podstawy.algebry.teoria.pdf
(
237 KB
)
Pobierz
22913988 UNPDF
Rqfuvcy{ ct{vogv{mk
30
E|vgt{ rqfuvcyqyg f|kccpkc ct{vogv{e|pg
E|vgt{ rqfuvcyqyg f|kccpkc ct{vogv{e|pg
Zadziwiająco wielu uczniów nie rozumie tematu zadania: „Dany wielomian rozłóż na czynniki
liniowe”. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie z ich pamięci wyparowały informacje,
które przekazano im bardzo dawno – w szkole podstawowej: nazwy występujące przy
wykonywaniu podstawowych działań arytmetycznych.
1.
Dodawanie:
+
ł
=
2.
Odejmowanie:
− =
óż
3.
Mnożenie:
∙ =
4.
Dzielenie:
∶ =
Czynniki
to liczby lub wyrażenia pomnożone przez siebie. Wspomniany wyżej wielomian
należy zapisać w postaci iloczynu, a czynniki mają być liniowe: przez skojarzenie z funkcją
liniową – mają być pierwszego stopnia, czyli postaci
+
.
40
Egej{ rqf|kgnpqek
Egej{ rqf|kgnpqek nke|d pcvwtcnp{ej
nke|d pcvwtcnp{ej
Znajomość cech podzielności liczb naturalnych jest niezbędna dla sprawnego wykonywania
obliczeń. Nie należy opierać wszystkich obliczeń na użyciu kalkulatora – zajęci
wystukiwaniem cyfr przestajemy myśleć. Nie ma jednak potrzeby zapamiętywać tych
bardziej skomplikowanych cech podzielności: przez 7, czy przez 13 – Twoja pamięć to nie
śmietnik, a kalkulator jest przecież po to, by go czasami użyć. Warto (bo to przyspiesza
obliczenia) znać podstawowe cechy podzielności.
1.
Liczba jest podzielna przez 2
,
jeśli ostatnia jej cyfra jest parzysta
, czyli jest jedną z
liczb:
2, 4, 6, 8, 0
2.
Liczba jest podzielna przez 3
,
jeśli suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 3
.
Przykład: 104628: suma cyfr
+ + + + + =
. Otrzymana suma 21 dzieli
się przez 3, czyli liczba 104628 też jest podzielna przez 3.
330
30
ł
440
40
Egej{ rqf|kgnpqek
3.
Liczba jest podzielna przez 4
,
jeśli liczba tworzona przez jej dwie ostatnie cyfry jest
podzielna przez 4
. Przykład: 104628 dzieli się przez 4, bo 28 dzieli się przez 4.
4.
Liczba jest podzielna przez 5
,
jeśli jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5
.
5.
Liczba jest podzielna przez 6
,
jeśli jest podzielna zarówno przez 2, jak i przez 3
.
6.
Liczba jest podzielna przez 9
,
jeśli suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 9
.
7.
Liczba jest podzielna przez 10
,
jeśli jej ostatnią cyfrą jest 0
.
50
Mqnglpq y{mqp{ycpkc f|kcc
Mqnglpq y{mqp{ycpkc f|kcc
Wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych krąży taka zagadka: „Ile to jest: dwa plus
trzy razy pięć?”. Zagadka ta jest próbą złapania tych, którzy mechanicznie wyliczą:
+ =
. Liczący w ten sposób, nie przestrzegając ustalonej kolejności
wykonywania działań arytmetycznych, otrzymują oczywiście błędny wynik:
+ ∙ = + =
∙ =
W czasie obliczeń nie można zapominać o
kolejności wykonywania działań
:
Û
Jeżeli wyrażenie zawiera nawiasy, to obliczenia zaczynamy od działań w takich
nawiasach, które nie zawierają innych nawiasów.
Û
Ze wszystkich działań najpierw wykonujemy potęgowanie i pierwiastkowanie.
Û
Następnie wykonujemy mnożenie i dzielenie w kolejności ich występowania.
Û
Na końcu wykonujemy dodawanie i odejmowanie.
60
Y|qt{ umteqpgiq opqgpkc
Y|qt{ umteqpgiq opqgpkc
Wyrażeniom algebraicznym często nadaje się nazwy. Warto znać rządzące tym zasady.
W nazwie wyrażenia algebraicznego działania wymienia się w kolejności odwrotnej do ich
wykonywania: jako pierwsze podaje się te działania, które wykonywane są na końcu
:
+
-
kwadrat sumy a i b
(na końcu będziemy potęgować)
550
50
a potem
660
60
-
suma kwadratów a i b
(na końcu wykonujemy dodawanie)
+
Ponadto w nazwach wzorów nie podajemy liter, bo przecież
+
=
+ +
to ten sam wzór - we wzorach nie są istotne użyte litery, a
tylko działania, jakie należy wykonać.
Oto
wzory skróconego mnożenia
(przy każdym zaznaczono kolorem wyrażenie, od którego
pochodzi nazwa wzoru):
Û
Kwadrat sumy
:
+
=
+ +
+
=
+ +
Û
Różnica kwadratów
(
iloczyn sumy przez różnicę
):
−
=
+ −
Û
Sześcian sumy
:
+
=
+
+
+
Û
Sześcian różnicy
:
−
=
−
+
−
Û
Suma sześcianów
:
+
=
+
− +
Û
Różnica sześcianów
:
−
= −
+ +
Û
Kwadrat sumy trzech składników
:
+ +
=
+
+
+ + +
70 Rtqrqtelg
Proporcja
to równość dwóch ilorazów:
∶ = ∶
lub
=
.
Warto o tym pamiętać nie tylko podczas rozwiązywania zadań związanych z wielkościami
proporcjonalnymi, ale także przy rozwiązywaniu równań typu:
+
=
∙ = ∙
Rozwiązujemy najprościej:
+
∙
+
= ∙
+
Rtqegpv{
egpv{
Jeden procent (1%)
pewnej liczby a to setna część tej liczby:
% =
.
% =
Oznacza to, że
oraz
% =
.
oraz
Û
Kwadrat różnicy
:
−
=
− +
Rtqrqtelg
Podane proporcje możemy przekształcić do postaci
80 Rtq
Rtq
Często spotykanym praktycznym zastosowaniem tego pojęcia jest określenie, jakim
procentem jednej liczby jest druga liczba. Przykładowo - jeżeli w klasie mamy 25 uczniów, w
tym 11 chłopców, to chłopcy stanowią
∙ % = %
uczniów klasy.
Zwracamy tu uwagę, że można też mówić, iż chłopcy stanowią
klasy, (liczba
została
pomnożona przez
= %
)
-
44% to po prostu inna postać ułamka
.
90 Yctvq dg|y|infpc
Yctvq dg|y|infpc
Wartość bezwzględna z liczby
:
|| =
≥
− <
Własności:
|
|
=
|
−
|
,
|
∙
|
=
|
|
∙
|
|
,
=
||
||
,
|
+
|
≤
|
|
+
|
|
Bardzo ważne jest, aby znać geometryczny punkt widzenia na pojęcie wartości bezwzględnej:
Û
|
|
- to odległość liczby
od liczby 0 na osi liczbowej
Û
|
−
|
- odległość liczb
i
na osi liczbowej
Takie „geometryczne” myślenie pozwala szybko i bez błędów rozwiązywać proste równania i
nierówności z wartością bezwzględną, np. rozwiązaniem równania
|
|
<
jest
∈
−,
gdyż szukamy takich liczb
, które na osi liczbowej są odległe od zera o mniej, niż 7
jednostek.
:0
\cqmtincpkg wcomy f|kgukvp{ej
qmtincpkg wcomy f|kgukvp{ej
Zazwyczaj z góry wiemy, z jaką dokładnością mamy zaokrąglić ułamek dziesiętny.
Przykładowo: jeżeli zaokrąglenie ma być z dokładnością do
,
, to musimy zwrócić uwagę
na trzecią cyfrę po przecinku. Jeżeli trzecia cyfra po przecinku:
Û
należy do zbioru
,,,,
, to drugą cyfrę po przecinku pozostawiamy bez zmian,
Û
należy do zbioru
, to po odrzuceniu trzeciej i następnych cyfr po
przecinku, do otrzymanej liczby dodajemy
,,,,
,
.
Przykłady:
o
, ≅ ,
o
, ≅ ,
, + ,
::0
:0
o
, ≅ ,
, + ,
Błędy przybliżenia - jeżeli dla danej liczby
wyznaczyliśmy jej przybliżenie
, to:
Û
różnicę
−
nazywamy
błędem przybliżenia
Û
| − |
- nazywamy
błędem bezwzględnym
Û
| |
- nazywamy
błędem względnym
;0 tgfpkg
Û
Średnia arytmetyczna n liczb
,
,
,…,
:
+
+
+ ⋯+
Û
Śr
ednia geometryczna
n liczb nieujemnych
,
,
,…,
:
∙
∙
∙ …∙
Û
Średnia ważona n liczb
,
,
,…,
, z których każda ma przypisaną dodatnią
„wagę” odpowiednio
,
,
,…,
:
∙
+
∙
+
∙
+ ⋯+
∙
+
+
+ …+
320
Tgfwmelc y{tc|y rqfqdp{ej
Tgfwmelc y{tc|y rqfqdp{ej
.” sprawia wielu uczniom nie lada kłopot. W
zasadzie nie wiadomo - dlaczego? Przecież takie równanie niemal niczym nie różni się od
równania
− √ ∙ =
− ∙ =
, zmieniona jest tylko jedna liczba.
Podczas rozwiązywania drugiego równania liczymy sumę
+
. Z tym nie ma problemów:
+ =
. Dlac
ze
go? Bo
+ =
? Gdy rozwiązujemy pierwsze równanie, to
otrzymujemy
+
√
∙ =
i wielu rozkład
a r
ęce nie wiedząc, co dalej począć. Zapomina,
.
W obliczeniach wyko
rz
ystujemy pr
aw
o rozdzielności mnożenia względem dodawania lub
odejmowania:
do
√ ∙
, dodaje liczby:
+ √
+
√
∙ = +
√
,
czy jak poprzednio:
+ = + =
.
Z tych też powodów wyrażeń
i
nie można dodać, gdyż nie
można wyłączyć
wspólnego czynnika przed nawias
.
tgfpkg
320
Zadanie „Rozwiąż równanie:
że dodając
Plik z chomika:
laczek777
Inne pliki z tego folderu:
funkcja_liniowa,okregi.pdf
(85 KB)
funkcja.potegowa.wykladnicza.logarytmiczna.pdf
(95 KB)
funkcja.kwadratowa.pdf
(68 KB)
ciagi.pdf
(89 KB)
arkusze.zadania.6-10.pdf
(176 KB)
Inne foldery tego chomika:
GIMNAZJUM 1 , 2 , 3
jęz niemiecki podreczniki
Język angielski
Język Angielski(1)
Język Francuski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin