Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 34
TEMAT: Potrafię już dodawać i odejmować
ZAGADNIENIE: Dodawanie i odejmowanie , rozdawanie i rozdzielanie po kilka
1.Na dzień dobry!
§ „Iskierka”- integrująca zabawa zespołowa
CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie
JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez uśmiech do sąsiada, zabawa trwa ,aż iskierka powróci do rozpoczynającego zabawę
§ „ Zgadnij moje imię” – zabawa słowna
CEL: : autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego
JAK? dzieci witają kolegę wypowiadając jego imię głoskami np. witam M-i-ch-a-ł-k-a
Dziecko, wywołane kontynuuje zabawę
2„Prawa ręka”
· „Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa z piosenką
CEL: utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
JAK? dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim do słów piosenki nr 63 cz. II „W co się bawić z dziećmi ?. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Maszerują dzieci drogą , /marsz po obwodzie koła w prawo
raz dwa trzy /klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą, lewą nogą
Raz dwa, trzy j.w.
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową
Raz, dwa ,raz, dwa, trzy! / klaszczą w ręce
Maszerują dzieci drogą /marsz po obwodzie koła w lewą stronę
Raz, dwa, trzy / klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą , lewą nogą
Raz ,dwa ,trzy / j.w
Naprzód zuchy , naprzód śmiało
Będzie przygód tu niemało / pokazujemy dzieci , kolegów
Raz, dwa, raz, dwa, trzy!
3.„Ile? Tyle”
· „Potrafię już dodawać i odejmować’- zabawa logiczna
CEL: manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania na zbiorach zastępczych
JAK?
1) dzielimy dzieci na 5 grup , pracują na dywanikach,
2) otrzymują tekturowe figury geometryczne : trójkąt, prostokąt, kwadrat, pięciokąt,
3) tworzymy wiatraczki z figur poprzez przypinanie klamerek po bokach figur, po równo z każdej strony np. po 3 lub w prostokącie po 2 i po 4 klamerki(tworzymy wiatraczki)
4) przeliczamy i ustalamy liczbę klamerek w każdym wiatraczku
5) wspólnie budujemy działanie nie używając liczb tylko kropek np. klamerki w trójkącie ••• ••• •••
§ „ Mały matematyk ” - zabawa logiczna
CEL: porozumiewanie się z innymi w sytuacjach, gdy trzeba coś dołożyć lub zabrać
JAK? Każda para dzieci otrzymuje dywanik i 20 liczmanów ( kasztany , klocki itp.)
Wspólnie układamy historyjkę o Zosi i Tomku, umiejętnie tworzymy zadania tekstowe
Np. Zosia miała 2 cukierki a Tomek 3 cukierki . Ile mieli razem ?
W koszyku było 8 jabłek. Zosia zabrała 3 jabłka . Ile zostało dla Tomka?
4.„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne wiatr, wiatrak, wianek,wichura
CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek „Wi” rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z graficznym obrazem wyrazów, rozwijanie inwencji twórczej
JAK? Nauczycie prezentuje wiersz, a dzieci powtarzają wyrazy, które mają głoskę wi,
WICHURA
Wieje wiatr, będzie wichura.
Latawiec urwie ze sznura,
Zerwie Ewie z głowy wianek,
Spod wierzby wyrwie rumianek,
A wieczorem to wietrzysko
Rozwieje wielkie mrowisko.
„Rymowanki – utrwalanki” Materiały do ćwiczeń logopedycznych- Dorota Krupa
5.Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi
JAK? Dzieci otrzymują karty pracy nr II-10, tworzą rymy pętelkach i trawi”
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka
2. napisy
3. klamerki
4. figury geometryczne
5. karty pracy
wiatr wiatrak
wianek
wichura
3
ewajorek