Prokosz M., Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej.pdf

(229 KB) Pobierz
Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej
Dr Małgorzata Prokosz
Uniwersytet Wrocławski
Instytut Pedagogiki
Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. Sposoby wspierania osób i rodzin w
kryzysie.
Polska prawie 20 lat po transformacji systemowej powinna być już krajem w
miarę ustabilizowanym, ze szczęśliwymi obywatelami, którzy zarówno mają pracę
jak i dbają z miłością o swoje dzieci – przyszłych obywateli. Zawirowania
polityczne i gospodarcze trwają jednak nadal, rozwarstwienie społeczne wyraźnie
się zaznacza – powstaje coraz więcej elit, zamożnych i kreatywnych w realizowaniu
swojego losu. Z drugiej strony coraz częściej wspominamy o ludziach
„wykluczonych”, „odrzuconych” czy „dysfunkcyjnych”. Wielu obywateli
wychowywanych w normach państwa opiekuńczego nie potrafi się dziś
przystosować do samodzielności życiowej, do gospodarki wolnorynkowej i innych
zmian, które przyszły wraz z transformacją. Blisko dwie dekady wydają się
okresem na tyle długim, aby w państwie zaistniały standardy wspierania tych,
którzy sobie nie potrafią poradzić. Sprawę komplikuje tu jednak zmienność
rządzących oraz inne wizje pracy socjalnej czy opieki nad potrzebującymi.
Ważnym podmiotem zainteresowania społecznego 1 stała się zatem rodzina,
przeżywająca rozmaite przeobrażenia i kryzysy, borykająca się niejednokrotnie z
trudnymi sytuacjami życiowymi, którym – pozostawiona bez pomocy – nie byłaby
w stanie sprostać. Pomimo znacznego zróżnicowania oraz specyfiki problemów
dotykających poszczególne gospodarstwa domowe (bezrobocie, bezdomność,
sieroctwo, długotrwałe choroby somatyczne lub psychiczne, niepełnosprawność,
wielodzietność, niepełność rodziny, uzależnienia, trudności w przystosowaniu do
życia po opuszczeniu zakładu karnego itp.), nader często wspólną ich cechą bywa
ponadto bieda, a konkretnie szeroka kategoria biednych nie z własnej woli, ludzi
praktycznie wykluczonych z rynku pracy. Brak zatrudnienia, a zatem stałych
dochodów, bądź niskie zarobki żywicieli rodzin, przesuwają coraz więcej
gospodarstw do sfery ubóstwa lub do jego granicy. Sytuacja biedy, niezależnie od
przyczyn jej wystąpienia, implikuje zmiany nie tylko w ekonomicznej, lecz także w
psychospołecznej kondycji domowej wspólnoty. Oznacza zwykle zaburzenia i
nieprawidłowości w obszarze realizacji większości przypisanych jej funkcji:
socjalizacyjnej, opiekuńczo-zabezpieczającej, kontrolnej, emocjonalno –
ekspresyjnej, rekreacyjno – towarzyskiej czy kulturalnej. Ograniczenia zaś w ich
wypełnianiu pociągają za sobą wzrost napięć i konfliktów, zakłócenia w
komunikacji interpersonalnej, osłabienie więzi emocjonalnych, które to zjawiska
stają się nierzadko podłożem rozwoju rozmaitych patologii.
W szerszym kontekście społecznym rodziny takie cechuje upośledzenie
szans edukacyjnych i kulturalnych, niejednakowość dostępu do usług medycznych
i ofert wypoczynkowych, ograniczenie kontaktów środowiskowych – do całkowitej
społecznej izolacji włącznie, nierzadko także swoista stygmatyzacja. Zjawiska te
1 B. Maj, Praca socjalna jako wsparcie dla współczesnej rodziny [w:] Socjalni prace jako żiwotni pomoc. P. Muhlpachr
(red.) Wyd. Uniwersytetu im. Masaryka, Brno 2006, s 118-119.
2
dotyczą w sposób najbardziej dotkliwy środowisk trwale ubogich, niejednokrotnie
zmuszonych – poprzez dramatyczne warunki życia – do podejmowania działań
nastawionych na przetrwanie, często wykraczających poza społecznie uznane
normy (żebractwo, kradzieże, dorywcza praca zarobkowa dzieci, prostytucja,
włóczęgostwo, itp.). Nie tylko ze względów ekonomicznych, lecz także z uwagi na
niebezpieczeństwo rozwoju rozmaitych patologii, jak również zjawisk
marginalizacji oraz dziedziczenia biedy, szczególnie ważne wydaje się zapewnienie
tym środowiskom warunków egzystencji odpowiadających ludzkiej godności.
Wobec powyższego, w niniejszym opracowaniu skupiam się nie tylko na
diagnozie i konkluzji, co jest złe, ale pragnę zaproponować kilka rozwiązań, jak
wyjść z problemu, aby w znacznym stopniu ograniczyć pogłębianie się zaburzeń i
dysfunkcji w polskich rodzinach.
Rodzina dysfunkcyjna, problem definicji pojęcia.
Chcąc analizować zaburzenia występujące w rodzinie warto się na wstępie
zastanowić, czym jest i czy w ogóle jeszcze istnieje kategoria pojęciowa „rodzina w
normie”. Oczywiście można przyjąć, że typowa rodzina to grupa społeczna,
składająca się z rodziców, dzieci i krewnych. Cechuje ją więź emocjonalna, więź
formalna określająca wzajemne stosunki i obowiązki rodziców oraz dzieci, więź
małżeńska, a także wspólnota materialna i mieszkaniowa oraz zespół pełnionych
przez nią funkcji. Do najważniejszych z nich należą 2 :
funkcja prokreacyjna,
funkcja usługowa,
funkcja opiekuńczo – zabezpieczająca,
funkcja społeczno – socjalizacyjna,
funkcja kulturowa,
funkcja gospodarczo – ekonomiczna,
funkcja emocjonalno – ekspresyjna,
funkcja psychohigieniczna,
funkcja rekreacyjno – towarzyska,
funkcja edukacyjna,
funkcja kontrolna.
Podstawowe funkcje rodziny ulegają przekształceniom pod wpływem
różnorodnych zmian. Każda rodzina ulega zatem przeobrażeniom 3 ,
spowodowanych tempem industrializacji i urbanizacji, co zmusza jej członków do
adaptacji i partycypacji w nowych warunkach społecznego współżycia i
gospodarki rynkowej. Wzrastające bezrobocie, spadek realnych płac, nasilająca się
patologia społeczna, brak mieszkań – powodują dysfunkcjonalność rodziny,
zwłaszcza w sferze ekonomiczno – bytowej, co ogranicza także realizację jej funkcji
opiekuńczej i wychowawczej. W następstwie wizji bezrobocia, braku perspektyw
życiowych i niedostatku materialnego wielu rodzin, pojawiają się trudności
2 M. Prokosz, Diagnoza rodziny biologicznej w pracy z wychowankiem domu dziecka [w:] Dziecko z zaburzeniami w
rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne., B. Cytowska, B. Winczura (red.) Wyd. Impuls, Kraków 2005, s.
287-297.
3 I. Wagner, Sieroctwo społeczne – przyczyny, następstwa, formy kompensacji, Wyd. WSP, Częstochowa 1997, s.42.
3
związane ze zdobyciem środków wystarczających na zaspokojenie potrzeb
zarówno dzieci jak i dorosłych.
Istotnym determinantem zaburzenia funkcjonowania rodziny jest także
zmiana w jej strukturze, 4 prowadząca do powstania rodziny niepełnej, stanowiącej
potencjalne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Można wyróżnić takie
typy rodzin jak: osieroconą na skutek śmierci jednego z małżonków; rozbitą na
skutek rozwodu lub separacji; rodzinę samotnej matki (posiadającej dziecko
pozamałżeńskie); rodzinę niepełną czasowo na skutek: długotrwałej, przewlekłej
choroby jednego ze współmałżonków; wyjazdu jednego ze współmałżonków (np.
za granicę) lub pobytu w zakładzie karnym.
Na zaburzenia w funkcjonowaniu mogą wpływać także 5 : nieprawidłowa
struktura rodziny (samotna matka, konkubinat, półsierota); patogenne właściwości
matek (np.: agresywna, lękowa, nadopiekuńcza, kompensująca przez dziecko swoje
marzenia); patogenne właściwości ojców (np.: nieobecny „le père absent”,
rygorystyczny i surowy (wygórowane aspiracje), groźny (nienawiść do dziecka),
kompensujący przez dziecko swoje marzenia); wadliwe oddziaływania wychowawcze : I
stopień – ogólnie prawidłowe, ale rodzice nie rozumieją pewnych dziedzin rozwoju
dziecka; II stopień – więź rozluźniona; III stopień – całkowita utrata więzi; błędy
wychowawcze rodziców: liberalizm, nadopiekuńczość, rygoryzm (autokratyzm),
niekonsekwencja.
Dysfunkcjonalności rodziny w zakresie wypełniania podstawowych zadań
sprzyjają także następujące czynniki 6 : brak związków uczuciowych między
członkami rodziny; niewłaściwa atmosfera wychowawcza; konflikty rodzinne; duże
dysproporcje zdań dotyczące metod i form wychowania dziecka; brak
odpowiedzialności w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka; złe warunki
mieszkaniowe i materialne; stałe zaniedbywanie obowiązków rodzicielskich.
Oprócz powyższych czynników, ewidentne i trudne do eliminacji zaburzenia
funkcjonowania rodziny determinuje tak zwana „jawna patologia”, czyli
kryminalizm, hazard, pasożytnictwo społeczne, prostytucja, kazirodztwo,
alkoholizm, narkomania, choroby psychiczne i przewlekłe somatyczne ciężkie
kalectwo. W tych przypadkach następuje deprywacja podstawowych potrzeb
dziecka, co implikuje nieprzystosowanie społeczne, a także stanowi przyczynę
ograniczenia lub pozbawienia praw rodzicielskich, w konsekwencji czego dziecko
staje się wychowankiem placówki socjalizacyjnej lub rodzinnej.
Biorąc pod uwagę problemy współczesnych rodzin już można dojść do
wniosku, że wiele z nich nie realizuje w zadowalającym stopniu swoich funkcji.
Jednakże nie należy mylić chwilowych problemów z trwałym zjawiskiem. Aby nie
popełnić błędu, warto przeprowadzić diagnozę.
Diagnoza rodziny dysfunkcyjnej.
4 Por. M. Jarosz, Problemy dezintegracji rodziny, PWN, Warszawa 1979, E. Marynowicz – Hetka, Praca socjalno –
wychowawcza z rodziną niepełną, IWZZ, Warszawa 1980.
5 H. Spionek, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa 1985, s. 48-70.
6 I. Wagner, Sieroctwo społeczne – przyczyny, następstwa, formy kompensacji, Wyd. WSP, Częstochowa 1997, s.
44-45.
4
W najszerszym rozumieniu diagnoza 7 to rozpoznanie stanu rzeczy i
uwarunkowań złożonego przypadku, na podstawie jego objawów oraz ich
krytyczne opracowanie na drodze rozumowania według znajomości ogólnych
prawidłowości danej dziedziny. Samo określenie „stanu rzeczy” jest bowiem tylko
częścią pracy diagnostycznej. Można więc przyjąć, że diagnozę czyni się po to, by
wykryć przyczyny odstępstw od normy, określić zakres i możliwości oddziaływań
i określone zaburzenia skorygować (osłabić, zniwelować). Stąd zawsze powinna
występować triada: DIAGNOZA – PROGNOZA – TERAPIA. Celem diagnozy jest
zatem zracjonalizowanie działań socjalno - wychowawczych, przewidywanie
zdarzeń następnych, uprzedzanie skutków i zwiększanie refleksji wychowawczej
w działaniu.
Współczesna diagnostyka dzieci łączy się ściśle z kompensacją i profilaktyką. W
kompensacji ważne jest wyrównywanie do poziomu założonego modelu w
zakresie zaspokajania potrzeb i kształtowania postaw poprzez m.in.: pomoc
dziecku, pomoc rodzicowi, pomoc rodzinie. Występuje tu problem z tak zwanym
modelem odniesienia, do którego mamy przyrównywać jednostkę lub grupę.
Model jest kategorią pojęciową zmienną, zależną od środowiska, stanu fizycznego i
psychicznego dziecka, zakresu dysfunkcji rodziny itp. Ważne jest zatem określenie,
co w danym kręgu środowiskowym (kulturowym) jest normą, a co marginesem.
Także istotne są oddziaływania profilaktyczne, występujące tu redukcja zachowań
odbiegających od modelu normatywnego. Zapobieganie zjawiskom niepożądanym
to przede wszystkim profilaktyka społeczna, opiekuńcza a także antyalkoholowa,
antynikotynowa, antynarkotykowa itp. Warto tu zaznaczyć, że w każdej grupie
ludzkiej mogą istnieć zarówno pozytywy wspierające scalanie wspólnoty rodzinnej
lub przeciwnie – siły wrogie i zagrażające tej jedności, które mogą spowodować
rozkład rodziny. Zakłócenia w funkcjonowaniu rodziny zawsze były i są
wkomponowane w ogólne kształty i formy życia rodzinnego.
7 M. Prokosz, Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju – konteksty definicyjne [w:] Dziecko z zaburzeniami w
rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne., B. Cytowska, B. Winczura (red.) Wyd. Impuls, Kraków 2005, s.
15-35.
5
Wieloaspektowa diagnoza rodziny może dostarczyć istotnych informacji o
sytuacji domowej dziecka 8 . Można uzyskiwać informacje od rodziców, rodziny,
samego dziecka. Ważna jest także obserwacja warunków bytowania oraz
określenie statusu rodziny. Nieprawidłowe funkcjonowanie rodziny w kontekście
rozwoju dziecka można określić jako progi zagrożeni a 9 , a mianowicie: ostrzegawczy,
zaawansowany i krytyczny . Poszczególne cechy, w stosunku do których zostały
określone progi zagrożenia zostały pogrupowane w ogólniejsze syndromy z
odniesieniem do sfer rozwoju: biologicznego, społecznego i kulturalnego. W takim
podejściu diagnostycznym wskazywane są zarówno sfery rozwoju, które są
zagrożone jak i te obszary oraz cechy funkcjonowania rodziny, które mają
szczególnie niekorzystną postać. Ważne jest tu szczegółowe analizowanie jak
największej liczby elementów składowych oraz wykorzystanie wielu metod i
technik pomiaru. W diagnozie rodziny wykorzystuje się m.in.: obserwację, wywiad
środowiskowy, wywiad opiekuńczy, rozmowy indywidualne, badania
socjometryczne, rysunek rodziny, analizę dokumentów.
Diagnozę przeprowadzają najczęściej pracownicy różnego rodzaju instytucji
wspierających, w pierwszej kolejności będą to ośrodki pomocy społecznej, centra
pomocy rodzinie, a w przypadku czasowej izolacji dziecka od rodziny także
ośrodki adopcyjno – opiekuńcze czy placówki interwencyjne lub opiekuńczo –
wychowawcze. Głównym założeniem diagnozy powinna być realna ocena sytuacji
zarówno dziecka jak i rodziny oraz wypracowanie jak najlepszych form pomocy.
Najczęściej pedagog (wspólnie z pracownikiem socjalnym lub przedstawicielem
innej instytucji) opracowuje diagnozę rodziny, która ma na celu 10 :
- określenie przyczyn powstania problemu lub kryzysu;
- określenie potrzeb rodziny;
- określenie pozytywnego potencjału rodziny;
- wstępne zaplanowanie realnych działań, które się podejmuje w ściśle
określonym czasie, w celu likwidacji źródeł problemu i wzmacniania rodziny.
Diagnoza dokonywana jest w warunkach domowych, gdzie rodzina czuje się
bezpieczna, jest bardziej otwarta i istnieje możliwość budowanie nieformalnych,
życzliwych relacji. Pracownicy pomagają krewnym dziecka uwierzyć we własne,
mocne, pozytywne aspekty życia rodziny, nawet gdy z powodu przejściowego lub
trwałego kryzysu trudno jest członkom rodziny dostrzec jakiekolwiek pozytywne
cechy i wzajemne relacje. W ten sposób podbudowuje się wizerunek własnej
rodziny, poczucie wartości i wiary we własne siły. Jest to praca długoterminowa,
wymagająca cierpliwości, odpowiedzialności i niejednokrotnie determinacji ze
strony pracowników. Warunkiem skutecznej pracy z rodziną jest także stała,
profesjonalna pomoc pedagogiczna, psychologiczna, prawna i socjalna. Taką
pomocą wspiera się rodziny poprzez porady indywidualne w domach, konsultacje
ze specjalistami (np. z psychologiem, pedagogiem), a gdy zachodzi taka potrzeba –
8 A. Kelm, Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000, s.75-76.
9 Por. E. Marynowicz Hetka, Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju, Warszawa 1987.
10 A. Król, Formy pracy z rodzinami zastępczymi w ośrodku adopcyjno – opiekuńczym [w:] Nauki pedagogiczne we
współczesnej humanistyce, M. Prokosz (red.) Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002, s.201-203.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin