cw_3_OPYW_WALCA.pdf

(4126 KB) Pobierz
OP£YW WALCA. WSPÓ£CZYNNIK SI£Y OPORU .
1. WPROWADZENIE .
Op³yw walca prostopad³ym do jego osi, strumieniem p³ynu jest zagadnieniem czêsto
spotykanym w praktyce (rys.1 ).
Rys. 1. Schemat op³ywu walca
Odnosi siê to na przyk³ad do rurowych wymienników ciep³a, op³ywu wiatrem zewnêtrznych
konstrukcji (przêse³ mostu, przewodów energetycznych itp. ). Oprócz tego, ze wzglêdu na stosunkowo
prost¹ geometriê i bogactwo zjawisk jakie towarzyszy op³ywowi walca zagadnienie ma pierwszorzêdne
znaczenie w badaniach teoretycznych. Ma fundamentalne znaczenie w badaniach nad zjawiskami si³y
oporu, oderwaniem warstwy przyœciennej, formowaniem siê œladu aero-hydrodynamicznego. Problemy
te znajduj¹ niezwykle wa¿ne zastosowania w lotnictwie,w przemyœle samochodowym i wszêdzie tam,
gdzie stykamy siê z op³ywem p³ynu cia³ sta³ych.
Wymiarem charakterystycznym zagadnienia op³ywu walca przedstawionego na rys.1 jest
œrednica walca D=2R . Liczbê Reynoldsa okreœla siê jako Re=U A D/ < gdzie U jest prêdkoœci¹ strumienia
niezaburzonego (prêdkoœæ cieczy w nieskoñczonoœci), lepkoœci¹ kinematyczn¹ < = : / D ( : - lepkoœæ
dynamiczna, kg/m s, D -gêstoœæ p³ynu, kg/m 3 ).
Przep³yw poprzeczny wokó³ cylindra wywo³uje wokó³ cylindra z³o¿one obrazy przep³ywu (rys. 2).
Rys. 2 Op³yw walca - obrazy linii pr¹du wokó³ walca dla ró¿nych liczb Reynoldsa.
Wizualizacja za pomoc¹ proszku aluminiowego. Dla Re=0.1 - przep³yw pe³zaj¹cy.Dla Re=13 i
Re=26 tworzenie siê “pêcherzy wirowych” -stacjonarnych obszarów recyrkulacji p³ynu,
których wielkoœæ zwiêksza siê wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa; Re=2000 - turbulentny œlad
(cieñ) aerodynamiczny z wyraŸnie widoczn¹ œcie¿k¹ wirow¹
-1-
opracowa³: Henryk Kudela
754620915.064.png 754620915.075.png 754620915.086.png 754620915.097.png 754620915.001.png 754620915.012.png 754620915.016.png 754620915.017.png 754620915.018.png 754620915.019.png 754620915.020.png 754620915.021.png 754620915.022.png 754620915.023.png 754620915.024.png 754620915.025.png 754620915.026.png 754620915.027.png
Dla bardzo ma³ych liczb Reynoldsa ( Re # 1) linie pr¹du “obejmuj¹” œcianki cylindra. Przep³yw
jest symetryczny (zarówno wzglêdem osi x wzd³u¿ przep³ywu jak i wzglêdem pionowej osi y). Linie
pr¹du naœladuj¹ krzywiznê cylindra. O przep³ywach z tak ma³¹ liczb¹ Reynoldsa mówi siê, ¿e s¹ to
przep³ywy pe³zaj¹ce. Cech¹ charakterystyczn¹ przep³ywów pe³zaj¹cych jest to, ¿e obserwuj¹c obraz
linii pr¹du trudno jest rozstrzygn¹æ w którym kierunku nastêpuje przep³yw (z lewej strony na praw¹ czy
odwrotnie). Wp³yw obecnoœci cylindra w obszarze przep³ywu jest znaczny (linie pr¹du zakrzywiaj¹ siê
na znacznej odleg³oœci od cylindra). Dla wiêkszych liczb Reynoldsa p³yn przylega do cylindra tylko w
przedniej czêœci. Cz¹stki cieczy nie nad¹¿aj¹ za zmianami krzywizny walca. Powstaje zjawisko
oderwania warstwy przyœciennej ( Re . 10).
Rys. 3 Zjawisko oderwania warstwy przyœciennej
Za walcem tworz¹ siê “pêcherze wirowe “ (strefy recyrkulacji). Cz¹stki znajduj¹ce siê tu¿ przy
powierzchni w czasie ruchu z przodu walca nie trafiaj¹ na jego ty³ z powodu wystêpowania stref
recyrkulacji. P³yn w obszarze za walcem tworzy stacjonarne “stacjonarne pêcherze wirowe”. Strefa
recyrkulacji powiêksza siê wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa. (Rys.4).
Rys.4 Strefa recyrkulacji za walcem, Re=41. Wizualizacji
dokonano skondensowanym mlekiem, którym pokruto
powierzchniê walca.
Dla Re >49 strefa recyrkulacji staje siê niestabilna i porcje wirowoœci odrywaj¹ siê od
powierzchni walca tworz¹c œcie¿kê wirów zwan¹ œcie¿k¹ Karmana (rys.5).
Jest ona bardzo regularna. Czêstotliwoœæ f odrywaj¹cych siê wirów w sposób jednoznaczny zale¿y od
prêdkoœci U . Czêstotliwoœæ t¹ zwykle charakteryzuje siê bezwymiarow¹ liczb¹ St=f A d/U , nazywan¹
liczb¹ Strouhala . Zjawisko to wykorzystywane jest niekiedy w konstrukcji przyrz¹dów do pomiaru
natê¿enia przep³ywu (elektroniczne wykrywane jest pojawianie siê struktur wirowych i ich
czêstotliwoœæ). Naprzemienne zrywanie siê wirów przeciwnych cyrkulacjach z powierzchni walca,
powoduje du¿e fluktuacje ciœnienia w kierunku prostopad³ym do przep³ywu i w praktyce mo¿e
powodowaæ wibracje konstrukcji, ha³as akustyczny, zjawiska rezonansu, co mo¿e nawet doprowadziæ
w efekcie do zniszczenia konstrukcji.
Wraz ze wzrostem liczby Reynoldsa nastêpuje przejœcie z ruchu laminarnego w turbulentny.
Dla liczb Reynolds Re >200 za walcem tworzy siê turbulentny œlad (cieñ) hydrodynamiczny. Nazwa
-2-
opracowa³: Henryk Kudela
754620915.028.png
Rys.5. Œcie¿ka Karmana. “Pêcherze wirowe” o
naprzemiennej cyrkulacji odrywaj¹ siê od walca.
Wizualizacji dokonano przy pomocy proszku
alum iniowego. Bia³e obszary wskazuj¹ na wy¿sz¹
wirowoϾ oraz obecnoϾ turbulencji.
turbulentny oznacza, ¿e w obszarze przep³ywu za walcem istniej¹ bardzo nieregularne, szybkie zmiany
fluktuacji prêdkoœci. Turbulencja jest ograniczona do obszaru za walcem nazywanego “œladem
areodynamicznym”.
Dla liczb Reynoldsa rzêdu Re =5 A 10 5 warstwa przyœcienna wystêpuj¹ca na powierzchni walca
zaczyna byæ turbulentna. Powoduje to zawê¿enie œladu aerodynamicznego. Punkt oderwania warstwy
przyœciennej przesuwa siê zdecydowanie na tylni¹ czêœæ walca. Si³a oporu hydrodynamicznego maleje
prawie 4-krotnie. Zjawisko to nazywamy kryzysem oporu hydrodynamicznego.
2. SI£A OPORU
Wa¿n¹ wielkoœci¹ wi¹¿¹c¹ siê z ruchem p³ynu wokó³ zanurzonego cia³a jest si³a wywierana
przez p³yn na cia³o. Wiadomo, ¿e je¿eli chcemy przemieœciæ cia³o zanurzone w cieczy ze sta³¹
prêdkoœci¹ musimy przy³o¿yæ si³ê. Przeszkoda umieszczona w przep³ywaj¹cym p³ynie bêdzie unoszona
przez p³yn je¿eli nie przy³o¿ymy do cia³a odpowiedniej si³y. Si³ê wywieran¹ przez p³yn na cia³o
nazywamy si³a oporu. Z eksperymentu wiadomo, ¿e si³a oporu jest funkcj¹ F D =f(U,D, D , < ) . Korzystaj¹c
z analizy wymiarowej mo¿na pokazaæ, ¿e wzór strukturalny powinien mieæ postaæ: F D = n (Re)U 2 D D 2 .
Tradycyjnie wzór na si³e oporu przedstawia siê jako:
(1)
gdzie C D jest wspó³czynnik si³y oporu, A - jest przekrojem frontalny op³ywanego obiektu. Si³ê oporu
mo¿na podzieliæ na si³ê pochodz¹c¹ od lepkoœci cieczy tzw. si³ê tarcia F f :
-3-
opracowa³: Henryk Kudela
754620915.029.png 754620915.030.png 754620915.031.png 754620915.032.png 754620915.033.png 754620915.034.png
(2)
gdzie indeks s oznacza prêdkoœæ w kierunku równoleg³ym (stycznym) do œciany a pochodna d( )/dn
oznacza zmianê prêdkoœci w kierunku prostopad³ym (normalnym) do œciany oraz si³ê pochodz¹c¹ od
rozk³adu ciœnienia:
(3)
gdzie C p oznacza tak zwany wspó³czynniki ciœnienia
, p b jest ciœnieniem
odniesienia np. ciœnieniem barometrycznym.
Mno¿enie przez funkcjê cos i sin we wzorach (2) i (3)
wynika z tego, ¿e nale¿y wyznaczyæ wartoœæ si³y
dzia³aj¹cej w kierunku osi x czyli zrzutowaæ pdA oraz
J s dA na kierunek osi x . Ciœnienie jest prostopad³e do
walca, natomiast J s jest styczne (rysunek obok ).
Wspó³czynnik oporu mo¿na przedstawiæ wiêc jako sumê:
(5)
Opieraj¹c siê na teorii warstwy przyœciennej i badaniach doœwiadczalnych dotycz¹cych po³o¿enia
punktu oderwania warstwy przyœciennej mo¿na obliczyæ, ¿e wspó³czynniki oporu ciœnieniowego dla
walca wynosi C Dp =1.17 , natomiast wspó³czynnik oporu tarcia wynosi C Df =5.93/(Re) 1/2 . Tak wiêc
ca³kowity wspó³czynnik oporu mo¿na przybli¿yæ wzorem:
(6)
Si³a pochodz¹ca od rozk³adu ciœnienia nazywana bywa oporem kszta³tu . Dla p³askiej p³ytki ustawionej
równolegle do przep³ywu (cia³o smuk³e bardzo dobrze op³ywane) opór pochodzi wy³¹czenie od
naprê¿eñ stycznych na œciance. Dla cia³ Ÿle op³ywanych , o których mówi siê, ¿e s¹ to cia³a têpe , o sile
oporu decyduje rozk³ad ciœnienia. Dla tej samej p³ytki ustawionej prostopadle do przep³ywu opór od
naprê¿eñ stycznych jest prawie równy zeru (dlaczego?) i zale¿y wy³¹czenie od rozk³adu ciœnieñ przed
i za p³ytk¹. Tworzenie siê œladu aerodynamicznego za op³ywanym cia³em powoduje si³ê oporu
pochodz¹c¹ g³ównie od ciœnienia. Wp³ywaj¹c na szerokoœæ œladu aerodynamicznego mo¿emy wp³ywaæ
-4-
opracowa³: Henryk Kudela
754620915.035.png 754620915.036.png 754620915.037.png 754620915.038.png 754620915.039.png 754620915.040.png 754620915.041.png 754620915.042.png 754620915.043.png 754620915.044.png 754620915.045.png 754620915.046.png 754620915.047.png 754620915.048.png 754620915.049.png 754620915.050.png 754620915.051.png 754620915.052.png 754620915.053.png 754620915.054.png 754620915.055.png 754620915.056.png 754620915.057.png 754620915.058.png 754620915.059.png 754620915.060.png 754620915.061.png 754620915.062.png 754620915.063.png 754620915.065.png 754620915.066.png 754620915.067.png 754620915.068.png 754620915.069.png 754620915.070.png 754620915.071.png 754620915.072.png 754620915.073.png 754620915.074.png 754620915.076.png 754620915.077.png 754620915.078.png 754620915.079.png 754620915.080.png 754620915.081.png 754620915.082.png 754620915.083.png 754620915.084.png 754620915.085.png 754620915.087.png 754620915.088.png 754620915.089.png 754620915.090.png 754620915.091.png 754620915.092.png
na wielkoœæ si³y oporu. Konstruktorzy pojazdów staraj¹ siê tak zamodelowaæ sylwetkê samochodu aby
szerokoœæ œladu aerodynamicznego, a w efekcie wspó³czynnik oporu, by³a jak najmniejsza. (rys. 6 )
Rys.6 Wartoœci wspó³czynnika C D w zale¿noœci od sylwetki samochodu.
Pos³uguj¹c siê wzorem (6) mo¿na oszacowaæ udzia³ si³y tarcia w stosunku do ca³kowitej si³y
oporu:
(7)
Dla Re=10 3 wartoœæ wyra¿enia wynosi 0.138, a dla Re =10 5 ju¿ tylko 0.0158. Ca³kowita si³a oporu
pochodzi wiêc g³ównie od rozk³adu ciœnienia. Jest to wynikiem zjawiska oderwania siê warstwy
przyœciennej.Walec zaliczany jest do cia³ têpych.
Na rys. 7 przedstawiono wykres wspó³czynnika oporu dla walca w zale¿noœci od liczby
Reynoldsa. Literami (A-E) zaznaczono punkty, które odpowiadaj¹ zaprezentowane schematycznie
obrazy przep³ywów na rys. 8.
-5-
opracowa³: Henryk Kudela
754620915.093.png 754620915.094.png 754620915.095.png 754620915.096.png 754620915.098.png 754620915.099.png 754620915.100.png 754620915.101.png 754620915.102.png 754620915.103.png 754620915.104.png 754620915.105.png 754620915.106.png 754620915.107.png 754620915.002.png 754620915.003.png 754620915.004.png 754620915.005.png 754620915.006.png 754620915.007.png 754620915.008.png 754620915.009.png 754620915.010.png 754620915.011.png 754620915.013.png 754620915.014.png 754620915.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin