POTRAFIĘ JUŻ DODAWAĆ I ODEJMOWAĆ.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 34

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 34

 

TEMAT: Potrafię już dodawać i odejmować

ZAGADNIENIE: Dodawanie i odejmowanie , rozdawanie i rozdzielanie po kilka

 

1.Na dzień dobry!

§         „Iskierka”-  integrująca zabawa zespołowa

CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie

JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez  uśmiech do sąsiada, zabawa trwa ,aż iskierka powróci do rozpoczynającego zabawę

 

§         Zgadnij moje imię” zabawa słowna

CEL: : autoprezentacja,  rozwijanie słuchu fonematycznego

JAK? dzieci witają kolegę wypowiadając jego imię  głoskami np. witam M-i-ch-a-ł-k-a

          Dziecko, wywołane kontynuuje zabawę

 

2Prawa ręka”

·                Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa z piosenką

CEL:  utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

JAK? dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki nr 63 cz. II  „W co się bawić z dziećmi ?. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                            j.w.

A nad drogą  słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci                             /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            / klaszczą w ręce

 

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                                / klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                                        / j.w

Naprzód zuchy , naprzód śmiało

Będzie przygód tu niemało                             / pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy!

 

3.„Ile? Tyle”

·                Potrafię już  dodawać i odejmować’- zabawa logiczna

CEL: manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania na zbiorach zastępczych

JAK?              

1)     dzielimy dzieci na 5 grup , pracują na dywanikach,

2)     otrzymują tekturowe figury geometryczne  : trójkąt, prostokąt, kwadrat, pięciokąt,

3)     tworzymy wiatraczki z figur poprzez  przypinanie klamerek po bokach figur, po równo z każdej strony np. po 3 lub w prostokącie po 2 i po 4 klamerki(tworzymy wiatraczki)

4)     przeliczamy  i ustalamy liczbę klamerek w każdym wiatraczku

5)     wspólnie budujemy działanie nie używając liczb tylko kropek  np. klamerki w trójkącie •••    •••   •••

 

§         Mały matematyk - zabawa logiczna

CEL: porozumiewanie się z innymi w sytuacjach, gdy trzeba coś dołożyć lub zabrać

JAK? Każda para  dzieci otrzymuje dywanik i 20 liczmanów ( kasztany , klocki itp.)

Wspólnie układamy historyjkę o Zosi i Tomku, umiejętnie tworzymy zadania tekstowe

Np. Zosia miała 2 cukierki  a Tomek 3 cukierki . Ile mieli razem ?

       W koszyku było 8 jabłek. Zosia zabrała 3 jabłka . Ile zostało dla Tomka?

 

4.„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne wiatr, wiatrak, wianek,wichura

CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek  „Wi”  rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z graficznym obrazem wyrazów, rozwijanie inwencji twórczej

JAK? Nauczycie prezentuje wiersz, a dzieci powtarzają wyrazy, które mają głoskę wi,

 

 

WICHURA

 

Wieje wiatr, będzie wichura.

Latawiec urwie ze sznura,

Zerwie Ewie z głowy wianek,

Spod wierzby wyrwie rumianek,

A wieczorem to wietrzysko

Rozwieje wielkie mrowisko.

 

„Rymowanki – utrwalanki” Materiały do ćwiczeń logopedycznych- Dorota Krupa

 

 

5.Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi

      JAK? Dzieci otrzymują karty pracy  nr II-10, tworzą rymy pętelkach i trawi”

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenka

2.      napisy

3.      klamerki

4.      figury geometryczne

5.      karty pracy

 

 

 

 

 

wiatr    wiatrak

 

wianek 

 

wichura

 

 

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin