Katarzyna Stępień
Przedmiot: szkolnictwo specjalne
Konspekt dla klasy III szkoły specjalnej prowadzony metoda ośrodków pracy.
Artykuł opublikowany w specjalistycznym serwisie edukacyjnym http://awans.szkola.net/
1. Zbiórka przed szkoła, ustawienie się dwójkami.
2. Przywitanie dzieci, sprawdzenie obecności.
3. Obserwacja pogody.
4. Ustalenie, jaki jest dzisiaj dzień, nazwa dnia.
5. Przypomnienie jaka jest pora roku.
6. Podanie celu wycieczki na szkolny ogródek.
7. Zwrócenie uwagi na zachowanie się w czasie drogi.
II.OBSERWACJA.
EDUKACJA PRZYRODNICZA:
Wycieczka na szkolny ogródek. W czasie drogi utrwalamy wiadomości zdobyte poprzednio:
-którą strona drogi idziemy,
-co robimy, kiedy z naprzeciwka nadjeżdża samochód
-jak przechodzimy przez jezdnię
-jakie pojazdy nas mijają
-jakie zwierzęta spotkaliśmy po drodze.
Po przejściu na miejsce, przypominamy dzieciom, w jakim celu przyszliśmy na szkolny ogródek. Zwracamy dzieciom uwagę na właściwe zachowanie się podczas zaplanowanych prac na ogródku-spulchnianie ziemi, grabienie, wyznaczanie grządek, siew, podlewanie.
Dowolna obserwacja i wypowiedzi dzieci na temat tego, co widzą na ogródku.
Obserwacja kierowana-zwrócenie uwagi na wygląd i przeznaczenie narzędzi ogrodowych takich jak łopata, grabie, konewka. Obserwacja prac przygotowujących ziemię pod zasiew nasion-dynia, sałata. Siew wybranych nasion. Określenie kształtu i koloru nasion. Liczenie ile ziarenek potrzebne jest do zasiania jednej grządki. Przygotowanie do mnożenia-po ile. Obserwacja zakrywania nasion ziemia. Obserwacja podlewania zasianych grządek.
Krótkie omówienie wycieczki i powrót do szkoły.
EDUKACJA POLONISTYCZNA:
Swobodne, dłuższe wypowiedzi dzieci na temat wycieczki, ocena wypowiedzi, ocena wypowiedzi kolegów. Pisanie nazw narzędzi ogrodowych wykorzystywanych podczas pracy w ogrodzie, oraz nazw posianych na grządkach. Budowanie zdań oraz ich zapisywanie na tablicy i w zeszycie. Praca z tekstem czytanki ze str. 158 pt.: „W szkolnym Ogródku”.
Czytanie tekstu przez nauczyciela, następnie przez dzieci. Swobodne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie 20, na temat prac w ogrodzie, np.
Ola posiała 3 grządki dyni. Na każdy rządek potrzebowała 5 nasion. Ile nasion Ola potrzebowała do zasiewu?
* * * * *
* * * * * 3 x 5 = 15
Dzieci na karteczkach otrzymują działania do wyboru:
2 x 3 = 2 x ....= 16
4 x ...= 8 ...x 5 = 10
5 x 3 = 2 x 9 =
… x 2 = 12 …. x 2 = 14
EDUKACJA ARTYSTYCZNO – TECHNICZNA
Nauka piosenki pt.: „Wiosna tuż, tuż”, przy pomocy magnetofonu. Rozdanie tekstu piosenki. Głośne czytanie przez dzieci. Wspólny śpiew piosenki.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
(15min.)
Tworzenie i głośne odczytywanie z rozsypanki sylabowej nazw narzędzi ogrodowych, nasion, zwiastunów wiosny (pomoce dydaktyczne).
(20 min.)
Zadanie tematyczne- „Praca na szkolnym ogródku”- kredka świecowa.
(10min.)
1.Ocena pracy uczniów.
2.Krótkie zebranie zdobytych wiadomości.
3.Ustalenie tematu na następny dzień.
emi126