podstawy.algebry.teoria.pdf

(237 KB) Pobierz
22913988 UNPDF
Rqfuvcy{ ct{vogv{mk
30 E|vgt{ rqfuvcyqyg f|kccpkc ct{vogv{e|pg
E|vgt{ rqfuvcyqyg f|kccpkc ct{vogv{e|pg
Zadziwiająco wielu uczniów nie rozumie tematu zadania: „Dany wielomian rozłóż na czynniki
liniowe”. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie z ich pamięci wyparowały informacje,
które przekazano im bardzo dawno – w szkole podstawowej: nazwy występujące przy
wykonywaniu podstawowych działań arytmetycznych.
1. Dodawanie:
+
ł
=
2. Odejmowanie:
− =
óż
3. Mnożenie:
∙ =
4. Dzielenie:
∶ =
Czynniki to liczby lub wyrażenia pomnożone przez siebie. Wspomniany wyżej wielomian
należy zapisać w postaci iloczynu, a czynniki mają być liniowe: przez skojarzenie z funkcją
liniową – mają być pierwszego stopnia, czyli postaci
+
.
40 Egej{ rqf|kgnpqek
Egej{ rqf|kgnpqek nke|d pcvwtcnp{ej
nke|d pcvwtcnp{ej
Znajomość cech podzielności liczb naturalnych jest niezbędna dla sprawnego wykonywania
obliczeń. Nie należy opierać wszystkich obliczeń na użyciu kalkulatora – zajęci
wystukiwaniem cyfr przestajemy myśleć. Nie ma jednak potrzeby zapamiętywać tych
bardziej skomplikowanych cech podzielności: przez 7, czy przez 13 – Twoja pamięć to nie
śmietnik, a kalkulator jest przecież po to, by go czasami użyć. Warto (bo to przyspiesza
obliczenia) znać podstawowe cechy podzielności.
1. Liczba jest podzielna przez 2 , jeśli ostatnia jej cyfra jest parzysta , czyli jest jedną z
liczb: 2, 4, 6, 8, 0
2. Liczba jest podzielna przez 3 , jeśli suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 3 .
Przykład: 104628: suma cyfr
+ + + + + =
. Otrzymana suma 21 dzieli
się przez 3, czyli liczba 104628 też jest podzielna przez 3.
330
30
ł
440
40
Egej{ rqf|kgnpqek
22913988.008.png 22913988.009.png 22913988.010.png
3. Liczba jest podzielna przez 4 , jeśli liczba tworzona przez jej dwie ostatnie cyfry jest
podzielna przez 4 . Przykład: 104628 dzieli się przez 4, bo 28 dzieli się przez 4.
4. Liczba jest podzielna przez 5 , jeśli jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5 .
5. Liczba jest podzielna przez 6 , jeśli jest podzielna zarówno przez 2, jak i przez 3 .
6. Liczba jest podzielna przez 9 , jeśli suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 9 .
7. Liczba jest podzielna przez 10 , jeśli jej ostatnią cyfrą jest 0 .
50 Mqnglpq y{mqp{ycpkc f|kcc
Mqnglpq y{mqp{ycpkc f|kcc
Wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych krąży taka zagadka: „Ile to jest: dwa plus
trzy razy pięć?”. Zagadka ta jest próbą złapania tych, którzy mechanicznie wyliczą:
+ =
. Liczący w ten sposób, nie przestrzegając ustalonej kolejności
wykonywania działań arytmetycznych, otrzymują oczywiście błędny wynik:
+ ∙ = + =
∙ =
W czasie obliczeń nie można zapominać o kolejności wykonywania działań :
Û Jeżeli wyrażenie zawiera nawiasy, to obliczenia zaczynamy od działań w takich
nawiasach, które nie zawierają innych nawiasów.
Û Ze wszystkich działań najpierw wykonujemy potęgowanie i pierwiastkowanie.
Û Następnie wykonujemy mnożenie i dzielenie w kolejności ich występowania.
Û Na końcu wykonujemy dodawanie i odejmowanie.
60 Y|qt{ umteqpgiq opqgpkc
Y|qt{ umteqpgiq opqgpkc
Wyrażeniom algebraicznym często nadaje się nazwy. Warto znać rządzące tym zasady.
W nazwie wyrażenia algebraicznego działania wymienia się w kolejności odwrotnej do ich
wykonywania: jako pierwsze podaje się te działania, które wykonywane są na końcu :
+
- kwadrat sumy a i b (na końcu będziemy potęgować)
550
50
a potem
660
60
- suma kwadratów a i b (na końcu wykonujemy dodawanie)
+
22913988.011.png
Ponadto w nazwach wzorów nie podajemy liter, bo przecież
+ = + +
to ten sam wzór - we wzorach nie są istotne użyte litery, a
tylko działania, jakie należy wykonać.
Oto wzory skróconego mnożenia (przy każdym zaznaczono kolorem wyrażenie, od którego
pochodzi nazwa wzoru):
Û Kwadrat sumy :
+ = + +
+ = + +
Û Różnica kwadratów ( iloczyn sumy przez różnicę ):
= + −
Û Sześcian sumy :
+ = + + +
Û Sześcian różnicy :
= +
Û Suma sześcianów :
+ = + − +
Û Różnica sześcianów :
= − + +
Û Kwadrat sumy trzech składników :
+ + = + + + + +
70 Rtqrqtelg
Proporcja to równość dwóch ilorazów:
∶ = ∶
lub
=
.
Warto o tym pamiętać nie tylko podczas rozwiązywania zadań związanych z wielkościami
proporcjonalnymi, ale także przy rozwiązywaniu równań typu:
+ =
∙ = ∙
Rozwiązujemy najprościej:
+
+ = ∙ +
Rtqegpv{
egpv{
Jeden procent (1%) pewnej liczby a to setna część tej liczby:
% =
.
% =
Oznacza to, że
oraz
% =
.
oraz
Û Kwadrat różnicy :
= − +
Rtqrqtelg
Podane proporcje możemy przekształcić do postaci
80 Rtq
Rtq
22913988.001.png 22913988.002.png
Często spotykanym praktycznym zastosowaniem tego pojęcia jest określenie, jakim
procentem jednej liczby jest druga liczba. Przykładowo - jeżeli w klasie mamy 25 uczniów, w
tym 11 chłopców, to chłopcy stanowią
∙ % = %
uczniów klasy.
Zwracamy tu uwagę, że można też mówić, iż chłopcy stanowią
klasy, (liczba
została
pomnożona przez
= %
) - 44% to po prostu inna postać ułamka
.
90 Yctvq dg|y|infpc
Yctvq dg|y|infpc
Wartość bezwzględna z liczby
:
|| =
− <
Własności:
| | = | | , | | = | | | | ,
= ||
|| , | + | | | + | |
Bardzo ważne jest, aby znać geometryczny punkt widzenia na pojęcie wartości bezwzględnej:
Û
| |
- to odległość liczby
od liczby 0 na osi liczbowej
Û
| |
- odległość liczb
i
na osi liczbowej
Takie „geometryczne” myślenie pozwala szybko i bez błędów rozwiązywać proste równania i
nierówności z wartością bezwzględną, np. rozwiązaniem równania
| | <
jest
−,
gdyż szukamy takich liczb
, które na osi liczbowej są odległe od zera o mniej, niż 7
jednostek.
:0 \cqmtincpkg wcomy f|kgukvp{ej
qmtincpkg wcomy f|kgukvp{ej
Zazwyczaj z góry wiemy, z jaką dokładnością mamy zaokrąglić ułamek dziesiętny.
Przykładowo: jeżeli zaokrąglenie ma być z dokładnością do
,
, to musimy zwrócić uwagę
na trzecią cyfrę po przecinku. Jeżeli trzecia cyfra po przecinku:
Û należy do zbioru
,,,,
, to drugą cyfrę po przecinku pozostawiamy bez zmian,
Û należy do zbioru
, to po odrzuceniu trzeciej i następnych cyfr po
przecinku, do otrzymanej liczby dodajemy
,,,,
,
.
Przykłady:
o
, ≅ ,
o
, ≅ , , + ,
::0
:0
22913988.003.png 22913988.004.png 22913988.005.png
 
o
, ≅ , , + ,
Błędy przybliżenia - jeżeli dla danej liczby
wyznaczyliśmy jej przybliżenie
, to:
Û różnicę
nazywamy błędem przybliżenia
Û
| − |
- nazywamy błędem bezwzględnym
Û
| |
- nazywamy błędem względnym
;0 tgfpkg
Û Średnia arytmetyczna n liczb
,
,
,…,
:
+
+
+ ⋯+
Û Śr ednia geometryczna n liczb nieujemnych
,
,
,…,
:
∙ …∙
Û Średnia ważona n liczb
,
,
,…,
, z których każda ma przypisaną dodatnią
„wagę” odpowiednio
,
,
,…,
:
+
+
+ ⋯+
+
+
+ …+
320 Tgfwmelc y{tc|y rqfqdp{ej
Tgfwmelc y{tc|y rqfqdp{ej
.” sprawia wielu uczniom nie lada kłopot. W
zasadzie nie wiadomo - dlaczego? Przecież takie równanie niemal niczym nie różni się od
równania
− √ ∙ =
− ∙ =
, zmieniona jest tylko jedna liczba.
Podczas rozwiązywania drugiego równania liczymy sumę
+
. Z tym nie ma problemów:
+ =
. Dlac ze go? Bo
+ =
? Gdy rozwiązujemy pierwsze równanie, to
otrzymujemy
+ ∙ =
i wielu rozkład a r ęce nie wiedząc, co dalej począć. Zapomina,
.
W obliczeniach wyko rz ystujemy pr aw o rozdzielności mnożenia względem dodawania lub
odejmowania:
do
√ ∙
, dodaje liczby:
+ √
+ ∙ = +
, czy jak poprzednio:
+ = + =
.
Z tych też powodów wyrażeń
i
nie można dodać, gdyż nie można wyłączyć
wspólnego czynnika przed nawias .
tgfpkg
320
Zadanie „Rozwiąż równanie:
że dodając
22913988.006.png 22913988.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin