Program instruktażu stanowiskowego sprzedawca.pdf
(
127 KB
)
Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 2/4.I.5.
2/4.I.5. Szkolenie w dziedzinie BHP
Program instrukta¿u stanowiskowego
Stanowisko pracy:
sprzedawca w sklepie osiedlowym (do 300 m
2
)
Les³aw Zieliñski
2/4.I.5. Instrukta¿ stanowiskowy – sprzedawca w sklepie osiedlowym
Spis treœci
1. Podstawy opracowania programu .............. 1
2. Cel szkolenia............................... 2
3. Uczestnicy szkolenia......................... 2
4. Sposób organizacji szkolenia................... 3
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego – sprzedawca . . . 3
6. Treœæ instrukta¿u............................ 4
6.1. Warunki œrodowiska pracy ............... 4
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce podczas wykonywania
prac ................................. 5
6.3. Sposoby ochrony przed zagro¿eniami....... 6
6.4. Pokaz przez instruktora sposobu wykonania
pracy ................................ 8
6.5. Próbne wykonania us³ugi przez pracownika
pod nadzorem instruktora................ 8
6.6. Samodzielne wykonanie us³ugi przez pracownika
pod nadzorem instruktora................ 9
6.7. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania
us³ugi przez pracownika ................. 9
1. Podstawy opracowania programu
Przy opracowaniu programu szkolenia uwzglêdniono ustawê z 24.8.1991 r. o ochro-
nie przeciwpo¿arowej (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, ze zm.) oraz nastêpuj¹ce
rozporz¹dzenia
reguluj¹ce bezpieczeñstwo i higienê pracy:
Ministra Gospodarki i Pracy z 27.07.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie
bhp (tj. Dz.U. Nr 180. poz. 1860, ze zm.),
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bhp (tj. Dz.U. z 2003 r., Nr 169, poz. 1650),
Ministra Spraw Wewnêtrznych i Administracji z 16.6.2003 r. w sprawie ochrony
przeciwpo¿arowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (tj.
Dz.U. Nr 121, poz. 1138),
Ministra Pracy i Polityki Spo³ecznej z 14.3.2000 r. w sprawie bhp przy rêcznych
pracach transportowych (Dz.U. Nr 26, poz. 313, ze zm.),
Ministra Gospodarki z 21.12.2005 r. w sprawie zasadniczych wymagañ dla
œrodków ochrony indywidualnej (Dz.U. Nr 259, poz. 2173),
maj 2006
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/4.I.5.
maj 2006
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.I.5.
Ministra Zdrowia z 26.4.2004 r. w sprawie wymagañ higieniczno-sanitarnych
w zak³adach produkuj¹cych lub wprowadzaj¹cych do obrotu œrodki spo¿yw-
cze (Dz.U. Nr 104, poz. 1096),
Rady Ministrów z 1.12.1990 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych m³odocia-
nym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz.U. Nr 200,
poz. 2047, ze zm.),
Rady Ministrów z 10.9.1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uci¹¿liwych
lub szkodliwych dla zdrowia kobiet. (Dz.U. Nr 114, poz. 545, ze zm.),
Ministra Zdrowia z 19.12.2002 r. w sprawie wymagañ higieniczno-sanitarnych
zak³adów i wymagañ dotycz¹cych higieny w procesie produkcji i w obrocie ar-
tyku³ami oraz materia³ami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z tymi ar-
tyku³ami (Dz.U. Nr 234, poz. 1979),
Ministra Zdrowia z 18.12.2002 r. w sprawie warunków sanitarnych i higienicz-
nych w obrocie œrodkami spo¿ywczymi sprzedawanymi luzem, ³atwo psu-
j¹cymi siê dietetycznymi œrodkami spo¿ywczymi, sypkimi i nie opakowanymi
œrodkami spo¿ywczymi oraz materia³ami i wyrobami przeznaczonymi do kon-
taktu z tymi œrodkami spo¿ywczymi (Dz.U. Nr 234, poz. 1976).
2. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:
informacji o czynnikach szkodliwych i niebezpiecznych œrodowiska pracy wy-
stêpuj¹cych w miejscu pracy sprzedawcy oraz o ryzyku zawodowym zwi¹za-
nym z wykonywan¹ prac¹,
wiedzy i umiejêtnoœci dotycz¹cych sposobów ochrony przed urazami i choro-
bami w warunkach normalnej pracyiwwarunkach awaryjnych,
wiedzy i praktycznych umiejêtnoœci z zakresu bezpiecznego wykonywania pracy,
informacji o zasadach postêpowania w razie wypadku, po¿aru lub innej niety-
powej sytuacji (np. konfliktu z klientem).
Nale¿y pamiêtaæ, ¿e instrukta¿ stanowiskowy powinien byæ przeprowadzony
po wprowadzeniu nowych urz¹dzeñ wyposa¿enia sklepu lub innej organizacji
prac, je¿eli powoduje to mo¿liwoœæ pojawienia siê nowych zagro¿eñ. Wystarczy
wówczas uzupe³niæ ten podstawowy instrukta¿ o elementy maj¹ce wp³yw na bez-
pieczeñstwo pracy.
3. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie jest przeznaczone:
dla nowo zatrudnianych sprzedawców,
dla pracowników przenoszonych na stanowiska sprzedawcy,
przy zmianie organizacji stanowisk pracy,
przy rozszerzeniu asortymentu towarów maj¹cym wp³yw na bezpieczeñstwo
pracy.
PRZYKŁAD
Ponowny instrukta¿ nale¿y przeprowadziæ, jeœli przy kasie wprowadzono lady z podajnikiem towarów.
2
maj 2006
2/4.I.5. Instruktaż stanowiskowy – sprzedawca w sklepie osiedlowym
OPINIE
Rozdział 2/4.I.5.
Instrukta¿ bêdzie konieczny, w przypadku uruchomienia stoiska miêsno-wêdliniarskiego.
PRZYKŁAD
4. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie prowadzone jest w formie instrukta¿u – na stanowisku (stanowiskach),
na którym(ch) bêdzie zatrudniony instruowany sprzedawca (kasa, stanowiska
wydzielone, odbiór towarów od dostawców, itp.), na podstawie programu szcze-
gó³owego.
Sposób realizacji szkolenia i czas trwania
poszczególnych jego czêœci nale¿y do-
stosowaæ do przygotowania zawodowego i dotychczasowego sta¿u pracy instru-
owanego sprzedawcy oraz zakresu prac i warunków panuj¹cych w sklepie.
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego – sprzedawca
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
1
2
3
1.
Przygotowanie sprzedawcy do wykonywania okreœlonej pracy, w tym
w szczególnoœci:
a) omówienie warunków pracy z uwzglêdnieniem elementów:
•
miejsc, w których bêd¹ wykonywane prace, maj¹cych wp³yw na
warunki pracy sprzedawcy, w tym: stanowiska wydzielone, od-
biór towarów od dostawców, sk³adowanie w magazynku, prace
na wysokoœci do 1m, itp.,
•
stanowiska roboczego maj¹cych wp³yw na bhp, w tym: kasa, po-
zycja przy pracy, narzêdzia, podesty,
•
sposobu transportu towarów i ich uk³adania na pó³kach, ladach,
w szafach ch³odniczych i zamra¿arkach;
b) omówienie:
•
zagro¿eñ wystêpuj¹cych przy wykonywaniu prac i czynnoœciach
pomocniczych (np. czyszczenie zamra¿arki, rêczne prace trans-
portowe),
•
wyników oceny ryzyka zawodowego zwi¹zanego z wykonywan¹
prac¹;
c) omówienie:
•
sposobów ochrony przed zagro¿eniami i uci¹¿liwoœciami wystê-
puj¹cymi podczas pracy,
•
przebiegu czynnoœci przed, w trakcie i po zmianie roboczej, a tak¿e
po wykonaniu konkretnych czynnoœci (czystoœæ, higiena osobista),
•
stosowanych zabezpieczeñ przed urazami, chorobami, uci¹¿liwo-
œciami,
•
zasad postêpowania w razie wypadku, po¿aru lub awarii,
•
zasad kultury osobistej.
2
maj 2006
3
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.I.5.
1
2
3
2.
Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku
pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzglêdnieniem metod
bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynnoœci i ze szczegól-
nym zwróceniem uwagi na czynnoœci trudne oraz niebezpieczne.
0,5
3.
Próbne wykonanie zadania przez sprzedawcê pod kontrol¹ instruktora.
0,5
4.
Samodzielna praca sprzedawcy pod nadzorem instruktora.
4
5.
Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.
1
Razem:
8
1 godzina instrukta¿u = 45 min.
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...........................................
..........................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
6. Treœæ instrukta¿u
Instrukta¿ nale¿y prowadziæ w taki sposób, aby sprzedawca uzyska³ komplet wia-
domoœci i umiejêtnoœci istotnych dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy, nie tylko sobie, ale równie¿ wspó³pracownikom i klientom.
6.1. Warunki œrodowiska pracy
Na pocz¹tku szkolenia warto przejœæ siê z pracownikiem po terenie sklepu i za-
poznaæ go z typowymi miejscami wykonywania pracy, miejscami zwi¹zanymi
z zatrudnieniem oraz wyposa¿eniem technicznym. Nale¿y pokazaæ:
Miejsca pracy
pomieszczenie biurowe,
magazynek towarów,
pomieszczenia higieniczno-sanitarne (toalety, miejsce przechowywania odzie-
¿y w³asnej i roboczej, pomieszczenie do spo¿ywania posi³ków, itp.),
miejsca pobierania i przechowywania narzêdzi, œrodków czystoœci, itp.
Warunki pracy
Z kolei nale¿y omówiæ warunki pracy w sklepie – czêœæ samoobs³ugowa, stanowi-
ska wydzielone, magazyn. Uwzglêdniæ trzeba elementy stanowiska roboczego
maj¹ce wp³yw na bhp (pozycja cia³a przy pracy – szczególnie rêczne przenoszenie
towarów, oœwietlenie, narzêdzia). W tym miejscu omawiamy
wp³yw organizacji
prac na zachowanie siê klientów i sposób postêpowania z klientami powo-
duj¹cymi zak³ócenie w normalnej pracy sklepu
(np. klienci zdenerwowani, bê-
d¹cy pod wp³ywem alkoholu, ma³e dzieci, osoby pozostawiaj¹ce psy przy wejœciu
do sklepu).
4
maj 2006
2/4.I.5. Instruktaż stanowiskowy – sprzedawca w sklepie osiedlowym
OPINIE
Rozdział 2/4.I.5.
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce podczas wykonywania
prac
Podstaw¹ do omówienia tematu jest ocena ryzyka zawodowego dla czynnoœci
wykonywanych na stanowisku sprzedawcy. Istotnym jest pokazanie mo¿liwych
– maksymalnych skutków poszczególnych zagro¿eñ i ryzyka pocz¹tkowego wy-
stêpuj¹cego bez stosowania zabezpieczeñ.
Zagro¿enia i ich skutki
Najczêstsze
zagro¿enia wypadkowe
to:
po¿ar
spowodowany awari¹ urz¹dzeñ elektrycznych czy zaprószeniem ognia
(wp³yw stanu technicznego urz¹dzeñ i porz¹dku w sklepie na bezpieczeñstwo
ppo¿.), mog¹cy byæ przyczyn¹ ciê¿kiego poparzenia cia³a, zatrucia, uduszenia,
a nawet œmierci,
pora¿enie pr¹dem elektrycznym,
nawet ze skutkiem œmiertelnym, w sytuacji
u¿ywania niesprawnych urz¹dzeñ, przed³u¿aczy z przewodami niezabezpie-
czonymi przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz nieprzestrzegania instruk-
cji obs³ugi urz¹dzeñ i zakazu wykonywania napraw przez osoby nieupowa¿-
nione,
przeci¹¿enie uk³adu ruchu
podczas nieprawid³owego podnoszenia, przeno-
szenia, ustawiania towarów i nieprzestrzegania instrukcji rêcznych prac trans-
portowych – skutkiem s¹ naci¹gniêcia miêœni, zwichniêcia i z³amania,
poœlizgniêcie, upadek na tej samej p³aszczyŸnie,
których przyczyn¹ mo¿e byæ
nierówne, œliskie pod³o¿e, porozrzucane towary i odpady opakowañ, a skut-
kiem z³amania, zwichniêcia koñczyn, st³uczenia cia³a,
upadek z niewielkiej wysokoœci
podczas uk³adania lub siêgania po towary
z wy¿szych pó³ek, mog¹cy spowodowaæ z³amania, zwichniêcia koñczyn, st³u-
czenia cia³a (g³owy) – czasem nawet bardzo powa¿ne,
przygniecenie, uderzenie spadaj¹cym towarem,
w sytuacji nieprawid³owego
przenoszenia towarów lub z³ego ich sk³adowania, szczególnie na wy¿szych
pó³kach rega³ów, mog¹ce powodowaæ urazy cia³a, szczególnie koñczyn,
uderzenie o nieruchome elementy,
takie jak: rega³y, wejœcia, w sytuacji nieza-
chowania nale¿ytej ostro¿noœci i poœpiechu, mog¹ce powodowaæ urazy cia³a
(koñczyn, g³owy),
oparzenia gor¹cymi p³ynami
(kaw¹, herbat¹), w sytuacji zaparzania jej w miej-
scach przypadkowych – skutkiem s¹ oparzenia (g³ównie d³oni),
urazy d³oni przy kontakcie z ostrymi krawêdziami towaru
– taœma opakowañ,
w sytuacji niezachowania nale¿ytej ostro¿noœci oraz nieu¿ywania rêkawic –
skaleczenia,
ciê¿kie urazy d³oni
(krajalnica mechaniczna) – przy niezachowaniu wymogów
instrukcji obs³ugi urz¹dzenia – skaleczenia, a nawet obciêcie czêœci palców,
skaleczenia, zak³ucia, st³uczenia
spowodowane prac¹ z u¿yciem narzêdzi
(no¿e, tasaki), w sytuacji niedostosowania narzêdzia do czynnoœci lub nieza-
chowania nale¿ytej ostro¿noœci, a tak¿e u¿ywania narzêdzi z uszkodzonymi
trzonkami czy têpych – urazy d³oni,
odmro¿enia
w sytuacji nieu¿ywania rêkawic i niezachowania nale¿ytej ostro¿-
noœci przy czyszczeniu zamra¿arki – skutek to uszkodzenia skóry, a nawet
g³êbiej po³o¿onych tkanek.
Zagrożenia
wypadkowe
maj 2006
5
Plik z chomika:
Lycanin
Inne pliki z tego folderu:
Terminarz szkoleń.pdf
(105 KB)
Program szkolenia wstępnego na stanowisku pracy instruktaż stanowiskowy.pdf
(153 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów produkcyjnych.pdf
(160 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów administracji przy narażeniu.pdf
(196 KB)
Program szkolenia okresowego pracodawców.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akty prawne związane ze szkoleniami
Materiały do wykorzystania podczas szkoleń
Program Nauka o pracy
Program Teczka specjalisty bhp
Szkolenie bhp okresowe PREZENTACJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin