Jan Brzekowski - Poezje.doc

(36 KB) Pobierz

Brzękowski, Poezje

 

·         Brzękowski najdłużej zachował poczucie przynależności do Awangardy

·         jego poezja stanowi dopełnienie i rozwinięcie programu Awangardy krakowskiej

·         jego „wyobraźnia wyzwolona” wzbogaca poezję o pojedyncze ludzkie doznania, które ogarniają całość przezywania świata

·         cechy techniki awangardowej:

Ø      ostrość osiągana przez zestawianie dalekich skojarzeń

Ø      śmiałość użycia i nadużycia metafory zastępującej porównanie

Ø      humor języka uzyskiwany przez nadużycia etymologiczne

Ø      środek zaskoczenia przez eliminowanie pośrednich członów wyobrażeń i myśli

Ø      gęstość obrazowa

Ø      elipsa

 

·         jego domenę stanowi elipsa – ona uwalnia poemat od tego, co niepotrzebne, co niepoetyckie, czyni z poematu manifestację poezji integralnej, całościowej; elipsa odgranicza wiersz od prozy; ważną rolę odgrywała tu inspiracja sztuką filmową i skłonność do autonomicznego traktowania warstwy brzmieniowej

·         największy nacisk kładzie na wyobraźnię – miała być kontrolowana i zorganizowana

·         nie tłumi uczuć, lecz je parodiuje, dając im wyraz wyzywający, epatujący

·         w czasie nadrealistycznej rewolucji przebywał we Francji, co znalazło odbicie w jego twórczości; obraz Paryża pojawia się m.in. w wierszach „Paryż po wakacjach”, „Migdałowy wieczór

·         do wizji poetyckich włączył doświadczenia snu, a także technikę sennych skojarzeń (oniryzm)

·         w poematach ze zbioru „Zaciśnięte dookoła ust” usennia jawę, dając jej nierealne wymiary (nazywa swoje stanowisko metarealizmem – wyobraźnia powinna łączyć w sobie elementy zaczerpnięte z rzeczywistości zewnętrznej z elementami czysto poetyckimi)

·         technika snu służy odbijaniu funkcjonalizmu świata realnego

·         poezje Brzękowskiego wyróżniają 2 dziedziny :

Ø      erotyka – erotyzm przenika wszystkie jego doznania, zarówno doznania pejzażu, jak doznania świata w najogólniejszym sensie; świat rozkłada na elementy męskie i żeńskie; nie daje karykatury doznania, lecz jego hiperbolę

Ø      fantastyka – to połączenie oniryzmu i realizmu widzenia;

·         w 1933r. wydaje książkę „Poezja integralna”- to pisany w imieniu grupy instruktywny autokomentarz (poeci nie lubili tajemniczości w sztuce, stąd cierpliwie wyjaśniali czytelnikowi, o co im chodzi), ale to też tekst programowy

·         oryginalny postulat „nasycenia poezji czasem” – chciał, by poezja nauczyła wyrażać nie tylko przestrzeń, ale i „stawanie się rzeczywistości w czasie”

·         W zbiorze „na katodze” (1928) i „w drugiej osobie” (1933) odcina się od postawy piewcy nowoczesnej cywilizacji, staje się sceptycznym obserwatorem (chodzi nie tylko o cywilizację przemysłową, ale też rozrywkową)

·         w zbiorze „Zaciśnięte dookoła ust” (1936) wprowadza w świat realności śnionej samymi zmysłami, do realności nie tyle poznawanej, co pożądanej. W tomie tym oniryczne i nabrzmiałe erotyzmem wiersze sąsiadują m.in. z publicystyczno-reportażowym poematem o strajku polskich górników we Francji(„Leforest”).

·         W poemacie „Razowy epos” (ze zbioru Arkusz poetycki z 1938r.) wspomnienie pierwszej wojny światowej pełni funkc zapowiadania drugiej.

·         w utworze „Wizja trzeciorzędu” dynamika sennego marzenia rywalizuje z realnym doświadczeniem zmysłów.

·         w jego utworach obecny jest element epicki, opisowy; odświeżył epikę maksymalnym subiektywizmem lirycznym

·         w jego twórczości pojawiają się wiersze-portrety bohaterów pracy i przyszłej wojny („Maszynista Rola Piotr” i „O Józefie Berecie, mechaniku, gdzie zakończenie określało funkcję poety jako piewcy bohatera, tu: bohatera rzucającego bomby)

·         marzenia senne, dziedzina niesprawdzalnych i niewymiernych doznań, rzutuje na przezywanie realności, która nie tracąc konkretu, dzięki zastosowaniu techniki zapisu sennego, umożliwia wolność skojarzeń, objawia dramatyczność trwania

·         wiersze  powojenne wypełnia samotnicza nostalgia za krajem

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin