Przekaźnik świateł głównych z Fiata 126p do CC.pdf

(1868 KB) Pobierz
Przekaźnik świateł głównych z Fiata 126p do CC
Przekaźnik świateł głównych z Fiata 126p do CC.
Jak wszystkim wiadomo, że w Fiacie CC występują problemy po dłuższym
użytkowaniu tego autka z wtapiającymi się stykami od świateł drogowych i
mijania w przełączniku zespolonym pod kierownicą. Taki problem również był
w początkach produkcji Fiata 126p co zauważyli konstruktorzy i w połowie lat
osiemdziesiątych zaczęto montować przekaźniki do obu świateł, a stare
rozwiązanie pozostawiono w Fiatach CC, co skutkuje wtapianiem styków w tym
właśnie zespolonym przełączniku. Chyba chodzi o to aby dać zarobić firmom
produkującym te przełączniki jak i warsztatom elektryki samochodowej.
Oczywiście, jest przekaźnik do świateł w CC, ale on zabezpiecza tylko sam
włącznik na tablicy, a tam gdzie jest najbardziej wymagany, tj. bezpośrednio na
przewodach do żarówek gdzie występuje największe obciążenie prądowe, to go
brak.
Ale my się nie damy i ich wykolegujemy i sami sobie to ustrojstwo możemy
zainstalować. Od czego nasze głowy? A od tego, aby nie dać zarobić innej
maści mechanikom.
Postaram się to opisać w sposób dość dokładny, jak to się mówi - poprowadzić
pierwszaka za rączkę i zrobi to.
Wykorzystałem gotowy zestaw składający się z dwóch kostek, dwóch gniazd
do przekaźników, dwóch przekaźników i komplet kabli od małego Fiata, który
można kupić w sklepie za około 20 zł.
Więc zabrałem się za udoskonalenie tej instalacji, bo miałem też ten problem z
wtopionymi stykami który rozwiązałem na pewien czas, poprzez ingerencję w
przełącznik zespolony, podważając dużym śrubokrętem i rozchylając elementy
przełącznika, a drugim mniejszym operując przy przygrzanym styku.
626233956.002.png
W przełączniku styki które się wtapiają ( są w kształcie U ) i są dociskane
sprężynką. Dogiąłem im boki bardziej do środka co spowodowało, że boki są
skośnie (stożkowo) w zacisku i nawet po przegrzaniu sprężynka jest w stanie je
wypchać z gniazda. Na dodatek posmarowałem ich boki smarem, co zapobiega,
po nagrzaniu, przyklejaniu ich do plastiku w przełączniku.
Ale my tu gadu, gadu, czas ucieka, a robota stoi.
Zabieramy się do roboty.
Musimy mieć przygotowane koszulki ( 6 sztuk) o długości co najmniej 3 cm na
założenie ich z wyjętych wsuwek i ponownie złożonych ale już nie w kostkach,
a na wierzchu, oraz dwie wsuwki żeńskie i dwie męskie.
W pierwszej kolejności z zakupionego kompletu usuwamy całkowicie dwa
krótkie kabelki które są w CC niepotrzebne ( czarny i biały ),
ale w maluchach są potrzebne, bo tam tylko rozsuwamy kostki i wkładamy w
te od przekaźników i gotowe. Tu musimy postąpić inaczej gdyż te kostki nie
pasują do naszych od przełącznika w CC.
626233956.003.png
Wyjmujemy z kostek od przekaźników następne cztery kable ( czerwonoszary i
żółty – grubsze, i cienkie –czarny i fioletowo-biały ). Aby wyjąć te cztery
kabelki pomagamy sobie malutkim śrubokrętem który wkładamy kostce pod
wsuwki aby odgiąć zaczep i wyciągnąć je.
Wygląda to tak jak na foto:
626233956.004.png
Teraz z kabla żółtego i czerwono-szarego odcinamy wsuwki żeńskie a
zaprawiamy wcześniej przygotowane dwie męskie. Następnie z czarnego i
filetowo-białego odcinamy wsuwki męskie i zaprawiamy żeńskie . Robimy
tak - bo w maluchu kostki posiadają odwrotnie zamontowane wsuwki w
kostkach.
Teraz zabieramy się do naszego „cienkiego” a raczej do odkręcania osłony
kolumny kierowniczej
626233956.005.png
i dostajemy się do trzech kostek połączeniowych od przełącznika zespolonego i
rozłączamy je.
626233956.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin