cw_3_OPYW_WALCA.pdf
(
4126 KB
)
Pobierz
OP£YW WALCA. WSPÓ£CZYNNIK SI£Y OPORU
.
1. WPROWADZENIE
.
Op³yw walca prostopad³ym do jego osi, strumieniem p³ynu jest zagadnieniem czêsto
spotykanym w praktyce (rys.1 ).
Rys. 1. Schemat op³ywu walca
Odnosi siê to na przyk³ad do rurowych wymienników ciep³a, op³ywu wiatrem zewnêtrznych
konstrukcji (przêse³ mostu, przewodów energetycznych itp. ). Oprócz tego, ze wzglêdu na stosunkowo
prost¹ geometriê i bogactwo zjawisk jakie towarzyszy op³ywowi walca zagadnienie ma pierwszorzêdne
znaczenie w badaniach teoretycznych. Ma fundamentalne znaczenie w badaniach nad zjawiskami si³y
oporu, oderwaniem warstwy przyœciennej, formowaniem siê œladu aero-hydrodynamicznego. Problemy
te znajduj¹ niezwykle wa¿ne zastosowania w lotnictwie,w przemyœle samochodowym i wszêdzie tam,
gdzie stykamy siê z op³ywem p³ynu cia³ sta³ych.
Wymiarem charakterystycznym zagadnienia op³ywu walca przedstawionego na rys.1 jest
œrednica walca
D=2R
. Liczbê Reynoldsa okreœla siê jako
Re=U
A
D/
<
gdzie
U
jest prêdkoœci¹ strumienia
niezaburzonego (prêdkoœæ cieczy w nieskoñczonoœci), lepkoœci¹ kinematyczn¹
<
=
:
/
D
(
:
- lepkoϾ
dynamiczna, kg/m s,
D
-gêstoœæ p³ynu, kg/m
3
).
Przep³yw poprzeczny wokó³ cylindra wywo³uje wokó³ cylindra z³o¿one obrazy przep³ywu (rys. 2).
Rys. 2 Op³yw walca - obrazy linii pr¹du wokó³ walca dla ró¿nych liczb Reynoldsa.
Wizualizacja za pomoc¹ proszku aluminiowego. Dla Re=0.1 - przep³yw pe³zaj¹cy.Dla Re=13 i
Re=26 tworzenie siê “pêcherzy wirowych” -stacjonarnych obszarów recyrkulacji p³ynu,
których wielkoœæ zwiêksza siê wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa; Re=2000 - turbulentny œlad
(cieñ) aerodynamiczny z wyraŸnie widoczn¹ œcie¿k¹ wirow¹
-1-
opracowa³: Henryk Kudela
Dla bardzo ma³ych liczb Reynoldsa (
Re
#
1) linie pr¹du “obejmuj¹” œcianki cylindra. Przep³yw
jest symetryczny (zarówno wzglêdem osi x wzd³u¿ przep³ywu jak i wzglêdem pionowej osi y). Linie
pr¹du naœladuj¹ krzywiznê cylindra. O przep³ywach z tak ma³¹ liczb¹ Reynoldsa mówi siê, ¿e s¹ to
przep³ywy pe³zaj¹ce. Cech¹ charakterystyczn¹ przep³ywów pe³zaj¹cych jest to, ¿e obserwuj¹c obraz
linii pr¹du trudno jest rozstrzygn¹æ w którym kierunku nastêpuje przep³yw (z lewej strony na praw¹ czy
odwrotnie). Wp³yw obecnoœci cylindra w obszarze przep³ywu jest znaczny (linie pr¹du zakrzywiaj¹ siê
na znacznej odleg³oœci od cylindra). Dla wiêkszych liczb Reynoldsa p³yn przylega do cylindra tylko w
przedniej czêœci. Cz¹stki cieczy nie nad¹¿aj¹ za zmianami krzywizny walca. Powstaje zjawisko
oderwania warstwy przyœciennej (
Re
.
10).
Rys. 3 Zjawisko oderwania warstwy przyœciennej
Za walcem tworz¹ siê “pêcherze wirowe “ (strefy recyrkulacji). Cz¹stki znajduj¹ce siê tu¿ przy
powierzchni w czasie ruchu z przodu walca nie trafiaj¹ na jego ty³ z powodu wystêpowania stref
recyrkulacji. P³yn w obszarze za walcem tworzy stacjonarne “stacjonarne pêcherze wirowe”. Strefa
recyrkulacji powiêksza siê wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa. (Rys.4).
Rys.4 Strefa recyrkulacji za walcem, Re=41. Wizualizacji
dokonano skondensowanym mlekiem, którym pokruto
powierzchniê walca.
Dla
Re
>49 strefa recyrkulacji staje siê niestabilna i porcje wirowoœci odrywaj¹ siê od
powierzchni walca tworz¹c œcie¿kê wirów zwan¹ œcie¿k¹ Karmana (rys.5).
Jest ona bardzo regularna. Czêstotliwoœæ
f
odrywaj¹cych siê wirów w sposób jednoznaczny zale¿y od
prêdkoœci
U
. Czêstotliwoœæ t¹ zwykle charakteryzuje siê bezwymiarow¹ liczb¹
St=f
A
d/U
, nazywan¹
liczb¹ Strouhala
. Zjawisko to wykorzystywane jest niekiedy w konstrukcji przyrz¹dów do pomiaru
natê¿enia przep³ywu (elektroniczne wykrywane jest pojawianie siê struktur wirowych i ich
czêstotliwoœæ). Naprzemienne zrywanie siê wirów przeciwnych cyrkulacjach z powierzchni walca,
powoduje du¿e fluktuacje ciœnienia w kierunku prostopad³ym do przep³ywu i w praktyce mo¿e
powodowaæ wibracje konstrukcji, ha³as akustyczny, zjawiska rezonansu, co mo¿e nawet doprowadziæ
w efekcie do zniszczenia konstrukcji.
Wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa nastêpuje przejœcie z ruchu laminarnego w turbulentny.
Dla liczb Reynolds
Re
>200 za walcem tworzy siê turbulentny œlad (cieñ) hydrodynamiczny. Nazwa
-2-
opracowa³: Henryk Kudela
Rys.5. Œcie¿ka Karmana. “Pêcherze wirowe” o
naprzemiennej cyrkulacji odrywaj¹ siê od walca.
Wizualizacji dokonano przy pomocy proszku
alum iniowego. Bia³e obszary wskazuj¹ na wy¿sz¹
wirowoϾ oraz obecnoϾ turbulencji.
turbulentny oznacza, ¿e w obszarze przep³ywu za walcem istniej¹ bardzo nieregularne, szybkie zmiany
fluktuacji prêdkoœci. Turbulencja jest ograniczona do obszaru za walcem nazywanego “œladem
areodynamicznym”.
Dla liczb Reynoldsa rzêdu
Re
=5
A
10
5
warstwa przyœcienna wystêpuj¹ca na powierzchni walca
zaczyna byæ turbulentna. Powoduje to zawê¿enie œladu aerodynamicznego. Punkt oderwania warstwy
przyœciennej przesuwa siê zdecydowanie na tylni¹ czêœæ walca. Si³a oporu hydrodynamicznego maleje
prawie 4-krotnie. Zjawisko to nazywamy
kryzysem oporu hydrodynamicznego.
2. SI£A OPORU
Wa¿n¹ wielkoœci¹ wi¹¿¹c¹ siê z ruchem p³ynu wokó³ zanurzonego cia³a jest si³a wywierana
przez p³yn na cia³o. Wiadomo, ¿e je¿eli chcemy przemieœciæ cia³o zanurzone w cieczy ze sta³¹
prêdkoœci¹ musimy przy³o¿yæ si³ê. Przeszkoda umieszczona w przep³ywaj¹cym p³ynie bêdzie unoszona
przez p³yn je¿eli nie przy³o¿ymy do cia³a odpowiedniej si³y. Si³ê wywieran¹ przez p³yn na cia³o
nazywamy si³a oporu. Z eksperymentu wiadomo, ¿e si³a oporu jest funkcj¹
F
D
=f(U,D,
D
,
<
)
. Korzystaj¹c
z analizy wymiarowej mo¿na pokazaæ, ¿e wzór strukturalny powinien mieæ postaæ:
F
D
=
n
(Re)U
2
D
D
2
.
Tradycyjnie wzór na si³e oporu przedstawia siê jako:
(1)
gdzie
C
D
jest wspó³czynnik si³y oporu,
A
- jest przekrojem frontalny op³ywanego obiektu. Si³ê oporu
mo¿na podzieliæ na si³ê pochodz¹c¹ od lepkoœci cieczy tzw. si³ê tarcia
F
f
:
-3-
opracowa³: Henryk Kudela
(2)
gdzie indeks s oznacza prêdkoœæ w kierunku równoleg³ym (stycznym) do œciany a pochodna
d( )/dn
oznacza zmianê prêdkoœci w kierunku prostopad³ym (normalnym) do œciany oraz si³ê pochodz¹c¹ od
rozk³adu ciœnienia:
(3)
gdzie C
p
oznacza tak zwany wspó³czynniki ciœnienia
, p
b
jest ciœnieniem
odniesienia np. ciœnieniem barometrycznym.
Mno¿enie przez funkcjê
cos
i
sin
we wzorach (2) i (3)
wynika z tego, ¿e nale¿y wyznaczyæ wartoœæ si³y
dzia³aj¹cej w kierunku osi
x
czyli zrzutowaæ
pdA
oraz
J
s
dA
na kierunek osi
x
. Ciœnienie jest prostopad³e do
walca, natomiast
J
s
jest styczne (rysunek obok ).
Wspó³czynnik oporu mo¿na przedstawiæ wiêc jako sumê:
(5)
Opieraj¹c siê na teorii warstwy przyœciennej i badaniach doœwiadczalnych dotycz¹cych po³o¿enia
punktu oderwania warstwy przyœciennej mo¿na obliczyæ, ¿e wspó³czynniki oporu ciœnieniowego dla
walca wynosi
C
Dp
=1.17
, natomiast wspó³czynnik oporu tarcia wynosi
C
Df
=5.93/(Re)
1/2
. Tak wiêc
ca³kowity wspó³czynnik oporu mo¿na przybli¿yæ wzorem:
(6)
Si³a pochodz¹ca od rozk³adu ciœnienia nazywana bywa
oporem kszta³tu
. Dla p³askiej p³ytki ustawionej
równolegle do przep³ywu (cia³o smuk³e bardzo dobrze op³ywane) opór pochodzi wy³¹czenie od
naprê¿eñ stycznych na œciance. Dla cia³ Ÿle op³ywanych , o których mówi siê, ¿e s¹ to
cia³a têpe
, o sile
oporu decyduje rozk³ad ciœnienia. Dla tej samej p³ytki ustawionej prostopadle do przep³ywu opór od
naprê¿eñ stycznych jest prawie równy zeru (dlaczego?) i zale¿y wy³¹czenie od rozk³adu ciœnieñ przed
i za p³ytk¹. Tworzenie siê œladu aerodynamicznego za op³ywanym cia³em powoduje si³ê oporu
pochodz¹c¹ g³ównie od ciœnienia. Wp³ywaj¹c na szerokoœæ œladu aerodynamicznego mo¿emy wp³ywaæ
-4-
opracowa³: Henryk Kudela
na wielkoœæ si³y oporu. Konstruktorzy pojazdów staraj¹ siê tak zamodelowaæ sylwetkê samochodu aby
szerokoœæ œladu aerodynamicznego, a w efekcie wspó³czynnik oporu, by³a jak najmniejsza. (rys. 6 )
Rys.6 Wartoœci wspó³czynnika C
D
w zale¿noœci od sylwetki samochodu.
Pos³uguj¹c siê wzorem (6) mo¿na oszacowaæ udzia³ si³y tarcia w stosunku do ca³kowitej si³y
oporu:
(7)
Dla Re=10
3
wartoœæ wyra¿enia wynosi
0.138,
a dla
Re
=10
5
ju¿ tylko 0.0158. Ca³kowita si³a oporu
pochodzi wiêc g³ównie od rozk³adu ciœnienia. Jest to wynikiem zjawiska oderwania siê warstwy
przyœciennej.Walec zaliczany jest do cia³ têpych.
Na rys. 7 przedstawiono wykres wspó³czynnika oporu dla walca w zale¿noœci od liczby
Reynoldsa. Literami (A-E) zaznaczono punkty, które odpowiadaj¹ zaprezentowane schematycznie
obrazy przep³ywów na rys. 8.
-5-
opracowa³: Henryk Kudela
Plik z chomika:
pawelpw
Inne pliki z tego folderu:
Cisnienie-na-profilu.docx
(66 KB)
Cisnienie-na-profilu-manometr.docx
(65 KB)
cw_3_OPYW_WALCA.pdf
(4126 KB)
Oplyw plata - teoria.pdf
(830 KB)
na-kartkówkę-z-aero.docx
(14 KB)
Inne foldery tego chomika:
Automatyka
Avatar
Compaq Contura Aero
Dokumenty
Dzwonki na telefon
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin