Materiały eksploatacyjne.doc

(51 KB) Pobierz
Politechnika Rzeszowska

Politechnika Rzeszowska

im. Ignacego Łukasiewicza

         ZPSiSS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Sprawozdanie z laboratorium  Materiały eksploatacyjne.

 

 

 

 

                  Badanie prężności par paliw metodą Reida.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     Giera Bogdan

                                                                                                     Haduch Piotr

                                                                                                      Kaszuba Marek

                                                                                                         IV  MDE.

                                                                                                      Gr. 32

 

 

 

 

1.     Wiadomości wstępne.

 

       Prężność par paliwa nazywamy maksymalne ciśnienie równowagi pomiędzy jego fazą gazową a fazą ciekłą w określonej temperaturze (dla benzyny 37,8oC ).

Do badania prężności par paliw wykorzystujemy aparaturę składającą się z:

·        Manometru rtęciowego

·        Rurki elastycznej

·        Zaworu mikrometrycznego

·        Rurki miedzianej

·        Złączki szybko łączącej

·        Zaworu iglicowego

·        Komory cieczy

·        Komory powietrza

 

Przed przystąpieniem do badań należy: komorę cieczy schłodzić do tempe-

-ratury od 0 do 4oC natomiast komorę powietrza podgrzdo 37,8oC.

Po podgrzaniu komory cieczy łączymy ją z manometrem. Bezpośrednio przed

Połączeniem komory cieczy z komorą powietrza odczytać wskazanie termome-

-tru. Zanotować tę temperaturę jako „początkową temperaturę powietrza”.

Łączenie komór aparatu  powinno odbywać się bezzwłocznie i tak szybko jak

to jest możliwe. Wszystkie czynności związane z połączeniem komór należy

wykonać w okresie nie dłuższym niż 10 s od momentu napełnienia komór.

Zmontowany aparat odwrócić tak, aby próbka z komory cieczy przelała się do 

komory powietrza . Energicznie wstrząsnąć aparatem w kierunku równoległym

do jego osi. Zanurzaparat ukośnie w łaźni o temperaturze 37,8oC w taki sposób , aby miejsce połączenia komór znajdowało się pod powierzchnią wody

i umożliwiało zaobserwowanie wycieków w razie nieszczelności połączenia.

W przypadku stwierdzenia nieszczelności aparatu badanie należy powtórzyć

na nowej próbce.

Po pięciu minutach od zanurzenia aparatu w łaźni lekko stuknąć w ciśnieniomierz i odczytać jego wskazanie. Następnie wyjąć aparat z łaźni ,

Odwrócić, energicznie wstrząsnąć wzdłuż jego osi i natychmiast umieścić

w łaźni nie dopuszczając do ochłodzenia aparatu. W celu zapewnienia

warunków równowagi, powtarzać wstrząsanie i odczyt ciśnienia co najmniej

5 razy w odstępach nie krótszych niż 2 minuty aż do momentu gdy dwa ostatnie

kolejne odczyty będą takie same.

                                                                                   

 

 

 

 

2. Wyniki pomiarów.

 

Badanie przeprowadzono w temperaturze 37,8oC.

 

Wyniki pomiarów :

     382 kPa

     387 kPa

     445 kPa

     474 kPa

     474 kPa

 

 

 

3. Wnioski :

 

   Z powyższych danych wynika iż dla benzyny ciśnienie równowagi jest

Równe 474 kPa.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin