu decyduje jego ciężąr, a nie wielkość.

Przygotowujemy jeszcze jeden szklany pojemnik (wąski). Kolejno delikatnie wlewamy do niego: miód, oliwę, wodę - tak aby utworzyły 3 odrębne warstwy (na dole miód, nad nim warstwa oliwy i na górze warstwa wody). Następnie wrzucamy delikatnie: metalową kulkę, plastikową kulkę, mini plastikowy samochodzik, korek. Obserwujemy zachowanie przedmiotów (zatrzymują się na różnym poziomie).

Wniosek: W różnych roztworach przedmioty zachowują się inaczej. Metalowa kulka opada na samo dno pojemnika. Plastikowa kulka zatrzyma się na powierzchni oliwy, korek pływa po powierzchni wody.
Pojemnik z przedmiotami można umieścić w kąciku przyrody jako element dekoracyjny.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin