Dyrektywa 2000-9-WE w sprawie kolei linowych do przewozu osób.pdf

(358 KB) Pobierz
Microsoft Word - 20..doc
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 2000/9/WE
z dnia 20 marca 2000 r.
odnoszĢcĢ siħ do urzĢdzeı kolei linowych przeznaczonych do przewozu osb
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzglħdniajĢc Traktat ustanawiajĢcy Wsplnotħ EuropejskĢ, w szczeglnoĻci jego artykuþ 47
ustħp 2 oraz artykuþy 55 i 95,
uwzglħdniajĢc wniosek Komisji 1 ,
uwzglħdniajĢc opiniħ Komitetu Ekonomiczno - Spoþecznego 2 ,
stanowiĢc zgodnie z procedurĢ ustanowionĢ w artykule 251 Traktatu 3 ,
a takŇe majĢc na uwadze, co nastħpuje:
1.
UrzĢdzenia kolei linowych przeznaczone do przewozu osb (dalej zwane áurzĢdzeniami
kolei linowychÑ) sĢ zaprojektowane, zbudowane, oddane do uŇytku i wykorzystywane
w celu przewozu osb. UrzĢdzenia kolei linowych to przede wszystkim grskie kolejki
linowe wykorzystywane w oĻrodkach wypoczynkowych i turystycznych na duŇych
wysokoĻciach w formie kolejek linowych, wzkw linowych, kolejek gondolowych i
krzeseþkowych oraz wyciĢgw orczykowych, ale mogĢ to byę takŇe urzĢdzenia kolei
linowych wykorzystywane do transportu miejskiego. W niektrych typach kolei
linowych mogĢ byę wykorzystywane inne, zupeþnie odmienne podstawowe
rozwiĢzania, ktrych nie moŇna wykluczyę a priori. NaleŇy zatem wprowadzię takie
uregulowania, ktre zapewniĢ speþnienie tych szczegþowych wymogw w zakresie
bezpieczeıstwa ktre sĢ ustanowione w niniejszej dyrektywie.
2.
UrzĢdzenia kolei linowych sĢ zasadniczo wykorzystywane w zwiĢzku z dziaþalnoĻciĢ
turystycznĢ, w szczeglnoĻci na obszarach grskich, co odgrywa znaczĢcĢ rolħ w
gospodarce odnoĻnych regionw i staje siħ coraz bardziej istotnym czynnikiem w
handlu pomiħdzy poszczeglnymi Paıstwami Czþonkowskimi. Z technicznego punktu
widzenia ten sektor dziaþalnoĻci gospodarczej zalicza siħ do obszarw zwiĢzanych z
produkcjĢ dbr inwestycyjnych oraz do dziaþalnoĻci w zakresie budownictwa i
inŇynierii lĢdowej.
3.
Paıstwa Czþonkowskie sĢ odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeıstwa urzĢdzeı
kolei linowych w czasie produkcji, instalowania i uŇytkowania. Ponadto sĢ one, wraz z
wþaĻciwymi organami wþadzy, odpowiedzialne za takie zagadnienia jak wykorzystanie
Dz.U. C 388 z 31.12.1994, str. 26.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 1995 r. (Dz.U. C 109 z 1.5.1995, str. 122), potwierdzona
dnia 27 paŅdziernika 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzħdowym), wsplne stanowisko
Rady z dnia 28 czerwca 1999 r. (Dz.U. C 243 z 27.8.1999, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z
dnia 27 paŅdziernika 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzħdowym). Decyzja Rady z dnia 16
grudnia 1999 r.
1 Dz.U. C 70 z 8.3.1994, str. 8 oraz Dz.U. C 22 z 26.1.1996, str. 12.
2
terenu, planowanie regionalne i ochrona Ļrodowiska naturalnego. Krajowe
uregulowania w tym zakresie rŇniĢ siħ znacznie ze wzglħdu na szczeglne rozwiĢzania
stosowane w przemysþach krajowych oraz rŇne tradycje i rozwiĢzania technologiczne.
RozwiĢzania te zakþadajĢ zastosowanie rŇnych wymiarw, urzĢdzeı i charakterystyk.
Ze wzglħdu na te okolicznoĻci producenci muszĢ dostosowaę swoje urzĢdzenia do
poszczeglnych rynkw. Jest to przyczynĢ trudnoĻci w opracowaniu standardowych
rozwiĢzaı, a takŇe wpþywa ujemnie na rozwj konkurencji na tym rynku.
4.
NajwaŇniejsze wymogi dotyczĢce ochrony zdrowia i bezpieczeıstwa muszĢ byę
zachowane po to, aby zapewnię bezpieczeıstwo urzĢdzeı kolei linowych. Wymogi te
muszĢ byę stosowane z uwzglħdnieniem poziomu wiedzy i rozwiĢzaı technologicznych
stosowanych w chwili konstruowania urzĢdzeı, a takŇe z uwzglħdnieniem wymogw
technicznych i ekonomicznych.
5.
NaleŇy takŇe pamiħtaę, Ňe urzĢdzenia kolei linowych mogĢ byę zainstalowane tak, Ňe
obejmujĢ sĢsiednie kraje, co moŇe oznaczaę koniecznoĻę uwzglħdnienia sprzecznych
przepisw krajowych.
6.
NaleŇy przedsiħwziĢę dziaþania w celu okreĻlenia na poziomie Wsplnoty zasadniczych
wymogw dotyczĢcych bezpieczeıstwa ludzi, ochrony zdrowia, ochrony Ļrodowiska
naturalnego i ochrony konsumentw, ktre majĢ zastosowanie w odniesieniu do
urzĢdzeı kolei linowych, podzespoþw i elementw instalacji oraz elementw
systemw zabezpieczeı. Bez okreĻlenia tych wymogw wzajemne uznawanie
rozwiĢzaı i regulacji prawnych na poziomie krajowym stanie siħ Ņrdþem
nierozwiĢzywalnych problemw natury politycznej i technicznej w odniesieniu do
interpretacji przepisw i zakresu odpowiedzialnoĻci. Z tych samych powodw
standaryzacja bez wczeĻniejszego okreĻlenia zharmonizowanych wymogw w tym
zakresie nie bħdzie wystarczajĢcym Ļrodkiem sþuŇĢcym do rozwiĢzania tego problemu.
7.
Organem odpowiedzialnym za zatwierdzenie urzĢdzeı kolei linowych jest z reguþy
odpowiedni organ krajowy, ktremu te zagadnienia podlegajĢ; w niektrych
przypadkach wymagane zezwolenia dotyczĢce niektrych elementw nie sĢ
przyznawane wczeĻniej, a dopiero po wystĢpieniu o nie zainteresowanego podmiotu. W
podobny sposb wymagana kontrola urzĢdzeı kolei linowych, ktra jest
przeprowadzana przed oddaniem urzĢdzeı kolei linowej do eksploatacji, moŇe
zakoıczyę siħ odrzuceniem pewnych elementw lub wprowadzeniem innych rozwiĢzaı
technologicznych. Ten stan rzeczy prowadzi do wzrostu kosztw oraz dþuŇszych
okresw budowy i instalacji urzĢdzeı kolei linowych i jest szczeglnie uciĢŇliwy dla
nie krajowych producentw. Ponadto w okresie kiedy sĢ uŇytkowane, urzĢdzenia kolei
linowych sĢ szczeglnie dokþadnie monitorowane przez instytucje publiczne. Przyczyny
powaŇniejszych wypadkw mogĢ byę powiĢzane z wyborem miejsca na zainstalowanie
urzĢdzeı kolei linowej, z samym systemem transportowym, mogĢ to byę przyczyny
strukturalne albo teŇ wynikajĢce ze sposobu, w jaki kolej jest obsþugiwana i
utrzymywana w ruchu.
8.
W takiej sytuacji bezpieczeıstwo urzĢdzeı kolei linowych zaleŇy w rwnym stopniu od
czynnikw zewnħtrznych, jakoĻci dostarczanych towarw przemysþowych, jak i od
sposobu, w jaki sĢ one montowane, instalowane, a takŇe monitorowane podczas pracy
kolei. Dlatego teŇ waŇne jest, aby dokonaę oglnego przeglĢdu urzĢdzeı kolei linowych
po to, aby ocenię ich poziom bezpieczeıstwa oraz aby przyjĢę wsplnĢ strategiħ na
poziomie Wsplnoty w odniesieniu do zapewnienia jakoĻci. W tych okolicznoĻciach
naleŇy okreĻlię pewne zasadnicze wymogi, ktre wraz z procedurami kontroli i nadzoru
powinny zostaę w rwnym stopniu wprowadzone we wszystkich Paıstwach
Czþonkowskich, aby producenci mogli pokonaę obecne trudnoĻci oraz aby uŇytkownicy
mogli w peþni korzystaę z urzĢdzeı kolei linowych przy jednakowym poziomie
zaawansowania technologicznego i bezpieczeıstwa we wszystkich Paıstwach
Czþonkowskich.
9.
Osoby korzystajĢce z kolei linowych, zarwno pochodzĢce z Paıstw Czþonkowskich
jak i spoza nich, muszĢ mieę zapewniony zadowalajĢcy poziom bezpieczeıstwa. Aby
cel ten zostaþ osiĢgniħty, niezbħdne jest ustanowienie procedur oraz sposobw badaı i
kontroli, a takŇe metod nadzoru. W tym celu konieczne jest uŇycie znormalizowanych
rozwiĢzaı technicznych, ktre muszĢ zostaę wykorzystane w urzĢdzeniach kolei
linowych.
10. W sytuacjach, w ktrych jest to wymagane na podstawie dyrektywy Rady
85/337/EWG 4 , naleŇy ocenię wpþyw urzĢdzeı kolei linowej na Ļrodowisko naturalne;
poza moŇliwym wpþywem na Ļrodowisko, o czym mowa w tej dyrektywie, naleŇy takŇe
uwzglħdnię zagadnienia ochrony Ļrodowiska naturalnego i wymogi w tym wzglħdzie w
odniesieniu do staþego rozwoju turystyki.
11. UrzĢdzenia kolei linowych mogĢ podlegaę postanowieniom zawartym w dyrektywie
Rady nr 1993/38/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. koordynujĢcej procedury udzielania
zamwieı publicznych przez podmioty dziaþajĢce w sektorach gospodarki wodnej,
energetyki, transportu i telekomunikacji 5 .
12. CaþoĻciowa dokumentacja lub specyfikacja techniczna danego kontraktu musi zawieraę
szczegþowe wymogi i warunki techniczne. Te wymogi techniczne muszĢ zostaę
okreĻlone w odniesieniu do europejskich wymogw technicznych i dokumentacji, jeŇeli
takie istniejĢ.
13. Aby þatwiej byþo wykazaę, Ňe zasadnicze wymogi zostaþy speþnione, naleŇy zastosowaę
zharmonizowane normy europejskie, z ktrymi zgodnoĻę byþaby wystarczajĢcĢ
przesþankĢ do uznania, Ňe produkt speþnia wyŇej wspomniane zasadnicze wymogi.
Zharmonizowane normy europejskie sporzĢdzane sĢ przez podmioty prywatne i muszĢ
zachowaę swj fakultatywny charakter. W zwiĢzku z powyŇszym Europejski Komitet
Normalizacji (CEN) oraz Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki
(CENELEC) zostajĢ uznane za organy, ktre majĢ przyjĢę zharmonizowane normy
wynikajĢce z oglnych wytycznych dotyczĢcych wspþpracy pomiħdzy KomisjĢ i tymi
dwoma organami, jakie zostaþy uzgodnione 13 listopada 1984 r.
14. Do celw niniejszej dyrektywy zharmonizowana norma to specyfikacja techniczna
(norma europejska lub dokument dotyczĢcy harmonizacji), przyjħta przez jeden z
dwch lub oba organy, o ktrych mowa powyŇej, z inicjatywy Komisji na podstawie
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r.
4 Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpþywu niektrych prywatnych i
publicznych projektw na Ļrodowisko naturalne (Dz.U. L 175 z 5.7.1985, str. 40). Dyrektywa ostatnio
zmieniona dyrektywĢ 97/11/WE (Dz.U. L 73 z 14.3.1997, str. 5).
5 Dz.U. L 199 z 9.8.1993, str. 84. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywĢ 98/4/WE (Dz.U. L 101 z 1.4.1998,
str. 1).
ustanawiajĢcej procedurħ udzielania informacji w zakresie norm i przepisw
technicznych oraz zasad Ļwiadczenia usþug w spoþeczeıstwie informacyjnym 6 oraz na
podstawie oglnych wytycznych, o ktrych mowa powyŇej. W kwestiach dotyczĢcych
normalizacji Komisja korzysta z pomocy komitetu, o ktrym mowa w niniejszej
dyrektywie i ktry moŇe, w razie koniecznoĻci, prowadzię konsultacje z ekspertami.
15. WyþĢcznie takie elementy i systemy urzĢdzeı kolei linowych, ktre speþniajĢ normy
krajowe odzwierciedlajĢce zharmonizowane normy, do ktrych odesþania zostaþy
opublikowane w Dzienniku Urzħdowym Wsplnot Europejskich, mogĢ byę uznane za
elementy i systemy speþniajĢce odnoĻne zasadnicze wymogi okreĻlone w niniejszej
dyrektywie, bez wzglħdu na to, czy wymagane jest dodatkowe uzasadnienie.
16. Wobec braku specyfikacji europejskich w dokumentacji technicznej naleŇy
wykorzystaę w maksymalnym stopniu odniesienia do innych norm uŇywanych we
Wsplnocie. Gþwni kontrahenci mogĢ okreĻlię dodatkowe specyfikacje, ktre naleŇy
zastosowaę obok specyfikacji europejskich i innych norm. Regulacje te majĢ zapewnię,
aby w odniesieniu do urzĢdzeı kolei linowych zostaþy speþnione wymogi
zharmonizowane na poziomie Wsplnoty.
17. Wprowadzenie miħdzynarodowego systemu normalizacji, ktry mgþby doprowadzię
do wypracowania norm uŇywanych przez partnerw w wymianie miħdzynarodowej, a
takŇe speþniajĢcych wymagania polityki Wsplnoty leŇy niewĢtpliwie w interesie
Paıstw Czþonkowskich.
18. W chwili obecnej w niektrych Paıstwach Czþonkowskich gþwny kontrahent moŇe
okreĻlię procedury kontroli i nadzoru w oglnej dokumentacji czy dokumentacji
technicznej dotyczĢcej konkretnego projektu. W przyszþoĻci procedury takie muszĢ, w
szczeglnoĻci w zakresie dotyczĢcym elementw systemu bezpieczeıstwa, zostaę
objħte rozwiĢzaniami ramowymi przedstawionymi w uchwale Rady z dnia 21 grudnia
1989 r. dotyczĢcej globalnego podejĻcia do oceny zgodnoĻci 7 . Elementy systemu
bezpieczeıstwa obejmujĢ nie tylko przedmioty fizyczne, ale takŇe elementy
niematerialne, jak na przykþad programy komputerowe. Procedury oceny zgodnoĻci
elementw systemu bezpieczeıstwa muszĢ opieraę siħ na wykorzystaniu moduþw
okreĻlonych w decyzji Rady 93/465/EWG 8 . W przypadku kluczowych i zasadniczych
elementw systemu bezpieczeıstwa naleŇy okreĻlię zasady i warunki stosowania metod
zapewnienia jakoĻci w fazie projektowej; podejĻcie takie jest niezbħdne, aby zapewnię
przyjħcie systemu zapewnienia jakoĻci we wszystkich przedsiħbiorstwach.
19. W trakcie przeprowadzania systematycznej analizy stanu bezpieczeıstwa urzĢdzeı
kolei linowych naleŇy zwrcię szczeglnĢ uwagħ na te elementy, od ktrych
bezpieczeıstwo urzĢdzeı kolei linowych zaleŇy w najwiħkszym stopniu.
20. W dokumentach dotyczĢcych poszczeglnych umw gþwni kontrahenci precyzujĢ,
poprzez odniesienia do specyfikacji europejskich, dane techniczne i normy, jakich
Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywĢ 98/48/WE (Dz.U. L 217 z
5.8.1998, str. 18).
7 Dz.U. C 10 z 16.1.1990, str. 1.
8 Decyzja Rady 93/465/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. dotyczĢca moduþw rŇnych faz procedur oceny zgodnoĻci
oraz zasad uŇycia i znakowania przy pomocy symbolu zgodnoĻci WE, ktre naleŇy uŇywaę w dyrektywach w
sprawach harmonizacji technicznej (Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 23).
6
7570671.001.png
wykonawcy i producenci muszĢ w ramach zobowiĢzaı wynikajĢcych z umowy
przestrzegaę, w szczeglnoĻci w odniesieniu do elementw systemu bezpieczeıstwa. W
tej sytuacji zgodnoĻę tych elementw jest zwiĢzana zasadniczo z ich obszarem uŇycia, a
nie wyþĢcznie ze swobodnym przepþywem na rynku Wsplnoty.
21. Elementy systemu bezpieczeıstwa powinny zostaę oznakowane znakiem zgodnoĻci
WE, ktry ma byę naniesiony przez producenta albo przez jego upowaŇnionego
przedstawiciela we Wsplnocie. Znak WE oznacza, Ňe dany element systemu
bezpieczeıstwa speþnia warunki okreĻlone w niniejszej dyrektywie i innych
dyrektywach Wsplnoty w sprawie oznaczania znakiem WE, ktre majĢ zastosowanie
w danym przypadku.
22. Nie jest konieczne znakowanie znakiem WE podzespoþw, ktre zostaþy objħte
przepisami niniejszej dyrektywy, a wystarczy jedynie deklaracja zgodnoĻci uzyskana w
wyniku oceny zgodnoĻci przeprowadzonej na podstawie procedur ustanowionych w
tym celu w niniejszej dyrektywie. Przepis ten nie ma wpþywu na naþoŇony na
producenta obowiĢzek znakowania znakiem WE niektrych podzespoþw w celu
zaĻwiadczenia, Ňe speþniajĢ one wymogi okreĻlone w innych przepisach Wsplnoty,
ktre siħ do nich stosujĢ.
23. OdpowiedzialnoĻę Paıstw Czþonkowskich na ich obszarze w zakresie bezpieczeıstwa,
ochrony zdrowia i innych aspektw, do ktrych odnoszĢ siħ zasadnicze wymogi musi
zostaę odzwierciedlona w odpowiednich przepisach dotyczĢcych ochrony, w ktrych
okreĻlone zostanĢ odpowiednie procedury na poziomie Wsplnoty.
24. Niezbħdne jest ustanowienie procedury dotyczĢcej badania i kontroli podzespoþw
urzĢdzeı kolei linowych, zanim zostanĢ one dopuszczone do uŇytkowania. Kontrola
taka musi pozwolię wþaĻciwym organom stwierdzię, Ňe na kaŇdym etapie
projektowania, produkcji, uruchamiania i eksploatacji uzyskiwane wyniki sĢ zgodne ze
stosownymi ustaleniami zawartymi w niniejszej dyrektywie. Producenci muszĢ w tym
wzglħdzie mieę zapewnione rwne traktowanie, bez wzglħdu na to, w ktrym Paıstwie
Czþonkowskim przeprowadzana jest taka kontrola. W zwiĢzku z tym naleŇy okreĻlię
zasady i warunki weryfikacji znakowania znakiem WE podzespoþw urzĢdzeı kolei
linowych.
25. Przy analizie bezpieczeıstwa naleŇy uwzglħdnię ograniczenia dotyczĢce eksploatacji
urzĢdzeı kolei linowych, jednak w taki sposb, aby wzglħdy te nie stanowiþy
zagroŇenia dla zasady sobodnego przepþywu towarw albo bezpieczeıstwa urzĢdzeı
kolei linowych. W zwiĢzku z tym, chociaŇ niniejsza dyrektywa nie odnosi siħ do
wþaĻciwej eksploatacji urzĢdzeı kolei linowych, Komisja musi przedstawię Paıstwom
Czþonkowskim szereg zaleceı, ktre majĢ zapewnię, aby takie urzĢdzenia znajdujĢce
siħ na ich obszarze byþy uŇytkowane w sposb gwarantujĢcy uŇytkownikom, obsþudze i
osobom trzecim wysoki poziom bezpieczeıstwa i ochrony.
26. W przypadku urzĢdzeı kolei linowych przeprowadzenie na szerokĢ skalħ testw i badaı
nowych rozwiĢzaı technologicznych jest moŇliwe jedynie przy okazji budowy nowej
instalacji. Z tego wzglħdu naleŇy ustanowię procedurħ, ktra przy zachowaniu
zasadniczych wymogw pozwala na wprowadzenie szczeglnych warunkw i
rozwiĢzaı.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin