Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego.pdf

(219 KB) Pobierz
Dekret o przystosowanej odnowie
życia zakonnego
"PERFECTAE CARITATIS"
DZ 1. Dążenie do miłości doskonałej drogą rad ewangelicznych
bierze początek z nauki i przykładu Boskiego Mistrza i stanowi
wybitny znak Królestwa niebieskiego, jak to uprzednio przedstawił
święty Sobór w Konstytucji zaczynającej się od słów "Lumen
gentium". Obecnie tenże Sobór zamierza zająć się życiem i karnością
instytutów, których członkowie zobowiązują się do zachowania
czystości, ubóstwa i posłuszeństwa, chce również zatroszczyć się
o ich potrzeby, zgodnie z wymaganiami obecnych czasów. Już od
początku byli w Kościele zarówno mężczyźni jak i niewiasty, którzy
chcieli przez praktykę rad ewangelicznych z większą swobodą iść za
Chrystusem i wierniej Go naśladować, prowadząc na swój sposób
życie Bogu poświęcone. Wielu spośród nich, z natchnienia Ducha
Świętego, prowadziło życie pustelnicze lub tworzyło rodziny zakonne,
które Kościół chętnie objął swą powagą i zatwierdził. W ten sposób,
zgodnie z zamiarem Bożym, powstała przedziwna rozmaitość
wspólnot zakonnych, która wydatnie przyczyniała się do tego, że
Kościół jest nie tylko przysposobiony do wszelkiego dobrego dzieła
(por. 2 Tm 3,17) i gotowy do wykonywania posługi celem budowania
Ciała Chrystusa (por. Ef 4,12), lecz także okazuje się ozdobiony
różnymi darami swoich dzieci, jak oblubienica strojna dla męża swego
(por. Ap 21,2), przezeń też daje się poznać wieloraka mądrość Boża
(por. Ef 3,10). W tak wielkiej zaś różnorodności darów wszyscy ci, co
przez Boga wzywani są do praktykowania rad ewangelicznych
i wiernie im odpowiadają, w szczególny sposób poświęcają się Panu,
idąc za Chrystusem, który sam dziewiczy i ubogi (por. Mt 8,20,
por Łk 9,58) przez posłuszeństwo aż do śmierci krzyżowej
(por. Flp 2,8) odkupił i uświęcił ludzi. Tak pobudzeni miłością,
rozlaną przez Ducha Świętego w ich sercach (por. Rz 5,5), coraz
bardziej żyją dla Chrystusa i dla Jego Ciała, którym jest Kościół
(por. Kol 1,24). Przeto im gorliwiej łączą się z Chrystusem przez takie
oddanie samych siebie, które obejmuje całe życie, tym bujniejsze staje
się życie Kościoła, a jego apostolat tym obfitsze wydaje plony.
Żeby zaś wielka wartość życia poświęconego przez profesję rad
ewangelicznych i jego nieodzowne zadanie w czasach obecnych
wychodziły na większe dobro Kościoła, obecny święty Sobór podaje
następujące zarządzenia. Uwzględniają one tylko ogólne zasady
przystosowanej odnowy życia i karności zakonów, jak również -
z zachowaniem jednak właściwego im charakteru - stowarzyszeń
prowadzących życie wspólne bez ślubów oraz instytutów świeckich.
Natomiast przepisy szczegółowe co do właściwego wyjaśniania
i stosowania owych zasad mają być wydane po Soborze przez
kompetentną władzę kościelną.
DZ 2. Przystosowana odnowa życia zakonnego obejmuje zarówno
ustawiczne przywracanie do źródeł wszelkiego życia chrześcijań-
skiego i do pierwotnego ducha ożywiającego instytuty, jak też ich
dostosowanie do zmieniających się warunków epoki. Tę odnowę - pod
tchnieniem Ducha Świętego i przewodnictwem Kościoła - należy
przeprowadzić wedle następujących zasad:
a) Ponieważ ostateczną normą życia zakonnego jest
naśladowanie Chrystusa ukazane w Ewangelii, przeto wszystkie
instytuty powinny tę normę uważać za swoją najwyższą regułę.
b) Jest rzeczą korzystną dla samego Kościoła, żeby instytuty
miały swój odrębny charakter i własne zadania. Należy więc
wiernie rozeznawać i zachowywać ducha i właściwe zamiary
Założycieli, jak również zdrowe tradycje, bo wszystko to
stanowi dziedziczną własność każdego instytutu.
c) Wszystkie instytuty powinny brać udział w życiu Kościoła
i przyswajać sobie oraz w miarę sił popierać zgodnie z własnym
charakterem jego inicjatywy i zamierzenia w takich dziedzinach,
jak
biblijna,
liturgiczna,
dogmatyczna,
duszpasterska,
ekumeniczna, misyjna i społeczna.
d) Instytuty powinny popierać wśród swoich członków należyte
poznanie warunków życia, ludzi i okoliczności czasu oraz
potrzeb Kościoła, a to w tym celu, ażeby rozumnie oceniając
w świetle wiary położenie dzisiejszego świata i pałając
gorliwością apostolską, mogli skuteczniej nieść pomoc ludziom.
e) Ponieważ życie zakonne przede wszystkim do tego zmierza,
by jego członkowie szli za Chrystusem i jednoczyli się z Bogiem
przez profesję rad ewangelicznych, trzeba naprawdę uświadomić
sobie, że nawet najlepsze przystosowanie do potrzeb
współczesnych okaże się bezskuteczne, jeżeli nie będzie
ożywione odnową ducha, której zawsze, nawet w działalności
zewnętrznej, należy przyznawać pierwsze miejsce.
DZ 3. Sposób życia, modlitwy i pracy powinien dobrze odpowiadać
dzisiejszym możliwościom fizycznym i psychicznym członków, jak
również - stosownie do wymogów charakteru każdego instytutu -
potrzebom apostolskim, wymaganiom kultury, warunkom społecznym
i ekonomicznym, i to wszędzie, a zwłaszcza na terenach misyjnych.
Według tych samych kryteriów należy również przebadać sposób
rządzenia w instytutach. Dlatego też konstytucje, "dyrektoria",
zwyczajniki (libri usuum), modlitewniki, ceremoniały i tym podobne
książki należy poddać odpowiedniej rewizji, a po usunięciu przepisów
przestarzałych dostosować do dokumentów wydanych przez ten
święty Sobór.
DZ 4. Skuteczną odnowę i należyte przystosowanie można osiągnąć
tylko przy współpracy wszystkich członków instytutu. Natomiast
jedynie do kompetentnych władz, zwłaszcza do kapituł generalnych,
należy określać normy przystosowanej odnowy i wydawać prawa, jak
również stwarzać sposobność do roztropnej i dostatecznej próby,
a jeżeli prawo tego wymaga, potrzebne jest ponadto zatwierdzenie ich
przez Stolicę świętą lub ordynariuszy miejscowych. W sprawach,
które dotyczą całego instytutu, przełożeni powinni w odpowiedni
sposób zasięgnąć zdania i wysłuchać swoich podwładnych.
Dla przystosowanej odnowy klasztorów mniszek można będzie zebrać
wnioski i uchwały także na posiedzeniach federacji lub na innych
prawnie zwołanych zebraniach. Niech jednak wszyscy pamiętają, że
nadzieję odnowy należy budować raczej na gorliwszym zachowaniu
reguły i konstytucji aniżeli na mnożeniu ustaw.
DZ 5. Członkowie wszystkich instytutów powinni to zwłaszcza sobie
uświadamiać, że przez profesję rad ewangelicznych odpowiedzieli na
wezwanie Boże w tym znaczeniu, iż żyją dla samego Boga, umarłszy
nie tylko dla grzechu (por. Rz 6,11), lecz także wyrzekłszy się świata.
Całe bowiem swoje życie oddali na Jego służbę, co stanowi jakąś
szczególną konsekrację, która korzeniami sięga głęboko
w konsekrację chrztu i pełniej ją wyraża. A ponieważ to oddanie
siebie zostało przyjęte przez Kościół, niech zakonnicy wiedzą, że są
poświęceni również służbie Kościoła. To oddanie się Bożej służbie
powinno w nich przynaglać i krzepić ćwiczenie się w cnotach,
zwłaszcza w pokorze i posłuszeństwie, męstwie i czystości, przez
które uczestniczy się w wyniszczeniu Chrystusowym (por. Flp 2,7-8),
a równocześnie w Chrystusowym życiu według ducha (por. Rz 8,1-
13). Przeto zakonnicy wierni swej profesji, opuszczając wszystko dla
Chrystusa (por. Mk 10,28), niech idą za Nim (por. Mt 19,21) jako za
Tym, który jest jedynie konieczny, słuchając Jego słów
(por. Łk 10,39) i troszcząc się o Jego sprawy (por. 1 Kor 7,32).
Dlatego członkowie każdego instytutu jako ci, którzy wyłącznie
i przede wszystkim szukają Boga, powinni łączyć kontemplację, przez
którą trwaliby myślą i sercem nieustannie przy Nim, z miłością
apostolską, przez którą staraliby się włączać w dzieło Odkupienia
i szerzyć Królestwo Boże.
DZ 6. Ci, co się zobowiązują spełniać rady ewangeliczne, niech
przede wszystkim szukają i miłują Boga, który pierwszy nas umiłował
(por. 1 J 4,10), i niech się starają we wszystkich okolicznościach
prowadzić życie ukryte z Chrystusem w Bogu (por. Kol 3,3), z czego
wypływa i doznaje bodźca miłość bliźniego dla zbawienia świata
i budowania Kościoła. Miłość ta ożywia także samą praktykę rad
ewangelicznych i kieruje nią. Dlatego członkowie instytutów powinni
z nieustanną pilnością, w oparciu o autentyczne źródło duchowości
chrześcijańskiej, pielęgnować ducha modlitwy i samą modlitwę.
Przede wszystkim zaś niech codziennie mają pod ręką Pismo święte,
aby przez czytanie i rozważanie Bożych pism nabyli "wzniosłego
poznania Jezusa Chrystusa" (Flp 3,8). Niech zgodnie z myślą Kościoła
sprawują świętą liturgię, zwłaszcza najświętszą tajemnicę Eucharystii,
z wewnętrzną i zewnętrzną pobożnością i z tego najbogatszego źródła
zasilają swe życie duchowe. Tak pokrzepieni przy stole Bożego Prawa
i świętego ołtarza niech po bratersku kochają członki Chrystusa,
w duchu synowskim czczą i miłują swoich pasterzy, niech coraz
ściślej współżyją i współczują z Kościołem i całkowicie oddają się
jego posłannictwu.
DZ 7. Instytuty poświęcone całkowicie kontemplacji, tak że ich
członkowie w odosobnieniu i milczeniu, w ustawicznej modlitwie
i gorliwej pokucie zajmują się jedynie Bogiem, zachowują zawsze,
choćby nagliła konieczność czynnego apostolstwa, wyborną cząstkę
w mistycznym Ciele Chrystusa, w którym "wszystkie członki nie
spełniają tej samej czynności" (Rz 12,4). Bogu bowiem składają
doskonałą ofiarę chwały, a ludowi Bożemu dodają blasku przez obfite
owoce świętości, zagrzewają go przykładem i przyczyniają się do jego
wzrostu dzięki tajemniczej płodności apostolskiej. Tak więc są ozdobą
Kościoła i zdrojem łask niebieskich. Ale niemniej ich sposób życia
należy poddać rewizji według wyżej podanych zasad i kryteriów
przystosowanej odnowy, zachowując jednak w pełni ich odsunięcie
się od świata i ćwiczenie właściwe życiu kontemplacyjnemu.
DZ 8. Bardzo liczne są w Kościele instytuty, czy to kleryckie czy
laickie, oddane różnym dziełom apostolskim, mają one według
udzielonej sobie łaski różne dary: bądź urząd posługiwania dla posług
duchownych, bądź urząd nauczania dla wypełnienia czynności
nauczycielskich, bądź dar upominania dla karcenia, kto zajmuje się
rozdawaniem, niech to czyni z prostotą, kto pełni uczynki
miłosierdzia, niech to czyni ochoczo (por. Rz 12,5-8). "Różne są dary
łaski, lecz ten sam Duch" (1 Kor 12,4). W tych instytutach do samej
istoty życia zakonnego należy działalność apostolska i dobroczynny,
jako święte posługiwanie i własne dzieło miłości przez Kościół im
zlecone, które mają pełnić w jego imieniu. Dlatego też całe życie
zakonne członków powinno być przepojone duchem apostolskim,
a cała działalność apostolska ma być nacechowana duchem
zakonnym. Żeby więc członkowie zakonów mogli przede wszystkim
odpowiedzieć swemu wezwaniu do naśladowania Chrystusa i służyć
Chrystusowi w Jego członkach, ich działalność apostolska powinna
wypływać z wewnętrznego zjednoczenia z Nim. Stąd również doznaje
wsparcia i sama miłość względem Boga i bliźniego. Przeto
wspomniane instytuty powinny swoje reguły i zwyczaje odpowiednio
uzgodnić z wymaganiami apostolstwa, któremu się poświęcają.
Ponieważ jednak życie zakonne oddane dziełom apostolskim
Zgłoś jeśli naruszono regulamin