marketing-partyzancki-jak-prowadzic-domowa-firme-mpdofi.pdf

(257 KB) Pobierz
Marketing partyzancki. Jak prowadzić domową firmę
Marketing partyzancki. Jak
prowadziæ domow¹ firmê
Autorzy: Jay Conrad Levinson, Seth Godin
T³umaczenie: Anna Koryczan, Joanna Sugiero
ISBN: 83-246-0262-3
Tytu³ orygina³u: Guerrilla Marketing
Format: A5, stron: 264
Odkryj potencja³ swojej firmy
Poznaj sekrety najlepszych przedsiêbiorców
Wykorzystaj odpowiednie strategie marketingowe
Zastosuj sprawdzone techniki dzia³ania
Coraz wiêcej osób decyduje siê na pracê w domu. Takie rozwi¹zanie ma wiele zalet,
ale przejœcie na samozatrudnienie wi¹¿e siê z nowymi obowi¹zkami. Prowadz¹c tak¹
firmê, trzeba przej¹æ obowi¹zki dyrektora, pracownika, zaopatrzeniowca oraz — co dla
wiêkszoœci osób pracuj¹cych w domu jest najtrudniejsze — marketera i handlowca.
W typowym przedsiêbiorstwie zadania te wykonuje kilka lub kilkanaœcie osób.
Ksi¹¿ka „Marketing partyzancki. Jak prowadziæ domow¹ firmê” to poradnik dla tych,
którzy zdecydowali siê na dzia³anie na w³asny rachunek. Przedstawia opracowane
i sprawdzone przez najlepszych drobnych przedsiêbiorców techniki umo¿liwiaj¹ce
zbudowanie grona lojalnych klientów, wypromowanie domowej firmy i osi¹gniêcie
stabilnej pozycji. Opisuje metody szukania miejsca na rynku, zdobywania zleceñ,
reklamowania us³ug oraz tworzenia i utrzymywania relacji z klientami.
Poszukiwanie niszy rynkowej
Zdobywanie referencji
Przygotowywanie materia³ów reklamowych
Reklama bezpoœrednia
Budowanie kana³ów sprzeda¿y
Rozwijanie umiejêtnoœci rozmów telefonicznych
Proces sprzeda¿y
Dziêki tej ksi¹¿ce zaoszczêdzisz czas i pieni¹dze. Przekonasz siê, ¿e taktyki
partyzanckie s¹ skuteczne równie¿ w marketingu i sprzeda¿y.
619449870.007.png 619449870.008.png 619449870.009.png 619449870.010.png 619449870.001.png 619449870.002.png
Wstęp ............................................................................................7
1. Pozycjonowanie .........................................................................15
2. Obsługa klienta ..........................................................................37
3. Opinia przekazywana z ust do ust ............................................51
4. Rozgłos ........................................................................................67
5. Materiały drukowane .................................................................95
6. Reklama bezpośrednia .............................................................121
7. Biuletyny ....................................................................................... 151
8. Ogłoszenia drobne ...................................................................177
9. Tworzenie sieci kontaktów ......................................................199
10. Telefon ......................................................................................219
11. Sfinalizowanie sprzedaży ........................................................239
619449870.003.png
Zamiana klientów w personel działu sprzedaży
G ŁÓWNE NARZĘDZIE MARKETINGOWE , jakim posługuje się party-
zantka Stevie Ann Rinehart zajmująca się wykonywaniem ilu-
stracji na zamówienie, to coś, co nazywa ona „teorią okręgów
koncentrycznych”.
Co to jest?
Stevie wyjaśnia, że gdy rozpoczynała działalność własnej
domowej firmy, najpierw skontaktowała się z kręgiem przyjaciół,
z rodziną oraz współpracownikami i poinformowała ich o swoim
przedsięwzięciu. Dała im prospekty. Pokazała przykłady swoich
prac. Dla niektórych wykonała darmowe ilustracje.
Ci pierwsi klienci opowiedzieli o niej swoim znajomym. Znajo-
mi powiedzieli niektórym swoim znajomym. Krąg ludzi, którzy
dowiadywali się o nowej firmie Stevie, poszerzał się coraz bardziej.
Dzisiaj Stevie ma tyle zleceń, że pracuje w swojej firmie — Card-
toons by Stevie — na pełen etat. Jednak nadal uważa, że te koncen-
tryczne kręgi zadowolonych, rozmownych klientów to najbardziej
skuteczny marketing. Dzięki nim otrzymuje więcej zleceń niż dzię-
ki prospektom, reklamówkom i wszystkim innym narzędziom
marketingowym.
619449870.004.png
52 Marketing partyzancki. Jak prowadzić domową firmę
Teraz wiesz, że teoria okręgów koncentrycznych nic innego
jak „z ust do ust” — nieformalne przekazywanie opinii konsu-
menckich. Takie opinie i referencje klientów są fundamentem
marketingu partyzanckiego.
Badania wykazały, że jeżeli klient jest niezadowolony z produktu
albo usługi, żali się około dziewięciu osobom. Zadowolony klient
dzieli się zaś swoimi wrażeniami tylko z jedną osobą. A to oznacza,
że jeżeli chcesz, żeby rachunek był wyrównany, musisz mieć dzie-
więć razy więcej klientów zadowolonych niż niezadowolonych.
Sąsiad, przyjaciel albo współpracownik polecający Twój pro-
dukt lub usługę jest najbardziej wiarygodnym marketingowcem,
ponieważ w erze ogromnej liczby mediów i krzykliwych reklam
jedyną rzeczą, której nie można kupić, jest pozytywna opinia
klientów. Konsumenci zdają sobie z tego sprawę. Najważniej-
szym elementem, który biorą pod uwagę przy podejmowaniu
decyzji o kupnie, jest opinia innych klientów.
„Wspaniale” — myślisz sobie. „Opinia przekazywana z ust do
ust jest najpotężniejszą i najbardziej skuteczną formą marketingu,
ale ja nie wiem, co zrobić, żeby to zaczęło działać”. Otóż
możesz
przyczynić się do powstania takiej opinii. Możesz ją zaplanować
i cieszyć się korzyściami, jakie przynosi.
Dla partyzantów opinia przekazywana z ust do ust przez klien-
tów może mieć dwojaką postać — polecenia lub referencji.
Polecenie to najlepszy przyjaciel partyzanta. Jest to ostatni pozy-
tywny krok w procesie przekazywania ustnej opinii — kiedy za-
dowolony klient radzi swojemu znajomemu, żeby zrobił z Tobą
619449870.005.png
Opinia przekazywana z ust do ust 53
interes. Jeżeli Twoja firma jest uczciwa i uprzejma wobec klien-
tów, z pewnością znajdą się tacy, którzy polecą ją innym. Czasami
klienci nie tylko polecają Cię swoim znajomym: przymilają się,
błagają, biorą ich za rękę i przyprowadzają do Ciebie. Ci klienci
to prawdziwi fanatycy — marzenie każdego partyzanta.
Jeżeli dobrze wykonasz swoją pracę, stworzysz całą kadrę
specjalistów „od polecania”. Prawdopodobnie sam jesteś jednym
z nich. Większość z nas ma swoją ulubioną restaurację albo piz-
zerię, do której zabieramy naszych znajomych. „Musisz tego spró-
bować, to najlepsza kanapka pastrami w całej hemisferze!”. I bez
znaczenia jest to, że Twój znajomy nie znosi pastrami. Twoją misją
jest rozgłaszanie informacji na temat ulubionego miejsca.
Ludzie z pasją lepiej promują bary czy restauracje niż one same
siebie. Jak spotkasz kogoś, kto używa Macintosha, zagada Cię na
śmierć. Albo kogoś, kto regularnie jeździ na narty do Aspen. Albo
dyrektora, który jeździ Lexusem. Z przyjemnością informujemy,
że na rynku jest również kilku partyzantów, których możemy na-
zwać fanatykami marketingu. Wielu ludzi kupuje książki będące
częścią całej serii, ponieważ polecił im ją ich przyjaciel, bankowiec,
współpracownik albo współmałżonek. Mamy nadzieję, że gdy
skończysz czytać tę książkę, dołączysz do ich grona.
Ludzie chcą pomagać swoim przyjaciołom. Chcą również po-
kazać im, że mądrzej robią zakupy, ponieważ odkryli wspaniałe
miejsce, w którym można nabyć określony produkt lub usługę.
Klienci są wdzięczni i znają się na rzeczy. Jeżeli dana firma ma
dla nich szczególne znaczenie, chcą ją nagrodzić, pomagają jej
przetrwać, robią wszystko, żeby funkcjonowała do czasu, gdy
będą jej znowu potrzebować.
WSKAZÓWKA
Pod koniec spotkania z potencjalnym klientem poproś go (bez względu na to,
czy kupił coś od Ciebie, czy nie) o kontakt do trzech osób, które mogłyby być
zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Efekt murowany! Już nigdy nie
będziesz musiał wydzwaniać do potencjalnych klientów i nakłaniać ich do
współpracy z Tobą.
619449870.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin