im. Ignacego Łukasiewicza
ZPSiSS
Sprawozdanie z laboratorium Materiały eksploatacyjne.
Badanie prężności par paliw metodą Reida.
Haduch Piotr
Kaszuba Marek
IV MDE.
Gr. 32
1. Wiadomości wstępne.
Prężność par paliwa– nazywamy maksymalne ciśnienie równowagi pomiędzy jego fazą gazową a fazą ciekłą w określonej temperaturze (dla benzyny 37,8oC ).
Do badania prężności par paliw wykorzystujemy aparaturę składającą się z:
· Manometru rtęciowego
· Rurki elastycznej
· Zaworu mikrometrycznego
· Rurki miedzianej
· Złączki szybko łączącej
· Zaworu iglicowego
· Komory cieczy
· Komory powietrza
-tru. Zanotować tę temperaturę jako „początkową temperaturę powietrza”.
to jest możliwe. Wszystkie czynności związane z połączeniem komór należy
wykonać w okresie nie dłuższym niż 10 s od momentu napełnienia komór.
Zmontowany aparat odwrócić tak, aby próbka z komory cieczy przelała się do
komory powietrza . Energicznie wstrząsnąć aparatem w kierunku równoległym
do jego osi. Zanurzyć aparat ukośnie w łaźni o temperaturze 37,8oC w taki sposób , aby miejsce połączenia komór znajdowało się pod powierzchnią wody
i umożliwiało zaobserwowanie wycieków w razie nieszczelności połączenia.
W przypadku stwierdzenia nieszczelności aparatu badanie należy powtórzyć
na nowej próbce.
Po pięciu minutach od zanurzenia aparatu w łaźni lekko stuknąć w ciśnieniomierz i odczytać jego wskazanie. Następnie wyjąć aparat z łaźni ,
Odwrócić, energicznie wstrząsnąć wzdłuż jego osi i natychmiast umieścić
w łaźni nie dopuszczając do ochłodzenia aparatu. W celu zapewnienia
warunków równowagi, powtarzać wstrząsanie i odczyt ciśnienia co najmniej
5 razy w odstępach nie krótszych niż 2 minuty aż do momentu gdy dwa ostatnie
kolejne odczyty będą takie same.
2. Wyniki pomiarów.
Badanie przeprowadzono w temperaturze 37,8oC.
Wyniki pomiarów :
382 kPa
387 kPa
445 kPa
474 kPa
3. Wnioski :
Równe 474 kPa.
koma300