Zintegrowany rozkład materiału do klasy pierwszej
do podręcznika Odkrywam siebie. Ja i moja szkoła
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych „podziału godzin przezna-czonych na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że w trzyletnim okresie nauczania następujące zajęcia edukacyjne należy zrealizować co naj-mniej w wymiarze:
– język nowożytny – 190 godzin
– edukacja muzyczna, edukacja plastyczna i zajęcia komputerowe po 95 godzin [co rocznie daje około 32 godzin]
– wychowanie fizyczne – 290 godzin [co rocznie daje około 100 godzin]”.
W proponowanym programie umieszczono:
– 39 godzin edukacji muzycznej (18/21)
– 39 godzin edukacji plastycznej (20/19)
– 107 godzin wychowania fizycznego (54/53)
– 34 godziny zajęć komputerowych.
Oczekiwane efekty zabiegów dydaktycznych i wychowawczych nauczyciela i ro-dziców oraz aktywności własnej ucznia zamieszczone po każdym bloku należy traktować jako plan wynikowy.
SEMESTR I
WRZESIEŃ
BLOK 1. Ja i moja szkoła (17 godz. i 1 godz. zajęć komputerowych)
Dzień 1. Poznajmy się!
Rodzaj edukacji
Kolejny numer
Temat i zadania
społeczna
½
1. Zabawy integracyjne.
– Kształcenie umiejętności przedstawiania się.
– Integrowanie zespołu uczniowskiego.
matematyczna
2. Poznanie najbliższego otoczenia.
– Poznanie sali zajęć.
– Poznanie drogi od wejścia do szkoły, poprzez szatnię do sali zajęć.
– Określanie położenia mijanych obiektów względem obserwatora.
– Poznanie zasad zachowania się wobec pracowników szkoły (zwroty grzecznościowe).
polonistyczna
1
3. Wypowiedzi dzieci na temat oczekiwań i obaw związanych ze szkołą inspirowane opowiadaniem Ireny Landau Pierwszy raz.
– Kształcenie umiejętności uważnego słuchania.
– Zachęcanie do wypowiadania się na podany temat.
– Kształcenie umiejętności wyodrębniania zdań w wypowiedzi.
– Kształcenie umiejętności układania zdań.
wychowanie fizyczne
½.
5. Zabawy ruchowe (½ godz. – wplecione w przebieg zajęć).
– Kształtowanie koordynacji ruchowej i orientacji
w przestrzeni.
– Sprawne reagowanie na polecenia nauczyciela.
– Zabawy integracyjne.
Dzień 2. Z kim chciałbym siedzieć w kręgu i w ławce?
2
1. Wypowiedzi dzieci na temat sposobów rozwiązywania problemów na podstawie opowiadania Ireny Landau Pomysły.
– Budowanie zaufania między nauczycielem a dziećmi.
– Kształtowanie więzi koleżeńskich między dziećmi.
– Używanie zwrotów grzecznościowych.
– Kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu.
– Uczestniczenie w rozmowie na temat problemu poruszanego w wysłuchanym tekście.
– Kształcenie umiejętności wyróżniania zdań w wypowiedzi
i układania zdań na podany temat.
muzyczna
2. Nauka piosenki Chodź, kolego!
– Nauka piosenki fragmentami, ze słuchu.
– Zabawa rytmiczna przy piosence.
3. Orientacja w przestrzeni i na płaszczyźnie z punktu widzenia własnej osoby – góra, dół.
– Ćwiczenia ruchowe z przyborami utrwalające rozumienie i posługiwanie się terminami: góra, dół, w górę, w dół, na górze, na dole, przed, za.
– Pojęcia: kartka, strona.
– Ćwiczenia na odszukiwanie na stronie obiektów umieszczonych: u góry, w środku, u dołu.
– Rysowanie linii pionowych w różnych formatach.
4. Zabawy ruchowe (½ godz. – wplecione w przebieg zajęć).
– Ćwiczenia separacji ruchów rąk jako przygotowanie do pisania.
– Rozdzielanie ruchów palców jako przygotowanie do pisania.
przyrodnicza
3
1.–2. Różnorodne doświadczenia pozwalające dzieciom odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób można poznawać otaczający nas świat?
– Ukazanie poprzez zabawy znaczenia zmysłów w poznawaniu świata.
– Kształcenie umiejętności układania zdań pytających.
– Rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności dzieci.
3. Orientacja w przestrzeni i na płaszczyźnie z punktu widzenia własnej osoby – prawa strona, lewa strona.
– Ćwiczenia ruchowe z przyborami utrwalające rozumienie
i posługiwanie się terminami: prawa strona, lewa strona, w prawo, w lewo.
– Ćwiczenia graficzne na odszukiwanie na stronie obiektów umieszczonych: po prawej stronie, po lewej stronie, w środku.
– Rysowanie linii poziomych.
1½
– Ćwiczenia ruchowe utrwalające rozumienie terminów: prawa strona, lewa strona, w prawo, w lewo.
Dzień 4. Do czego może się przydać umiejętność mówienia, czytania i pisania
Kekos