strategia bezp. narod. FR do 2020r. opracowanie.pdf

(296 KB) Pobierz
433475721 UNPDF
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA
NARODOWEGO FEDERACJI
ROSYJSKIEJ DO 2020 ROKU 1
W warunkach globalizacji procesów roz-
woju światowego oraz międzynarodowych
stosunków politycznych i ekonomicznych,
stwarzających nowe zagrożenia i ryzyka dla
rozwoju jednostki i państwa, Rosja jako gwa-
rant pomyślnego rozwoju narodowego prze-
chodzi do nowej polityki państwowej w dzie-
dzinie bezpieczeństwa narodowego.
2. Głównymi kierunkami zapewnienia bez-
pieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej
są strategiczne priorytety narodowe, które
wyznaczają zadania najważniejszych przemian
społecznych, politycznych i ekonomicznych
w celu stworzenia bezpiecznych warunków
do realizacji konstytucyjnych praw i wolności
obywateli Federacji Rosyjskiej, trwałego roz-
woju kraju, zachowania integralności teryto-
rialnej i suwerenności państwa. [...]
5. Główne zadanie niniejszej Strategii po-
lega na stworzeniu i utrzymaniu przez siły
zapewnienia bezpieczeństwa narodowego
wewnętrznych i zewnętrznych warunków
sprzyjających realizacji strategicznych priory-
tetów narodowych. [...]
7. Siły i środki zapewnienia bezpieczeń-
stwa narodowego koncentrują swoje wysiłki
i zasoby na zapewnieniu bezpieczeństwa na-
rodowego w sferach wewnątrzpolitycznej,
ekonomicznej i społecznej, w sferze nauki
i edukacji, w sferach międzynarodowej, du-
chowej, informacyjnej, militarnej, obronno-
przemysłowej i ekologicznej, a także w sfe-
rze bezpieczeństwa społecznego.
pogłębieniem rozziewu między poziomem
dobrobytu poszczególnych krajów. Wartości
i modele rozwoju stały się przedmiotem glo-
balnej konkurencji.
Wzrósł stopień zagrożenia wszystkich
członków wspólnoty międzynarodowej w ob-
liczu nowych wyzwań i zagrożeń.
W wyniku umocnienia się nowych ośrod-
ków wzrostu ekonomicznego i wpływu po-
litycznego powstaje jakościowo nowa sytu-
acja geopolityczna. Kształtuje się tendencja
do poszukiwania rozwiązań istniejących
problemów i regulowania sytuacji kryzyso-
Zatwierdzona Dekretem
Prezydenta Federacji Rosyj-
skiej Dmitrija Miedwiediewa
z 12 maja 2009 roku
Zostały stworzone przesłanki
dla przekształcenia Federacji Ro-
syjskiej w jedno z głównych mo-
carstw pod względem poziomu
postępu technicznego, jakości
życia ludności i wpływu na świa-
towe procesy.
Założenia ogólne
zane zostały pierwszoplanowe zadania w sfe-
rze ekonomicznej, wzrosła atrakcyjność inwe-
stycyjna gospodarki narodowej. Odradzają się
rdzennie rosyjskie ideały, duchowość, godny
stosunek do pamięci historycznej. Umacnia się
zgoda narodowa oparta na wspólnych war-
186
1. Rosja przezwyciężyła następstwa syste-
mowego kryzysu politycznego i społeczno-
gospodarczego z końca XX wieku – zahamo-
wała spadek poziomu i jakości życia rosyjskich
obywateli, obroniła się przed naporem nacjo-
nalizmu, separatyzmu i terroryzmu międzyna-
rodowego, zapobiegła dyskredytacji ustroju
konstytucyjnego, zachowała suwerenność
i integralność terytorialną, odbudowała moż-
liwości w zakresie rozwijania swojej zdolności
konkurencyjnej i obrony interesów narodo-
wych jako kluczowy podmiot kształtujących
się wielobiegunowych stosunków międzyna-
rodowych.
Realizowana jest państwowa polityka
w dziedzinie obrony narodowej, bezpieczeń-
stwa państwowego i społecznego oraz trwa-
łego rozwoju Rosji, adekwatna do warunków
wewnętrznych i zewnętrznych. Stworzone
zostały przesłanki dla wzmocnienia systemu
zapewnienia bezpieczeństwa narodowego,
skonsolidowano przestrzeń prawną. Rozwią-
187
wych na podstawie regionalnej bez udziału
sił spoza regionu.
Bezpodstawny charakter istniejącej archi-
tektury globalnej i regionalnej, zorientowa-
nej, zwłaszcza w regionie euroatlantyckim,
tylko na Organizację Paktu Północnoatlan-
tyckiego, a także niedoskonałość instrumen-
tów i mechanizmów prawnych stwarza coraz
większe zagrożenie dla zapewnienia bezpie-
czeństwa międzynarodowego.
9. Przejście od konfrontacji bloków do za-
sad dyplomacji wielosektorowej, a także po-
tencjał zasobów Rosji i pragmatyczna polityka
jego wykorzystywania rozszerzyły możliwości
Federacji Rosyjskiej w zakresie wzmocnienia
jej wpływów na arenie światowej.
Federacja Rosyjska posiada wystarcza-
jący potencjał do tego, aby liczyć na stwo-
rzenie w średnioterminowej perspektywie
warunków dla umocnienia się jako jednego
z państw-liderów światowej gospodarki na
Odradzają się rdzennie rosyjskie
ideały, duchowość, godny stosu-
nek do pamięci historycznej.
tościach – wolności i niepodległości Państwa
Rosyjskiego, humanizmie, pokoju między na-
rodami i jedności kultur wielonarodowościo-
wego narodu Federacji Rosyjskiej, poszano-
waniu tradycji rodzinnych i patriotyzmie.
W całości zostały stworzone przesłanki
dla skutecznego zapobiegania wewnętrz-
nym i zewnętrznym zagrożeniom bezpieczeń-
stwa narodowego, dla dynamicznego rozwoju
i przekształcenia Federacji Rosyjskiej w jedno
z głównych mocarstw pod względem pozio-
mu postępu technicznego, jakości życia lud-
ności i wpływu na światowe procesy.
Współczesny świat i Rosja: stan i ten-
dencje rozwoju
8. Rozwój świata podąża drogą globaliza-
cji wszystkich sfer życia międzynarodowego,
która charakteryzuje się wysoką dynamiką
i wzajemną zależnością wydarzeń.
Zaostrzyły się sprzeczności między pań-
stwami związane z nierównomiernym roz-
wojem w wyniku procesów globalizacyjnych,
Pressja ze Wschodu
433475721.004.png 433475721.005.png 433475721.006.png
podstawie efektywnego udziału w świato-
wym podziale pracy, zwiększenia globalnej
konkurencyjności gospodarki narodowej,
potencjału obronnego oraz poziomu bezpie-
czeństwa państwowego i społecznego.
10. Na zabezpieczenie interesów naro-
dowych Federacji Rosyjskiej będą miały ne-
gatywny wpływ prawdopodobne nawroty
jednostronnego siłowego podejścia w sto-
sunkach międzynarodowych, sprzeczności
11. W długoterminowej perspektywie
uwaga międzynarodowej polityki będzie
się skupiać na posiadaniu źródeł energii,
w tym na Bliskim Wschodzie, na szelie Morza
Barentsa i w innych rejonach Arktyki, w ba-
senie Morza Kaspijskiego i w Azji Centralnej.
W średnioterminowej perspektywie nega-
tywny wpływ na sytuację międzynarodową
nadal będzie miała sytuacja w Iraku i Afga-
nistanie, konlikty na Bliskim i Środkowym
Wschodzie, w wielu państwach Południowej
Azji i Afryki oraz na Półwyspie Koreańskim.
12. Krytyczny stan składowisk niebez-
piecznych materiałów i obiektów, zwłaszcza
w krajach o niestabilnej sytuacji wewnątrz-
politycznej, a także niekontrolowane przez
państwa rozprzestrzenianie broni konwen-
cjonalnej mogą doprowadzić do zaostrzenia
istniejących i powstawania nowych konlik-
tów regionalnych i międzypaństwowych.
W warunkach konkurencyjnej walki o zaso-
by nie można wykluczyć rozwiązania powsta-
jących problemów przy użyciu siły militarnej
– może zostać naruszona ukształtowana
równowaga sił w pobliżu granic Federacji Ro-
syjskiej i granic jej sojuszników.
Wzrasta ryzyko zwiększenia się liczby
państw posiadających broń jądrową. Moż-
liwości utrzymania globalnej i regionalnej
stabilności znacznie się zawężą w przypadku
rozmieszczenia w Europie globalnego syste-
mu obrony antyrakietowej Stanów Zjedno-
czonych Ameryki.
Następstwa światowych kryzysów inan-
sowo-ekonomicznych mogą być porówny-
walne pod względem łącznych strat ze skalą
użycia siły militarnej.
13. W długoterminowej perspektywie Fe-
deracja Rosyjska będzie dążyć do budowania
stosunków międzynarodowych na zasadach
prawa międzynarodowego, zapewnienia sku-
tecznego i równego bezpieczeństwa państw.
W celu ochrony swoich interesów naro-
dowych Rosja, pozostając w ramach prawa
międzynarodowego, będzie prowadzić ra-
cjonalną i pragmatyczną politykę zagranicz-
ną, wykluczającą kosztowną konfrontację,
w tym również nowy wyścig zbrojeń.
Rosja traktuje Organizację Narodów Zjed-
noczonych i Radę Bezpieczeństwa Organizacji
wyzwaniom i zagrożeniom o charakterze woj-
skowo-politycznym i wojskowo-strategicznym,
włączając w to walkę z nielegalnym obrotem
narkotykami i substancjami psychotropowymi.
14. Rosja będzie sprzyjać umocnieniu Eur-
azjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej jako jądra
integracji ekonomicznej, instrumentu wspie-
rania realizacji wielkich wspólnych projektów
wodno-energetycznych, infrastrukturalnych,
przemysłowych i innych, w pierwszej kolejno-
ści o znaczeniu regionalnym.
15. Szczególne znaczenie dla Rosji będzie
miało wzmocnienie potencjału politycznego
Szanghajskiej Organizacji Współpracy oraz sty-
mulowanie w jej ramach praktycznych działań
sprzyjających umocnieniu wzajemnego zaufa-
nia i partnerstwa w regionie centralnoazjaty-
ckim.
16. Federacja Rosyjska opowiada się za
wszechstronnym wzmocnieniem mechani-
zmów współpracy z Unią Europejską, w tym
za konsekwentnym tworzeniem wspólnych
obszarów w sferach gospodarki, bezpieczeń-
stwa zewnętrznego i wewnętrznego, edukacji,
nauki i kultury. Długoterminowym interesom
narodowym Rosji odpowiada stworzenie na
obszarze euroatlantyckim otwartego systemu
bezpieczeństwa zbiorowego na przejrzystej
podstawie umów i prawa.
17. Czynnikiem determinującym relacje
z Organizacją Paktu Północnoatlantyckiego po-
zostanie nieakceptowanie przez Rosję planów
przesunięcia infrastruktury wojskowej sojuszu
ku jej granicom i prób nadania mu funkcji glo-
balnych, sprzecznych z normami prawa mię-
dzynarodowego.
Rosja jest gotowa do rozwijania relacji
z Organizacją Paktu Północnoatlantyckiego
na podstawie równoprawności i w interesie
wzmocnienia powszechnego bezpieczeń-
stwa w regionie euroatlantyckim, a głębia
i treść tych relacji będzie oparta na gotowości
sojuszu do uwzględnienia prawowitych inte-
resów Rosji podczas planowania wojskowo-
Nasili się globalna konfrontacja
informacyjna. Będą się wzmagać
nastroje nacjonalistyczne, kseno-
fobia, separatyzm i ekstremizm.
Bezpodstawny charakter istnieją-
cej architektury globalnej i regio-
nalnej, zorientowanej na NATO,
stwarza coraz większe zagrożenie
dla zapewnienia bezpieczeństwa
międzynarodowego.
Narodów Zjednoczonych jako centralny ele-
ment stabilnego systemu stosunków między-
narodowych, u którego podstaw leżą szacu-
nek, równoprawność i wzajemnie korzystna
współpraca państw, oparta na cywilizowanych
politycznych instrumentach rozwiązywania glo-
balnych i regionalnych sytuacji kryzysowych.
Rosja będzie rozwijać współpracę w takich
wielostronnych formatach jak „Grupa ośmiu
[G8]”, „Grupa dwudziestu [G20]”, RIC (Rosja,
Indie, Chiny), BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chi-
ny), a także wykorzystywać możliwości innych
nieformalnych instytucji międzynarodowych.
Rozwój dwustronnej i wielostronnej współ-
pracy z państwami członkowskimi Wspólnoty
Niepodległych Państw jest dla Rosji prioryte-
towym kierunkiem polityki zagranicznej. Rosja
będzie dążyć do rozwijania potencjału regional-
nej i ponadregionalnej integracji i koordynacji
na obszarze państw członkowskich Wspólnoty
Niepodległych Państw przede wszystkim w ra-
mach samej Wspólnoty Niepodległych Państw,
a także Organizacji Układu o Bezpieczeństwie
Zbiorowym i Eurazjatyckiej Wspólnoty Go-
spodarczej, które mają stabilizujący wpływ
na ogólną sytuację w regionach graniczących
z państwami członkowskimi Wspólnoty Nie-
podległych Państw.
Organizacja Układu o Bezpieczeństwie
Zbiorowym jest przy tym traktowana jako
główny instrument międzypaństwowy mają-
cy za zadanie przeciwstawić się regionalnym
188
między głównymi uczestnikami światowej
polityki, groźba rozprzestrzeniania się broni
masowego rażenia i traiania jej w ręce terro-
rystów, a także doskonalenie form niezgodnej
z prawem działalności w dziedzinie cyber-
netyki i biologii oraz w sferze wysokich
technologii. Nasili się globalna konfrontacja
informacyjna, wzrośnie zagrożenie dla stabil-
ności uprzemysłowionych i rozwijających się
krajów świata, ich rozwoju społeczno-gospo-
darczego oraz instytucji demokratycznych.
Będą się wzmagać nastroje nacjonalistyczne,
ksenofobia, separatyzm i ekstremizm siłowy,
w tym pod hasłami radykalizmu religijnego.
Zaostrzy się sytuacja demograiczna w świe-
cie i problemy ochrony środowiska natural-
nego, wzrosną zagrożenia związane z nie-
kontrolowaną i nielegalną migracją, handlem
narkotykami i ludźmi oraz innymi formami
przestępczości ponadnarodowej. Prawdo-
podobne jest rozprzestrzenianie się epidemii
wywołanych nowymi, nieznanymi wcześniej
wirusami. Bardziej odczuwalny stanie się de-
icyt wody pitnej.
189
Pressja ze Wschodu
433475721.007.png
 
politycznego, poszanowania norm prawa
międzynarodowego, a także do ich dalszej
transformacji i poszukiwania nowych zadań
i funkcji o charakterze humanitarnym.
18. Rosja będzie dążyć do budowania rów-
noprawnego i pełnowartościowego strategicz-
nego partnerstwa ze Stanami Zjednoczonymi
Ameryki, opartego na zbieżnych interesach
i z uwzględnieniem kluczowego wpływu stosun-
Rosji z globalną przestrzenią ekonomiczną
i międzynarodowym systemem podziału pracy
utrudnia niskie tempo przestawiania krajowej
gospodarki na innowacyjną drogę rozwoju.
20. W celu zapobieżenia zagrożeniom
dla bezpieczeństwa narodowego należy za-
pewnić stabilność społeczną, zgodę etniczną
i wyznaniową, podnieść potencjał mobilizacyj-
ny i wzrost gospodarki narodowej, poprawić
jakość pracy organów władzy państwowej
i sformować skuteczne mechanizmy ich współ-
działania ze społeczeństwem obywatelskim
w celu realizacji przez obywateli Federacji Ro-
syjskiej prawa do życia, bezpieczeństwa, pracy,
mieszkania, zdrowia i zdrowego stylu życia, do-
stępu do edukacji i rozwoju kulturalnego.
NOWELIZACJA
USTAWY O OBRONIE 1
Przyjęta przez Dumę
Państwową Federacji
Rosyjskiej 23 października
2009 roku, zatwierdzona
przez Radę Federacji
30 października 2009 roku
Czynnikiem determinującym rela-
cje z NATO pozostanie nieakcepto-
wanie przez Rosję planów przesu-
nięcia infrastruktury wojskowej
sojuszu ku jej granicom i prób na-
dania mu funkcji globalnych.
Interesy narodowe Federacji Rosyj-
skiej i strategiczne priorytety narodowe
ków rosyjsko-amerykańskich na stan całej sytu-
acji międzynarodowej. Priorytetami pozostaną
zawarcie nowych porozumień w sferze rozbro-
jenia i kontroli nad zbrojeniami, wzmocnienie
środków zaufania, a także rozwiązywanie kwe-
stii nierozprzestrzeniania broni masowego raże-
nia, rozwijania współpracy antyterrorystycznej
i regulowania konliktów regionalnych.
19. W sferze bezpieczeństwa międzynaro-
dowego Rosja nadal będzie wykorzystywać
polityczne, prawne, handlowe, wojskowe
i inne instrumenty suwerenności państwowej
i interesów narodowych. Prowadzenie prze-
widywalnej i otwartej polityki zagranicznej jest
nierozerwalnie związane z realizacją zadań
trwałego rozwoju Rosji. Pomyślną integrację
190
21. Interes narodowy Federacji Rosyjskiej
w długoterminowej perspektywie polega na:
rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatel-
skiego, zwiększeniu konkurencyjności gospo-
darki narodowej; zapewnieniu nienaruszalności
ustroju konstytucyjnego, integralności tery-
torialnej i suwerenności Federacji Rosyjskiej;
przekształceniu Federacji Rosyjskiej w świato-
we mocarstwo, którego działalność jest skie-
rowana na utrzymanie stabilności strategicznej
i wzajemnie korzystnych partnerskich relacji
w warunkach świata wielobiegunowego.
ny w tekście jednolitym Federal-
nej Ustawy N 61-FЗ „O obronie”
z 31 maja 1996 roku (Dziennik Ustaw Federa-
cji Rosyjskiej z 1996 r., Nr 23, poz. 2750; 2003,
Nr 46, poz. 4437; 2004, Nr 27, poz. 2711; 2005,
Nr 15, poz. 1276; 2009, Nr 15, poz. 1779):
1. Do Art. 10 dodaje się punkt 2.1 o nastę-
pującym brzmieniu: „2.1. W celach obrony
interesów Federacji Rosyjskiej i jej obywa-
teli, utrzymania międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa, formacje Sił Zbrojnych
Federacji Rosyjskiej mogą być wykorzysty-
wane poza granicami Federacji Rosyjskiej do
następujących zadań operacyjnych, wynika-
jących z powszechnie obowiązujących zasad
i norm prawa międzynarodowego, między-
narodowych porozumień zawartych przez
Federację Rosyjską oraz z niniejszej ustawy:
(1) odparcia zbrojnego ataku na formacje Sił
Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, inne oddziały
wojskowe bądź organy dyslokowane poza
terytorium Federacji Rosyjskiej; (2) odparcia
bądź zapobieżenia zbrojnemu atakowi na
inne państwo, które zwróciło się do Federacji
Rosyjskiej ze stosowną prośbą; (3) ochrony
obywateli Federacji Rosyjskiej poza granicami
Federacji Rosyjskiej przed zbrojnym atakiem
na nich; (4) walki z piractwem i zapewnienia
bezpieczeństwa żeglugi”.
2. Dodaje się Art. 10.1 o następującym
brzmieniu: „Artykuł 10.1. Operacyjne wyko-
rzystanie formacji Sił Zbrojnych Federacji Ro-
191
Formacje Sił Zbrojnych Federacji
Rosyjskiej mogą być wykorzysty-
wane poza granicami Federacji
Rosyjskiej do ochrony obywateli
Federacji Rosyjskiej poza grani-
cami Federacji Rosyjskiej przed
zbrojnym atakiem na nich.
Przełożyła Małgorzata Zarębska
Przypisy:
1. Tłumaczenie Strategii bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej do 2020 roku zosta-
ło przygotowane na wewnętrzne potrzeby Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia.
Za uprzejmą zgodą Ośrodka publikujemy fragmenty trzech pierwszych części tego dokumentu.
Strona OSW: http://www.osw.waw.pl.
syjskiej poza granicami terytorium Federacji
Rosyjskiej. (1) Decyzję w sprawie operacyjne-
go wykorzystania formacji Sił Zbrojnych Fe-
deracji Rosyjskiej poza granicami terytorium
Federacji Rosyjskiej, gdy zachodzi sytuacja
Pressja ze Wschodu
W prowadza się następujące zmia-
433475721.001.png 433475721.002.png 433475721.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin