GX240,GX270,GX340,GX390.pdf

(844 KB) Pobierz
Microsoft Word - 32Z5F600_POLISH.doc
WSTĘP
Dziękujemy za dokonanie zakupu silnika Honda. Zależy nam, aby nowy
silnik służył Państwu jak najlepiej, a przede wszystkim bezpiecznie.
Niniejsza instrukcja obsługi zawiera ważne informacje, dzięki którym
będzie to możliwe — prosimy zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem
użytkowania silnika. W razie napotkania problemu lub jeśli mają Państwo
pytania dotyczące silnika proszę zwracać się do autoryzowanego serwisu
firmy Honda.
Wszystkie informacje w tej instrukcji są oparte na najnowszych
informacjach dostępnych w chwili publikacji. Firma Honda Motor Co., Ltd.
zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w dowolnym terminie bez
wcześniejszego powiadomienia i bez podejmowania w związku z tym
jakichkolwiek zobowiązań. Żadna część niniejszej publikacji nie może być
powielana bez wcześniejszego uzyskania pisemnej zgody.
Niniejsza instrukcja powinna być traktowana jak integralna część silnika i
w razie jego odsprzedaży należy ją przekazać nowemu właścicielowi.
Zalecamy zapoznanie się z warunkami gwarancji w celu uzyskania
informacji na temat ochrony gwarancyjnej oraz obowiązków właściciela.
Warunki gwarancji zamieszczono w odrębnym dokumencie, który
sprzedawca powinien przekazać nabywcy.
Należy zapoznać się z instrukcjami dołączonymi do urządzenia
napędzanego przez ten silnik, które mogą zawierać dodatkowe
informacje na temat uruchamiania, wyłączania, obsługi i regulacji silnika,
a także wskazówki dotyczące konserwacji.
INSTRUKCJA DLA UŻYTKOWNIKA
GX240 · GX270 · GX340· GX390
Spaliny z tego urządzenia zawierają substancje
chemiczne znane w Stanie Kalifornia jako
powodujące raka, uszkodzenie płodu lub w inny
sposób szkodliwe dla rozrodu.
SPIS TREŚCI
WSTĘP ...................................... 1
INFORMACJE DOT.
BEZPIECZEŃSTWA ................. 1
INFORMACJE NA TEMAT
BEZPIECZEŃSTWA ................. 2
ROZMIESZCZENIE PLAKIETEK
OSTRZEGAWCZYCH ............... 2
ROZMIESZCZENIE CZĘŚCI I
ELEMENTÓW STEROWANIA .. 2
CECHY SZCZEGÓLNE ............ 3
KONTROLE PRZED
URUCHOMIENIEM ................... 3
OBSŁUGA ................................. 4
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
PODCZAS EKSPLOATACJI .. 4
URUCHAMIANIE SILNIKA ..... 4
ZATRZYMYWANIE SILNIKA . 5
USTAWIANIE OBROTÓW
SILNIKA .................................. 6
OBSŁUGA SERWISOWA
SILNIKA ..................................... 7
ZNACZENIE PRAWIDŁOWEJ
KONSERWACJI .................... 7
BEZPIECZEŃSTWO
KONSERWACJI .................... 7
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI ..... 7
HARMONOGRAM
PRZEGLĄDÓW I
KONSERWACJI .................... 7
TANKOWANIE PALIWA ....... 8
OLEJ SILNIKOWY ................ 8
Zalecany olej ...................... 8
Kontrola poziomu oleju ...... 9
Wymiana oleju .................... 9
OLEJ W PRZEKŁADNI
REDUKCYJNEJ ..................... 9
Zalecany olej ...................... 9
Kontrola poziomu oleju ...... 9
Wymiana oleju .................. 10
FILTR POWIETRZA ................ 10
OSADNIK ............................ 12
ŚWIECA ZAPŁONOWA ....... 12
ISKROCHRON .................... 13
OBROTY JAŁOWE .............. 13
PRZYDATNE WSKAZÓWKI
I SUGESTIE ............................. 13
PRZECHOWYWANIE
SILNIKA ............................... 13
TRANSPORTOWANIE ........ 14
POSTĘPOWANIE W RAZIE
PROBLEMÓW ......................... 15
WYMIANA BEZPIECZNIKA ...15
INFORMACJE TECHNICZNE
I DLA KLIENTÓW .................... 16
Położenie numeru seryjnego ... 16
Połączenia akumulatora do
rozrusznika elektrycznego ..... 16
Mechanizm zdalnego
sterowania ........................... 16
Adaptacja gaźnika do
pracy na dużych
wysokościach n.p.m. ........... 16
Paliwa natlenowane ............ 17
Informacje o układzie
kontroli emisji ....................... 17
Air Index — indeks
ekologiczny .......................... 18
Dane techniczne .................. 18
Dane do regulacji ................ 18
Skrót najważniejszych
informacji ............................. 19
Schematy elektryczne ......... 19
INFORMACJE DLA
KLIENTÓW .............................. 20
Adresy dystrybutorów/
dealerów informacja ............ 20
Informacje o serwisie
dla klientów .......................... 20
INFORMACJE DOT. BEZPIECZEŃSTWA
Bezpieczeństwo użytkownika i bezpieczeństwo innych osób jest bardzo
ważne. W instrukcji oraz na samym silniku zamieszczono szereg
ważnych informacji dotyczących bezpieczeństwa. Należy dokładnie się z
nimi zapoznać.
Informacje te ostrzegają o potencjalnych zagrożeniach odniesieniem
obrażeń przez użytkownika i inne osoby. Informacje takie poprzedzone
są symbolem i jednym spośród trzech słów kluczowych:
NIEBEZPIECZEŃSTWO, OSTRZEŻENIE lub PRZESTROGA.
Znaczenie słów kluczowych:
Nieprzestrzeganie instrukcji SPOWODUJE
ŚMIERĆ lub POWAŻNE OBRAŻENIA ciała.
Nieprzestrzeganie instrukcji MOŻE spowodować
ŚMIERĆ lub POWAŻNE OBRAŻENIA ciała.
Nieprzestrzeganie instrukcji MOŻE spowodować
OBRAŻENIA ciała.
Każda informacja zawiera wskazanie zagrożenia, sytuacji, jaka może
wystąpić, oraz sposobów uniknięcia lub zmniejszenia ryzyka odniesienia
obrażeń.
INFORMACJE O ZAPOBIEGANIU USZKODZENIOM
W tekście występują także inne ważne informacje poprzedzone słowem
UWAGA.
Słowo to oznacza:
Nieprzestrzeganie instrukcji może spowodować
uszkodzenie silnika lub innego mienia.
Celem tej informacji jest uniknięcie uszkodzenia silnika, innych
przedmiotów lub zanieczyszczenia środowiska.
___________________________________________________________
© 2005 Honda Motor Co., Ltd. — Wszelkie prawa zastrzeżone.
GX240U1·GX270U·GX340U1·GX390U1
3MZ5F600
00X3M-Z5F-6000
Sprawdzanie .................... 10
Czyszczenie ...................... 10
1
POLSKI
374915541.018.png 374915541.019.png 374915541.020.png 374915541.021.png 374915541.001.png 374915541.002.png 374915541.003.png 374915541.004.png 374915541.005.png 374915541.006.png
INFORMACJE NA TEMAT BEZPIECZEŃSTWA
● Należy zapoznać się z działaniem wszystkich elementów sterujących
oraz dowiedzieć się, w jaki sposób szybko wyłączyć silnik w razie
zagrożenia. Należy dopilnować, aby przed przystąpieniem do obsługi
urządzenia operator został należycie poinstruowany.
● Nie należy zezwalać dzieciom na obsługę silnika. Nie dopuszczać, by
w rejonie pracy silnika znajdowały się dzieci lub zwierzęta domowe.
● Spaliny z tego silnika zawierają trujący tlenek węgla. Nie należy
uruchamiać silnika w miejscach, w których nie jest zapewniona
należyta wentylacja, nigdy nie uruchamiać silnika w pomieszczeniach
zamkniętych.
● W trakcie pracy silnika układ wydechowy nagrzewa się do bardzo
wysokiej temperatury. Nie należy zbliżać pracującego silnika na
odległość mniejszą niż 1 metr do budynków i innych urządzeń. Nie
należy zbliżać do silnika materiałów łatwopalnych, a na pracującym
silniku nie należy umieszczać żadnych przedmiotów.
ROZMIESZCZENIE CZĘŚCI I ELEMENTÓW
STEROWANIA
KOREK WLEWU PALIWA
ZBIORNIK PALIWA
ROZRUSZNIK
ELEKTRYCZNY
(w niektórych wersjach)
KOREK SPUSTOWY OLEJU
KOREK WLEWU OLEJU Z MIARKĄ
ROZMIESZCZENIE PLAKIETEK OSTRZEGAWCZYCH
ROZRUSZNIK LINKOWY
Ta plakieta ostrzega o zagrożeniu odniesieniem poważnych obrażeń.
Należy dokładnie zapoznać się z jej treścią.
Jeśli plakietka oderwie się lub stanie się nieczytelna, należy
skontaktować się z dealerem firmy Honda w celu uzyskania plakietki na
wymianę.
TŁUMIK
FILTR POWIETRZA
ŚWIECA ZAPŁONOWA
RĄCZKA ROZRUSZNIKA
TYPY STEROWANIA SILNIKA
Tylko dla wersji kanadyjskich:
Do silnika dołączono plakietkę
w jęz. Francuskim
DŹWIGNIA SSANIA
Z WYJĄTKIEM WERSJI Z
ROZRUSZNIKIEM
ELEKTRYCZNYM
WYŁĄCZNIK SILNIKA
DŹWIGNIA ZAWORU
PALIWA
DRĄŻEK SSANIA (w niektórych wersjach)
DŹWIGNIA
PRZEPUSTNICY
WYŁĄCZNIK SILNIKA
Benzyna jest wysoce łatwopalna i
wybuchowa.
Przed tankowaniem należy wyłączyć silnik i
poczekać, aż ostygnie.
Ten silnik wydziela toksyczny gazowy tlenek
węgla. Nie należy uruchamiać silnika w
pomieszczeniach zamkniętych.
WERSJE Z ROZRUSZNIKIEM ELEKTRYCZNYM
WYŁĄCZNIK SILNIKA
Przed użyciem zapoznać się z Instrukcją
obsługi.
2
POLSKI
374915541.007.png 374915541.008.png
CECHY SZCZEGÓLNE
SYSTEM OIL ALERT ® (w niektórych wersjach)
System Oil Alert ® ma za zadanie nie dopuścić do uszkodzenia silnika
spowodowanego niedostateczną ilością oleju w skrzyni korbowej. Zanim
poziom oleju w skrzyni korbowej spadnie poniżej bezpiecznego limitu,
system Oil Alert ® automatycznie wyłączy silnik (wyłącznik silnika
pozostanie natomiast w pozycji włączenia).
Jeśli silnik zgasł i nie daje się uruchomić, należy — przed przystąpieniem
do poszukiwania usterek — sprawdzić poziom oleju silnikowego (patrz
strona 9).
BEZPIECZNIK ELEKTRYCZNY (w niektórych wersjach)
Bezpiecznik elektryczny zabezpiecza
obwód ładowania akumulatora. Zwarcie
w obwodzie lub odwrotne podłączenie
biegunów akumulatora spowoduje
zadziałanie bezpiecznika.
W takiej sytuacji w bezpieczniku pojawi
się zielony wskaźnik informujący o
przerwaniu obwodu. Należy wówczas
ustalić przyczynę problemu i
wyeliminować ją przed zresetowaniem
bezpiecznika.
W celu zresetowania bezpiecznika
należy nacisnąć jego przycisk.
KONTROLE PRZED URUCHOMIENIEM
CZY SILNIK JEST GOTOWY DO URUCHOMIENIA?
Ze względów bezpieczeństwa, a także aby zapewnić jak najdłuższą
bezawaryjną eksploatację silnika, należy koniecznie sprawdzać jego stan
przed każdym uruchomieniem. Przed uruchomieniem silnika wszelkie
wykryte nieprawidłowości należy usunąć samodzielnie lub zlecić ich
usunięcie serwisowi.
Nieprawidłowa konserwacja silnika lub
niewyeliminowanie usterki przed uruchomieniem może
spowodować wadliwe działanie narażające użytkownika
na poważne obrażenia lub śmierć.
Przed każdym uruchomieniem należy przeprowadzać
kontrolę i eliminować wszelkie nieprawidłowości .
BEZPIECZNIK
ELEKTRYCZNY
Przed rozpoczęciem kontroli należy umieścić silnik w położeniu
poziomym i upewnić się, że wyłącznik znajduje się w położeniu
WYŁĄCZENIA.
Przed uruchomieniem silnika należy zawsze wykonać następujące
czynności kontrolne:
Kontrola ogólnego stanu silnika
1. Sprawdzić, czy na podłożu pod silnikiem nie ma śladów wycieku oleju
lub paliwa.
2. Usunąć zabrudzenia, zwłaszcza nagromadzone wokół tłumika i
rozrusznika.
3. Zwrócić uwagę na ewentualne objawy uszkodzenia.
4. Upewnić się, że wszystkie osłony i pokrywy są zamontowane, a
wszystkie nakrętki, śruby i wkręty — dokręcone.
Kontrola silnika
1. Sprawdzić poziom paliwa (patrz strona 8). Rozpoczęcie pracy z
pełnym zbiornikiem ograniczy częstotliwość przerw na tankowanie lub
całkowicie je wyeliminuje.
2. Sprawdzić poziom oleju silnikowego (patrz strona 9). Praca z niskim
poziomem oleju może spowodować trwałe uszkodzenie silnika.
System Oil Alert ® (w niektórych wersjach) automatycznie zatrzyma
silnik zanim poziom oleju spadnie poniżej bezpiecznej granicy. Aby
jednak uniknąć niedogodności związanych z nagłym zatrzymaniem
silnika, należy zawsze sprawdzać poziom oleju przed uruchomieniem.
3. Sprawdzić poziom oleju w przekładni redukcyjnej (patrz strona 9).
Właściwy poziom oleju ma kluczowe znaczenie dla sprawnego
działania i żywotności przekładni.
4. Sprawdzić wkład filtru powietrza (patrz strona 10). Zanieczyszczony
wkład filtru powietrza będzie utrudniał przepływ powietrza do gaźnika,
ujemnie wpływając na osiągi silnika.
5. Sprawdzić urządzenie napędzane przez ten silnik.
Należy zapoznać się z instrukcjami dostarczonymi z urządzeniem
napędzanym przez ten silnik, zwracając uwagę na środki ostrożności i
procedury, jakie należy wykonać przed uruchomieniem silnika.
WŁ.
WYŁ.
3
POLSKI
374915541.009.png 374915541.010.png
OBSŁUGA
3. Odsunąć dźwignię przepustnicy od położenia MIN., do około 1/3
zakresu między MIN. a MAKS.
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PODCZAS EKSPLOATACJI
Przed pierwszym uruchomieniem silnika należy zapoznać się z sekcją
INFORMACJE NA TEMAT BEZPIECZEŃSTWA na stronie 2 oraz sekcją
KONTROLE PRZED URUCHOMIENIEM na stronie 3.
MIN.
Tlenek węgla jest toksyczny. Wdychanie go może
spowodować utratę przytomności, a nawet śmierć.
Należy unikać przebywania w miejscach i wykonywania
czynności, które wiązałyby się z narażeniem na kontakt
z tlenkiem węgla.
MAKS
.
MIN.
POŁOŻENIE 1/3
DŹWIGNIA PRZEPUSTNICY
W niektórych instalacjach silnika zamiast przedstawionej tutaj dźwigni
przepustnicy zamontowanej na silniku używany jest element sterujący
zamontowany z dala od silnika. Należy zapoznać się z instrukcją
dostarczoną przez producenta napędzanego urządzenia.
4. Ustawić wyłącznik silnika w pozycji WŁ.
Należy zapoznać się z instrukcjami dostarczonymi z urządzeniem
napędzanym przez ten silnik, zwracając uwagę na środki ostrożności
obowiązujące podczas uruchamiania, wyłączania i pracy silnika.
URUCHAMIANIE SILNIKA
1. Przestawić dźwignię zaworu paliwa w położenie WŁ.
Z WYJĄTKIEM WERSJI Z
ROZRUSZNIKIEM
ELEKTRYCZNYM
WERSJE Z ROZRUSZNIKIEM
ELEKTRYCZNYM
WŁ.
DŹWIGNIA ZAWORU PALIWA
WYŁĄCZNIK SILNIKA
WŁ.
WŁ.
WŁ.
WŁ.
WYŁ.
2. Jeśli silnik jest zimny, przestawić dźwignię ssania lub drążek ssania (w
niektórych wersjach) w położenie ZAMKNIĘTE.
WŁ.
DŹWIGNIA SSANIA
WŁ.
ZAMKNIĘTE
OTWARTE
WYŁĄCZNIK SILNIKA
ZAMKNIĘTE
DRĄŻEK SSANIA (w niektórych wersjach)
OTWARTE
ZAMKNIĘTE
WŁ.
WYŁĄCZNIK SILNIKA
Jeśli silnik niedawno pracował i jest gorący, przestawić dźwignię
ssania lub drążek ssania w położenie OTWARTE.
W niektórych instalacjach silnika zamiast przedstawionej tutaj dźwigni
ssania zamontowanej na silniku używany jest element sterujący
zamontowany z dala od silnika. Należy zapoznać się z instrukcją
dostarczoną przez producenta napędzanego urządzenia.
4
POLSKI
374915541.011.png 374915541.012.png 374915541.013.png
5. Użyć rozrusznika.
ZATRZYMYWANIE SILNIKA
ROZRUSZNIK LINKOWY
Aby natychmiast zatrzymać silnik w razie zagrożenia, wystarczy
przestawić wyłącznik silnika w położenie WYŁ. W normalnych warunkach
należy postępować wg następującej procedury. Należy zapoznać się z
instrukcją dostarczoną przez producenta napędzanego urządzenia.
Lekko pociągnąć rączkę rozrusznika, aż do wyczuwalnego oporu, a
następnie pociągnąć szybko zdecydowanym ruchem. Delikatnie
odwieść rączkę rozrusznika na miejsce.
1. Przestawić dźwignię przepustnicy w położenie MIN.
W niektórych instalacjach silnika zamiast przedstawionej tutaj dźwigni
przepustnicy zamontowanej na silniku używany jest element sterujący
zamontowany z dala od silnika.
DŹWIGNIA PRZEPUSTNICY
RĄCZKA ROZRUSZNIKA
MIN.
MIN.
Nie należy pozwolić, by powracająca rączka rozrusznika uderzyła o
silnik. Należy delikatnie odwieść rączkę, uważając, by nie uszkodzić
rozrusznika.
2. Ustawić wyłącznik silnika w pozycji WYŁ.
ROZRUSZNIK ELEKTRYCZNY (w niektórych wersjach):
Z WYJĄTKIEM WERSJI Z
ROZRUSZNIKIEM ELEKTRYCZNYM
WERSJE Z ROZRUSZNIKIEM
ELEKTRYCZNYM
START
WYŁ.
Obrócić kluczyk do położenia START i
przytrzymać w tym położeniu, dopóki
silnik nie zostanie uruchomiony.
Jeśli jednak silnik nie uruchomi się w
ciągu 5 sekund, zwolnić kluczyk i przed
następnym użyciem rozrusznika odczekać
co najmniej 10 sekund.
WYŁĄCZNIK SILNIKA
WYŁ.
WYŁ.
WYŁ.
START
WYŁ.
Ciągła praca elektrycznego rozrusznika
przez czas przekraczający 5 sekund
spowoduje przegrzanie silnika rozrusznika
i może doprowadzić do jego uszkodzenia.
WYŁĄCZNIK SILNIKA
Po uruchomieniu silnika zwolnić kluczyk,
pozwalając, by powrócił do położenia WŁ.
6. Jeśli dźwignia ssania lub drążek ssania przestawiono położenie
ZAMKNIĘTE w celu uruchomienia silnika, należy stopniowo, w miarę
rozgrzewania się silnika, przestawiać ją w położenie OTWARTE.
WŁĄCZNIK SILNIKA
(w niektórych wersjach)
WYŁ.
WYŁĄCZNIK SILNIKA
3. Przestawić dźwignię zaworu paliwa w położenie WYŁ.
DŹWIGNIA SSANIA
OTWARTE
DŹWIGNIA
ZAWORU
PALIWA
OTWARTE
WŁ.
WYŁ.
ZAMKNIĘTE
WYŁ.
DRĄŻEK SSANIA (w niektórych wersjach)
OTWARTE
ZAMKNIĘTE
5
POLSKI
374915541.014.png 374915541.015.png 374915541.016.png 374915541.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin