ang_arkusz3_odp_2004.pdf

(218 KB) Pobierz
Microsoft Word - MJA_A3_MODEL_PRO2004.doc
MODEL ODPOWEIDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZ III
Zadanie 14.
Za każde poprawne rozwiązanie przyznajemy 0,5 punktu. Maksimum 3 punkty.
Zadanie 14 Î proponowane odpowiedzi:
14.1.
14.2.
14.3.
14.4.
14.5.
14.6.
died
over
since
become
for / by
times
Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazw.
Zadanie 15.
Za każde w pełni poprawne rozwiązanie przyznajemy 0,5 punktu. Maksimum 2 punkty.
Zadanie 16 Î proponowane odpowiedzi:
15.1.
15.2.
15.3.
15.4.
didnÓt have the
wouldnÓt have been
only did they fail to
what his intention
slightest idea about
late for school if she
arrive at the party but
was.
had left
they also
Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna i gramatyczna wpisywanych wyrazw.
Zadanie 16.
Wypowiedź pisemna (18 punktw)
ZADANIE
Treść
Kompozycja
Bogactwo
językowe
Poprawność
językowa
Razem
pkt
Maksymalna
liczba
punktw
5
4
5
4
Poziom
A
B
C A B C A
B
C
A B
C
18
Liczba
uzyskanych
punktw
5 4-3-2 1-0 4 3-2 1-0 5 4-3-2 1-0 4 3-2 1-0
SZCZEGìŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
1. W kryterium kompozycji i poprawności językowej wyodrębnione zostały kryteria
głwne i drugorzędne , przy czym kryteria głwne mają dwukrotnie większą wagę
niż kryteria drugorzędne. Kryteria drugorzędne podane zostały w tabeli kursywą.
2. Praca nieczytelna i całkowicie niezgodna z poleceniem nie podlega ocenie.
3. W punktacji wypowiedzi uwzględnia się stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię
i dysortografię zdającego.
Strona 1 z 4
12101112.011.png
OPIS
Kryterium oceny
A
B
C
zdający:
zdający:
zdający:
zdający:
I. TREŚĆ
rozumie wybrany
temat,
1. formułuje wypowiedź
zgodną z tematem,
1. formułuje wypowiedź
częściowo zgodną
z tematem,
2. przedstawia oglne
informacje na temat
opisywanej osoby /
miejsca / zdarzenia,
3. opisuje, zachowując
w przeważającej części
pracy logiczny porządek,
np. od ogłu do szczegłu,
4. przedstawia swoje opinie,
częściowo uzasadnia je,
1. formułuje wypowiedź
znacznie odbiegającą
od tematu,
2. przedstawia zbyt mało
informacji na temat
opisywanej osoby /
miejsca / zdarzenia,
3. opisuje najczęściej
nie zachowując logicznego
porządku,
dostosowuje treść
do formy:
Î przedstawia
informacje na temat
opisywanej osoby/
miejsca, zdarzenia,
Î opisując zachowuje
logiczny porządek, np.
zasadę od ogłu do
szczegłu,
Î przedstawia swoje
opinie na temat
opisywanej osoby/
miejsca / zdarzenia,
Î zna realia danego
obszaru językowego
( kryterium to
wprowadzamy, jeżeli
temat wymaga ich
znajomości).
2. przedstawia istotne
informacje na temat
opisywanej osoby /
miejsca / zdarzenia,
3. opisuje, zachowując
logiczny porządek, np. od
ogłu do szczegłu,
4. przedstawia swoje opinie
i uzasadnia je,
4. przedstawia swoje opinie
lecz nie uzasadnia ich lub
nie przedstawia swoich
opinii,
5. popełnia dość liczne błędy
logiczne i/lub rzeczowe
dotyczące realiw danego
obszaru językowego.
5. poprawnie posługuje się
wiedzą dotyczącą realiw
danego obszaru
językowego.
5. na ogł poprawnie
posługuje się wiedzą
dotyczącą realiw danego
obszaru językowego.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
II. KOMPOZYCJA:
tworzy spjny tekst,
1. tworzy wypowiedź w pełni
spjną, harmonijną,
podporządkowaną
wyraźnej myśli
przewodniej,
2. uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie)
zachowując właściwe
proporcje między nimi,
1. tworzy wypowiedź
częściowo spjną,
harmonijną, zachowuje
pewną logikę w tekście,
1. tworzy wypowiedź
w dużym stopniu
niespjną,
niekonsekwentną,
uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie,
zakończenie),
zachowuje proporcje
między częściami pracy,
2. pomija wstęp
lub zakończenie lub realizuje
je fragmentarycznie,
zachowując w miarę
właściwe proporcje między
częściami pracy,
3. wyodrębnia graficznie
niektre części pracy,
2. pomija dwie części pracy
lub realizuje je
fragmentarycznie,
nie zachowuje właściwych
proporcji między częściami
pracy,
3. nie wyodrębnia graficznie
głwnych części pracy,
graficznie wyodrębnia
głwne części pracy,
zachowuje określoną
w zadaniu objętość
pracy.
3. wykazuje pełną
konsekwencję w układzie
graficznym pracy,
4. zachowuje objętość pracy
w granicach określonych
w poleceniu.
4. przekracza podane granice
objętości pracy do 10%.
4. przekracza podane granice
objętości pracy o ponad
± 10%.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
stosuje słownictwo
i frazeologię zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
stosuje struktury
składniowe zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
dostosowuje styl do
formy wypowiedzi.
1. stosuje urozmaicone
słownictwo i frazeologię
na poziomie
zaawansowanym,
(np. przymiotniki,
przyimki, przysłwki
miejsca, czasowniki
dynamiczne),
2. stosuje urozmaicone
struktury składniowe
na poziomie
zaawansowanym,
3. zachowuje jednorodny
styl, adekwatny do treści
i formy.
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
średniozaawansowanym,
stosuje nieliczne
powtrzenia,
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
podstawowym, stosuje
liczne powtrzenia,
2. stosuje mało urozmaicone
struktury składniowe
na poziomie
średniozaawansowanym,
3. zachowuje poprawny styl
z niewielkimi
uchybieniami.
2. posługuje się zakresem
struktur składniowych na
poziomie podstawowym,
stosuje liczne powtrzenia,
3. stosuje nieporadny styl,
lecz praca jest zrozumiała.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
IV. POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA:
stosuje zgodnie
z normą struktury
morfosyntaktyczne,
1. pisze pracę bezbłędną
lub popełnia drobne,
sporadyczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
niezakłcające
komunikacji,
1. popełnia dość liczne błędy
gramatyczne i leksykalne
niezakłcające
komunikacji lub
zakłcające w niezna-
cznym stopniu
komunikację,
2. popełnia błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw lub/i popełnia
nieliczne błędy
ortograficzne zmieniające
znaczenie wyrazw,
3. popełnia dość liczne błędy
interpunkcyjne.
1. popełnia liczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
2. popełnia nieliczne błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw,
zasady ortografii
2. popełnia liczne błędy
ortograficzne,
i interpunkcji
3. popełnia sporadyczne
błędy interpunkcyjne.
3. popełnia liczne błędy
interpunkcyjne.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
Strona 2 z 4
12101112.012.png 12101112.013.png 12101112.014.png 12101112.001.png 12101112.002.png 12101112.003.png
OPOWIADANIE
Kryterium oceny
A
B
C
zdający:
zdający:
zdający:
zdający:
I. TREŚĆ
rozumie wybrany
temat,
1. formułuje wypowiedź
zgodną z tematem,
1. formułuje wypowiedź
częściowo zgodną
z tematem
2. określa tylko dwa z trzech
elementw (czas, miejsce
wydarzeń, bohaterw),
1. formułuje wypowiedź
znacznie odbiegającą
od tematu,
2. określa tylko jeden
z trzech elementw (czas,
miejsce wydarzeń,
bohaterw) lub nie określa
ich,
3. przedstawia wydarzenia
nie tworzące logicznego
ciągu,
dostosowuje treść
do formy:
Î określa tło akcji,
Î odtwarza wydarzenia
prowadzące do
wydarzenia
głwnego,
Î przedstawia
wydarzenie głwne,
Î opisuje reakcje ludzi,
przedstawia wnioski
i konsekwencje
wydarzenia,
2. określa czas, miejsce
wydarzeń i bohaterw,
3. logicznie odtwarza
wydarzenia prowadzące do
wydarzenia głwnego,
3. nie zawsze logicznie
odtwarza wydarzenia
prowadzące do
wydarzenia głwnego,
4. niezbyt szczegłowo
przed- stawia wydarzenie
głwne,
5. nie w pełni przekonująco
opisuje reakcje ludzi,
lub/i przedstawia wnioski
i konsekwencje
wydarzenia,
6. na ogł poprawnie
posługuje się wiedzą
dotyczącą realiw danego
obszaru językowego.
4. szczegłowo przedstawia
wydarzenie głwne,
4. nie przedstawia
wydarzenia głwnego,
5. przekonująco opisuje
reakcje ludzi, lub/i
przedstawia wnioski
i konsekwencje
wydarzenia,
6. poprawnie posługuje się
wiedzą dotyczącą realiw
danego obszaru
językowego.
5. nie opisuje reakcji ludzi,
lub/i nie przedstawia
wnioskw i konsekwencji
wydarzeń,
zna realia danego
obszaru językowego
( kryterium to
wprowadzamy, jeżeli
temat wymaga ich
znajomości).
6. popełnia dość liczne błędy
logiczne i/lub rzeczowe
dotyczące realiw danego
obszaru językowego.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
II. KOMPOZYCJA:
tworzy spjny tekst,
1. tworzy wypowiedź w pełni
spjną, harmonijną,
podporządkowaną
wyraźnej myśli
przewodniej,
2. uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie),
zachowując właściwe
proporcje między nimi,
1. tworzy wypowiedź
częściowo spjną,
harmonijną, zachowuje
pewną logikę w tekście,
1. tworzy wypowiedź w
dużym stopniu niespjną,
niekonsekwentną,
uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie,
zakończenie),
zachowuje proporcje
między częściami pracy,
2. pomija wstęp
lub zakończenie
lub realizuje
je fragmentarycznie
zachowując w miarę
właściwe proporcje
między częściami pracy,
3. wyodrębnia graficznie
niektre części pracy,
2. pomija dwie części pracy
lub realizuje
je fragmentarycznie, nie
zachowuje właściwych
proporcji między częściami
pracy,
graficznie wyodrębnia
głwne części pracy,
zachowuje określoną
w zadaniu objętość
pracy.
3. wykazuje pełną
konsekwencję w układzie
graficznym pracy,
4. zachowuje objętość pracy
w granicach określonych
w poleceniu.
3. nie wyodrębnia graficznie
głwnych części pracy,
4. przekracza podane
granice objętości pracy do
10%.
4. przekracza podane granice
objętości pracy o ponad
± 10%.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
stosuje słownictwo
i frazeologię zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
stosuje struktury
składniowe zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
dostosowuje styl do
formy wypowiedzi.
1. stosuje urozmaicone
słownictwo i frazeologię
na poziomie
zaawansowanym,
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
średniozaawansowanym,
stosuje nieliczne
powtrzenia,
2. stosuje mało urozmaicone
struktury składniowe na
poziomie
średniozaawansowanym,
3. zachowuje poprawny styl
z niewielkimi
uchybieniami.
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
podstawowym, stosuje
liczne powtrzenia,
2. posługuje się zakresem
struktur składniowych
na poziomie podstawowym,
stosuje liczne powtrzenia,
3. stosuje nieporadny styl,
lecz praca jest zrozumiała.
2. stosuje urozmaicone
struktury składniowe na
poziomie zaawansowanym,
3. zachowuje jednorodny styl,
adekwatny do treści
i formy.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
IV. POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA:
stosuje zgodnie
z normą struktury
morfosyntaktyczne,
1. pisze pracę bezbłędną
lub popełnia drobne,
sporadyczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
niezakłcające
komunikacji,
1. popełnia dość liczne błędy
gramatyczne i leksykalne
niezakłcające
komunikacji lub
zakłcające
w nieznacznym stopniu
komunikację,
2. popełnia błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw lub/i popełnia
nieliczne błędy
ortograficzne zmieniające
znaczenie wyrazw,
3. popełnia dość liczne błędy
interpunkcyjne.
1. popełnia liczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
2. popełnia nieliczne błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw,
zasady ortografii
2. popełnia liczne błędy
ortograficzne,
i interpunkcji
3. popełnia sporadyczne błędy
interpunkcyjne.
3. popełnia liczne błędy
interpunkcyjne.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
Strona 3 z 4
12101112.004.png
ROZPRAWKA
Kryterium oceny
A
B
C
zdający:
zdający:
zdający:
zdający:
I. TREŚĆ
rozumie wybrany
temat,
1. formułuje wypowiedź
zgodną z tematem,
1. formułuje wypowiedź
częściowo zgodną
z tematem,
2. formułuje tezę/antytezę
pozostającą w związku
z tematem,
3. omawia temat, częściowo
trafnie dobierając
argumenty za i przeciw,
1. formułuje wypowiedź
znacznie odbiegającą od
tematu,
2. nieudolnie formułuje tezę/
antytezę lub nie formułuje
jej,
3. omawia temat, często
nietrafnie dobierając lub
pomijając argumenty za
i przeciw,
4. podsumowanie nie wynika
z tekstu rozprawki lub nie
podsumowuje tematu,
5. popełnia dość liczne błędy
logiczne i/lub rzeczowe
dotyczące realiw danego
obszaru językowego.
dostosowuje treść do
formy wypowiedzi:
Î formułuje tezę,
Î omawia temat,
Î podsumowuje temat ,
2. prawidłowo formułuje
tezę/ antytezę adekwatną
do tematu,
3. omawia temat, trafnie
dobierając argumenty za
i przeciw,
4. podsumowuje temat,
4. podejmuje prbę
podsumowania tematu,
zna realia danego
obszaru językowego
( kryterium to
wprowadzamy, jeżeli
temat wymaga ich
znajomości).
5. poprawnie posługuje się
wiedzą dotyczącą realiw
danego obszaru
językowego.
5. na ogł poprawnie
posługuje się wiedzą
dotyczącą realiw danego
obszaru językowego.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
II. KOMPOZYCJA:
tworzy spjny tekst,
1. tworzy wypowiedź w pełni
spjną, harmonijną,
podporządkowaną
wyraźnej myśli
przewodniej,
2. uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie),
zachowując właściwe
proporcje między nimi,
1. tworzy wypowiedź
częściowo spjną, harmo-
nijną, zachowuje pewną
logikę w tekście,
2. pomija wstęp
lub zakończenie
lub realizuje je
fragmentarycznie
zachowując w miarę
właściwe proporcje między
częściami pracy,
3. wyodrębnia graficznie
niektre części pracy,
4. przekracza podane
granice objętości pracy do
10%.
1. tworzy wypowiedź
w dużym stopniu
niespjną,
niekonsekwentną,
2. pomija dwie części pracy
lub realizuje je
fragmentarycznie, nie
zachowuje właściwych
proporcji między częściami
pracy,
uwzględnia wszystkie
części pracy (wstęp,
rozwinięcie,
zakończenie),
zachowuje proporcje
między częściami pracy,
graficznie wyodrębnia
głwne części pracy,
zachowuje określoną
w zadaniu objętość
pracy.
3. wykazuje pełną
konsekwencję w układzie
graficznym pracy,
4. zachowuje objętość pracy
w granicach określonych
w poleceniu.
3. nie wyodrębnia graficznie
głwnych części pracy,
4. przekracza podane granice
objętości pracy o ponad
± 10%.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
stosuje słownictwo
i frazeologię zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
stosuje struktury
składniowe zgodnie
z tematem i formą
wypowiedzi,
dostosowuje styl do
formy wypowiedzi.
1. stosuje urozmaicone
słownictwo i frazeologię
na poziomie
zaawansowanym,
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
średniozaawansowanym,
stosuje nieliczne
powtrzenia,
2. stosuje mało urozmaicone
struktury składniowe
na poziomie
średniozaawansowanym,
3. zachowuje poprawny styl
z niewielkimi
uchybieniami.
1. stosuje słownictwo
i frazeologię na poziomie
podstawowym, stosuje
liczne powtrzenia,
2. posługuje się zakresem
struktur składniowych
na poziomie
podstawowym, stosuje
liczne powtrzenia
3. stosuje nieporadny styl,
lecz praca jest zrozumiała.
2. stosuje urozmaicone
struktury składniowe na
poziomie zaawansowanym,
3. zachowuje jednorodny styl,
adekwatny do treści
i formy.
PUNKTACJA 5 pkt
5
4 Î 3 Î 2
1 Î 0
IV. POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA :
stosuje zgodnie
z normą struktury
morfosyntaktyczne,
1. pisze pracę bezbłędną lub
popełnia drobne,
sporadyczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
niezakłcające
komunikacji,
1. popełnia dość liczne błędy
gramatyczne i leksykalne
niezakłcające
komunikacji lub
zakłcające
w nieznacznym stopniu
komunikację,
2. popełnia błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw lub/i popełnia
nieliczne błędy
ortograficzne zmieniające
znaczenie wyrazw,
3. popełnia dość liczne błędy
interpunkcyjne.
1. popełnia liczne błędy
gramatyczne i leksykalne,
zasady ortografii,
2. popełnia nieliczne błędy
ortograficzne,
niezmieniające znaczenia
wyrazw,
2. popełnia liczne błędy
ortograficzne,
i interpunkcji.
3. popełnia sporadyczne błędy
interpunkcyjne.
3. popełnia liczne błędy
interpunkcyjne.
PUNKTACJA 4 pkt
4
3 Î 2
1 Î 0
Strona 4 z 4
12101112.005.png 12101112.006.png 12101112.007.png 12101112.008.png 12101112.009.png 12101112.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin