Wójtowicz Aleksander Dziwna proza awangardy.pdf
(
125 KB
)
Pobierz
412298182 UNPDF
ANNALES
UNIVERSITATISMARIAECURIE-SKŁODOWSKA
LUBLIN–POLONIA
VOL.XXII
SECTIOFF
2004
ALEKSANDERWÓJTOWICZ
UMCSLublin
Dziwnaprozaawangardy?
Etrangeprosedel’avant-garde?
Polskaliteraturaawangardowaokresumi¦dzywojennegodoczekałasi¦wie-
luopracowa«ianaliz,leczchybaniewieletekstówjejpo±wi¦conychwzbudziło
tylekontrowersjico
Dziwnahistoriaawangardy
AdamaWa»yka.
1
Przewodnim
motywemtegoesejujestzało»enie,»ePierwszaAwangardabyłaformacj¡niejed-
nolit¡,pozbawion¡spójnegoprogramu,poszczególniza±arty±ciwchodz¡cywjej
składformułowalido±¢tradycjonalistycznepostulatyikoncepcje,wskutekcze-
goichtwórczo±¢ewoluowaławzupełnieinnymkierunkuni»nowatorskapoezja
europejskategookresu.Jakkolwiektensposóbuj¦ciaspotkałsi¦zwielomaza-
strze»eniamiiuwagami
2
,togeneraln¡ide¦sformułowan¡przezWa»ykatrudno
zakwestionowa¢,PierwszaAwangardabowiemrzeczywi±ciestanowiłabardziej
grup¦poetóworó»norodnychtemperamentachtwórczych,wykazuj¡cychznacz-
neci¡»eniekutradycyjnymformomwypowiedzii±rodkomobrazowania,ni»
gronopisarzyrealizuj¡cychnowatorskiprogram.Jednakzdrugiejstronymo»na
1
A.Wa»yk,
Dziwnahistoriaawangardy
,„Twórczo±¢”1975,nr6,7.Przedruk:A.Wa»yk,
Dziwnahistoriaawangardy
,Warszawa1976.
2
Wa»ykowizarzucanoprzedewszystkim,»e,zbytniopomniejszaj¡crol¦„Zwrotnicy”,
wyeksponowałjednocze±niewsposóbprzesadzonyznaczenie„AlmanachuNowejSztuki”oraz
zwi¡zanychzni¡poetów—StanisławaBruczaiStefanaGackiego,którzy,zdaniemautora
Dziwnej
historiiawangardy
,bylibardziejnowatorscyni»poeciskupieniwokółkrakowskiegoczasopisma.
Por.Z.Bie«kowski,
Dziwnaprzygoda
,„Twórczo±¢”1975,nr12i
Mojakrótkapami¦¢
,„Twórczo±¢”
1976,nr3orazA.K.Wa±kiewicz,
Glosanamarginesie
,„Nurt”1977,nr6.
2
ALEKSANDERWÓJTOWICZ
powiedzie¢,»ehistoriaawangardyjestponiek¡dtakdziwnajakdziwnajestli-
teraturategookresuwPolsce;jejrozwójwpierwszychdekadachdwudziestego
wiekutozjawiskotakzło»one,»edot¡dnieustalonojeszczebudz¡cejpowszech-
n¡akceptacj¦propozycjiperiodyzacyjnej.W±ródproponowanychdatgranicznych
najcz¦±ciejpadaj¡lata1905,1918oraz1939,przyczymnajwi¦kszekontrowersje
dotycz¡dwóchpierwszych,cho¢izasadno±¢ostatniejbywałarównie»podawa-
naww¡tpliwo±¢.Podobniewygl¡dakwestiawewn¦trznejperiodyzacjiokresu
mi¦dzywojennego.Historycyliteraturyzgodnis¡codotego,»emniejwi¦cej
wpołowiedwudziestoleciaprzebiegaprzedziałdziel¡cyjenadwiefazyprzebie-
gaj¡cepodznakiemró»nychtendencjiicharakteryzuj¡cesi¦innymidominantami,
lecznatymporozumieniesi¦ko«czy;pocz¡wszyodlattrzydziestych,trwaspór
dotycz¡cywewn¦trznejcezuryepoki,któregoefektems¡propozycje,abyzada-
t¦graniczn¡uzna¢rok1928(KarolWiktorZawodzi«ski),1932(LudwikFryde
iKazimierzWyka)oraz1937(StanisławCzernik).
3
Kompromisowerozwi¡za-
nietejkwestiiproponujeJerzyKwiatkowski,któryzaokresgranicznyuznaje
lata1928–1932,stwierdzaj¡cjednocze±nie,»e„niesposób[...]oznaczy¢j¡[tj.
cezur¦]dokładn¡dat¡roczn¡”.
4
Rozbie»no±cizwi¡zanezpropozycjamiperiodyzacyjnymiwynikaj¡zdwóch
¹ródeł.Popierwsze,wspórtenwpisanychjestwielekwestiinaturymetodolo-
gicznej,jaknaprzykładzagadnienie,czyprzełomowedlaliteraturydatynale»y
ł¡czy¢zwydarzeniamihistorycznymilubpolitycznymi.
5
Podrugie,wszelkim
porz¡dkuj¡cymdziałaniomhistorycznoliterackimopórstawiasamamateriaba-
da«.PoruszonyprzezWa»ykaproblemtoniejedynykuriozalnyaspektrozwoju
3
Wszystkietepropozycjeomawiawstudiumpo±wi¦conymperiodyzacjiepokiStefanół-
kiewski,któregozdaniemzawewn¦trzn¡cezur¦epokinale»yuzna¢rok1932.Zob.S.ółkiewski,
Cezura1932
,[w:]
Kultura.Socjologia.Semiotykaliteracka
,Warszawa1979.
4
J.Kwiatkowski,
Głównenurtypoezjidwudziestolecia
,[w:]
Obrazliteraturypolskiej.
Literaturapolskawokresiemi¦dzywojennym
,t.2,Kraków1979,s.34.
5
Interesuj¡c¡propozycj¦rozwi¡zaniatejkwestiistanowikoncepcja,która,opieraj¡csi¦na
terminologiizaczerpni¦tejzliteraturoznawstwaanglosaskiego,d¡»ydowpisanialiteraturydwu-
dziestoleciawzakresszerokopoj¦tegomodernizmu.Wodró»nieniuodustale«Wyki,którywpracy
Modernizmpolski
(1959)okre±lenietoodnosiłdolat1887–1903,wspomnianakoncepcjacezur¦
mi¦dzymodernizmemaepok¡nast¦pn¡—postmodernizmem—sytuujewlatachsze±¢dziesi¡tych.
Zbli»on¡koncepcj¦periodyzacjidwudziestowiecznejliteraturyprzynosipropozycjaJerzegowi¦-
cha,który,rezygnuj¡czwyznaczania±cisłychdatrocznychorazł¡czeniaprzełomówliterackich
zhistorycznymi,wyznaczanast¦puj¡cestadiarozwojuliteraturydwudziestegowieku:„pierwszy
[...]obejmuj¡cyprzeszłopółwiecze,pocz¡wszyoddekadypoprzedzaj¡cejdat¦roku1918do
przełomulat50.i60.;drugi—odtegoczasudoostatniejdekadyminionegowieku,itrzeci,
znanydzi±tylkozsymptomówiwci¡»dalekiodkrystalizacjiswychnajwa»niejszychobjawów”.
Zob.J.wi¦ch,
Czyczekanasnowaperiodyzacjaliteraturywspółczesnej?
,[w:]
Pisa¢pozarok
2000
.
Studiaiszkiceliterackie
,red.A.Lam,Warszawa2002,s.41.Por.tak»eR.Nycz,
J¦zyk
modernizmu
,Warszawa1997orazA.Lam,
Innewidzenie.Studiaopoezjipolskiejiniemieckiej
,
Warszawa2001,s.17inast.
DZIWNAPROZAAWANGARDY?
3
literaturypolskiejwtymczasie,czegoprzykłademjestfakt,»epodobnyjak
wwypadkuawangardzistówparadoksalnyponiek¡dsplotprogramowegoantytra-
dycjonalizmuzfaktycznym,aczkolwiekmimowolnymtradycjonalizmem,cechuje
tak»etwórczo±¢skamandrytów.Cowi¦cej—podobneniejasno±ciwi¡»¡si¦rów-
nie»zrozwojemprozy.Badaj¡cyzagadnieniagenologicznehistorycyliteratury
twierdz¡,»ewykrystalizowaniesi¦nowegowzorcabyłoprocesemdługotrwa-
łym,obejmuj¡cymswymzasi¦giemobszarpomi¦dzy1905rokiemaschyłkiem
latdwudziestych,uprogumi¦dzywojniabowiem—jaksłuszniezauwa»aKazi-
mierzWyka—„wdziedziniepowie±ciinowelinapotykamyraczejkontynuacj¦,
ani»elidogł¦bneprzeciwstawieniesi¦wzorcowiprozyXIXstulecia”.
6
Rzeczy-
wi±ciepierwszedziesi¦ciolecietookres,gdydominacjaprozaikówdebiutuj¡cych
wepocepoprzedniej(jaknaprzykładJuliuszKaden-Bandrowski,WacławBerent
czyAndrzejStrug)lubkontynuuj¡cych—coprawda
`arebours
—młodopolskie
wzorce(jakStanisławIgnacyWitkiewiczczyRomanJaworski)jestbezsprzecz-
na
7
iuprawniadostwierdzenia,»enaterenieprozymamydoczynieniaz—
u»ywaj¡czwrotuArturaSandauera—„po±miertnymtryumfemMłodejPolski”.
8
Jednocze±niewprozietegookresudokonujesi¦—pocz¡tkowopowolny,zcza-
semcorazszybszy—proceskrystalizacjinowychwarto±ciijako±ciestetycznych,
któryjakkolwiekapogeumosi¡gn¡łdopierowlatachtrzydziestych,towdo±¢
wyrazistysposóbzaznaczyłsw¡obecno±¢ju»wdekadziepoprzedniej.Wszyst-
kiewspomnianepunktysporneorazniejasno±cisprawiaj¡,»ebadaczezajmuj¡-
cysi¦proz¡mi¦dzywojenn¡unikaj¡jednoznacznychklasyfikacjiiarbitralnych
rozstrzygni¦¢,poprzestaj¡czazwyczajnawyodr¦bnieniudominuj¡cychtenden-
cjiinurtów.MichałGłowi«skiskłaniasi¦kustwierdzeniu,»erozwójpowie±ci
mi¦dzywojennejodbywasi¦podznakiemrealizmu,psychologizmuigroteski
9
,
wedługBolesławaFaronanurtrozwojugatunkuwtymczasiewyznaczonyjest
przezzagadnieniapsychoanalizyidokumentaryzmu
10
,natomiastJerzyKwiat-
kowskistwierdza,»eoileospecyficeprozylatdwudziestychdecyduj¡poj¦cia
weryzm,eksperymentifantastyka,otylewdekadziekolejnejnast¦pujewzrost
znaczeniarealizmuspołecznegoipsychologicznego,nat¦»enietonacjipesymi-
6
K.Wyka,
Literaturapolska1890–1939wkontek±cieeuropejskim
,[w:]
Opotrzebiehistorii
literatury
,Warszawa1969,s.252.Por.tak»eB.Faron,
Mi¦dzypsychoanaliz¡adokumentaryzmem
,
[w:]
Prozaicydwudziestoleciami¦dzywojennego.Sylwetki
,red.B.Faron,Warszawa1972.
7
Omłodopolskichkorzeniachprozydwudziestoleciazob.J.Rozental,
Elementypoetyki
MłodejPolskiwpowie±ciachlat1918–1928
,[w:]
OproziepolskiejXXwieku
,red.A.Hutnikiewicz,
H.Zaworska,Wrocław1971.
8
Zob.A.Sandauer,
Po±miertnytryumfMłodejPolski
,„Twórczo±¢”1964,nr1.Przedruk[w:]
Pismazebrane
,t.1,Warszawa1981.
9
Zob.M.Głowi«ski,
Powie±¢
,[w:]
SłownikliteraturypolskiejXXwieku
,red.A.Brodzka
iinni,Wrocław1995.
10
B.Faraon,
op.cit.
4
ALEKSANDERWÓJTOWICZ
stycznejorazkontynuacjazainicjowanychwpoprzednimdziesi¦cioleciunurtów
ekspresjonizuj¡cych.
11
Wspólnymmianownikiemtychpropozycjijesttendencjadoeksponowania
nurtówdominuj¡cych,co,zjednejstrony,czyniobrazklarownym,zdrugiejza±,
prowadzinieuchronniedopomijaniazjawiskmniejwyra¹niezaznaczaj¡cychsw¡
obecno±¢namapieprozymi¦dzywojennej.Najbardziejbodajjaskrawymprzy-
padkiemniedostatecznejopisowo±cipowy»szychuj¦¢jestfakt,»ewzasadzienie
posługuj¡si¦oneterminem„powie±¢awangardowa”,conieoznaczabynajmniej,
»ewdwudziestoleciutakowanieistniała,przeciwnie—wła±nieonaprzyniosła
jedenzbardziejwyrazi±ciezarysowanychprojektównowoczesnejodmianygatun-
ku.Twórcamitejkoncepcjibylipoeciskupieniwokół„Zwrotnicy”i„Almanachu
NowejSztuki”,awi¦cczłonkowiePierwszejAwangardy—ugrupowaniad¡»¡-
cegodoukonstytuowanianowegomodeluliteratury.
12
ZdaniemMariiGołaszewskiejnajistotniejszeosi¡gni¦cieeuropejskiejpo-
wie±ciawangardowejpolegałonawykrystalizowaniutrzechnowatorskichod-
miangatunku:powie±ciautotematycznej,powie±cisugeruj¡cej,„»ejesttylko
powie±ci¡,tworemartystycznymmog¡cymby¢taklubinaczejrealizowanym”
orazpowie±cib¦d¡cejstrumieniem±wiadomo±ciautoralubbohatera.
13
Według
MieczysławaD¡browskiegoprocestenwPolsceprzebiegałniecoinaczej.Je-
gozdaniemwliteraturzetegookresuwyró»ni¢mo»naczteryrodzajepowie-
±ciawangardowej:analityczn¡(TadeuszBreza),groteskow¡(WitoldGombro-
wicz),d¡»¡c¡domitologizacjirzeczywisto±ci(BrunoSchulz)orazmodelczwar-
tyokre±lonyterminem„powie±¢jakogra”(MichałChoroma«ski).
14
Obiete
klasyfikacjecharakteryzuj¡powie±¢awangardow¡jakomodel,wktórymdo-
konałosi¦odej±cieodformytradycyjnejwkierunkuró»norodnychekspery-
mentówkwestionuj¡cychpodstawowewyznacznikipowie±cirealistycznej.
15
Wy-
dajesi¦,»estworzonaprzezpolskichawangardzistówodmianagatunkuwy-
kazujeznaczn
epokrewie«stwoztakrozumianymnurtemnowatorskim,d¡»¡-
11
J.Kwiatkowski,
Literaturadwudziestolecia
,Warszawa1990.
12
Wartozwróci¢uwag¦napewn¡płynno±¢poj¦¢izwi¡zanezni¡konsekwencje—
wieloznaczno±¢słowa„awangarda”sprzyjatemu,abyproz¦tworzon¡przezpoetówawangardowych
ochrzci¢mianem„prozyawangardowej”;problemjednakwtym,»epoeciawangardowibardziej
bywali,ni»bylitwórcamipowie±ciawangardowych
sensustricto
,wzwi¡zkuzczymwydajesi¦,
i»najbardziejadekwatnymiodpowiadaj¡cymstanowifaktycznemuokre±leniemb¦dzie„proza
awangardzistów”.
13
M.Gołaszewska,
Estetykaiantyestetyka
,Warszawa1984,s.49.
14
M.D¡browski,
Polskaawangardaprozatorska
,Warszawa1996.
15
Wpodobnymkontek±cieewolucj¦gatunkuujmujeWłodzimierzBolecki,twórcakoncepcji
„poetyckiegomodeluprozy”,któryopisanyjestjakodalekoid¡ceprzekształcenieelementówkon-
stytuuj¡cychliteratur¦mimetyczn¡,jakiedokonałosi¦wutworachBrunonaSchulza,Witkacego,
WitoldaGombrowiczaczyAdamaCiompy.Zob.W.Bolecki,
Poetyckimodelprozywdwudziesto-
leciumi¦dzywojennym
,Kraków1996,s.379.
DZIWNAPROZAAWANGARDY?
5
cymdoprzekształceniaprozyopartejnaukonstytuowanymwdrugiejpoło-
wiedziewi¦tnastegowiekuwzorcupoprzezdalekoid¡cealbocałkowiteza-
negowaniejegopodstawowychwyznaczników,przyczym—rzeczznamien-
na—wstrukturzeawangardowychutworówistniej¡zarównoelementy,któ-
retraktowa¢mo»najakopróbystworzenianowejjako±ci,jakicechycharak-
terystycznedlarealistycznejodmianygatunku.Antynomi¦istniej¡c¡wstruk-
turzepowie±ciawangardzistów,auwidaczniaj¡c¡si¦zwłaszczawlatachtrzy-
dziestych,zauwa»aKrystynaJakowska,któraskłonnajestusytuowa¢teutwo-
rywszerszymnurcie„powie±ciperswazyjnej”
16
,charakteryzuj¡cejsi¦domi-
nacj¡narracjiauktorialnejoraztendencj¡doalegoriiineonaturalizmu,awi¦c
formistylówwła±ciwychdlaprozyrealistycznejodziewi¦tnastowiecznejprowe-
niencji.
Wydajesi¦jednak,»etraktowanietychutworówjakoelementuwi¦kszejca-
ło±ciprowadzidowyeksponowaniawichstrukturzetegocotradycyjne,przy
jednoczesnymobni»eniurangielementównowatorskich,stanowi¡cychoodr¦b-
no±citejprozy,atak»ezatarciupowinowactwł¡cz¡cychj¡zprzebiegaj¡cymi
podanalogicznymihasłamipróbamizreformowaniapowie±ci,podejmowanymi
przezpisarzyawangardowychnietylkowPolsce,leczrównie»wEuropie.
17
Jakkolwiekgłosykrytykipolskiejwlatachdwudziestychmog¡prowadzi¢do
konstatacji,»ewokresietympolscypisarzenietylkopozbawienibylisamo-
±wiadomo±citwórczej,lecznieposiadalitak»espójnejkoncepcjipowie±ci
18
,to
wdziałalno±ciartystówawangardowychdostrzecmo»napróbyukonstytuowania
nowoczesnejodmianygatunku,czegoprzykładems¡postulatyJanaSturaiWit-
kacego;pierwszystworzyłkoncepcj¦powie±ciowyra¹nychreminiscencjachuna-
nimistycznych
19
,drugiza±propagowałmocnozwi¡zanyzesw¡teori¡estetyczn¡
16
Zob.K.Jakowska,
Powrótautora.Renesansnarracjiauktorialnejwpolskiejpowie±ci
mi¦dzywojennej
,Wrocław1983orazead.,
Mi¦dzywojennapowie±¢perswazyjna
,Warszawa1992.
17
Niejesttojedynymankamentuj¦ciazaproponowanegoprzezJakowsk¡.Naprzykład
wrozdzialezatytułowanym
Powie±ciowarewolucjaawangardzistów
autorka,omawiaj¡cpowie±ci
poszczególnychautorów,stwierdza,»eograniczysi¦jedyniedoichdebiutówprozatorskich,
nietłumacz¡cjednocze±niepowodówtejdecyzji.Jakkolwiekwszystkieteutwory,opatrzone
przedmowamizprogramowymipostulatamitwórców(
NogiIzoldyMorgan
BrunonaJasie«skiego,
KimbyłAndrzejPanik?
JaluKurka)lubzawieraj¡cewyło»ony
expressisverbis
programartystyczny
(
Psychoanalitykwpodró»y
JanaBrz¦kowskiego),zostałyomówionedokładnie,towła±ciwej
wymowynabrałybypoumieszczeniuichwkontek±ciedalszejewolucjipostawyautoróworaz
ichkolejnychpowie±ci.
18
Zob.np.K.Irzykowski,
Walkaotre±¢
,Kraków1929,s.161,S.Baczy«ski,
Losyromansu
,
Warszawa1927,s.150.Szerokiprzegl¡dstanowiskówczesnejkrytykiliterackiejdajeHenryk
Markiewiczwswojejpracy.H.Markiewicz,
Polskieteoriepowie±ci
,s.104–138.
19
J.Stur,
Ekspresjonizm
,„GazetaWieczorna”1919,nr4733,4735,4737.Przedr.[w:]A.Lam,
Polskaawangardapoetycka
,t.1,Kraków1969.
Plik z chomika:
jrachuba
Inne pliki z tego folderu:
Czapliński_P_Zamieszkać_w_krajobrazie.pdf
(2580 KB)
Czapliński_P_Zagłada_jako_wyzwanie.pdf
(348 KB)
Błoński_J_Biedni_Polacy_patrzą_na.pdf
(20354 KB)
Nalewajk Czas próby Polski esej.pdf
(7622 KB)
Czapliński Śliwiński Lekcja starych mistrzów.pdf
(7322 KB)
Inne foldery tego chomika:
1. Romantyzm
1. Starożytność
2. Pozytywizm i Młoda Polska
2. Średniowiecze
20lecie międzywojenne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin