Wójtowicz Aleksander Dziwna proza awangardy.pdf

(125 KB) Pobierz
412298182 UNPDF
ANNALES
UNIVERSITATISMARIAECURIE-SKŁODOWSKA
LUBLIN–POLONIA
VOL.XXII
SECTIOFF
2004
ALEKSANDERWÓJTOWICZ
UMCSLublin
Dziwnaprozaawangardy?
Etrangeprosedel’avant-garde?
Polskaliteraturaawangardowaokresumi¦dzywojennegodoczekałasi¦wie-
luopracowa«ianaliz,leczchybaniewieletekstówjejpo±wi¦conychwzbudziło
tylekontrowersjico Dziwnahistoriaawangardy AdamaWa»yka. 1 Przewodnim
motywemtegoesejujestzało»enie,»ePierwszaAwangardabyłaformacj¡niejed-
nolit¡,pozbawion¡spójnegoprogramu,poszczególniza±arty±ciwchodz¡cywjej
składformułowalido±¢tradycjonalistycznepostulatyikoncepcje,wskutekcze-
goichtwórczo±¢ewoluowaławzupełnieinnymkierunkuni»nowatorskapoezja
europejskategookresu.Jakkolwiektensposóbuj¦ciaspotkałsi¦zwielomaza-
strze»eniamiiuwagami 2 ,togeneraln¡ide¦sformułowan¡przezWa»ykatrudno
zakwestionowa¢,PierwszaAwangardabowiemrzeczywi±ciestanowiłabardziej
grup¦poetóworó»norodnychtemperamentachtwórczych,wykazuj¡cychznacz-
neci¡»eniekutradycyjnymformomwypowiedzii±rodkomobrazowania,ni»
gronopisarzyrealizuj¡cychnowatorskiprogram.Jednakzdrugiejstronymo»na
1 A.Wa»yk, Dziwnahistoriaawangardy ,„Twórczo±¢”1975,nr6,7.Przedruk:A.Wa»yk,
Dziwnahistoriaawangardy ,Warszawa1976.
2 Wa»ykowizarzucanoprzedewszystkim,»e,zbytniopomniejszaj¡crol¦„Zwrotnicy”,
wyeksponowałjednocze±niewsposóbprzesadzonyznaczenie„AlmanachuNowejSztuki”oraz
zwi¡zanychzni¡poetów—StanisławaBruczaiStefanaGackiego,którzy,zdaniemautora Dziwnej
historiiawangardy ,bylibardziejnowatorscyni»poeciskupieniwokółkrakowskiegoczasopisma.
Por.Z.Bie«kowski, Dziwnaprzygoda ,„Twórczo±¢”1975,nr12i Mojakrótkapami¦¢ ,„Twórczo±¢”
1976,nr3orazA.K.Wa±kiewicz, Glosanamarginesie ,„Nurt”1977,nr6.
412298182.002.png
2 ALEKSANDERWÓJTOWICZ
powiedzie¢,»ehistoriaawangardyjestponiek¡dtakdziwnajakdziwnajestli-
teraturategookresuwPolsce;jejrozwójwpierwszychdekadachdwudziestego
wiekutozjawiskotakzło»one,»edot¡dnieustalonojeszczebudz¡cejpowszech-
n¡akceptacj¦propozycjiperiodyzacyjnej.W±ródproponowanychdatgranicznych
najcz¦±ciejpadaj¡lata1905,1918oraz1939,przyczymnajwi¦kszekontrowersje
dotycz¡dwóchpierwszych,cho¢izasadno±¢ostatniejbywałarównie»podawa-
naww¡tpliwo±¢.Podobniewygl¡dakwestiawewn¦trznejperiodyzacjiokresu
mi¦dzywojennego.Historycyliteraturyzgodnis¡codotego,»emniejwi¦cej
wpołowiedwudziestoleciaprzebiegaprzedziałdziel¡cyjenadwiefazyprzebie-
gaj¡cepodznakiemró»nychtendencjiicharakteryzuj¡cesi¦innymidominantami,
lecznatymporozumieniesi¦ko«czy;pocz¡wszyodlattrzydziestych,trwaspór
dotycz¡cywewn¦trznejcezuryepoki,któregoefektems¡propozycje,abyzada-
t¦graniczn¡uzna¢rok1928(KarolWiktorZawodzi«ski),1932(LudwikFryde
iKazimierzWyka)oraz1937(StanisławCzernik). 3 Kompromisowerozwi¡za-
nietejkwestiiproponujeJerzyKwiatkowski,któryzaokresgranicznyuznaje
lata1928–1932,stwierdzaj¡cjednocze±nie,»e„niesposób[...]oznaczy¢j¡[tj.
cezur¦]dokładn¡dat¡roczn¡”. 4
Rozbie»no±cizwi¡zanezpropozycjamiperiodyzacyjnymiwynikaj¡zdwóch
¹ródeł.Popierwsze,wspórtenwpisanychjestwielekwestiinaturymetodolo-
gicznej,jaknaprzykładzagadnienie,czyprzełomowedlaliteraturydatynale»y
ł¡czy¢zwydarzeniamihistorycznymilubpolitycznymi. 5 Podrugie,wszelkim
porz¡dkuj¡cymdziałaniomhistorycznoliterackimopórstawiasamamateriaba-
da«.PoruszonyprzezWa»ykaproblemtoniejedynykuriozalnyaspektrozwoju
3 Wszystkietepropozycjeomawiawstudiumpo±wi¦conymperiodyzacjiepokiStefanół-
kiewski,któregozdaniemzawewn¦trzn¡cezur¦epokinale»yuzna¢rok1932.Zob.S.ółkiewski,
Cezura1932 ,[w:] Kultura.Socjologia.Semiotykaliteracka ,Warszawa1979.
4 J.Kwiatkowski, Głównenurtypoezjidwudziestolecia ,[w:] Obrazliteraturypolskiej.
Literaturapolskawokresiemi¦dzywojennym ,t.2,Kraków1979,s.34.
5 Interesuj¡c¡propozycj¦rozwi¡zaniatejkwestiistanowikoncepcja,która,opieraj¡csi¦na
terminologiizaczerpni¦tejzliteraturoznawstwaanglosaskiego,d¡»ydowpisanialiteraturydwu-
dziestoleciawzakresszerokopoj¦tegomodernizmu.Wodró»nieniuodustale«Wyki,którywpracy
Modernizmpolski (1959)okre±lenietoodnosiłdolat1887–1903,wspomnianakoncepcjacezur¦
mi¦dzymodernizmemaepok¡nast¦pn¡—postmodernizmem—sytuujewlatachsze±¢dziesi¡tych.
Zbli»on¡koncepcj¦periodyzacjidwudziestowiecznejliteraturyprzynosipropozycjaJerzegowi¦-
cha,który,rezygnuj¡czwyznaczania±cisłychdatrocznychorazł¡czeniaprzełomówliterackich
zhistorycznymi,wyznaczanast¦puj¡cestadiarozwojuliteraturydwudziestegowieku:„pierwszy
[...]obejmuj¡cyprzeszłopółwiecze,pocz¡wszyoddekadypoprzedzaj¡cejdat¦roku1918do
przełomulat50.i60.;drugi—odtegoczasudoostatniejdekadyminionegowieku,itrzeci,
znanydzi±tylkozsymptomówiwci¡»dalekiodkrystalizacjiswychnajwa»niejszychobjawów”.
Zob.J.wi¦ch, Czyczekanasnowaperiodyzacjaliteraturywspółczesnej? ,[w:] Pisa¢pozarok
2000 . Studiaiszkiceliterackie ,red.A.Lam,Warszawa2002,s.41.Por.tak»eR.Nycz, J¦zyk
modernizmu ,Warszawa1997orazA.Lam, Innewidzenie.Studiaopoezjipolskiejiniemieckiej ,
Warszawa2001,s.17inast.
412298182.003.png
 
DZIWNAPROZAAWANGARDY? 3
literaturypolskiejwtymczasie,czegoprzykłademjestfakt,»epodobnyjak
wwypadkuawangardzistówparadoksalnyponiek¡dsplotprogramowegoantytra-
dycjonalizmuzfaktycznym,aczkolwiekmimowolnymtradycjonalizmem,cechuje
tak»etwórczo±¢skamandrytów.Cowi¦cej—podobneniejasno±ciwi¡»¡si¦rów-
nie»zrozwojemprozy.Badaj¡cyzagadnieniagenologicznehistorycyliteratury
twierdz¡,»ewykrystalizowaniesi¦nowegowzorcabyłoprocesemdługotrwa-
łym,obejmuj¡cymswymzasi¦giemobszarpomi¦dzy1905rokiemaschyłkiem
latdwudziestych,uprogumi¦dzywojniabowiem—jaksłuszniezauwa»aKazi-
mierzWyka—„wdziedziniepowie±ciinowelinapotykamyraczejkontynuacj¦,
ani»elidogł¦bneprzeciwstawieniesi¦wzorcowiprozyXIXstulecia”. 6 Rzeczy-
wi±ciepierwszedziesi¦ciolecietookres,gdydominacjaprozaikówdebiutuj¡cych
wepocepoprzedniej(jaknaprzykładJuliuszKaden-Bandrowski,WacławBerent
czyAndrzejStrug)lubkontynuuj¡cych—coprawda `arebours —młodopolskie
wzorce(jakStanisławIgnacyWitkiewiczczyRomanJaworski)jestbezsprzecz-
na 7 iuprawniadostwierdzenia,»enaterenieprozymamydoczynieniaz—
u»ywaj¡czwrotuArturaSandauera—„po±miertnymtryumfemMłodejPolski”. 8
Jednocze±niewprozietegookresudokonujesi¦—pocz¡tkowopowolny,zcza-
semcorazszybszy—proceskrystalizacjinowychwarto±ciijako±ciestetycznych,
któryjakkolwiekapogeumosi¡gn¡łdopierowlatachtrzydziestych,towdo±¢
wyrazistysposóbzaznaczyłsw¡obecno±¢ju»wdekadziepoprzedniej.Wszyst-
kiewspomnianepunktysporneorazniejasno±cisprawiaj¡,»ebadaczezajmuj¡-
cysi¦proz¡mi¦dzywojenn¡unikaj¡jednoznacznychklasyfikacjiiarbitralnych
rozstrzygni¦¢,poprzestaj¡czazwyczajnawyodr¦bnieniudominuj¡cychtenden-
cjiinurtów.MichałGłowi«skiskłaniasi¦kustwierdzeniu,»erozwójpowie±ci
mi¦dzywojennejodbywasi¦podznakiemrealizmu,psychologizmuigroteski 9 ,
wedługBolesławaFaronanurtrozwojugatunkuwtymczasiewyznaczonyjest
przezzagadnieniapsychoanalizyidokumentaryzmu 10 ,natomiastJerzyKwiat-
kowskistwierdza,»eoileospecyficeprozylatdwudziestychdecyduj¡poj¦cia
weryzm,eksperymentifantastyka,otylewdekadziekolejnejnast¦pujewzrost
znaczeniarealizmuspołecznegoipsychologicznego,nat¦»enietonacjipesymi-
6 K.Wyka, Literaturapolska1890–1939wkontek±cieeuropejskim ,[w:] Opotrzebiehistorii
literatury ,Warszawa1969,s.252.Por.tak»eB.Faron, Mi¦dzypsychoanaliz¡adokumentaryzmem ,
[w:] Prozaicydwudziestoleciami¦dzywojennego.Sylwetki ,red.B.Faron,Warszawa1972.
7 Omłodopolskichkorzeniachprozydwudziestoleciazob.J.Rozental, Elementypoetyki
MłodejPolskiwpowie±ciachlat1918–1928 ,[w:] OproziepolskiejXXwieku ,red.A.Hutnikiewicz,
H.Zaworska,Wrocław1971.
8 Zob.A.Sandauer, Po±miertnytryumfMłodejPolski ,„Twórczo±¢”1964,nr1.Przedruk[w:]
Pismazebrane ,t.1,Warszawa1981.
9 Zob.M.Głowi«ski, Powie±¢ ,[w:] SłownikliteraturypolskiejXXwieku ,red.A.Brodzka
iinni,Wrocław1995.
10 B.Faraon, op.cit.
412298182.004.png
 
4 ALEKSANDERWÓJTOWICZ
stycznejorazkontynuacjazainicjowanychwpoprzednimdziesi¦cioleciunurtów
ekspresjonizuj¡cych. 11
Wspólnymmianownikiemtychpropozycjijesttendencjadoeksponowania
nurtówdominuj¡cych,co,zjednejstrony,czyniobrazklarownym,zdrugiejza±,
prowadzinieuchronniedopomijaniazjawiskmniejwyra¹niezaznaczaj¡cychsw¡
obecno±¢namapieprozymi¦dzywojennej.Najbardziejbodajjaskrawymprzy-
padkiemniedostatecznejopisowo±cipowy»szychuj¦¢jestfakt,»ewzasadzienie
posługuj¡si¦oneterminem„powie±¢awangardowa”,conieoznaczabynajmniej,
»ewdwudziestoleciutakowanieistniała,przeciwnie—wła±nieonaprzyniosła
jedenzbardziejwyrazi±ciezarysowanychprojektównowoczesnejodmianygatun-
ku.Twórcamitejkoncepcjibylipoeciskupieniwokół„Zwrotnicy”i„Almanachu
NowejSztuki”,awi¦cczłonkowiePierwszejAwangardy—ugrupowaniad¡»¡-
cegodoukonstytuowanianowegomodeluliteratury. 12
ZdaniemMariiGołaszewskiejnajistotniejszeosi¡gni¦cieeuropejskiejpo-
wie±ciawangardowejpolegałonawykrystalizowaniutrzechnowatorskichod-
miangatunku:powie±ciautotematycznej,powie±cisugeruj¡cej,„»ejesttylko
powie±ci¡,tworemartystycznymmog¡cymby¢taklubinaczejrealizowanym”
orazpowie±cib¦d¡cejstrumieniem±wiadomo±ciautoralubbohatera. 13 Według
MieczysławaD¡browskiegoprocestenwPolsceprzebiegałniecoinaczej.Je-
gozdaniemwliteraturzetegookresuwyró»ni¢mo»naczteryrodzajepowie-
±ciawangardowej:analityczn¡(TadeuszBreza),groteskow¡(WitoldGombro-
wicz),d¡»¡c¡domitologizacjirzeczywisto±ci(BrunoSchulz)orazmodelczwar-
tyokre±lonyterminem„powie±¢jakogra”(MichałChoroma«ski). 14 Obiete
klasyfikacjecharakteryzuj¡powie±¢awangardow¡jakomodel,wktórymdo-
konałosi¦odej±cieodformytradycyjnejwkierunkuró»norodnychekspery-
mentówkwestionuj¡cychpodstawowewyznacznikipowie±cirealistycznej. 15 Wy-
dajesi¦,»estworzonaprzezpolskichawangardzistówodmianagatunkuwy-
kazujeznaczn epokrewie«stwoztakrozumianymnurtemnowatorskim,d¡»¡-
11 J.Kwiatkowski, Literaturadwudziestolecia ,Warszawa1990.
12 Wartozwróci¢uwag¦napewn¡płynno±¢poj¦¢izwi¡zanezni¡konsekwencje—
wieloznaczno±¢słowa„awangarda”sprzyjatemu,abyproz¦tworzon¡przezpoetówawangardowych
ochrzci¢mianem„prozyawangardowej”;problemjednakwtym,»epoeciawangardowibardziej
bywali,ni»bylitwórcamipowie±ciawangardowych sensustricto ,wzwi¡zkuzczymwydajesi¦,
i»najbardziejadekwatnymiodpowiadaj¡cymstanowifaktycznemuokre±leniemb¦dzie„proza
awangardzistów”.
13 M.Gołaszewska, Estetykaiantyestetyka ,Warszawa1984,s.49.
14 M.D¡browski, Polskaawangardaprozatorska ,Warszawa1996.
15 Wpodobnymkontek±cieewolucj¦gatunkuujmujeWłodzimierzBolecki,twórcakoncepcji
„poetyckiegomodeluprozy”,któryopisanyjestjakodalekoid¡ceprzekształcenieelementówkon-
stytuuj¡cychliteratur¦mimetyczn¡,jakiedokonałosi¦wutworachBrunonaSchulza,Witkacego,
WitoldaGombrowiczaczyAdamaCiompy.Zob.W.Bolecki, Poetyckimodelprozywdwudziesto-
leciumi¦dzywojennym ,Kraków1996,s.379.
 
DZIWNAPROZAAWANGARDY? 5
cymdoprzekształceniaprozyopartejnaukonstytuowanymwdrugiejpoło-
wiedziewi¦tnastegowiekuwzorcupoprzezdalekoid¡cealbocałkowiteza-
negowaniejegopodstawowychwyznaczników,przyczym—rzeczznamien-
na—wstrukturzeawangardowychutworówistniej¡zarównoelementy,któ-
retraktowa¢mo»najakopróbystworzenianowejjako±ci,jakicechycharak-
terystycznedlarealistycznejodmianygatunku.Antynomi¦istniej¡c¡wstruk-
turzepowie±ciawangardzistów,auwidaczniaj¡c¡si¦zwłaszczawlatachtrzy-
dziestych,zauwa»aKrystynaJakowska,któraskłonnajestusytuowa¢teutwo-
rywszerszymnurcie„powie±ciperswazyjnej” 16 ,charakteryzuj¡cejsi¦domi-
nacj¡narracjiauktorialnejoraztendencj¡doalegoriiineonaturalizmu,awi¦c
formistylówwła±ciwychdlaprozyrealistycznejodziewi¦tnastowiecznejprowe-
niencji.
Wydajesi¦jednak,»etraktowanietychutworówjakoelementuwi¦kszejca-
ło±ciprowadzidowyeksponowaniawichstrukturzetegocotradycyjne,przy
jednoczesnymobni»eniurangielementównowatorskich,stanowi¡cychoodr¦b-
no±citejprozy,atak»ezatarciupowinowactwł¡cz¡cychj¡zprzebiegaj¡cymi
podanalogicznymihasłamipróbamizreformowaniapowie±ci,podejmowanymi
przezpisarzyawangardowychnietylkowPolsce,leczrównie»wEuropie. 17
Jakkolwiekgłosykrytykipolskiejwlatachdwudziestychmog¡prowadzi¢do
konstatacji,»ewokresietympolscypisarzenietylkopozbawienibylisamo-
±wiadomo±citwórczej,lecznieposiadalitak»espójnejkoncepcjipowie±ci 18 ,to
wdziałalno±ciartystówawangardowychdostrzecmo»napróbyukonstytuowania
nowoczesnejodmianygatunku,czegoprzykładems¡postulatyJanaSturaiWit-
kacego;pierwszystworzyłkoncepcj¦powie±ciowyra¹nychreminiscencjachuna-
nimistycznych 19 ,drugiza±propagowałmocnozwi¡zanyzesw¡teori¡estetyczn¡
16 Zob.K.Jakowska, Powrótautora.Renesansnarracjiauktorialnejwpolskiejpowie±ci
mi¦dzywojennej ,Wrocław1983orazead., Mi¦dzywojennapowie±¢perswazyjna ,Warszawa1992.
17 Niejesttojedynymankamentuj¦ciazaproponowanegoprzezJakowsk¡.Naprzykład
wrozdzialezatytułowanym Powie±ciowarewolucjaawangardzistów autorka,omawiaj¡cpowie±ci
poszczególnychautorów,stwierdza,»eograniczysi¦jedyniedoichdebiutówprozatorskich,
nietłumacz¡cjednocze±niepowodówtejdecyzji.Jakkolwiekwszystkieteutwory,opatrzone
przedmowamizprogramowymipostulatamitwórców( NogiIzoldyMorgan BrunonaJasie«skiego,
KimbyłAndrzejPanik? JaluKurka)lubzawieraj¡cewyło»ony expressisverbis programartystyczny
( Psychoanalitykwpodró»y JanaBrz¦kowskiego),zostałyomówionedokładnie,towła±ciwej
wymowynabrałybypoumieszczeniuichwkontek±ciedalszejewolucjipostawyautoróworaz
ichkolejnychpowie±ci.
18 Zob.np.K.Irzykowski, Walkaotre±¢ ,Kraków1929,s.161,S.Baczy«ski, Losyromansu ,
Warszawa1927,s.150.Szerokiprzegl¡dstanowiskówczesnejkrytykiliterackiejdajeHenryk
Markiewiczwswojejpracy.H.Markiewicz, Polskieteoriepowie±ci ,s.104–138.
19 J.Stur, Ekspresjonizm ,„GazetaWieczorna”1919,nr4733,4735,4737.Przedr.[w:]A.Lam,
Polskaawangardapoetycka ,t.1,Kraków1969.
412298182.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin