konspekt(1).odt

(14 KB) Pobierz

M.T

 

Scenariusz zajęć

 

Temat: Uczucia

 

Uczestnicy:sześcioro dzieci lekko upośledzonych umysłowo w wieku 10 lat

 

metody: bajko terapia, burza mózgów, zabawa ruchowa

 

pomoce : żółte wiaderko, obrazki : ( małe mieszczące się w wiaderku ) zielony listek, krople deszczu, trochę błękitu nieba, dwie chmurki, modlitwa babci, błysk oczu koleżanki, pióro ptaszka,    10 kawałków tęczy.

 

Cele:

         rozwijanie umiejętności współpracy w grupie

         rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych

         podnoszenie poczucia własnej wartości

         odreagowanie napięć

         rozwijanie aktywności twórczej

         kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć

 

1.      Powitanie

dzieci stają w kole i przekazują sobie planszę z namalowanym uśmiechem mówiąc swoje  ( swoje imię np. Marta prosi: uśmiechnij się do mnie)

 

      2    Zabawa w jakim jestem nastroju

 

1.      dzieci wybierają  w kolorze swojego nastroju, i wrzucają je do żółtego wiaderka mówiąc : jestem.....bo... ( jestem smutny bo dzisiaj pada deszcz )

1.      Burza mózgów na temat:w jakich nastrojach są nasi koledzy i co to oznacza ( kiedy jesteśmy radośni, smutni, przerażeni, zawstydzeni...)

 

         radość ( szczęście )

         smutek ( nieszczęście , bycie ponurym )

         strach

         ....

 

1.      Bajka   B. Ferrero, Historie – katecheza w opowiadaniach opowiadanie „Filip z tęczą w kieszeni” nauczyciel opowiada np.

 

To Filip. Ludzie otaczający go nie byli tolerancyjni. On sam był ponury i nieszczęśliwy. Każdy dzień zaczynał się dla niego podobnie. Wszyscy mu coś wypominali, dokuczali- koledzy, siostra, czasem zmęczeni rodzice. Na szczęście dziś jest sobota! Filip tak bardzo chciał pograć z chłopcami w piłkę. Jednak chłopcy spojrzeli na niego i śmiejąc się powiedzieli: ty nie możesz grać z nami, jesteś niezdarą!!! Chłopiec odszedł wiec- bardzo smutny.

Nagle usłyszał głos: nie martw się. Wcale nie jesteś gorszy!!! Uwierz mi! Ja jestem wiatrem - kiedyś ludzie mnie słuchali, ale dziś wszyscy są zabiegani, żyją zbyt szybko! Nikt nie ma czasu mnie słuchać...Dam ci radę: Weź małe wiaderko i włóż do niego najwspanialsze rzeczy, jakie znajdziesz. Z tego zrobi się tęcza i ona ci pomoże znów cieszyć się życiem.

Filip pobiegł do domu i wziął wiaderko. Poprosił mamę, aby złożyła do wiaderka pocałunek. Później Filip włożył do niego inne rzeczy: zielony listek, krople deszczu, trochę błękitu nieba, dwie chmurki, modlitwę babci, błysk oczu koleżanki, pióro ptaszka. Na końcu włożył tam swój uśmiech -i wtedy z wiaderka wyłoniła się prześliczna tęcza!

Filip schował ją do kieszeni, następnie każdemu, kogo spotkał dawał kawałek tęczy: -złośliwym kolegom -zdenerwowanym rodzicom -kłótliwej siostrze -a następnego dnia nauczycielowi.

Dzięki tęczy wszyscy robili się mili, radośni, uśmiechnięci. Filip bardzo szczęśliwy.

 

      5.   Inscenizacja bajki

 

         podział na role:Filip, mama., tata, siostra, koledzy, wiatr,

         nauczyciel czyta ( opowiada )tekst zwracając uwagę na to co mają robić aktorzy

 

      6. zabawa ruchowa

 

dzieci chodzą wkoło w rytm muzyki : wysokie tony szybki rytm pokazują radość Skaczą klaskają, niskie tony pokazują smutek, spuszczają głowę udają że płaczą .

 

     7.   pożegnanie

„ iskierka” nauczyciel puszcza uścisk dłoni, który ma dotrzeć z powrotem do niego.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin