promotor_artykul_2008_11_22666.pdf

(355 KB) Pobierz
str_28_29_30.indd
Bezpieczeństwo
Po co nam BBS 1 ?
Przecież system bezpieczeństwa
mamy zadowalający
Rozpocznijmy od analogii, w której porównamy bezpieczeństwo na drogach z bezpieczeństwem
w środowisku przemysłowym.
Dave Stanley
Od 11 lat licencjo-
nowany konsultant
w zakresie bezpieczeń-
stwa behawioralnego
w globalnej korporacji
motoryzacyjnej; wdraża
i zarządza procesami
w ponad 60 zakła-
dach produkcyjnych
w Europie, Ameryce
Północnej i Południowej,
Afryce, Indiach, Azji
oraz Australii. Wcześniej
pracował jako inżynier
w działach produkcji,
utrzymania ruchu, pras
siłowych, miernictwie
oraz na statkach
marynarki wojennej,
a także jako kwalifi ko-
wany tokarz i monter.
Tłumaczenie
i współpraca w Polsce:
www.preventica.pl
na drodze oraz w miejscu pracy angażują
podobne elementy. Dlatego omówienie zasad BHP
w takim zestawieniu prawdopodobnie przybliży
wszystkim czytelnikom cele stawiane designerom
oraz inżynierom z dziedziny motoryzacyjnej, jak rów-
nież specjalistom ds. BHP i konstruktorom maszyn.
Bo przecież w jednym i w drugim przypadku chodzi
o możliwość wczesnego rozpoznania potencjalnego
ryzyka i zadziałania, zanim dojdzie do zdarzenia.
Drogówka lub straż miejska wzmacniają te normy,
egzekwując ich stosowanie – czasami skutecznie,
czasami nie. W miejscu pracy również obowiązują
określone reguły, np. dotyczące stosowania ochron
indywidualnych, prędkości poruszania się wózkiem
widłowym i wiele innych. I tu wzmocnienie tych
reguł, inaczej przekonanie do ich stosowania, jest
zadaniem kierowników – wykonanym czasami
skutecznie, czasami nie.
Z ACHOWANIE I UMIEJĘTNOŚCI
Kierowca powinien rozumieć, że warunki na drodze
zmieniają się w zależności od pory roku, dnia czy
nawet z sekundy na sekundę i w związku z tym
zmieniają się zagrożenia na drodze. Kierowca
powinien również zmieniać swoje zachowania
w zależności od sytuacji.
Na utrzymanie dobrej infrastruktury oraz po-
rządku panującego na drodze przeznacza się duże
sumy pieniędzy… ale to nie zapewnia bezpiecznej
jazdy kierowcy. Prawdopodobnie rozbijemy się, je-
żeli będziemy notorycznie przekraczać dozwolone
prędkości, nie biorąc pod uwagę natężenia ruchu,
widoczności czy warunków atmosferycznych. Nie
zatrzymamy szybko pojazdu na lodzie, nawet
jeżeli mamy świetne hamulce. Oprócz dobrze
utrzymanych dróg i mądrze ustanowionych prze-
pisów potrzebujemy czegoś więcej. Potrzebujemy
kierowców, którzy dostrzegają zagrożenia na drodze
i dostosowują do nich jazdę. W zakładzie pracy
mamy podobną sytuację: same bezpieczne warunki
techniczne i przestrzeganie reguł nie zapewnią nam
w 100% uniknięcia wypadków.
W większości państw wymagane jest, aby kierowca
przeszedł przeszkolenie i osiągnął minimalne umie-
jętności do kierowania pojazdem, co następnie jest
egzaminowane. Pomimo posiadania tych zdobytych
umiejętności i treningów zachowania kierowcy nadal
W ARUNKI FIZYCZNE
Podczas prowadzenia samochodu chcemy, aby
nasz pojazd miał sprawne hamulce, precyzyjny
układ kierowniczy, odpowiednio ustawione oświe-
tlenie itd. Chcielibyśmy również, aby drogi spełniały
określone wymagania: nawierzchnia była bez dziur,
o odpowiedniej przyczepności, aby znajdowały się
na niej znaki ostrzegające o zagrożeniach, widocz-
ne pasy ruchu, sygnalizacja świetlna, przejścia dla
pieszych i tym podobne. Nad tym, żeby spełnić
te oczekiwania, pracują mechanicy, którzy dbają
o przygotowanie samochodu, oraz inżynierowie,
którzy projektują i budują drogi. W zakładach pracy
również musimy zapewnić odpowiednie warunki
fi zyczne, m.in. bieżące zabezpieczenie zagrożeń,
odpowiedni stan maszyn, układ hali czy stanowisk
pracy, który zapewnia odizolowanie ludzi od za-
grożeń, a jednocześnie zezwala im na bezpieczny
dostęp do nich. Dbają o to służby utrzymania ruchu,
inżynierowie procesu i inne działy.
1
Proces obserwacji
zachowań.
Z ARÓWNO NA DRODZE , JAK I W PRACY
MUSZĄ OBOWIĄZYWAĆ PEWNE REGUŁY
Na drogach obowiązują ograniczenia prędkości,
prawa pierwszeństwa przejazdu, zasady sygnalizacji
świetlnej, limity zawartości alkoholu we krwi dla kie-
rowców, reguły i zakazy dotyczące parkowania itd.
28 Promotor 11/08
Obserwacja zachowań
N asze oczekiwania dotyczące bezpieczeństwa
61125109.028.png 61125109.029.png 61125109.030.png 61125109.031.png 61125109.001.png 61125109.002.png 61125109.003.png 61125109.004.png 61125109.005.png
Bezpieczeństwo
odgrywają ogromną rolę w 85-95% wypadków dro-
gowych. Wiemy również, że kierowcy, którzy przeszli
dodatkowe szkolenia, mają znacząco niższe prawdo-
podobieństwo spowodowania wypadku. Takie dodat-
kowe szkolenia dotyczą m.in. tzw. jazdy defensywnej,
która polega na rozpoznaniu potencjalnego ryzyka
i zadziałaniu, zanim doprowadzi to do zdarzenia (czyli
uniknięciu potrzeby reagowania na sytuację niebez-
pieczną). Pomimo bardzo wysokiej efektywności ta-
kich szkoleń w redukcji wypadkowości nie inwestuje
się w doskonalenie umiejętności indywidualnych
kierowców, a za to kładzie się nacisk na społeczne
kampanie reklamowe pod hasłem „piłeś – nie jedź”
lub „jedź ostrożnie”.
W środowisku pracy, po szkoleniu wstępnym
i instruktażu stanowiskowym nawet nie sprawdza
się praktycznych umiejętności oraz świadomości
pracownika dotyczących zagrożeń. W wersji mi-
nimum szkolenie ogranicza się do krótkich infor-
macji: „załączasz maszynę w ten sposób; ładujesz
maszynę w ten sposób; wyłączasz w ten sposób;
jeśli będziesz miał jakiś problem, przyjdź do mnie;
bądź ostrożny”.
Tradycyjne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa,
nawet te prowadzone sumiennie przez kilka godzin
w terenie, zazwyczaj ograniczają się do wyjaśniania
zasad, procedur bezpieczeństwa, stosowania środ-
ków ochrony indywidualnej, procesów postępowa-
nia z niebezpiecznymi substancjami itp. Szkolenia
te są niezwykle istotne, lecz niestety często nie
nauczą operatora, jak identyfi kować narażenia
w jego codziennej pracy lub jak alternatywnie się
zachować, aby uniknąć ryzyka.
• podnoszenie ciężaru bez uginania nóg w ko-
lanach (zawsze tak robiłem, nigdy nie miałem
problemu z plecami),
• wkładanie detali wraz z palcami pomiędzy
zaciskające się szczęki (przecież fotobariera
zatrzyma ruch maszyny),
• prowadzenie pojazdu w stanie bardzo dużego
zmęczenia (jestem doświadczonym i ostrożnym
kierowcą),
• niepatrzenie na dłonie podczas wyciągania
ostrych części z pojemnika (muszę pracować
szybciej, żeby wyrobić limit) oraz inne sytuacje
z codziennych czynności, w których bagatelizu-
jemy ryzyko utraty zdrowia.
Nawet jeżeli zdarzy się szkolenie, które szczegó-
łowo dotyczy np. podnoszenia ciężarów czy manu-
alnych operacji, to rzadko jest ono kontynuowane
przez trenera, który praktycznie i w systematyczny
sposób upewni się, czy pracownicy zrozumieli
te zasady i je stosują. Zazwyczaj nie przeznacza
się czasu na identyfi kację, czy istnieją fi zyczne,
społeczne, kulturowe lub intelektualne bariery,
które blokują przykładowego operatora przed za-
stosowaniem bezpiecznych zachowań.
Szkolenia są niezwykle ważne, jednakże nigdy
nie przygotują pracownika na wszystkie możli-
we sytuacje w jego codziennej pracy. Podobnie
jest z prowadzeniem formalnego coachingu dla
wszystkich potrzebnych teoretycznych umiejętności
i możliwych scenariuszy.
Podsumujmy dotychczasowe rozważania: warun-
ki fi zyczne i środowisko pracy są ciągle udoskona-
lane; kierownictwo zaczyna rozumieć swoją rolę
we wzmacnianiu procedur i reguł; szkoli pracowni-
ków w zakresie zagrożeń w miejscu pracy. Pomimo
tych inicjatyw pracownicy nadal podejmują ryzyko
z przeróżnych powodów, które zazwyczaj są baga-
telizowane lub zupełnie niezbadane.
C ODZIENNE ZAGROŻENIE
Mało kto zdaje sobie sprawę, że na utratę zdrowia
jesteśmy narażeni podczas wykonywania typowych
zawodowych czynności, do których należą:
www.promotor.elamed.pl 29
61125109.006.png 61125109.007.png 61125109.008.png 61125109.009.png 61125109.010.png 61125109.011.png 61125109.012.png 61125109.013.png 61125109.014.png 61125109.015.png
Bezpieczeństwo
M IEJSCE DLA BBS
Każdy, kto ma doświadczenie w prowadzeniu lub
analizie postępowań powypadkowych, zetknął
się wielokrotnie z „głupimi błędami , które przy-
czyniły się do poważnych wypadków. Te błędy
można de facto zdefi niować, następnie zrozumieć,
a w przyszłości zaobserwować je i zlikwidować. Jest
niezwykle istotne, aby uzmysłowić sobie, że każdy
z nas podejmuje ryzyko, czasami wiele razy w cią-
gu godziny. Podejmujemy ryzyko z wielu powodów,
zazwyczaj dlatego, że z własnego doświadczenia
wiemy, iż zachowanie ryzykowne nie zawsze pro-
wadzi do wypadku. To podejmowanie ryzyka bez
natychmiastowych konsekwencji w postaci urazu
czy wypadku wzmacnia naszą wiarę w to, że „mi się
to nie zdarzy”. Dodatkowo, zachowanie ryzykowne
niesie ze sobą zazwyczaj krótkoterminową korzyść,
np. zaoszczędzenie kilku sekund. Wydawać by się
mogło, że kilka sekund to mała i nieistotna rzecz,
lecz ewentualne negatywne konsekwencje o wiele
słabiej na nas oddziałują aniżeli pewna, przewidywal-
na i natychmiastowa korzyść. Istotne dla nas jest,
że zmniejszenie liczby zagrożeń, na które narażają
się pracownicy dla uzyskania szybkich, łatwych
korzyści, przyniesie redukcję wypadków. Efektywny
BBS defi niuje zagrożenia w miejscu pracy w postaci
krytycznych zachowań. Następnie prowadzi się pro-
ces obserwacji zdefi niowanych zachowań (zazwyczaj
przez osoby najbardziej narażone, czyli pracowników
liniowych). Obserwatorzy przechodzą wcześniej
specjalistyczne przeszkolenie, które pomoże im zro-
zumieć krytyczne zachowania, radzić sobie z oporem
wobec procesu, zapisywać dane itp.
Obserwator powinien posiadać i rozwijać określone
umiejętności interpersonalne oraz chęć zaangażowa-
nia. Podjęcie takiego wyzwania przynosi mu ogromną
osobistą satysfakcję, zrozumienie i entuzjazm dla
procesu obserwacji na bardzo długi czas.
Bezpieczne warunki
techniczne i przestrze-
ganie reguł nie zapewnią
nam w 100% uniknięcia
wypadków.
bezpieczne (czy praca w bezpieczny sposób była
trudna lub zupełnie niemożliwa do wykonania pod
kątem presji kulturowej, czynników osobistych,
usterek technicznych itp.),
• przedyskutowanie możliwych rozwiązań; rozwiąza-
niem może być prosta zmiana zachowania (włóż
okulary do kieszeni po ich ściągnięciu, tak aby ich
nie zapomnieć po odejściu od stanowiska), jak
również sugestia dotycząca usprawnienia technicz-
nego lub systemowego; a rozwiązanie może ułatwić
samo wykonywanie pracy (układaj gotowe ele-
menty do kontenera tak, aby nie zginać pleców),
• obserwator powinien zapisać wszystkie dane wraz
ze spostrzeżeniami i wynikami rozmowy z pracow-
nikiem dla dalszego planowania działań.
Kolejnym użytecznym elementem procesu BBS
jest szkolenie pracowników liniowych oraz kierowni-
ków w zakresie podstawowych powiązań między po-
dejmowanym ryzykiem a potencjałem wystąpienia
wypadków. Prowadzi się również bardziej zaawan-
sowane szkolenia w zakresie analizy zachowań,
przyczyn podejmowania ryzyka oraz zmian, jakie
należy podjąć, aby zmniejszać prawdopodobieństwo
zachowań ryzykownych.
Oprócz wymienionych powyżej zalet procesu
BBS istnieje szereg niemierzalnych, acz ważnych
korzyści z jego stosowania: podniesione morale,
prawdziwe zaangażowanie pracowników liniowych,
udoskonalenie kanałów komunikacji pomiędzy pra-
cownikami liniowymi a ich bezpośrednim kierownic-
twem, bardziej skuteczne procedury i wzmocnienie
ich stosowania (lecz mniej dotkliwych kar) itp.
Podsumowując, dobry proces BBS nie powinien
być postrzegany jako kolejne restrykcje czy proce-
dury w zakresie BHP, lecz jako metoda, która wspie-
ra nas na drodze do bezpiecznej pracy. Zasady
BBS mają wszechstronne zastosowanie – można
z powodzeniem korzystać z nich w wielu dziedzi-
nach życia: narciarstwa, wspinaczki skałkowej,
jazdy samochodem, branż ciężkich, lekkich itd.
R OLA OBSERWATORA
Obejmuje kilka różnych etapów:
• rozpoznanie zachowań, które w potencjalnie
ryzykownej sytuacji są wykonywane w sposób
bezpieczny,
• rozpoznanie zachowań, które są wykonywane
w sposób ryzykowny,
• przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem na te-
mat zaobserwowanych zachowań; omówienie
w kilku szczegółach zachowań bezpiecznych dla
ich uznania oraz wzmocnienia (skuteczny feedback
i wzmocnienie dla pożądanego zachowania są nie-
zwykle istotne, należy jednak podkreślić, iż nie
ma to przybrać formy żenującej, pustej pochwały),
• każde narażenie jest przedmiotem dwustronnej
rozmowy,
• odkrycie, dlaczego pracownik podjął ryzyko, oraz
identyfikacja barier blokujących zachowanie
Dave Stanley będzie jednym z prelegentów mar-
cowych warsztatów „Kultura bezpieczeństwa”,
organizowanych przez firmę Preventica oraz
redakcję „Promotora”.
30 Promotor 11/08
61125109.016.png 61125109.017.png 61125109.018.png 61125109.019.png 61125109.020.png 61125109.021.png 61125109.022.png 61125109.023.png 61125109.024.png 61125109.025.png 61125109.026.png 61125109.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin