Zwrotnica. Notatka.docx
(
16 KB
)
Pobierz
Zwrotnica: Między autonomią języka poetyckiego a
esencjalizmem
Atranscendentność
jako
właściwość współczesnej sztuki, Nycz wiąże ją z
modernistyczno-awangardowym kryzysem kategorii reprezentacji;
antymimetyczny
charakter sztuki
XXlecia
à
niejednoznaczne w treści pozytywnej; sztuka odkrywa rzeczywistość (Ernst Cassirera);
Awangarda krakowska przykładem ograniczonej przystawalności do powyższego modelu, mimo iż deklarowała zerwanie z tradycją; w odniesieniu do Peipera, pisze Nycz, że naśladowanie, gdy podjęte jest pozytywnie, nie jest tylko odtwarzaniem, ale i odkrywaniem, jest przedstawieniem i interpretowaniem;
Tezy Peipera: literacka reprezentacja rzeczywistości, koncepcja ograniczonej formy, zasada reprezentatywności formy; artykuł „Miasto, masa, maszyna”: miasto ma dostarczać nowych środków formy, wskazywać nowe zadania; wyczulenie na formę wpłynęło na konstruktywistyczne ujmowanie ontologii utworu poetyckiego; dzieło sztuki miało być uorganizowane społecznie, masa miała wyrażać się w sztuce;
Wątpliwość budzi teza o reprezentatywności tematycznej formy
; Peiper podkreślał drugorzędność tematu; najważniejsze problemy ludzkości miały ujawniać się za pomocą „uścisku z teraźniejszością”, przejawiającej się w samym „kroju poetyckim”; na końcu artykułu formułuje tezę, iż sztuka ma być tworem, który odpowiadałby potrzebom ówczesnej cywilizacji; sztuka niepozbawiona patosu;
Nadwyrażalność
Peipera
Entuzjazm wobec cywilizacji technicznej wpłynął nie tylko na utylitarystyczną wymowę wierszy, ale i na pojmowania zadań języka poetyckiego; miał on być narzędziem, wymagać posłuszeństwa; poezja miała zdolność do pseudonimowania, a wynikało to, w mniemaniu Peipera, z chęci intensyfikacji kodu; według niego język poetycki potrafi nazywać i przekształcać, a nawet kreować rzeczywistość
à
nadwyrażalność
; używając pojęć, np. „rzeczywistość” czy „przedmiot”, mógł nadawać im trzy różne znaczenia:
<
istnieje, zanim stanie się treścią umysłu; dokonuje się w procesach naszej świadomości; powstaje w
wyobraźni jako
następstwo słowa
>
;
Metafora zapewnia osiągnięcie
nadwyrażalności
: sposób metaforyzowania mówi o poecie i sposobie jego pisania; negował zarazem romantyczne „przelewanie uczuć na papier”; mowa metaforyczna polegała na odmienny sposobie wyrażania, jest bliższa procesom myślowym; metafora scala to, co mowa rozczłonkowuje; przez metaforę przemawia podświadomość, metaforyzacja jest aktem
samozdrady
;
Metafora mówi o postrzeganiu świata, mowa metaforyczna powstaje jak procesy psychiczne; poeta podejmuje operacje językowe, które jak w przypadku procesu psychicznego, ogarniają całość, a wszystkim tym kierują siły podświadomości;
Niekonsekwencje Peipera: bezpośredniość uczuć a akt
samozdrady
jako
efekt wpływu właściwości psychiki twórcy na podejmowanie poetyckich decyzji; krytyka romantycznej koncepcji tworzenia a romantyczny rodowód ekspresji języka; świadome działania artystyczne a założenie wpływu podświadomości (konstruktywizm a mechanizm);
Nadwyrażalność
: aprioryczność procesów
psychicznych jako
właściwy przedmiot wypowiedzi poetyckiej; wtórny i izomorficzny wobec nich charakter operacji poetyckich; zamierzony konstruktywistyczny
dezautomatyzm
; przesłanki te spowodowały sprzeczność między
istnieniem przedmiotu niezależnego i „wcześniejszego” od samej wypowiedzi; sprzeczność w teorii Peipera określić można jako nieprzezwyciężalne pragnienie pogodzenie wymogu udanego oddania psychicznej empirii
à
założenie determinacji, konieczności uwolnienia języka od dyktatu zewnętrznego; konfrontacja tekstów artykułów „Komizm, dowcip, metafora” i „Metafora teraźniejszości”: ekspresyjna przesłanka a podejście konstruktywistyczne;
Tę niejednoznaczność można
uznać jako
polemikę z futuryzmem: Peiper zajmował to samo, co futuryści stanowisko epistemologiczne, akt poznawczy utrwalony w słowie pojmując jako reprodukcje świata; różnice w ontologii: dla Peipera świat jako nieuporządkowany napływ;
Futuryści dążyli do stworzenia kodu, przylegającego bezpośrednio do rzeczy, brak tu miejsca dla „boskiej intuicji”; Peiper uważał intelekt, „wole twórczą” za podstawę; różnica leżała także w sposobie pojmowania relacji czasowej aktu twórczego; futuryści znieśli opozycje sztuka-życie, Peiper natomiast nie przyznawał im równoległości, bojąc się atomizacji życia w obrazie artystycznym; celem jego było ujęcie
zdarzeń jako
całości za pomocą składni; racjonalizm Peipera a myśl futurystyczna zrodziły
przyjęcie
esencjalistyczno-ekspresyjnego
modelu języka;
Negatywny stosunek do
pisania jako
aktu odtwórczego, aktu spisywania; atak skierowany wobec futurystom i Marinettiego, opierający się na niezgodzie dotyczącej wykluczenia roli składni, gdyż jest ona językowym odbiciem związków między zjawiskami;
Opozycje Peiper-futuryści: poszczególne zjawiska-ich związki; słowo-składnia; katalogowanie zjawisk-odbijanie i tworzenie nowych związków; naiwny
imitatyzm-troska
o wewnętrzne potrzeby sztuki;
dwa ostatnie założenia sprowadzić można do podstawowego napięcia między referencyjnością funkcji formułowanych za pomocą kodu poetyckiego wypowiedzi a intuicją, że mimesis nie wyczerpuje wszystkich dyspozycji; <nie ma rozpoznanie bez racjonalizacji obiektu, nie ma poznania bez syntaksy (Sławiński
)>; Peiper
nie miał intuicji, pisząc o tym, że forma także jest treścią, że
czytanie związków sztuki jest także spożywaniem dzieła sztuki, zatem związki to także treść; wynika z tego, że wypowiedź poetycka jest immamentna, zachodzi dopiero podczas aktu wysławiania i za każdym razem jest nim
uwarunkowana
; zarzuca nieprzekładalność semantyczną wysłowienia na rzecz formalnej niepowtarzalności;
Peiper i jego twórczość to moment graniczny, który odmienia spojrzenia na język poetycki,
ale mimo, iż
nowy program poezji zrywał z przeszłości, Peiperowi nie udało się do końca tego uczynić; zagadnienia problematyki odbioru
: przebieg odbioru duplikuje akt twórczy, co zdaniem poety, zachodzi także w umyśle czytelnika; utopia zaplanowanego odbioru, która nie dopuszcza niezaplanowanego sensu;
Nadzrozumiałość
związana z tym, co decyduje o niejednoznaczności koncepcji języka poetyckiego Peipera;
Plik z chomika:
jrachuba
Inne pliki z tego folderu:
Fiut A. - Poema nienaiwne.pdf
(9967 KB)
Tadeusz Drewnowski. Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. 1997.rar
(57654 KB)
PrzybylskiPolska poezja klasyczna.PDF
(27584 KB)
J. Sławiński.Próba porządkowania doświadczeń.PDF
(21366 KB)
Sandauer, Poezja rupieci.pdf
(10493 KB)
Inne foldery tego chomika:
1. Romantyzm
1. Starożytność
2. Pozytywizm i Młoda Polska
2. Średniowiecze
20lecie międzywojenne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin