SWOT rozbudowany.doc

(323 KB) Pobierz
Strategiczne analiza SWOT

Analiza SWOT

 

Analiza SWOT jest najbardziej popularną metodą oceny pozycji przedsiębiorstwa (jego silnych i słabych stron) na tle szans i zagrożeń ze strony otoczenia, wspomagającą wybór najlepszej strategii działania. Stanowi ona oszacowanie w jakim stopniu zasoby firmy odpowiadają potrzebom i wymogom środowiska, w którym ona działa i konkuruje. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter rozpatrywanych grup czynników: strengths – silne strony, weaknesses - słabości, opportunities - okazje, threats – zagrożenia i jednocześnie wskazuje na kolejność ich analizowania (punktem wyjścia są atuty i słabości firmy, które bada się w odniesieniu do okazji i zagrożeń zewnętrznych). Kolejność tę można oczywiście odwrócić i badać zagrożenia oraz szanse, jakie stwarza otoczenie, w odniesieniu do silnych i słabych stron firmy. Analiza ta będzie wówczas określana jako TOWS.

 

 

Mocne Strony

(S)

Słabe Strony

(W)

Okazje

(O)

Zagrożenia

(T)


Strategiczne analiza SWOT

 

 

 

Atuty (S)

1.      Wsparcie finansowe firmy – matki.

2.      Wysoka jakość produktów oraz system jakości HACCP.

3.      Nowoczesne linie produkcyjne.

4.      Duże moce produkcyjne.

5.      Duża dostępność surowców i silne powiązania z dostawcami.

6.      Sprawny system dystrybucji.

7.      Wysokie kwalifikacje i doświad-czenie zawodowe personelu.

8.      Dobra lokalizacja

 

Słabości (W)

1.      Zbyt mały udział w rynku.

2.      Brak eksportu.

3.      Niewystarczające nakłady na promocję.

4.      Niezadowalająca znajomość marek przez konsumentów.

5.      Słaba znajomość realiów polskiego rynku przez firmę – matkę.

6.      Mniejsza głębokość asortymentu niż u liderów branży.

7.      Średniej jakości woda wykorzys-tywana do produkcji napojów.

 

Okazje (O)

1.      Rozpoczęcie eksportu na rynki wschodnie.

2.      Zwiększenie asortymentu m.in. o soki light.

3.      Rozbudowa kanałów dystrybucji.

4.      Większa świadomość walorów zdrowotnych soków wśród społeczeństwa.

5.      Moda na zdrowe
odżywianie się.

6.      Łatwość pozyskania pracowników o specjalistycznej wiedzy.

7.      Wykorzystanie badań polskich specjalistów
i firmy – matki.

Strategia SO

agresywna

 

S 1,4 O 1,3 Eksport na rynki wschodnie.

S 2,3,4,6 O1,2,3,4 Zwiększenie sprzedaży.

S 4,7 O 2,6,7 Opracowywanie nowych produktów.

S 1,6 O 2,3,4,5 Zwiększenie stopnia znajomości marek przez konsumentów.

S 6,7 O 3 Zwiększenie lojalności dystrybutorów.

S 1,7 O 6 Łatwość uzupełniania personelu, silniejszy związek pracowników z firmą.

S 4 O 1,2 Większe wykorzystanie mocy produkcyjnych.

Strategia WO

konkurencyjna

 

W 1 S 2,3,4 Zwiększenie udziału w rynku.

W 1,2 O 1,3 Wejście na nowe rynki.

W 3 O 1 Działanie na rynkach mniej wymagających pod względem nakładów na promocję.

W 6 O 2,7 Poszerzenie i pogłębienie asortymentu.

W 5 O 6 Pozyskanie specjalistów bardzo dobrze znających polski rynek i sporządzanie odpowiednich raportów dla firmy – matki.

W 3,4 O 2,3,4,5 Zwiększenie stopnia znajomości marek firmy.

W 7 O 6,7 Uzdatnianie wody wykorzystywanej do produkcji.

 

Zagrożenia (T)

1.      Stabilizacja popytu na rynku krajowym.

2.      Nasilenie się konkurencji.

3.      Spadek siły nabywczej części społeczeństwa.

4.      Duży nacisk na obniżenie ceny ze strony nabywców.

5.      Sezonowość popytu.

6.      Zmiany w strukturze sadow-nictwa po wejściu do UE, mające wpływ na ceny i dostępność surowców.

7.      Możliwość skażenia mikro-biologicznego lub innego partii produkcyjnych.

Strategia ST

konserwatywna

 

S 1,2,6 T 1,2 Czynniki umacniające pozycję firmy.

S 2, 6 T 5 Zmniejszenie wahań popytu spowodowanych sezonowością.

S 6 T 5 Przerzucenie części kosztów magazynowania na pośredników.

S 5,8 T 6 Zapewnienie firmie właściwego zaopatrzenia.

S 3,4 T 3,4 Możliwość obniżenia cen wybranych produktów.

S 2,7 T 7 Stosowanie procedur zmniejszających ryzyko skażenia produktów.

Strategia WT

defensywna

 

W 1,3,4 T 1,2 Spadek udziału w rynku.

W 1,2 T 1,3 Zmniejszenie zysków firmy.

W 5 T 3,4 Niedostosowanie oferty pod względem jakościowo – cenowym do sytuacji na rynku.

W 5 T 6 Wzrost kosztów zaopatrzenia.

 


 

Warianty strategiczne

 

strategia SO (agresywna, maxi - maxi) - która dąży do wykorzystania szans pojawiających się w otoczeniu, bazując na mocnych stronach firmy; jest to strategia silnej ekspansji rozwojowej, wchodzenia w nowe rynki, inwestowania i dalszego budowania przewagi konkurencyjnej

strategia WO (konkurencyjna, mini - maxi) - której celem jest przezwyciężenie słabości firmy (lub ich unikanie) przez wykorzystanie możliwości, jakie stwarza otoczenie. Strategię tę można realizować przez powiększenie zasobów finansowych, doskonalenie produktów, redukcję kosztów, zwiększenie wydajności, wejście w alians strategiczny itp.

strategia ST (konserwatywna, maxi - mini) - polegająca na wykorzystaniu mocnych stron firmy w celu uniknięcia lub zredukowania wpływu zagrożeń zewnętrznych. Przykładami działań składających się na tę strategię mogą być: eliminacja z rynku lub wykupienie konkurenta, wejście na nowe rynki, redukcja kosztów, skoncentrowanie się na określonych segmentach rynku oraz opracowanie własnych patentów

strategia WT (defensywna mini - mini) - która jest zorientowana na redukcję wewnętrznych słabości oraz unikanie zagrożeń ze strony otoczenia. Obejmuje one takie działania, jak: redukcja kosztów. zaprzestanie dalszych inwestycji lub zmniejszenie zdolności produkcyjnych. Firmy realizujące ze względów obiektywnych tę strategię walczą w rzeczywistości o przetrwania. Na ogół łączą się z innymi firmami, mając jako alternatywę bankructwo lub likwidację.

 


Rozbudowana strategiczna analiza SWOT/TOWS

 

 

 

Czynniki zewnętrzne

Waga

Czynniki wewnętrzne

Waga

 

Okazje (O)

1.     Rozpoczęcie eksportu na rynki wschodnie.

2.     Zwiększenie asortymentu m.in. o soki light.

3.     Rozbudowa kanałów dystrybucji.

4.     Większa świadomość walorów zdrowotnych soków wśród społeczeństwa.

5.     Moda na zdrowe odżywianie się.

6.     Łatwość pozyskania pracowników o specjalistycznej wiedzy.

7.     Wykorzystanie badań polskich specjalistów i firmy – matki.

 

 

 

0,15

 

0,20

0,20

 

 

0,10

0,10

 

0,10

 

0,15

 

Atuty (S)

1.     Wsparcie finansowe firmy – matki.

2.     Wysoka jakość produktów oraz system jakości HACCP.

3.     Nowoczesne linie produkcyjne.

4.     Duże moce produkcyjne.

5.     Duża dostępność surowców i silne powiązania z dostawcami.

6.     Sprawny system dystrybucji.

7.     Wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe załogi.

8.     Dobra lokalizacja.

 

 

 

0,15

 

0,20

0,10

0,10

 

0,10

0,20

 

0,10

0,05

 

 

Suma

1,00

Suma

1,00

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin